Ce e un om , ori un an ,sau un mileniu?
Toate trecătoare luate implacabil de valul timpului
și cu valul laolată se vor risipi
înghțite câte unul în câte unul în uitarea neagră a orizontului din zare care va fi în briză mării fără tine .
D.Sin.
Poreclă Sile this Millennium Pseudonime sile_this_millennium
Doctorul Mihnea Costescu, cel care i-a întocmit
certificatul medico-legal, încearcă să lămurească o moarte care a
stîrnit întrebări, spunînd că „am găsit la Cla...
Fosta șefă a ANRP, Crinuța Dumitrean scapă din spatele
gratiilor, după ce joi, magistrații ICCJ au admis contestația sa și pe
cea a celorlalți cinci suspecți ar...
Dumitru Martin,
acţionar al Polaris Constanţa şi unchi al deputatului PSD Eduard
Martin, a fost arestat de FBI, fiind acuzat de mituirea unui ofiţer din
cadrul Forţelor Aeriene, pentru obţinerea unui contract în valoare de
10,35 milioane dolari la baza Kogălniceanu, informează
digital.olivesoftware.com.
Dumitru Martin a fost arestat de FBI pe 1 decembrie, pe Aeroportul
Internaţional din San Francisco. El a fost invitat la o întâlnire la San
Francisco de către agenţi sub acoperire, potrivit Sacramento Bee
online.
Firma lui Martin, Polaris M Holding, a plătit în urmă cu trei luni, suma
de 100.000 de dolari, ultima tranşă dintr-o mită în valoare de peste un
milion de dolari, unui membru al comandamentului escadronului
contractor de la baza aeriană Travis, dar care cooopera cu FBI, potrivit
unor documente judiciare făcute publice recent.
Suma de bani ar fi fost oferită ca mită în vederea obţinerii unui
contract prin care Polaris să furnizeze forţelor aeriene americane
staţionate la baza Mihail Kogălniceanu din România, pe o perioadă de
cinci ani.
Polaris a virat banii la data de 19 septembrie, într-un cont bancar
acoperit, creat de FBI, iar aceştia au fost retraşi ca probă în 14
octombrie, se mai arată în declaraţia citată.
Dumitru Martin a fost arestat în urma unei anchete a FBI care a durat 17 luni.
Dumitru Martin, acţionar al Polaris Constanţa, unchiul deputatului PSD
Eduard Martin, a fost arestat de FBI și acuzat de mituirea unui ofiţer
din cadrul Forţelor Aeriene (US Air Force) pentru obţinerea unui
contract în valoare de 10,35 milioane dolari la baza Kogălniceanu, scrie
presa americană.
Potrivit Sacramento Bee online, Dumitru Martin,
acţionar la Polaris Constanţa alături de deputatul PSD Eduard Martin, a
fost arestat de FBI în 1 decembrie, pe Aeroportul Internaţional din San
Francisco, unde ajunsese de la New York. El fusese invitat la o
întâlnire la San Francisco de către agenţi sub acoperire, care s-au
prezentat drept mijlocitori în acest aranjament în vederea dării/luării
de mită.
Dumitru Martin este fratele fostului prefect de Constanţa, Gheorghe Martin şi fost soţ al Corinei Martin.
http://silethismillennium.blogspot.com/2009/03/youtube-broadcast-yourself.html
Procurorii DNA au dispus trimiterea în judecată, sub control judiciar,
a fostului primar al Constanţei, Radu Mazăre, a omului de afaceri Sorin
Gabriel Strutinsky, a deputatului Eduard Martin, a viceprimarului Gabi
Stan, precum şi a altor cinci funcţionari publici (Tudoriţa Tolea, Doru
Harpalete, Alina Pavel, Ghiulnihal Mutalâp şi Sorina Laura) pentru
comiterea mai multor infracţiuni, de la luare de mită până la abuz în
serviciu, în dosarul Polaris. De asemenea, procurorii au dispus
trimiterea în judecată şi a societăţii Polaris M Holding SRL pentru
complicitate la abuz în serviciu şi dare de mită.
Potrivit
procurorilor, prejudiciul creat municipiului Constanţa în contractul
încheiat între Primărie şi Polaris pentru salubrizarea oraşului se
ridică la sute de milioane de lei.
Mai exact, anchetatorii susţin
că în perioada 2008-2014, primarul de la acea dată, Radu Mazăre, cu
ajutorul lui Sorin Strutinsky, a primit de la S.C. POLARIS M HOLDING
S.R.L., al cărei asociat şi administrator în fapt era inculpatul Eduard
Martin, peste 7 milioane de euro, pentru că a asigurat acesteia
câştigarea unei licitaţii organizate de Primăria Constanţa pentru
delegarea gestiunii serviciului de salubrizare a oraşului.
Astfel,
„în anul 2008, între S.C. POLARIS M HOLDING S.R.L şi Primăria Constanţa
a fost încheiat un contract având ca obiect delegarea serviciului de
salubrizare pentru o perioadă de 25 de ani şi un act adiţional la acest
contract prin care valoarea acestuia a fost majorată nejustificat cu 10
milioane lei. Mita a fost primită prin intermediul unor contracte de
publicitate fictive. Suma totală achitată în baza acestor contracte a
fost, conform calculelor expertului desemnat, de 33.987.771,57 lei”, se
arată în comunicatul DNA.
Procurorii spun că în urma încheierii
acestui contract a fost produs Primăriei Constanţa un prejudiciu în sumă
de peste 200 milioane lei.
Din analiza procedurii de achiziţie
care a precedat semnarea contractului au rezultat o serie de încălcări
ale legislaţiei aplicabile, referitoare printre altele la:
-
impunerea condiţiei ca ofertanţii să prezinte fizic dotarea minimală de
utilaje şi echipamente în orice locaţie de pe teritoriul municipiului
Constanţa, în perioada desfăşurării procedurii, utilajele şi
echipamentele urmând a fi prezentate, staţionate, pe toată perioada
menţionată, sub sancţiunea descalificării ofertanţilor
- modul de estimare a valorii contractului
- alegerea modalităţii de delegare a serviciului public de salubrizare a municipiului Constanţa prin gestiune delegată
-
inexistenţa numărului minim de oferte care până în luna februarie 2008
impuneau un minim de 2 o-ferte, iar din luna februarie 2008, era
prevăzut un număr de minim 3 participanţi
- tariful de salubritate.
„Principalul
răspunzător pentru nerespectarea prevederilor legale şi crearea, în
consecinţă, a acestui prejudiciu a fost primarul Mazăre Radu Ştefan.
Alături de acesta, la comiterea faptei au mai participat inculpaţii Stan
Gabriel Marius, Tolea Tudoriţa, Harpalete Doru Aurelian, Mutalâp
Ghiulnihal, Pavel Alina, Oprea Sorina Laura, angajaţi ai Primăriei care,
prin încălcarea mai multor dispoziţii legale, au permis încheierea
contractului de salubrizare la un preţ supraevaluat”, se mai arată în
rechizitoriu.
În cauză, procurorii au dispus măsura asiguratorie a sechestrului asupra bunurilor mobile şi imobile ce aparţin inculpaţilor.
Dosarul a fost trimis spre judecare Înaltei Curţi de Casaţie şi
Justiţie, cu propunere de a fi menţinute măsurile preventive şi
asigurătorii dispuse în cauză.
Dumitru
Martin, actionar al Polaris Constanta, unchi al deputatului PSDEduard
Martin, a fost arestat de FBI si acuzat de mituirea unui ofiter din
cadrul Fortelor Aeriene americane (US Air Force)...
Om de afaceri roman, arestat de FBI: E acuzat de mituirea unui ofiter al US Air Force
Joi, 10 Decembrie 2015, ora 15:30
Foto: Facebook/FBI
Dumitru Martin, actionar al Polaris Constanta, unchi al deputatului PSD Eduard Martin, a fost arestat de FBI
si acuzat de mituirea unui ofiter din cadrul Fortelor Aeriene americane
(US Air Force) pentru obtinerea unui contract in valoare de 10,35
milioane de dolari la baza Kogalniceanu, scrie presa americana. Potrivit
Sacramento Bee online, Dumitru Martin, actionar la Polaris Constanta
alaturi de deputatul PSD Eduard Martin, a fost arestat de FBI in 1
decembrie, pe Aeroportul International din San Francisco, unde ajunsese
de la New York.
El fusese invitat la o intalnire la San Francisco
de catre agenti sub acoperire, care s-au prezentat drept mijlocitori in
acest aranjament in vederea darii/luarii de mita.
Firma lui
Martin, Polaris M Holding, a platit in urma cu trei luni, suma de
100.000 de dolari - ultima transa dintr-o mita in valoare de peste un
milion de dolari - unui membru al comandamentului escadronului
contractor de la baza aeriana Travis, dar care cooopera cu FBI, potrivit
unor documente judiciare (si anume o plangere penala si o declaratie pe
propria raspundere a unui agent FBI), facute publice marti.
Potrivit
acestei declaratii a agentului special Matthew Young, suma ar fi fost
oferita ca mita in vederea obtinerii unui contract prin care Polaris sa
furnizeze fortelor aeriene americane stationate la baza Mihail
Kogalniceanu din Romania, pe o perioada de cinci ani, containere de
transport si depozitare.
Polaris a virat banii in 19 septembrie,
intr-un cont bancar acoperit, creat de FBI, iar acestia au fost retrasi
ca proba in 14 octombrie, se mai arata in declaratia citata.
Dumitru
Martin a fost arestat in urma unei anchete a FBI care a durat 17 luni
si in cadrul careia au fost folositi doi agenti sub acoperire.
"Am deschis o ancheta asupra familiei lui Martin si a altor persoane, in iulie 2014", scrie agentul special in declaratie.
"In
cadrul anchetei mi s-a comunicat ca autoritatile romane investigau
Polaris pentru coruptie si dare de mita catre autoritati locale si
functionari romani ai statului", precizeaza el.
Cei doi agenti
sub acoperire s-au intalnit pentru prima data cu doi reprezentanti ai
firmei Polaris la Suisun City, pe 27 octombrie 2014, cand s-a oferit un
"comision" de 10% in schimbul garantarii faptului ca acel contract avea
sa fie incredintat firmei lui Martin, scrie Young in declaratie.
Dupa
ce aranjamentul a intrat in impas, din cauza anchetei de coruptie din
Romania, contractul respectiv a fost acordat altei firme, insa relatiile
au fost reluate ulterior, pe tema unei licitatii fictive, in vederea
acordarii contractului cu privire la containere.
Martin si
comandantul au semnat, pe 11 septembrie, atat un contract de
aprovizionare militara a bazei Travis, cat si alte doua contracte menite
sa ascunda mita, se arata in declaratie.
Cand Martin, in varsta
de 55 de ani, s-a intalnit cu agenti FBI, la San Francisco, el credea ca
urma sa participe la o noua intalnire din seria de intalniri la care a
luat parte atat el, alti reprezentanti ai Polaris, oficialul militar de
la Travis si alte doua persoane, care erau de fapt agenti sub acoperire.
Martin
a fost prezentat pentru prima data in fata unui judecator federal, la
San Francisco, in 2 decembrie si a fost dus in custodie la Sacramento,
unde a aparut marti in fata judecatoarei federale Carolyn K. Delaney.
Audierea urmeaza sa continue luni.
Cine e Dumitru Martin
Dumitru
Martin este fratele fostului prefect al judetului Constanta din
perioada 2002 - 2005 Gheorghe Martin si unchiul deputatului PSD Eduard
Martin.
Familia Martin detine societatea Polaris M Holding, care
se ocupa de serviciul de salubrizare in municipiul Constanta din 1998.
Polaris M Holding are contracte de salubrizare si in alte orase din
tara, intre care Arad, Targu Jiu, Eforie, Navodari, Mangalia,
Alexandria, Rosiori de Vede, Turnu Magurele, Videle, Zimnicea, Alba
Iulia, Bumbesti-Jiu, Slobozia, dar si cu Consiliul Judetean Timis.
Deputatul
Eduard Martin, asociat al SC Polaris M Holding SRL, a fost trimis in
judecata de procurorii DNA, miercuri, fiind suspectat ca i-ar fi dat
mita opt milioane de euro fostului primar din Constanta Radu Mazare, in vederea facilitarii emiterii unor documente si inlesnirii castigarii unei licitatii sau incheierea unor contracte.
In
acest dosar au fost trimisi in judecata, miercuri, si Radu Mazare,
aflat sub control judiciar, mai multi functionari din cadrul Primariei
Constanta, precum si omul de afaceri Sorin Strutinsky, acesta din urma
sub control judiciar, pentru trei infractiuni de complicitate la luare
de mita. De asemenea, in acest dosar a fost trimisa in judecata si SC
Polaris M Holding SRL.
Urmareste Ziare.com si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Ziare.com.
Vineri, 11 decembrie, în sala
studio a Teatrului Naţional Bucureşti va fi oferit publicului românesc
un spectacol de înaltă ţinută, în sensul că actorii nu vor avea altă
ţinută în afara aceleia în care au venit pe lume. Interpreţii şi
regizorul sunt străini, dornici să introducă şi poporul nostru prea
tradiţionalist în corect-politic-sexual-artisticul contemporan, să se
debaraseze încuiaţii mioritici de pudorile învechite. Teatrul autohton
"Europolis" a hotărât să urmeze exemplul, punând în scenă (cu nuduri de
actori băştinaşi) "Romeo şi Julieta", celebra piesă a Marelui Will (după
unii) sau a marelui autor Hamlet - conform unui ministru al Culturii de
amuzantă amintire. Noi, având trecere, pile şi invitaţii în lumea
artistică, vă prezentăm în premieră naţională absolută un fragment de la
repetiţii:
ROMEO: "Dar ce lumină-acolo-n geam răsare? / Sunt zorii, da, şi Julieta-i soare! / Te-nalţă, soare, şi răpune luna…" REGIZORUL:
Hooo! Îmi scoateţi floci albi! Ce plm Romeo eşti tu?! Ţi-am
indicat clar: când ajungi la "Julieta-i soare", ceatârna trebuie să-ţi
intre în bălăngănire convingătoare!! JULIETA: Maestre, scuze… eu zic că-i stă bine aşa… nemişcătoare… REGIZORUL:
Auzi, mă... Giulieto… când regizam eu, ţie abia îţi ieşea primul
firicel… mă laşi? Adică mă laşi în plm să-mi fac piesa conform viziunii
mele artistice? JULIETA: Nu vă excitaţi aşa… ziceam şi eu o părere, sunt mai aproape decât dvs… ROMEO:
Maestre, v-am mai spus să numiţi în rol o Julietă, mă rog… mai
naşparlie… păi cu donşoara aici de faţă cum să mi se bălăngăne mie?! REGIZORUL: Uite-aşa, ca la mine, vrei să-ţi arăt? Că acuşa mi se rupe de piesa voastră şi rup contractul! ROMEO: Fiţi calm, Maestre, deja a început să se bălăngăne serios, după întreruperea asta… reluăm? REGIZORUL: Reluaţi când vă spun eu, pulifricilor! Reluaţi! ROMEO: "Dar ce lumină-acolo-n geam răsare? Sunt zorii, da, şi…" REGIZORUL:
Şi plm apare! Drăguţă, tu ştii că-n piesa asta eşti o fecioară
nemaculată sexual? Cum ai fost şi tu cândva, la grădiniţă, cred eu… ce
fel de virgină eşti când te zgâieşti aşa la noi?!? JULIETA: Domnu' regizor, dacă aţi şti cât m-am pregătit pentru rol… dar asta-i tot ce pot să obţin în momentul actual… REGIZORUL:
Personal, sunt uimit de performanţă, la repertoriul tău tot personal!
Dar eu am boală să fie totul cât mai autentic. Nu c-aşa vrea scula mea,
ci din respect pentru Măria Sa, Publicul! N-are şi colegul tău ceva
piatră acră, el ce foloseşte când se taie la bărbierit? ROMEO: Ăsta-i respectul curului, cu teatru-n curu' gol! Cine pielea calului a avut ideea? REGIZORUL:
Nu-i treaba mea, nici a ta! Aşa se face azi arta! Şi ce executăm noi
acum, o frecăm în explicaţii sau repetăm piesa? Hai, motor din nou! ROMEO: "Dar ce lumină-acolo-n geam răsare? / Sunt zorii, da, şi Julieta-i soare! / Te-nalţă, soare…" REGIZORUL: Băi, tu ţipi să se înalţe soarele şi eu văd altceva înălţat! Ai impresia că facem porno aici?? ROMEO: Maistre… n-am nicio vină, înălţatu-i normal la vârsta mea! Vreau o Julietă neînălţătoare! REGIZORUL:
Pe Rovana Plumb nu vrei să ţi-o aduc acum? Sunteţi plini de fiţe, da'
n-aveţi talent şi nici dăruire pe meserie! Pauză de relaxare! Mitică,
bromură nu-i în recuzită? RECUZITORUL: La ce
buget primim, nu mai sunt nici tăvi în magazie! De-aia aţi renunţat la
scenele în care se ducea tava şi a rămas bietul Pandele fără serviciu! REGIZORUL:
Lasă, că dăm lovitura cu piesa asta! O să se bată lumea pe bilete, să
vedeţi când oi monta şi nişte Ibsen pe despuiatelea! Asta e, cum
dreacului vreţi să mai vină lumea la noi, dacă are Capatos la televizor?
Rămânem pe bune în curul gol. Da' unde-i Julieta, a apucat-o ceva
tocmai acum, când i se bălăngăne lui Romeo?!
Corina Cretu raspunde acuzatiilor din Politico: Un atac fara precedent!
Joi, 10 Decembrie 2015, ora 14:54
Foto: Facebook/Corina Cretu
Comisarul european Corina Cretu
a reactionat la articolul publicat joi dimineata in care se vorbeste,
printre altele, despre programul mult prea lejer al ei si despre
plangerile angajatilor sai de la Bruxelles. Surse
din randul membrilor staff-ului Corinei Cretu au dezvaluit, pentru
Politico, ca aceasta ii ruga pe angajati sa ii rezolve treburi
personale, cum ar fi spalatul rufelor si cumparaturile. Iar acuzatiile
nu s-au oprit aici.
"De
dimineata primesc telefoane de la oamenii din echipa mea, socati de
atacul fara precedent si fara nicio baza reala, aparut in Politico", a
scris pe Facebook Corina Cretu.
Comisarul
european a tinut sa faca o serie de precizari cu privire la multiplele
acuzatii, "din respect pentru adevar, pentru echipa mea si ma refer aici
atat la cabinetul meu, cat si la colegii din DG Regio si, nu in ultimul
rand, din respect fata de cei care imi urmaresc in mod constant
activitatea".
Printre altele, angajatii citati de Politico sub
protectia anonimatului au mai spus ca aproape jumatate dintre membrii
staff-ului de la Bruxelles si-au dat demisia in primul an de mandat al
Corinei Cretu la Comisariatul pentru Politica Regionala, din cauza ca nu
s-au putut acomoda cu obiceiurile neprofesioniste ale acesteia.
"Primul
an de mandat s-a caracterizat printr-o agenda extrem de incarcata, cu
foarte multe intalniri si misiuni de lucru in statele membre. Spre
exemplu: pana in prezent, am vizitat 24 de tari, am avut intalniri
oficiale cu peste 40 de presedinti regionali, am participat la peste 10
dezbateri in Parlamentul European, in cadrul Comisiilor de specialitate
sau in sesiuni plenare, la Strasbourg si am participat la 6 reuniuni ale
Consiliilor de Ministri dedicate politicii de coeziune.
Agenda
mea publica reflecta aceasta intensitate a angajamentelor (...)
Intentionez sa mentin acest ritm si anul viitor pentru a asigura
implementarea acestor programe, in teritoriu, cat mai repede", a
explicat Corina Cretu.
Schimbarile de personal, obisnuite la inceput
Comisarul
european a precizat ca schimbarile de personal sunt obisnuite in primul
an de mandat, pentru ca multe persoane realizeaza ca nu pot face fata
ritmului alert de munca.
"Sunt mandra sa am o echipa de
profesionisti cu experiente si realizari remarcabile. Impreuna, am
reusit sa avem rezultate deosebite in acest an. Schimbarile de personal
in cabinetele comisarilor nu sunt exceptionale, in special in primul an
de mandat, atunci cand multi realizeaza ca ritmul de activitate este
mult mai alert decat si-au imaginat atunci cand au acceptat aceasta
provocare.
Doresc insa sa va sigur pe toti ca onestitatea si
integritatea au stat la baza intregii mele activitati, in ultimii 25 de
ani si ca nu voi abdica niciodata de la aceste principii", a conchis
comisarul european.
In amplul articol de pe site-ul Politico se
arata ca jumatate din staff-ul comisarului european a demisionat in
timpul primului an de mandat, din cauza obiceiurilor sale total
neprofesioniste.
Angajatii de la Bruxelles s-au aratat
nemultumiti de faptul ca Cretu amesteca viata personala cu munca, se
precizeaza in materialul despre deprinderile comisarului european care
reprezinta Romania.
Politico a stat de vorba cu 11 dintre
actualii si fostii angajati din comisariatul Corinei Cretu, majoritatea
dorind sa isi pastreze anonimatul.
In alta ordine de idei, dintre
cei 28 de comisari europeni, Corina Cretu are cele mai multe absente la
intalnirile saptamanale ale Comisiei, lipsind la aproape un sfert
dintre ele, se mai mentioneaza in articolul citat. D.T.
Urmareste Ziare.com si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Ziare.com.
Pentru societăţile arabe, curentul schimbării a început să fie
simţit de-a lungul anilor 2000 prin descoperirea de noi instrumente care
să le permită să îşi capitalizeze întregul potenţial.
Secolul al XXI-lea este definit printr-o serie de concepte specifice
evoluţiei statelor şi societăţilor, de la stabilitate, pace şi
bunăstare la toleranţă, interculturalism ori integritate. Acestea sunt
caracteristice dezvoltării, globalizării şi, desigur, democraţiei,
motorul bunăstării în sensul demonstrat în primul rând de exemplul
occidental. Realitatea avantajelor pe care le presupune democraţia a
devenit, pe parcursul istoriei recente, dorinţa cea mai vizibilă a
societăţilor şi popoarelor, chiar şi atunci când aceasta nu a corespuns
cu linia oficială a statului respectiv. Obiectivul dezvoltării şi al democratizării, în parte apărut natural,
în parte influenţat – direct sau indirect – de implicarea unor actori
externi, s-a aflat în centrul evoluţiilor recente într-una dintre cele
mai tulburi regiuni din lume, Orientul Mijlociu şi Nordul Africii.
Primăvara Arabă, începută în 2010, a fost primită cu speranţă şi
entuziasm, fiind văzută ca o consecinţă a dorinţei de dezvoltare.
Născut şi dezvoltat într-un areal blocat într-o mentalitate învechită,
dominată de o formă modernă de feudalism şi de discrepanţe sociale şi
culturale, fenomenul de democratizare început în 2010-2011 presupunea o
modernizare a societăţilor de origine încă inexistentă sau
insuficientă, transformând „primăvara“ într-o „iarnă“ ce are tendinţa
de a deveni din ce în ce mai rece. Democratizarea, simplă şi exuberantă la început, devine exhaustivă,
pe măsură ce societatea evoluează spre o democraţie reală, stabilă şi
impregnată în toate aspectele şi transpunerile societale. Este
momentul în care intervine necesitatea unei modernităţi sub forma bazei
de unde porneşte pregătirea întregului proces al democratizării,
implicând o transformare graduală şi în detaliu. Populaţia, cel mai important motor al întregului proces de
transformare, s-a aflat în centrul evoluţiilor în întreaga perioadă,
producând şi conducând schimbarea atât sub influenţa „primăverii“, cât
şi în plină „iarnă“ arabă. Mişcările sociale au marcat atât începutul
acestui val, cât şi punctul culminant atins până astăzi, transpus în
criza migraţionistă ce afectează astăzi regiunea de origine, Europa, şi
chiar întreaga lume.
Militant anti-Gaddafi la Tripoli, în Libia, în august 2011
În Ordinea politică a societăţilor în schimbare, Samuel
Huntington definea modernizarea ca pe o manifestare a faptului că
toate grupurile, deopotrivă vechi şi noi, devin mai conştiente de ele
însele ca grupuri, de interesele şi necesităţile lor în relaţie cu alte
grupuri1. Fiind cea mai importantă componentă a unei
societăţi, populaţia afectează schimbarea şi este afectată de aceasta,
iar atunci când popoarele, sau grupări componente ale acestora, devin
conştiente de ele însele şi se pun în mişcare, este cel mai bun semnal
că schimbarea este pe cale să vină, într-un fel sau altul. Din acest punct de vedere, pentru a înţelege fenomenul migraţionist
de astăzi, este necesară perceperea întregului set de evoluţii ce au
condus către acest deznodământ, transformând fenomenul Primăverii
Arabe într-un fenomen civilizaţional. Primăvara Arabă nu a început în Tunisia, în decembrie 2010, ci îşi
are originile în 1991, în Irakul de după primul război din Golf. Pentru
prima dată în regiune, o serie de manifestări publice au izbucnit în
Bagdad, cerând intervenţia trupelor străine împotriva propriului
conducător. Următorul moment definitoriu l-a reprezentat izbucnirea
războiului din Irak, în 2003, care a transformat Orientul Mijlociu
într-un spațiu caracterizat în egală măsură de schimbare şi
instabilitate.
Putem vorbi, în toată această perioadă, de o evoluţie lentă la
nivelul statelor din regiune, care a dus treptat la transformarea
societăţii şi a statelor, generând discrepanţe majore la nivel societal,
însă producând în egală măsură curente sociale diferite în funcţie de
zonă, moment şi de categoria de vârstă. Pentru societăţile arabe,
curentul schimbării a început să fie simţit de-a lungul anilor 2000
prin descoperirea de noi instrumente care să le permită să îşi
capitalizeze întregul potenţial. Principalul model de evoluţie este reprezentat de dinamica fără
precedent pe care a cunoscut-o procesul de urbanizare, un model intern
de migraţie. Urbanizarea a condus, pe de o parte, la o dezvoltare a
oraşelor şi a economiei specifice mediului urban, însă a creat, în
acelaşi timp, noi discrepanţe la nivel social, perpetuând sărăcia şi
subdezvoltarea într-un mediu comun cu bogăţia şi avansul industrial.
Din această perspectivă, oraşele au devenit responsabile pentru apariţia
şi evoluţia sentimentelor separatiste, a islamismului radical şi a
organizaţiilor teroriste, însă în acelaşi timp au oferit terenul fertil
pentru mişcările prodemocratice2. Dincolo de procesul de urbanizare, regiunea Orientului Mijlociu şi a
Nordului Africii a cunoscut o veritabilă explozie în planul mijloacelor
de comunicare. Odată cu avansul tehnologic şi răspândirea acestuia,
specifice epocii şi globalizării, mijloacele de informare în masă au
cunoscut o dezvoltare care a ajuns să determine tot mai mult psihologia
mulţimilor. La acestea s-a adăugat influenţa tot mai puternică a
ONG-urilor, deopotrivă locale şi occidentale. Evoluţia mass-media, cu
prezenţa postului de televiziune independent Al Jazeera, ca
element comun în regiune, a fost dublată ulterior de emergenţa
Internetului şi, odată cu acesta, a reţelelor de socializare. În acest
punct, putem vorbi de o migraţie online, pe calea undelor. Viteza de răspândire a ideilor, coroborată cu un acces, mai mult sau
mai puţin liber, la elemente ale culturii occidentale a dus, treptat,
la crearea unui curent în rândul generaţiilor tinere care nu a făcut
decât să izbucnească în 2010-2011, pe fondul slăbirii capacităţii
instituţionale a statelor şi a puterii, aparent nelimitate iniţial, a
unor conducători precum Hosni Mubarak, Zine el-Abidine Ben Ali sau
Muammar al-Gaddafi. Desigur că, la toate acestea, putem adăuga mişcările de populaţie în
sensul clasic al termenului, manifestate atât în plan regional, prin
magnitudinea cu care state precum Libia au atras migranţi economici din
întreaga regiune, cât şi către Europa. Anii 2000 au fost caracterizaţi
de o creştere constantă, chiar dacă nu spectaculoasă, în Europa, a
numărului de imigranţi originari din Orientul Mijlociu ori din Nordul
Africii şi chiar din Africa Subsahariană, migranţi care, odată întorşi,
au devenit influenţi în ţările de origine3. Toate aceste elemente au contribuit la dezvoltarea fenomenului
Primăverii Arabe, ca şi la evoluţia acestuia către „iarna arabă“.
Fiecare cauză a avut consecinţele sale şi fiecare tip de migraţie se
poate spune că a condus schimbarea în felul său. De ce nu a funcţionat
însă pattern-ul schimbării până la capăt sau de ce nu a putut avea o
amploare şi răspândire constantă pe tot parcursul propagării
instabilităţii în regiune şi la nivelul tuturor grupurilor sociale?
Principala explicaţie este lipsa de modernizare statală atât la nivel
structural, cât şi în planul societăţii în sine. La momentul izbucnirii Primăverii Arabe, am avut de-a face cu o
modernizare, în mare parte mentală, a unei categorii restrânse de
populaţie. Tinerii au forţat o schimbare pentru care nu erau suficient
pregătiţi, aşa cum nu erau nici societăţile lor. Această dinamică a
condus la o revitalizare a diferenţierilor şi a blocajelor de orice
fel, de la bariere naturale şi segregare rasială până la utilizarea
violenţei de către cei care nu au perceput în acelaşi mod vântul
schimbării, care a început să bată molcom în 2010, pentru a deveni din
ce în ce mai violent astăzi.
Note
1. Samuel Huntington, Ordinea politică a societăţilor în schimbare, Polirom, Iaşi, 1999.
2. Robert D. Kaplan, The Revenge of Geography, Random House, New York, 2012.
3. Philippe Fargues, Mediterranean Migration 2008-2009 Report, Robert Schuman Centre for Advanced Studies, European University Institute, Fiesole, 2009.