http://silethismillennium.blogspot.com/2009/03/youtube-broadcast-yourself.html
Poreclă Sile this Millennium Pseudonime sile_this_millennium
vineri, 12 februarie 2016
Pădurea spânzuraţilor, varianta „misterioasă“ - Bujor T. Ripeanu
http://silethismillennium.blogspot.com/2009/03/youtube-broadcast-yourself.html
„Pădurea spânzuraţilor a fost «torturat» şi «dezmembrat» în 1971, această versiune scurtă fiind prezentată şi la Cannes, în 2007.“ (Liviu Ciulei)
Anul 1965 este, pentru artistul emerit Liviu Ciulei, anul unei victorii artistice depline; cel de-al treilea lungmetraj – poate singurul proiect drag lui dus până la capăt, din păcate şi ultimul – prinde chip după un lung travaliu, intens şi rodnic. La 29 martie 1963, Pădurea spânzuraţilor intrase în producţie; la 29 decembrie 1964 era predată copia standard. În 1965, cel care fusese considerat „un duşman înrăit aducând statului pierderi de multe milioane“, „ale cărui realizări dezvăluie influenţe străine sau duşmănoase realismului socialist“, „care face parte din marea burghezie şi nu va putea fi niciodată de acord cu ideologia marxistă“ este scos temporar de sub urmărirea Securităţii începută cu 10 ani în urmă şi dosarul lui închis (v. Arhiva CNSAS, DUI 256686).
Prezentat în premieră, la Sala Mare a Palatului, la 16 martie 1965, Pădurea spânzuraţilor este încununat în acelaşi an cu marele premiu al Festivalului Naţional de la Mamaia şi, la Cannes, cu premiul pentru regie.
La peste patru decenii de la prezentarea la Cannes, în 2007, acelaşi festival programează, în ciclul Cannes Classics, o premieră omagială a filmului. Titlurile acestui program făceau parte din pachetul de filme pe care fundaţia „World Cinema Foundation“ (WCF),
condusă de Martin Scorsese, le alesese, la propunerea cinematecilor
din întreaga lume, pentru a le încadra într-un ambiţios program de
restaurare a capodoperelor cinematografului mondial; programul era
finanţat de către Fundaţie şi făcea publice, în acel an, primele
rezultate ale muncii efectuate în diverse laboratoare specializate.
Comunicatul WCF la conferinţa de presă din 22 mai preciza că printre filmele proiectate se află şi Pădurea spânzuraţilor: „A
restored extract of the film will be screened. Work is currently in
progress under the auspices of Anca Mitran of the National Film Archive
of Romania and will be completed in 2008 with support and technical
skill provided by WCF“.
23 mai 2007, sala „Luis Buñuel“, Cannes: este proiectat filmul Pădurea spânzuraţilor. În programul manifestării se menţionează că se prezintă o copie de 158 de minute („restauration depuis le négatif par les Archives Nationales de Film Roumanie, Anca Mitran“). Pe invitaţia înmânată celor prezenţi la proiecţie durata este de ... 110 minute!
Prezent la Cannes, Victor Rebengiuc descrie evenimentul în volumul Victor Rebengiuc, omul şi actorul, Ed. Humanitas, 2008: „La Cannes Classics am fost invitaţi Ciulei şi cu mine. Din cauza problemelor de sănătate Liviu n-a putut să vină şi atunci a recomandat-o pe Mariana. S-a întâmplat însă un lucru extrem de ciudat (...); s‑a proiectat filmul şi, spre mirarea noastră, Mariana nu era în film: secvenţa era tăiată [secvenţa întâlnirii Bologa–Marta în oraşul natal al eroului, care acoperă în întregime bobina 12 a versiunii de autor, n.n.], ca şi altele de altfel. A fost foarte neplăcut, mai ales că ea a fost invitată pe scenă să prezinte filmul alături de mine (...). Liviu s‑a supărat din cauza acestui incident“.
Anterior evocării de mai sus, ecourile „la cald“ ale acestei ciudate întâmplări pătrunseseră în presa românească – parţial în reportajul Magdei Mihăilescu („Pădurea spânzuraţilor“ într-o derutantă copie de lucru, în Gândul, 25 mai 2007) şi mai ales în interviurile-anchetă publicate de Iulia Blaga („Pădurea spânzuraţilor“, ciopârţită, în România liberă, 2 iulie 2007). Cităm de aici fragmentar opiniile lui Liviu Ciulei, care exprimau nu doar reacţia sa la ceea ce aflase că avusese loc la Cannes, cât şi consternarea faţă de punerea în circulaţie, cu imensă neglijenţă, a unei copii neautorizate de autor şi promovarea unor obscure tentative de restaurare a filmului întreprinse la Bucureşti:
„LC – La Cannes s-a întâmplat un lucru extrem de ciudat. Filmul meu ţine 158 de minute, durată care era trecută în catalogul festivalului, dar pe invitaţia pentru spectacol erau trecute 110 minute...
IB – Aţi întrebat ce s-a întâmplat?
LC – Am fost la CNC, unde a venit şi doamna Anca Mitran [n. red. – directorul ANF], şi am întrebat cum de există această copie de 110 minute pe care eu n-am văzut-o în viaţa mea. Cine a făcut-o? Cine a tăiat din filmul meu? Anca Mitran mi-a spus că nu ştie şi că negativul acestei copii de 110 minute e singurul negativ al filmului care există în arhivă. Deci în 1971, sau mai devreme, s-a tăiat negativul original al filmului, iar resturile tăiate din el nu se ştie unde sunt. (...) Eu în 1971 eram în ţară. De ce n-am fost înştiinţat că s-a făcut o variantă scurtă? Cine a făcut varianta scurtă şi de ce varianta scurtă a fost executată prin tăierea negativului original, care nu trebuie atins niciodată? Asta este toată tragedia...
IB – Dar CNC-ul sau ANF-ul de ce nu v-au spus înainte de Cannes de copia scurtă?
LC – Întreabă-mă să-ţi spun. Nu am primit nici un telefon de la nimeni. Când m-am dus la CNC, i-am telefonat domnului Burlac şi mi-a spus că a solicitat varianta scurtă. «Păi, de ce?, am spus. La Cannes se prezintă filmele aşa cum au luat premiile, în original.» «Am crezut că e mai bine, ca să nu plece lumea din sală», a spus Dan Burlac.“
După discuţiile purtate la CNC în anii 2007-2008 de către regizor (însoţit de fiul său Thomas) cu preşedintele Eugen Şerbănescu – pertractări la care participă şi directorul ANF –, Liviu Ciulei e obligat să sublinieze ideea că versiunea scurtă, neautorizată, a filmului său, cu care nu a fost niciodată de acord, nu mai trebuie difuzată vreodată şi că prioritară este corecta şi urgenta restaurare a materialelor originare.
În ce moment a aflat autorul despre existenţa unei asemenea versiuni este mai puţin important, dar poziţia sa faţă de „ingerinţele care au compromis trama şi ideatica filmului“ reiese limpede din relatările lui Virgil Petrovici, care (în anii 2000-2001) pregătise în strânsă relaţie cu regizorul cartea dedicată filmului:
„În urma unei solicitări, pe piaţa internaţională a circulat – din fericire, doar vremelnic – o variantă redusă cu o oră faţă de durata filmului original. Această versiune, încropită sau ciopârţită, cum o caracterizează regizorul, dublată într-o engleză aproximativă, s-a făcut din nişte considerente strict comericale, dar păguboase sub toate aspectele şi fără încuviinţarea autorului filmului. (...) Comparând foaia de montaj a acestei variante în 12 bobine faţă de 18 bobine, cât are filmul, se poate afirma că nemulţumirea lui Liviu Ciulei este întru totul întemeiată. Prin eliminările făcute şi tăieturile de montaj neinspirate, relaţiile dintre personaje, stările lor sufleteşti, atitudinile şi acţiunile acestora devin uneori nemotivate, alteori chiar ilogice.“ (Virgil Petrovici, „Pădurea spânzuraţilor“, un film de Liviu Ciulei, Ed. Tehnică, Bucureşti, 2002, p. 24-25).
După cum se constată, se prefigura încă de atunci ipoteza că scurtarea filmului fusese destinată comercializării pe piaţa internaţională a unor versiuni dublate în diverse limbi străine. Este posibil însă că, odată cu tăierea brutală a negativului pentru aceste versiuni (încă nu se ştie nici azi cu precizie unde, de către cine şi cu aprobarea cui s-a produs acest masacru), copiile pozitive obţinute, mai scurte cu circa 48 de minute faţă de versiunea originală, desemnate iniţial numai difuzării filmului în străinătate, să fi fost utilizate şi în România, chiar dacă la Cinematecă se proiecta numai versiunea lungă. Un Raport cu privire la producţia de filme artistice de lung metraj, 1949-1982 întocmit de România Film pentru CCES, pe baza datelor furnizate de ANF, menţionează că filmul poate fi vizionat în copii de 4.005 şi 3.870 m. Aceste lungimi, împreună cu precizarea că este vorba despre „versiuni diferite ca montaj şi lungime de versiunea de autor de 4.531 m aprobată de acesta“, le-am consemnat şi eu în repertoriul Filmat în România (2004). Aceasta nu era doar o precizare pedantă, ci avea în vedere realităţi de care mă lovisem anterior în activitatea curentă: în 1999, ca director al Arhivei, cu ocazia organizării Festivalului Alpe Adria de la Trieste, animatorul acestuia, criticul şi istoricul de film Sergio Germani, care fusese la Bucureşti pentru selectarea filmelor, precizează insistent că, pentru proiecţia din Italia, doreşte copia de 18 bobine, cea conformă versiunii prezentate la Cannes în 1965 şi nimic altceva. Şi aceasta a fost versiunea prezentată la Trieste!
După o proiecţie la Cinematecă, în preziua prezentării la Cannes, Ciulei îşi mărturiseşte dezamăgirea faţă de copia vizionată; reporterul (sau poate chiar regizorul?) adaugă: „Mâine în Festival va rula însă o copie recondiţionată de Arhiva Naţională de Filme“. (cf. artline.ro). Dar peste patru ani, cu prilejul unei proiecţii la Muzeul Ţăranului Român a filmului – tot nerestaurat, regizorul îi declara lui Mihai Fulger: „Pădurea spânzuraţilor a fost «torturat» şi «dezmembrat» în 1971, această versiune scurtă fiind prezentată şi la Cannes, în 2007. Din nefericire, proiectul de restaurare a negativului la Cinemateca din Bologna, care trebuia să fie finanţat de către WCF a lui Martin Scorsese, a fost amânat“ (Observator Cultural, ianuarie 2011).
Se irosiseră patru ani de când cel care mijlocise prezentarea filmului la Cannes în 2007, producătorul Dan Burlac, menţionase că filmul urma să fie restaurat „începând din toamnă“. Alţi opt ani s-au împlinit acum, din momentul în care CNC şi ANF, ca deţinători ai bunurilor de patrimoniu de a căror conservare şi restaurare răspund fără a fi nevoie de niciun fel de sesizare, nu au întreprins nimic pentru a debloca situaţia. În primul rând, prin intervenţie directă la Fundaţia americană care îşi asumase iniţial finanţarea restaurării, la Cineteca din Bologna, care făcuse toate demersurile - inclusiv prin trimiterea unui specialist la Bucureşti pentru a examina materialele existente necesare lucrărilor de laborator; prin scoaterea de sub un inexplicabil embargo a corespondenţei purtate cu aceste două instituţii de către CNC în timpul mandatului lui Eugen Şerbănescu şi ANF (mandatul Ancăi Mitran), cât şi de către regizorul Liviu Ciulei şi producătorul Thomas Ciulei. Numai astfel se va putea şti din ce cauze a fost blocată restaurarea filmului, ce este cu acel „extract“ restaurat anunţat în comunicatul WCF, care sunt costurile actuale ale operaţiei şi cine va asigura acum finanţarea...; din acel moment, se va putea trece definitiv la adoptarea soluţiei optime, punându-se în mişcare, implacabil, mecanismul de finanţare şi operaţiile competente de restaurare a operei. Recenta decizie a lui Thomas Ciulei, făcută publică prin mass-media, de a nu mai permite prezentarea Pădurii spânzuraţilor scoate în bună măsură filmul din circuitul public. Vedea-vom în întreaga sa splendoare, până în toamna lui 2016, când se împlinesc cinci ani de la trecerea în eternitate a cineastului, filmul pe care mulţi îl consideră o capodoperă a cinematografiei naţionale?
Pădurea spânzuraţilor, varianta „misterioasă“
„Pădurea spânzuraţilor a fost «torturat» şi «dezmembrat» în 1971, această versiune scurtă fiind prezentată şi la Cannes, în 2007.“ (Liviu Ciulei)
Anul 1965 este, pentru artistul emerit Liviu Ciulei, anul unei victorii artistice depline; cel de-al treilea lungmetraj – poate singurul proiect drag lui dus până la capăt, din păcate şi ultimul – prinde chip după un lung travaliu, intens şi rodnic. La 29 martie 1963, Pădurea spânzuraţilor intrase în producţie; la 29 decembrie 1964 era predată copia standard. În 1965, cel care fusese considerat „un duşman înrăit aducând statului pierderi de multe milioane“, „ale cărui realizări dezvăluie influenţe străine sau duşmănoase realismului socialist“, „care face parte din marea burghezie şi nu va putea fi niciodată de acord cu ideologia marxistă“ este scos temporar de sub urmărirea Securităţii începută cu 10 ani în urmă şi dosarul lui închis (v. Arhiva CNSAS, DUI 256686).
Prezentat în premieră, la Sala Mare a Palatului, la 16 martie 1965, Pădurea spânzuraţilor este încununat în acelaşi an cu marele premiu al Festivalului Naţional de la Mamaia şi, la Cannes, cu premiul pentru regie.
23 mai 2007, sala „Luis Buñuel“, Cannes: este proiectat filmul Pădurea spânzuraţilor. În programul manifestării se menţionează că se prezintă o copie de 158 de minute („restauration depuis le négatif par les Archives Nationales de Film Roumanie, Anca Mitran“). Pe invitaţia înmânată celor prezenţi la proiecţie durata este de ... 110 minute!
Prezent la Cannes, Victor Rebengiuc descrie evenimentul în volumul Victor Rebengiuc, omul şi actorul, Ed. Humanitas, 2008: „La Cannes Classics am fost invitaţi Ciulei şi cu mine. Din cauza problemelor de sănătate Liviu n-a putut să vină şi atunci a recomandat-o pe Mariana. S-a întâmplat însă un lucru extrem de ciudat (...); s‑a proiectat filmul şi, spre mirarea noastră, Mariana nu era în film: secvenţa era tăiată [secvenţa întâlnirii Bologa–Marta în oraşul natal al eroului, care acoperă în întregime bobina 12 a versiunii de autor, n.n.], ca şi altele de altfel. A fost foarte neplăcut, mai ales că ea a fost invitată pe scenă să prezinte filmul alături de mine (...). Liviu s‑a supărat din cauza acestui incident“.
Anterior evocării de mai sus, ecourile „la cald“ ale acestei ciudate întâmplări pătrunseseră în presa românească – parţial în reportajul Magdei Mihăilescu („Pădurea spânzuraţilor“ într-o derutantă copie de lucru, în Gândul, 25 mai 2007) şi mai ales în interviurile-anchetă publicate de Iulia Blaga („Pădurea spânzuraţilor“, ciopârţită, în România liberă, 2 iulie 2007). Cităm de aici fragmentar opiniile lui Liviu Ciulei, care exprimau nu doar reacţia sa la ceea ce aflase că avusese loc la Cannes, cât şi consternarea faţă de punerea în circulaţie, cu imensă neglijenţă, a unei copii neautorizate de autor şi promovarea unor obscure tentative de restaurare a filmului întreprinse la Bucureşti:
„LC – La Cannes s-a întâmplat un lucru extrem de ciudat. Filmul meu ţine 158 de minute, durată care era trecută în catalogul festivalului, dar pe invitaţia pentru spectacol erau trecute 110 minute...
IB – Aţi întrebat ce s-a întâmplat?
LC – Am fost la CNC, unde a venit şi doamna Anca Mitran [n. red. – directorul ANF], şi am întrebat cum de există această copie de 110 minute pe care eu n-am văzut-o în viaţa mea. Cine a făcut-o? Cine a tăiat din filmul meu? Anca Mitran mi-a spus că nu ştie şi că negativul acestei copii de 110 minute e singurul negativ al filmului care există în arhivă. Deci în 1971, sau mai devreme, s-a tăiat negativul original al filmului, iar resturile tăiate din el nu se ştie unde sunt. (...) Eu în 1971 eram în ţară. De ce n-am fost înştiinţat că s-a făcut o variantă scurtă? Cine a făcut varianta scurtă şi de ce varianta scurtă a fost executată prin tăierea negativului original, care nu trebuie atins niciodată? Asta este toată tragedia...
IB – Dar CNC-ul sau ANF-ul de ce nu v-au spus înainte de Cannes de copia scurtă?
LC – Întreabă-mă să-ţi spun. Nu am primit nici un telefon de la nimeni. Când m-am dus la CNC, i-am telefonat domnului Burlac şi mi-a spus că a solicitat varianta scurtă. «Păi, de ce?, am spus. La Cannes se prezintă filmele aşa cum au luat premiile, în original.» «Am crezut că e mai bine, ca să nu plece lumea din sală», a spus Dan Burlac.“
După discuţiile purtate la CNC în anii 2007-2008 de către regizor (însoţit de fiul său Thomas) cu preşedintele Eugen Şerbănescu – pertractări la care participă şi directorul ANF –, Liviu Ciulei e obligat să sublinieze ideea că versiunea scurtă, neautorizată, a filmului său, cu care nu a fost niciodată de acord, nu mai trebuie difuzată vreodată şi că prioritară este corecta şi urgenta restaurare a materialelor originare.
În ce moment a aflat autorul despre existenţa unei asemenea versiuni este mai puţin important, dar poziţia sa faţă de „ingerinţele care au compromis trama şi ideatica filmului“ reiese limpede din relatările lui Virgil Petrovici, care (în anii 2000-2001) pregătise în strânsă relaţie cu regizorul cartea dedicată filmului:
„În urma unei solicitări, pe piaţa internaţională a circulat – din fericire, doar vremelnic – o variantă redusă cu o oră faţă de durata filmului original. Această versiune, încropită sau ciopârţită, cum o caracterizează regizorul, dublată într-o engleză aproximativă, s-a făcut din nişte considerente strict comericale, dar păguboase sub toate aspectele şi fără încuviinţarea autorului filmului. (...) Comparând foaia de montaj a acestei variante în 12 bobine faţă de 18 bobine, cât are filmul, se poate afirma că nemulţumirea lui Liviu Ciulei este întru totul întemeiată. Prin eliminările făcute şi tăieturile de montaj neinspirate, relaţiile dintre personaje, stările lor sufleteşti, atitudinile şi acţiunile acestora devin uneori nemotivate, alteori chiar ilogice.“ (Virgil Petrovici, „Pădurea spânzuraţilor“, un film de Liviu Ciulei, Ed. Tehnică, Bucureşti, 2002, p. 24-25).
După cum se constată, se prefigura încă de atunci ipoteza că scurtarea filmului fusese destinată comercializării pe piaţa internaţională a unor versiuni dublate în diverse limbi străine. Este posibil însă că, odată cu tăierea brutală a negativului pentru aceste versiuni (încă nu se ştie nici azi cu precizie unde, de către cine şi cu aprobarea cui s-a produs acest masacru), copiile pozitive obţinute, mai scurte cu circa 48 de minute faţă de versiunea originală, desemnate iniţial numai difuzării filmului în străinătate, să fi fost utilizate şi în România, chiar dacă la Cinematecă se proiecta numai versiunea lungă. Un Raport cu privire la producţia de filme artistice de lung metraj, 1949-1982 întocmit de România Film pentru CCES, pe baza datelor furnizate de ANF, menţionează că filmul poate fi vizionat în copii de 4.005 şi 3.870 m. Aceste lungimi, împreună cu precizarea că este vorba despre „versiuni diferite ca montaj şi lungime de versiunea de autor de 4.531 m aprobată de acesta“, le-am consemnat şi eu în repertoriul Filmat în România (2004). Aceasta nu era doar o precizare pedantă, ci avea în vedere realităţi de care mă lovisem anterior în activitatea curentă: în 1999, ca director al Arhivei, cu ocazia organizării Festivalului Alpe Adria de la Trieste, animatorul acestuia, criticul şi istoricul de film Sergio Germani, care fusese la Bucureşti pentru selectarea filmelor, precizează insistent că, pentru proiecţia din Italia, doreşte copia de 18 bobine, cea conformă versiunii prezentate la Cannes în 1965 şi nimic altceva. Şi aceasta a fost versiunea prezentată la Trieste!
După o proiecţie la Cinematecă, în preziua prezentării la Cannes, Ciulei îşi mărturiseşte dezamăgirea faţă de copia vizionată; reporterul (sau poate chiar regizorul?) adaugă: „Mâine în Festival va rula însă o copie recondiţionată de Arhiva Naţională de Filme“. (cf. artline.ro). Dar peste patru ani, cu prilejul unei proiecţii la Muzeul Ţăranului Român a filmului – tot nerestaurat, regizorul îi declara lui Mihai Fulger: „Pădurea spânzuraţilor a fost «torturat» şi «dezmembrat» în 1971, această versiune scurtă fiind prezentată şi la Cannes, în 2007. Din nefericire, proiectul de restaurare a negativului la Cinemateca din Bologna, care trebuia să fie finanţat de către WCF a lui Martin Scorsese, a fost amânat“ (Observator Cultural, ianuarie 2011).
Se irosiseră patru ani de când cel care mijlocise prezentarea filmului la Cannes în 2007, producătorul Dan Burlac, menţionase că filmul urma să fie restaurat „începând din toamnă“. Alţi opt ani s-au împlinit acum, din momentul în care CNC şi ANF, ca deţinători ai bunurilor de patrimoniu de a căror conservare şi restaurare răspund fără a fi nevoie de niciun fel de sesizare, nu au întreprins nimic pentru a debloca situaţia. În primul rând, prin intervenţie directă la Fundaţia americană care îşi asumase iniţial finanţarea restaurării, la Cineteca din Bologna, care făcuse toate demersurile - inclusiv prin trimiterea unui specialist la Bucureşti pentru a examina materialele existente necesare lucrărilor de laborator; prin scoaterea de sub un inexplicabil embargo a corespondenţei purtate cu aceste două instituţii de către CNC în timpul mandatului lui Eugen Şerbănescu şi ANF (mandatul Ancăi Mitran), cât şi de către regizorul Liviu Ciulei şi producătorul Thomas Ciulei. Numai astfel se va putea şti din ce cauze a fost blocată restaurarea filmului, ce este cu acel „extract“ restaurat anunţat în comunicatul WCF, care sunt costurile actuale ale operaţiei şi cine va asigura acum finanţarea...; din acel moment, se va putea trece definitiv la adoptarea soluţiei optime, punându-se în mişcare, implacabil, mecanismul de finanţare şi operaţiile competente de restaurare a operei. Recenta decizie a lui Thomas Ciulei, făcută publică prin mass-media, de a nu mai permite prezentarea Pădurii spânzuraţilor scoate în bună măsură filmul din circuitul public. Vedea-vom în întreaga sa splendoare, până în toamna lui 2016, când se împlinesc cinci ani de la trecerea în eternitate a cineastului, filmul pe care mulţi îl consideră o capodoperă a cinematografiei naţionale?
Soros: “UE și Rusia lui Putin se află într-o cursă contra-timp. Cine se prăbușește primul”
http://silethismillennium.blogspot.com/2009/03/youtube-broadcast-yourself.html
Soros: “UE și Rusia lui Putin se află într-o cursă contra-timp. Cine se prăbușește primul”
Tudor Despina
2016-02-11
International
Vladimir Putin nu e un aliat al Occidentului în lupta împotriva Statului Islamic, susține George Soros. Rusia este o amenințare mai mare decât Daesh, iar Vestul greșește când crede că se poate baza pe ajutorul Moscovei în lupta antiteroristă.
Interesul lui Vladimir Putin nu e acela de a combate amenințarea teroristă alături de Statele Unite și Uniunea Europeană, crede George Soros. Liderul rus urmărește însăși dezintegrarea UE, iar cea mai bună cale de a face asta este să inunde Uniunea cu refugiați sirieni, scrie Soros într-un editorial pentru Project Syndicate.
“Putin e un tactician înzestrat, dar nu e un gânditor strategic. Nu sunt motive să credem că a intervenit în Siria pentru a agrava criza refugiaților din Europa. (...) Dar odată ce a văzut oportunitatea de a accelera dezintegrarea Uniunii Europene, Putin a folosit-o. El și-a mascat intenția prin apeluri la cooperare împotriva unui inamic comun, Statul Islamic. A urmărit o abordare similară în Ucraina, semnând acordurile de la Minsk, fără să aplice prevederile.
E greu de înțeler de ce liderii din SUA și UE îl cred pe Putin pe cuvânt în loc să îl judece prin comportamentul său. Singura explicație pe care o găsesc e că politicienii democrați caută să-și asigure publicul de care depind prin zugrăvirea unei imagini mai favorabile decât e în realitate. Adevărul e că Rusia lui Putin și Uniunea Europeană sunt angajate într-o cursă contra-timp: întrebarea e care dintre cele două se va prăbuși prima.
Regimul Putin are în față un posibil faliment de stat în 2017, când mare parte din datoriile internaționale ajung la scadență, iar tulburări politice pot erupe mai curând de atât. Popularitatea lui Putin, care rămâne ridicată, se bazează pe un calcul social prin care guvernul livrează stabilitate financiară și o creștere lentă dar constantă a nivelului de trai. Sancțiunile Occidentului, dublate de declinul abrupt al prețului petrolului, vor forța regimul să eșueze pe ambele planuri.
(...) Cel mai eficient mod prin care Rusia lui Putin poate evita colapsul este să cauzeze colapsul UE mai repede de atât. O Uniune care se destramă nu va fi capabilă să mențină sancțiunile impuse Moscovei ca urmare a incursiunii din Ucraina. Din contră, Putin va fi capabil să atragă beneficii economice considerabile prin divizarea Europei și exploatarea conexiunilor comerciale și a partidelor anti-europene pe care el le-a cultivat cu atenție.
Așa cum se prezintă lucrurile, UE se îndreaptă spre dezintegrare. De la criza financiară din 2008 și salvarea Greciei, Uniunea a învățat cum să se descurce de la o criză la alta. Dar astăzi se confruntă cu cinci sau șase crize simultan, ceea ce se poate dovedi a fi prea mult. Cum bine a prevăzut Merkel, criza migrației are potențialul de a distruge UE.
Când un stat sau o asociație de state se află în pericol grav, e mai bine ca liderii săi să confrunte realitatea dură decât să o ignore. Cursa pentru supraviețuire pune UE și Rusia lui Putin față în față. Statul Islamic prezintă o amenințare pentru ambele, dar nu trebuie supraestimat. Atacurile lansate de teroriștii jihadiști, oricât de terifiante ar fi, nu pot fi comparate cu amenințarea care emană din Rusia.
Statul Islamic (și Al Qaeda înaintea sa) au reperat călcâiul lui Ahile al civilizației Occidentale – frica de moarte - și a învățat să îl exploateze. Prin întreținerea unei islamofobii latente în Vest și inducerea publicului și a guvernelor să trateze musulmanii cu suspiciune, teroriștii speră să convingă tinerii musulmani că nu există alternativă la terorism. Odată înțeleasă această strategie, e un simplu antidot: refuzul să te comporți așa cum vor inamicii tăi să o faci.
Amenințarea care emană din Rusia lui Putin va fi dificil de contracarat. Eșecul de a recunoaște acest fapt va face misiunea și mai dificilă”, argumentează George Soros.
International / Premierul rus avertizează: O intervenție la sol în Siria ar putea duce la război mondial - Iulian Popescu - 2016-02-12
http://silethismillennium.blogspot.com/2009/03/youtube-broadcast-yourself.html
George Mioc : Copiaţi modelul american de selectare a procurorului general, doamnă Prună!
http://silethismillennium.blogspot.com/2009/03/youtube-broadcast-yourself.html
Intâlnire istorică / Capii bisericilor catolică și ortodoxă rusă se întâlnesc pentru prima dată după 1000 de ani - Vlad Toma - 2016-02-12
http://silethismillennium.blogspot.com/2009/03/youtube-broadcast-yourself.html
Caracatița financiară din spatele șefului demis al ANAF - de Romulus Georgescu , 12 februarie 2016
http://silethismillennium.blogspot.com/2009/03/youtube-broadcast-yourself.html
Gelu Diaconu
era reprezentantul unor grupuri de interese politico-economice, fiind
de-a lungul timpului apropiat de personaje precum Dan Radu Rușanu,
Daniel Chițoiu, Călin Popescu Tăriceanu, Victor Ponta sau Gabriel Oprea.
Premierul Dacian Cioloș l-a demis ieri pe președintele Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), Gelu Diaconu, au declarat surse guvernamentale, iar în locul său a fost numit Daniel Diaconescu. Acesta din urmă a fost șef al Direcției Finanțe din cadrul instituției. De asemenea, Dacian Cioloș l-a demis și pe vicepreședintele ANAF, Mihai Gogancea-Vătășoiu. Diaconu și Gogancea-Vătășoiu sunt urmăriți penal pentru favorizarea făptuitorului și abuz în serviciu cu obținere de foloase necuvenite pentru sine sau altul, în dosarul parlamentarilor Mădălin Voicu şi Nicolae Păun în care DNA îi acuză pe cei doi deputați că ar fi deturnat 6 milioane de euro. Premierul confirmase decizia anterior, când a declarat că așteaptă o propunere de înlocuire de la ministrul de Finanțe. Prim-ministrul a arătat că actualul șef al ANAF trebuie să își clarifice situația în justiție. Gelu Diaconu, a refuzat cererea ministerului Finanțelor de a-și prezenta demisia, anunțând că așteaptă la rândul său să fie demis. Acesta a calificat dosarul DNA în care este urmărit penal drept „kafkian”.
Supraviețuirea sa ar fi fost legată și de o apropiere de UNPR, primind pe ultima sută de metri și susținerea lui Gabriel Oprea. Pe de altă parte, Gelu Diaconu a fost implicat și în alte cazuri controversate. Presa a acuzat ANAF că nu trece la executarea silită a bunurilor omului de afaceri Dan Voiculescu, condamnat în dosarul ICA, în care prejudiciul este de 60 de milioane de euro.
Penal
Banii europeni -circa 5.000.000 de euro -, destinați unor proiecte de reinserție socială a rromilor, au fost deturnați de deputatul Nicolae Păun, președintele Asociației Partida Romilor Pro-Europa, cu sprijinul deputatului PSD Mădălin Voicu, susține DNA.
Din probele administrate a reieşit că grupul-ţintă al proiectului a fost „constituit în baza unor formulare întocmite prin înscrierea unor date nereale privind participanții” şi că „în momentul semnării contractului, deputatul Păun Nicolae a impus fiecărui angajat din cadrul proiectului ca, din salariul primit, să vireze 5% sub formă de donație organizației Asociația Partida Romilor Pro-Europa”.
Mădălin Voicu, la solicitarea lui Păun, ar fi intervenit la președintele ANAF, Gelu Diaconu, și la Mihai Vătășoiu, vicepreședinte ANAF. Cei doi sunt acuzați că nu au pus în aplicare deciziile de impunere pentru angajații asociației de rromi prin care bugetul european a fost prejudiciat cu 27 milioane de lei.
Comisia juridică a Camerei Deputaților se va reuni luni pentru a discuta cererea procurorilor pentru încuviinţarea reţinerii şi arestării preventive a deputaţilor Mădălin Voicu şi Nicolae Păun, pentru trafic de influenţă, fals în declaraţii, deturnare de fonduri, spălare de bani. Liderul PSD, Liviu Dragnea, a promis că social-democrații vor vota favorabil. „PSD nu se opune acestor cereri. Cu părere de rău, dar am mai spus, nu noi trebuie să decidem asta”, a spus Liviu Dragnea.
Cei doi deputați au fost inițiatorii unui proiect de lege controversat – privind grațierea și amnistia - unul din proiectele votate de Parlament la finalul anului 2013, în ziua botezată de presă „Marțea Neagră”. Actul normativ ar fi putut avea ca efect eliberarea politicienilor condamnați pentru corupție. După izbucnirea scandalului în presă, proiectul a fost amânat un an de zile, fiind respins în noiembrie 2014, pe fondul înfrângerii lui Victor Ponta în alegerile prezidențiale.
Anul trecut, premierul interimar Gabriel Oprea l-a desemnat pe Mădălin Voicu drept consul al României la Bonn, la prounerea ministrului de Externe, Bogdan Aurescu. Ulterior, însă, Voicu nu a mai fost numit în funcție, neobținînd avizele necesare, ceea ce a alimentat zvonurile că ar avea probleme de natură penală. „Pe mine nu m-a dovedit Securitatea lui Ceauşescu şi mă dovedesc organele de azi? Eu nu sunt aliniat niciunei forme speciale, ca să nu zic secretă. Nu pot să fiu înrolat, racolat, învaţat ce şi cum să fac. Guvernul m-a numit, onorabil şi onorant pentru mine, după care au început verificările. Acolo s-a oprit. Mie îmi trebuiau niște avize și alea nu au venit. ”, a explicat Mădalin Voicu, potrivit Antena 3. La rândul său, Nicolae Păun este un personaj controversat. Anul trecut, procurorii DNA au efectuat un control la firma Niky Scorpion Alcom, în spatele căreia ar fi deputatul Nicolae Păun, societate la care soţia parlamentarului este consilier juridic, în casieria firmei fiind găsiţi peste 800.000 de lei, sumă care nu a putut fi justificată, potrivit unor surse judiciare.
Caracatița financiară din spatele șefului demis al ANAF
de
12 februarie 2016
- stire actualizata la ora 10:55, 12 februarie 2016
Premierul Dacian Cioloș l-a demis ieri pe președintele Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), Gelu Diaconu, au declarat surse guvernamentale, iar în locul său a fost numit Daniel Diaconescu. Acesta din urmă a fost șef al Direcției Finanțe din cadrul instituției. De asemenea, Dacian Cioloș l-a demis și pe vicepreședintele ANAF, Mihai Gogancea-Vătășoiu. Diaconu și Gogancea-Vătășoiu sunt urmăriți penal pentru favorizarea făptuitorului și abuz în serviciu cu obținere de foloase necuvenite pentru sine sau altul, în dosarul parlamentarilor Mădălin Voicu şi Nicolae Păun în care DNA îi acuză pe cei doi deputați că ar fi deturnat 6 milioane de euro. Premierul confirmase decizia anterior, când a declarat că așteaptă o propunere de înlocuire de la ministrul de Finanțe. Prim-ministrul a arătat că actualul șef al ANAF trebuie să își clarifice situația în justiție. Gelu Diaconu, a refuzat cererea ministerului Finanțelor de a-și prezenta demisia, anunțând că așteaptă la rândul său să fie demis. Acesta a calificat dosarul DNA în care este urmărit penal drept „kafkian”.
Începutul ascensiunii
Debarcarea șefului Agenției Naționale de Administrare Fiscală ar putea fi finalul de carieră pentru un personaj conectat la cele mai înalte sfere ale puterii și implicat într-o serie de scandaluri. Ascensiunea lui Gelu Diaconu a început în timpul guvernării Convenției Democrate din România, în 1997, când a devenit director adjunct al Direcției Generale a Vămilor, mai precis omul de încredere al liberalului Nini Săpunaru. Diaconu a avut grijă să își cultive contactele și cu PDSR (actualul PSD) păstrând în strucrura vămilor o serie de oameni apropiați de social-democrați. În aceste condiții, actualul președinte demis a fost păstrat de către Guvernul Adrian Năstase, fiind între 2001 și 2005 director general adjunct în Ministerul Finanțelor. Victoria Alianței DA împotriva „sistemului ticăloșit” patronat de Adrian Năstase a fost o nouă victorie și pentru Gelu Diaconu. Acesta a devenit, în 2005, vicepreședinte ANAF și şeful Autorității Naţionale a Vămilor, numit fiind de premierul Tăriceanu. În același timp a devenit și administrator al Romsilva și al Eximbank. Evoluția sa multilaterală se explică prin faptul că este finul fostului vicepreședinte PNL, Dan Radu Rușanu. Acesta din urmă, supranumit „uncheșul” în cercurile liberalilor, era cunoscut pentru faptul că evita să dețină, personal, funcții politice, preferând ca pozițiile să fie ocupate de apropiați.Mai puternic ca un ministru
Influența lui Diaconu în Guvernul Tăriceanu a fost demonstrată de atitudinea premierului într-un conflict al șefului vămilor cu ministrul Finanțelor de la acea vreme, Ionuț Popescu. În 2005, ministrul a cerut schimbarea din funcție a lui Iulian Butnaru, directorul adjunct al Direcției Supraveghere și Control Vamal, un apropiat al lui Gelu Diaconu. Până la urmă, Tăriceanu a intervenit și l-a demis pe Ionuț Popescu, înlocuindu-l cu Sebastian Vlădescu. Deși motivul oficial al remanierii a fost legat de neînțelegeri în privința TVA, ulterior Ionuț Popescu a nuanțat. „Eu înclin să cred că schimbarea mea a avut legătură și cu faptul că eu anunțasem că doresc să efectuez niște schimbări în ceea ce privește Vama. Și atunci, probabil anumiți oameni pentru că au simțit că ar putea fi atinși la pușculiță, s-au mobilizat”, a afirmat fostul demnitar. De asemenea, fostul șef al ANAF Sebastian Bodu a susținut, ulterior, că Popescu i-a cerut demisia lui Butnaru pe baza unor informații primite de la serviciile secrete.Triunghi financiar
Între 2009 și 2012, Gelu Diaconu a avut o pauză de funcții publice, activând în domeniul privat. Instalarea lui Victor Ponta ca premier al guvernului USL, în mai 2012, i-a adus două funcții, chiar în primele zile ale preluării puterii. Cea de director de cabinet al ministrului Economiei, Daniel Chițoiu (fin al lui Dan Radu Rușanu) și cea de membru în Comitetul Eximbank. În iulie 2012, avea să devină secretar de stat în Ministerul Economiei și președinte al CA al Romgaz. În vara lui 2012, din poziția de secretar de stat a preluat o parte din atribuţiile de ministru al Economiei. Și aceasta pentru că Daniel Chițoiu devenise președinte interimar al PNL în locul lui Crin Antonescu. Printre altele, a semnat documente importante şi proiecte de acte normative. În aprilie 2013, Diaconu a fost numit președinte al ANAF. În acest fel, el a completat un veritabil triunghi ale finanțelor României. La momentul respectiv, Dan Radu Rușanu devenise șeful Autorității de Supraveghere Financiară (ASF), proaspăt înființată. Practic, sub tutela lui Rușanu au fost reunite cele mai importante piețe financiare din România, având puterea de a emite sancțiuni, pe o piață de 30 miliarde de euro. Pe lângă Diaconu, Rușanu îl avea în sistem și pe finul său, Daniel Chițoiu, ministru al Finanțelor, vicepremier în Guvernul Ponta.Compromisuri cu Ponta și Oprea
Presa a titrat că liberalii preiau controlul zonei financiare. În realitate, Victor Ponta a fost de acord cu respectivele mutări doar după ce cei trei i-au garantat că îl vor sprijini pe el și nu pe Crin Antonescu, președintele PNL. Așa se și explică că, la începutul lui februarie 2014, Crin Antonescu a forțat demisia lui Chițoiu din Guvern. Ulterior, Chițoiu a demisionat din Partidul Liberal, alăturându-se grupării lui Călin Popescu Tăriceanu. După ruperea USL, Dan Radu Rușanu rămas șef la ASF, iar Diaconu șef la ANAF. Ulterior, în martie 2014, primul a demisionat din fruntea ASF, după ce a fost arestat preventiv în dosarul Carpatica. Până ieri, Gelu Diaconu era singurul supraviețuitor al acestui triunghi financiar.Supraviețuirea sa ar fi fost legată și de o apropiere de UNPR, primind pe ultima sută de metri și susținerea lui Gabriel Oprea. Pe de altă parte, Gelu Diaconu a fost implicat și în alte cazuri controversate. Presa a acuzat ANAF că nu trece la executarea silită a bunurilor omului de afaceri Dan Voiculescu, condamnat în dosarul ICA, în care prejudiciul este de 60 de milioane de euro.
Penal
Acuzațiile DNA
DNA a cerut miercuri încuviinţarea reţinerii şi arestării preventive a deputaţilor Mădălin Voicu şi Nicolae Păun, pentru trafic de influenţă, fals în declaraţii, deturnare de fonduri, spălare de bani.Banii europeni -circa 5.000.000 de euro -, destinați unor proiecte de reinserție socială a rromilor, au fost deturnați de deputatul Nicolae Păun, președintele Asociației Partida Romilor Pro-Europa, cu sprijinul deputatului PSD Mădălin Voicu, susține DNA.
Din probele administrate a reieşit că grupul-ţintă al proiectului a fost „constituit în baza unor formulare întocmite prin înscrierea unor date nereale privind participanții” şi că „în momentul semnării contractului, deputatul Păun Nicolae a impus fiecărui angajat din cadrul proiectului ca, din salariul primit, să vireze 5% sub formă de donație organizației Asociația Partida Romilor Pro-Europa”.
Mădălin Voicu, la solicitarea lui Păun, ar fi intervenit la președintele ANAF, Gelu Diaconu, și la Mihai Vătășoiu, vicepreședinte ANAF. Cei doi sunt acuzați că nu au pus în aplicare deciziile de impunere pentru angajații asociației de rromi prin care bugetul european a fost prejudiciat cu 27 milioane de lei.
Deputații care au vrut să grațieze corupții
Izbucnirea scandalului legat de fraudarea a circa 27 de milioane de lei destinați romilor defavorizați poate însemna un sfârșit de carieră politică și pentru cei doi deputați implicați – Mădălin Voicu(PSD) și Nicolae Păun (Partida Romilor).Comisia juridică a Camerei Deputaților se va reuni luni pentru a discuta cererea procurorilor pentru încuviinţarea reţinerii şi arestării preventive a deputaţilor Mădălin Voicu şi Nicolae Păun, pentru trafic de influenţă, fals în declaraţii, deturnare de fonduri, spălare de bani. Liderul PSD, Liviu Dragnea, a promis că social-democrații vor vota favorabil. „PSD nu se opune acestor cereri. Cu părere de rău, dar am mai spus, nu noi trebuie să decidem asta”, a spus Liviu Dragnea.
Cei doi deputați au fost inițiatorii unui proiect de lege controversat – privind grațierea și amnistia - unul din proiectele votate de Parlament la finalul anului 2013, în ziua botezată de presă „Marțea Neagră”. Actul normativ ar fi putut avea ca efect eliberarea politicienilor condamnați pentru corupție. După izbucnirea scandalului în presă, proiectul a fost amânat un an de zile, fiind respins în noiembrie 2014, pe fondul înfrângerii lui Victor Ponta în alegerile prezidențiale.
Anul trecut, premierul interimar Gabriel Oprea l-a desemnat pe Mădălin Voicu drept consul al României la Bonn, la prounerea ministrului de Externe, Bogdan Aurescu. Ulterior, însă, Voicu nu a mai fost numit în funcție, neobținînd avizele necesare, ceea ce a alimentat zvonurile că ar avea probleme de natură penală. „Pe mine nu m-a dovedit Securitatea lui Ceauşescu şi mă dovedesc organele de azi? Eu nu sunt aliniat niciunei forme speciale, ca să nu zic secretă. Nu pot să fiu înrolat, racolat, învaţat ce şi cum să fac. Guvernul m-a numit, onorabil şi onorant pentru mine, după care au început verificările. Acolo s-a oprit. Mie îmi trebuiau niște avize și alea nu au venit. ”, a explicat Mădalin Voicu, potrivit Antena 3. La rândul său, Nicolae Păun este un personaj controversat. Anul trecut, procurorii DNA au efectuat un control la firma Niky Scorpion Alcom, în spatele căreia ar fi deputatul Nicolae Păun, societate la care soţia parlamentarului este consilier juridic, în casieria firmei fiind găsiţi peste 800.000 de lei, sumă care nu a putut fi justificată, potrivit unor surse judiciare.
Abonați-vă la:
Postări (Atom)
Bujor T. Ripeanu
2016-02-09