Poreclă Sile this Millennium Pseudonime sile_this_millennium

joi, 15 iulie 2010

Ziarul Cuget Liber Constanta - Moscheea „Carol I“, monument centenar ridicat din dorinţă regală (colaj SALVAŢI PENINSULA -Sile this Millennium)

Photo by Sile this Millennium
Photo by Sile this Millennium
Ziarul Cuget Liber Constanta - Moscheea „Carol I“, monument centenar ridicat din dorinţă regală

http://silethismillennium.blogspot.com/2009/03/youtube-broadcast-yourself.html
Moscheea „Carol I“, monument centenar ridicat din dorinţă regală

r În cadrul campaniei „Luaţi-i peninsula lui Mazăre!“, prezentăm, astăzi, istoricul Moscheii Regale „Carol I“, monument naţional de categoria a II-a

Cea mai mare moschee din Dobrogea a fost construită de Statul Român, din dorinţa regelui Carol I, în anii 1910 – 1913. Aşa cum aflăm din lucrarea „Moscheea Regală «Carol I» Constanţa 1910 – 2010\", realizată de dr. Doina Păuleanu şi dr. Virgil Coman, a fost construită „la voinţa expresă a regelui Carol I, înlocuind geamia «Sultan Mahmud», ridicată la rândul său în perioada 1882 (23) – 1825, ctitor fiindu-i comandantul oraşului Constanţa, Haffuz Hussein Paşa, pe locul unui alt edificiu musulman de cult” (p.24).

Decizia a fost luată în 1909, după cum consemnează ziarul „Conservatorul Constanţei”: „În oraşul nostru se va începe în curând clădirea unei moschee. […] Ea va costa 200 mii lei. Planurile sunt făcute de dl. arhitect V. Ştefănescu şi întreprinderea construcţiunii a luat-o dl. inginer I. Niculcea” (p. 24). Victor Ştefănescu proiectase mai multe edificii la Constanţa, el fiind responsabil de organizarea Pieţei Ovidiu în secolul trecut.

Autorii lucrării „Moscheea Regală…” subliniază contribuţia adusă de inginerul Gogu Constantinescu în tehnica inovatoare a betonului armat, prin care au fost realizate cupola şi minaretul. Mai mult decât atât, în 1926, revista londoneză „The Graphic” îl aşează pe inginerul craiovean într-un tablou care îi cuprinde pe Einstein şi pe Marconi.

În Ziarul „Conservatorul Con-stanţei”, citat în lucrarea „Moscheea Regală…”, este redat discursul muftiului Hafuz Rifat – Efendi, rostit la punerea pietrei fundamentale a moscheei: „Serbarea religioasă de astăzi constituie şi un important moment istoric, căci punerea în temelie a documentului scris în limba turcă şi română va aminti generaţiunilor viitoare că aici, pe malul Mărei Negre, pe ruinele vechiului Tomis, şi unde astăzi înfloreşte frumoasa Constanţa, sub domnia glorioasă a Înţeleptului şi Marelui Căpitan, Majestatea Sa Carol I, se ridică cu cheltuiala Statului Român acest sfânt locaş şi astfel se cimentează şi mai mult şi pentru totdeauna o puternică frăţie şi dragoste între românii şi musulmanii din Dobrogea, fii ai aceleiaşi Patrii” (p. 30).

Pe 31 mai 1913 are loc inaugurarea mos-cheii, în prezenţa familiei regale, a oficialităţilor, având ca martori un public numeros. Ziarele vremii scriau că Majestatea Sa Regele a vizitat, alături de Regină, în-treaga moschee, „admirând cele două mari sfeşnice de argint dăruite de M.S. Sultanul şi covoarele cu care e tapisată moscheea” (p. 36).

În 1925, Moscheea are nevoie de reparaţii, fiind efectuate în acest sens lucrări superficiale. În 1942, când zona peninsulară este grav afectată de raidurile aeriene, Muftiatul Musulmanilor din România, cu sediul la Constanţa, solicită Ministerul Educaţiei Naţionale suma de 130.000 lei pentru „o bună păstrare a acestei capodopere, care simbolizează dragostea mult regretatului Rege Carol I faţă de populaţiunea musulmană” (p. 39). 15 ani mai târziu, Ministerul Cultelor efectua reparaţii curente la moschee, în valoare de 565.000 lei. Pentru că era nevoie de un proiect special de reparaţii, se apelează la academicianul Aurel Beleş, care întocmeşte un memoriu prin care semnalează probleme ale moscheii, propunând, în acelaşi timp, soluţii.

Ultima constatare înregistrată în ceea ce priveşte reparaţiile de la Moschee poartă data decembrie 1966, fiind emisă de Direcţia Monumentelor Istorice. „Desigur că aceste intervenţii nu au fost şi ultimele. Chiar în aceşti ani, muftiul Cultului musulman din România, Muurat Iusuf, cu sprijin de stat sau privat, a reuşit să remedieze probleme curente sau restante şi să prevină altele”, este precizat în volumul „Moscheea Regală «Carol I» Constanţa 1910 – 2010\" (p. 41).

Unul dintre cele mai impunătoare monumente din Peninsulă, Moscheea rămâne un punct de reper nu doar religios, ci şi arhitectural, de la înălţimea minaretului putând fi privite şi mai bine ruinele cu care locaşul se învecinează.


  • 1. Felicitări Cuget Liber pentru acest serial
    Felicitări Violeta PAVELESCU şi nu în ultimul rînd doamnei dr. Doina Păuleanu şi domnului dr. Virgil Coman
    de la Sile this Millennium (15-07-2010 10:53:33)

Cine a distrus strada Traian ?(Din ciclul ruinele ORAŞULUI CONSTANŢA)

p8-harborside_-_strada_traian_surpare_mal_pamant_21.jpg

http://silethismillennium.blogspot.com/2009/03/youtube-broadcast-yourself.html

Cine a distrus strada Traian?!
Amicii lui Mazare, implicati in Trident Plaza

Share |

p1-harborside_-_trident_plaza___.jpgConstruirea proiectului Trident Plaza a pus în pericol vieţile constănţenilor. Autorităţile în domeniu susţin faptul că, după stoparea lucrării, nu s-au luat toate măsurile necesare pentru conservarea acestuia. Strada Traian s-a surpat în ultimii doi ani în aşa fel încât, acum, circulaţia a fost restricţionată.

Lucrările la Trident Plaza au început în 2007 iar, la începutul lunii decembrie a acelui an, Radu Mazăre a ţinut să inspecteze şantierul. Nu de alta, dar mereu a dat investiţia ca exemplu, printre câteva altele, de „bună practică“. Cu alte cuvinte, edilul a pus Trident Plaza pe lista lucrărilor după care a plâns atunci când criza a lovit investitorii, iar construcţiile au fost stopate. Un an mai târziu, strada Traian a început să se surpe şi s-a pus problema că, din cauza lucrărilor a fost obturată o galerie de aducţiune a apelor către Port, construită pe la 1912. Apa care surpă malul era dură, nu ca cea din conducte. Au fost aduşi specialişti din Bucureşti, însă starea străzii s-a deteriorat cu fiecare zi ce a trecut, până s-a ajuns la situaţia actuală. Lansat cu surle şi trâmbiţe, Trident Plaza era prezentat a fi o investiţie de peste o sută de milioane de euro. Chiar dacă la un moment dat s-a zvonit că i s-au schimbat proprietarii, Trident Plaza este o investiţie a fondului austriac Immoeast prin Harborside Imobiliara şi Harborside Hotel. Şi aici intervin legăturile cu amicii primarului Radu Mazăre. Harborside Hotel a fost înfiinţată în 2005 şi avea ca acţionari mai mute firme: MasterJob Limited - Cipru, Romanian Real Estate Partners B.V. - Olanda şi Leutselinge LTD - Cipru. Pe de cealaltă parte, Harborside Imobiliara a fost înfiinţată în acelaşi an şi are aproximativ aceeaşi asociaţi: MasterJob Limited - Cipru, Romanian Real Estate Partners B.V. - Olanda şi, noutatea, Quixotic Trading LTD - Cipru. Cele două firme au devenit una singură, printr-o fuziune prin absorbţie pusă la cale de Adunarea Generală a Asociaţilor Harborside Hotel. Cele trei societăţi străine au hotărât ca Harborside Hotel să fuzioneze prin absorbţie, ca firmă absorbită, cu Harborside Imobiliara. „În urma fuziunii prin absorbţie, întregul patrimoniu aparţinând societăţii Harborside Hotel a fost preluat de Harborside Imobiliara“, se arată în actele rezultate în urma alipirii. Liantul dintre firmele Harborside şi prietenii lui Mazăre este societatea cipriotă MasterJob Limited, care mai este implicată şi în SC Sisteme Internaţionale de Afaceri SA, firmă care este administrată de Gheorghe Valentin Ionescu, inculpat, alături de primarul Constanţei, în dosarul retrocedărilor. Prin firma Habitat şi Ambient SA, alături de Giorgică Giurgiucanu, Mihai Camboianu şi Cristian Borcea, Ionescu a reuşit să intre în posesia unor terenuri din zone foarte bune ale Constanţei, majoritatea făcând parte din averea familiei Movilă. Numele lui Valentin Gheorghe Ionescu apare în SC Euro Antreprenor SRL, Jacobs, Hendrix & Partners SRL, Societatea Naţională de Distribuţie SA, Dusep SA, Compania de Servicii şi Consultanţă SA, Compania de Tutun şi Ziare SA, Habitat şi Ambient SA, Rezident Com SA. SC SIA SA este concesionarul Portului Turistic Tomis. Acesta este felul în care amicii, colegii de inculpare şi foştii colegi de facultate ai primarului Radu Mazăre fac afaceri în Constanţa.

p8-harborside_-_strada_traian_surpare_mal_pamant_09.jpgp8-harborside_-_strada_traian_surpare_mal_pamant_21.jpg

Afla cine a cerut expertiza pentru Podul IPMC:Mazare se lauda degeaba (Colaj :din ciclul RUINELE CONSTANŢEI - Sile this Millennium)








Afla cine a cerut expertiza pentru Podul IPMC:Mazare se lauda degeaba

http://silethismillennium.blogspot.com/2009/03/youtube-broadcast-yourself.html

Afla cine a cerut expertiza pentru Podul IPMC
Mazare se lauda degeaba

Share |
Joi, 15 Iulie 2010 | 19:46:33
Teodora DUMITRASCU
Print

Tag-uri: Pod IPMC expertiză Radu Mazăre Gigi Chiru
(177)

p1-ipmc_-_radu_mazare___.jpgChiru: „Eu am cerut primăriei să facă demersuri pentru demararea unei expertize în cazul Podului IPMC, iar aceasta s-a făcut, dar la iniţiativa mea“

Radu Mazăre a omis să spună, atunci când a anunţat ca va închide podul IPMC pentru traficul greu, că nu lui i-a aparţinut iniţiativa demarării unei expertize, ci lui Gigi Chiru, de la ITC.

La începutul lunii iulie, Radu Mazăre, edilul municipiului Constanţa, anunţa cu surle şi trâmbiţe că Podul IPMC este închis traficului greu, pentru că starea podului nu mai permitea circulaţia TIR-urilor. Această măsură a apărut în urma unei expertize, făcută de IPTANA, societate foarte apropiată de nevoile primăriei. Tot ceea ce era precizat în expertiză era corect, însă cui a aparţinut iniţiativa acestei ample investigaţii? Radu Mazăre spune că el a avut ideea, însă realitatea este cu totul alta. Inspectorul-şef al Inspectoratului Teritorial în Construcţii (ITC), Gigi Chiru, a făcut lumină în această situaţie. „Eu am cerut primăriei să facă demersuri pentru demararea unei expertize în cazul Podului IPMC, iar aceasta s-a făcut, dar la iniţiativa mea“, a declarat Gigi Chiru. Iar spusele lui Gigi Chiru sunt susţinute de documente. În urma unei inspecţii care a fost efectuată pe 10 martie 2010 de către inspectorii ITC, în procesul-verbal constatator, la rubrica destinată Măsurilor Corective, printre altele, s-au dispus administratorului podului, SC SCIL Confort Urban SRL, următoarele: „Deoarece pasajul nou a preluat întregul trafic rutier dintre DN 2A şi Portul Constanţa Sud Agigea, iar degradările suferite atât de el cât şi de pasajul vechi sunt într-un proces evolutiv, pentru a se asigura că pasajul nou este exploatat în continuare în condiţii de siguranţă, administratorul va comanda o expertiză tehnică“, se preciza în procesul verbal 137/10.03.2010. SC SCIL Confort Urban SRL este firma municipalităţii, iar Radu Mazăre a lăsat să se înţeleagă că toate meritele cu privire la prevenirea unei probleme care putea avea urmări foarte grave, căderea Podului IPMC, i se datorează întru totul.

p7-ipmc_-_gigi_chiru_57.jpg

https://silethismillennium2019.blogspot.com/

Înapoi în viitor