În 2012, după alegerile care au urmat catastrofei incipientului stat de 
drept românesc din vara nebuniei USL-iste am declarat la Digi 24 că am 
senzaţia că retrăim anii 30 ai veacului trecut.
Mai nou, am impresia că sunt silit să-mi revizuiesc impresia. Părem a fi
 în apropierea cumpenei dintre veacurile 5 şi 6. Când, după căderea 
Imperiului Roman, o mânăstrire se considera bogată dacă poseda o sută 
sau două de suluri. În răstimp de câteva decenii Occidentul a uitat tot 
ce ar fi trebuit să păstreze cu sfinţenie în memorie din bagajul 
cultural şi civilizatoriu al antichităţii. Aşa s-a scufundat în 
barbarie.
Cu doar câteva secole înainte, marea bibliotecă din Alexandria ar fi 
dispus, potrivit unor surse antice şi medievale, de aproximativ o 
jumătate de milion de scrieri, suluri, manuscrise, cărţi religioase, de 
magie, literare, nu în ultimul rând ebraice, greceşti şi egiptene! Din 
ele evul mediu timpuriu ar fi putut extrage lecţii eterne, de felul 
celor conţinute în povestea biblică a primei confruntări fratricide. 
Elaborata exegeză la care, după Holocaust, Elie Wiesel a supus episodul 
confruntării dintre Cain şi Abel, soldată cu uciderea unuia din fraţi, e
 demnă de luare aminte. Captând tezaurul de înţelepciune al tradiţiilor 
evreieşti, precum şi al hermeneuticii dascălului său, rabinul şi 
profesorul Saul Liberman, un expert de vârf al Talmudului, Wiesel scoate
 în evidenţă un aspect potenţial tulburător pentru mai toţi lectorii 
superficiali ai scrierilor sacre.
Departe de a fi singurul vinovat pentru uciderea fratelui său, Cain îşi 
împarte păcatul cu mai toate celelalte personaje. Făptaşul n-ar fi 
săvârşit crima, poate, dacă Abel, fericit că i s-a primit cu plăcere 
prinosul, ar fi dat dovadă de oarecare empatie şi ar fi aplanat furia 
firească a fratelui său cu ofranda snobată de Creator, alinându-i 
temerile şi invidia. Apoi, ciocnirea n-ar fi avut, poate, loc, dacă 
părinţii s-ar fi preocupat de copii, i-ar fi educat cum trebuie, ar fi 
stat de vorbă cu ei. În fine, nici providenţa nu iese bine din această 
poveste. De ce i-a tratat, oare, inegal pe fraţi? De ce nu i-a avertizat
 că violenţa nu este, nu poate fi soluţia?
Izvorâtă din invidie, din gelozie, din comoditate, laşitate şi 
incomprehensiune mutuală, ca şi din absenţa empatiei şi comunicării, ura
 fraternă din primul capitol al Genezei e paradigmatică. Îmi pare că 
livrează ilustraţia şi explicaţiile cele mai potrivite pentru starea în 
care se află, mai nou, societăţile deschise, în confruntarea lor cu 
forţele extremismului ce-ncearcă să le desfiinţeze.
Nici măcar a identifica toate aceste forţe nu e un exerciţiu lesnicios, 
aşa cum multora le vine greu să înţeleagă că nu doar ucigaşul e, de 
regulă, vinovat de crimă, ci şi complicii săi voluntari sau involuntari,
 cei recrutaţi din rândul celor ce l-ar fi putut împiedica să omoare, 
dar au omis s-o facă. Discutăm cu asupra de măsură (şi totuşi, parcă, 
insuficient) despre agresori, asasini şi terorişti. Despre Rusia lui 
Putin, de pildă, şi modul în care Moscova şi-a pus definitiv pe butuci 
propria democraţie defectă pentru a arunca apoi în aer dreptul 
internaţional, atacând şi dezmembrând Ucraina. Ori despre terorismul de 
epocă de piatră al statului islamic.
Dar abordând aceste subiecte fierbinţi, larg manipulate de varii 
propagandişti răsăriteni întru gonflarea mişcărilor şi partidelor 
populiste şi extremiste din vestul Europei, avem atâta grijă să punem 
batista pe ţambal, ca să nu ni se reproşeze vreo incorectitudine 
politică, încât ratăm esenţialul. Nu ne prea încumetăm, spre exemplu, să
 identificăm explicit resursele stalinsto-fascisto-ortodoxiste ale 
demersurilor putiniste. Sau ne codim să înfierăm genocidul comis asupra 
creştinilor de către statul islamic. Dacă ne apucăm să criticăm nu doar 
aspecte ale iudaismulului şi creştinismului, ci şi diverse laturi ale 
islamului, ne trezim brusc confruntaţi cu acuza fatală de rasism şi 
islamofobie. Ca şi cum ura ar dispărea dacă ne ferim s-o vedem!
Subit, firescul, de pildă înclinarea în faţa dreptului esenţial al 
democraţiei liberale, care este libertatea de opinie şi de expresie, ori
 faţă de martirii ei de la Charlie Hebdo apare ca un demers al urii 
extremiste, anti-musulmane. La trei luni după decapitarea revistei de 
către terorişti islamişti, aşa au catalogat sute de scriitori decizia 
colegilor lor americani din PEN, de a acorda revistei satirice franceze 
un premiu pentru curajul ei.
E, totuşi, aiuritor, ca nişte scriitori să protesteze astfel, practic, 
împotriva asumării fără absurde rezerve a libertăţii de expresie. 
Revoltat, pe bună dreptate, s-a arătat în consecinţă Salman Rushdie, 
autorul mult hăituit de fanatici islamişti al Versetelor Satanice, al 
cărui memorabil discurs a inaugurat ediţia actuală a Târgului de Carte 
de la Frankfurt, prezenţa sa determinând Iranul fundamentalist să 
boicoteze manifestarea. „Trăim în cel mai întunecat ev pe care-l 
cunosc”, a declarat Rushdie, textual, şi într-un interviu acordat la 
Paris lui David Chazan.
Din nefericire, dată fiind laşitatea, cecitatea, ura de sine şi 
neghiobia sinucigaşă manifestate de mulţi din colegii săi occidentali, 
scriitorul britanic de origine pakistaneză are, neîndoielnic, perfectă 
dreptate. Nu ne ameninţă doar Cain şi invidia lui, invidia perdanţilor 
la masa globalizării. Sunt patru, cavalerii apocalipsei. Acelaşi e şi 
numărul riscurilor confuntând democraţiile actuale. Ne pun în pericol 
libertatea nu doar putinismul, islamismul şi populismele occidentale 
pretinzând a o apăra, când sunt, în fapt, expresia urii tot mai ample şi
 iraţionale, ce macină tot mai intens şi centrul, odinioară 
frecventabil, al spectrelor politice din societăţile deschise.
Ne pasc şi forme subtile de intoleranţă şi duşmănie liberticidă, ca 
aparent utila, în fapt detestabila corectitudine politică, în numele 
căreia, de pildă, universităţile americane au început să treacă la index
 lungi liste de cărţi cu opinii „indezirabile”, ca şi cum ar fi scrieri 
ultralicenţioase.
Bănuiesc că la Alexandria până şi cele din urmă ar fi avut drept „de 
bibliotecă”, dacă nu de cetate. Rămâne să descoperim doar cum putem 
evacua ura din noi. Din ea.