Poreclă Sile this Millennium Pseudonime sile_this_millennium

marți, 2 iunie 2020

Cum scăpăm de „ciuma roșie” în vremea pandemiei - Rodica Culcer - 02.06.2020 - Sursă : Revista 22

http://silethismillennium.blogspot.com2017youtube-broadcast-yourself.html


Cum scăpăm de „ciuma roșie” în vremea pandemiei

Să nu fim fataliști: dacă se vor administra doze suficiente de imaginație, inteligență și curaj, bătălia pentru vindecarea României de „ciuma roșie” nu va fi neapărat pierdută.
Rodica Culcer02.06.2020


Poate ar fi util pentru liderii PSD ca, în pregătirea unui congres pe care îl anunță ca pe o despărțire de trecut (adică de era Dragnea), să se întrebe de ce se lipesc de partidul lor etichete inspirate de molime, precum „ciuma roșie”, sau de boli incurabile precum cancerul. Dincolo de toxicitatea practicilor și personajelor asociate cu PSD și sateliții săi de o bună parte a electoratului, probabil că și absența unor remedii eficiente inspiră astfel de imagini.
Privite atent, demersurile politice generate de PSD, împreună cu ALDE și Pro România, confirmă capacitatea acestei tabere politice de a împinge România pe un parcurs nesănătos. Încălcarea deliberată și ostentativă a regulii purtării măștii de protecție, dublate de declarațiile incitatoare din partea unor PSD-iști și a suporterilor lor care au urmărit fără jenă declanșarea unor manifestări de nesupunere civică din partea unei populații obosite de restricții, sunt tot atâtea dovezi ale cinismului aproape criminal al inițiatorilor, dar și a dependenței lor față de un electorat ignorant și irațional. La nivel parlamentar, puterea PSD de a-și impune interesele s-a văzut și mai limpede. Mai întâi, majoritatea parlamentară pe care o domină a decis că starea de alertă decretată de guvern trebuie încuviințată de parlament, ceea ce înseamnă că PSD o poate modifica sau respinge, dacă interesele partidului o cer, indiferent de argumentele de ordin medical. Tentativa de a obliga guvernul să deschidă terasele înainte de vreme este doar unul din exemple. Apoi, tot PSD a impus o lege care a mutat prerogativa stabilirii datei alegerilor de la guvern la parlament. Dacă CCR, dominată de fideli ai PSD, respinge contestația opoziției, atunci PSD va dicta data alegerilor cum îi va conveni - probabil împingând-o la limita legii, în speranța că PNL, forțat să gestioneze o perioadă extrem de dificilă, se va eroda puternic. Partidul urmărește, printr-un populism inconștient, să diminueze cât poate succesul guvernului în ținerea sub control a epidemiei.
Și pentru că toate acestea și altele asemenea lor trebuia să poarte un nume, le vom numi interesul electoral al PSD. Echipa lui Marcel Ciolacu se pregătește atât pentru un congres intern, cu prilejul căruia urmărește anihilarea grupării Dragnea, cât, mai ales, pentru alegerile locale și generale. Primele semne sunt că „noua gardă” din jurul domnului Ciolacu i-ar putea include pe Paul Stănescu, Gabriela Firea, Vasile Dâncu și eventual Sorin Grindeanu, dar nu putem exclude ca oamenii lui Liviu Dragnea să se lupte la baionetă pentru poziții de forță în partid. Din perspectiva alegerilor interne și naționale, interesul PSD este de a destabiliza pe orice cale guvernul PNL, pus deja în dificultate de lipsa unei majorități parlamentare și de necesitatea de a gestiona atât pandemia, cât și consecințele ei economice. Deja popularitatea liberalilor scade în sondaje, și guvernul Orban este blocat prin toate mijloacele de o majoritate parlamentară care îi respinge toate ordonanțele. Pentru că totuși scad și procentele PSD, partidul a purces la o campanie mai agresivă, care vizează o moțiune de cenzură. Aici PSD este bine servit de legile lipsite de fundament economic pe care le-a impus privind dublarea alocațiilor și mărirea pensiilor cu 40% de la 1 septembrie. PSD-iștii calculează că nu numai alegătorii lor, în majoritate pensionari, ci și familiile cu copii vor fi surzi la avertismentele Comisiei Europene, ale FMI, ale BNR sau ale Consiliului Fiscal privind declanșarea unei crize economice acute dacă cheltuielile bugetare vor fi mărite disproporționat. De altfel, tema dublării alocațiilor ca motiv de a introduce moțiunea de cenzură a fost adăugată în weekend tocmai pentru a înlătura acuzația că ar fi doar un partid al pensionarilor, dispus să sacrifice populația activă. PNL riscă să piardă indiferent ce ar decide: să piardă alegerile dacă nu mărește semnificativ pensiile și alocațiile, sau să arunce în aer bugetul dacă cedează imperativului electoral. Oricum am privi lucrurile, în acest moment suntem cu toții captivi ai PSD.
Se pune totuși întrebarea: dacă guvernul Orban ar dubla alocațiile și ar mări pensiile conform legilor PSD-iste, oare ar renunța PSD la moțiunea de cenzură? Probabil că nu, pentru că dărâmarea guvernului Orban în perioada de pre-campanie electorală îi convine prea mult: guvernul liberal ar avea puteri limitate și mari dificultăți în mobilizarea activului, iar PSD s-ar afla pe poziții de forță într-o perioadă de instabilitate politică.
Va garanta această strategie destructivă o victorie categorică în alegeri a PSD și a aliaților săi din ALDE și Pro România? În ciuda aparențelor, nu este încă un pariu câștigat, pentru că tocmai cinismul acestor manevre ar putea mobiliza electoratul anti-PSD - un electorat pe care personaje ca Marcel Ciolacu, Gabriela Firea sau Paul Stănescu nu au cum să-l seducă. Ar trebui însă ca PNL să găsească înțelepciunea de a-și mobiliza aliații pe care i-a îndepărtat programatic, și anume USR și PLUS, și de a se reconcilia cu UDMR, chiar dacă formațiunea lui Kelemen Hunor nu merită acest lucru. Este greu de crezut că Ludovic Orban are resursele necesare pentru o asemenea politică, dar Klaus Iohannis le-ar putea avea. Să nu fim deci fataliști: dacă se vor administra doze suficiente de imaginație, inteligență și curaj, bătălia pentru vindecarea României de „ciuma roșie” nu va fi neapărat pierdută. //

Punct. Şi de la capăt - Madalin Hodor - 02.06.2020 - Sursă : Revista22

http://silethismillennium.blogspot.com2017youtube-broadcast-yourself.html



Punct. Şi de la capăt

Nu a durat prea mult să ne întoarcem la luptele politice. Cele două luni de pandemie par astăzi o paranteză pe care principalele partide au acceptat-o de nevoie.
Madalin Hodor02.06.2020


Liberalii, pentru că sunt la guvernare şi au avut de administrat criza, ceilalţi, pentru că oricum nu aveau alte idei şi este mult mai comod să speculezi greşelile adversarului în situaţii de criză. Au existat atacuri politice şi în timpul pandemiei, dar ele au fost destul de reţinute. PSD a ieşit de câteva ori la rampă şi atunci doar pentru a puncta, destul de neconvingător de altfel, pe linia: „Iohannis şi PNL ne conduc spre dictatură”. Alianţa USR-Plus a preferat să se remarce prin anunţarea unei „celule de criză paralelă” (care apoi a dispărut cu tot cu activitate în bulele interne) şi prin activitatea europarlamentarilor săi. Importantă, dar nu foarte vizibilă.
Pentru că nu este puţin lucru, nu ar trebui să trecem peste activitatea guvernului PNL din această perioadă. PNL a intrat la guvernare într-o conjunctură favorabilă, marcată de degringolada guvernării Dăncilă şi de luptele interne din PSD, dar mai degrabă împins de la spate, şi nu ca rezultat al unei strategii. De la bun început, liberalii şi-au asumat faptul că vin după o succesiune de guvernări pesediste, una mai catastrofală decât alta, şi că vor avea de gestionat un haos. În toate domeniile. Şi că există riscul ca ei să plătească toate oalele sparte de predecesori. Un risc electoral pe care USR-Plus, de exemplu, nu şi l-a asumat. A existat şi presiunea societăţii civile şi a unei părţi a presei, ambele exasperate de ireala doamnă Dăncilă.
Foarte mulţi au subliniat cât de riscant este să îţi asumi puterea politică după perioada Dragnea, înainte ca toate deconturile şi consecinţele să fie rezolvate sau măcar aduse la lumină. Cu un guvern minoritar, cu o susţinere subţire şi fluidă în Parlament şi cu mari probleme de rezolvat. Peste toate, a venit pandemia.
Bineînţeles că se pot reproşa multe guvernului Orban în această perioadă, majoritatea nu ţin neapărat de măsurile luate, ci mai curând de modul în care ele au fost comunicate. Când ai pe post de comunicator un Vela, nu poţi să te aştepţi să nu stârneşti nervozitate, asta când nu te faci de râs. Poate tocmai pentru a mai lua din presiune şi pentru că a intuit vulnerabilitatea guvernului, preşedintele Iohannis a făcut în această perioadă un tur de forţă şi a ieşit aproape zilnic pentru a comunica decizii, a corecta greşeli şi chiar a întoarce din drum unele idei cu potenţial dezastruos (vezi chestiunea protocolului MAI-BOR).
Ceea ce au ratat comunicatorii din guvernul Orban a fost că în România tonul face muzica. A te răsti la populaţie, la miezul nopţii, într-o situaţie extrem de stresantă, fără precedent şi cu un ridicat grad de imprevizibil, nu este tocmai un mod inteligent de a linişti spiritele. Pe de altă parte, nu este foarte sigur că ordonanţele militare şi măsurile de carantină ar fi avut vreun efect dacă s-ar fi bazat exclusiv pe buna-credinţă a cetăţenilor. Aş înclina să cred că nu, dacă e să ne uităm la ceea ce s-a petrecut în cele trei zile pe care guvernul „le-a scăpat” din neglijenţă. Ar fi funcţionat carantina fără ca populaţia să fie speriată de amploarea pandemiei şi de măsurile luate? Ideal, probabil că da. Realist, probabil că nu.
Dar să revenim la măsurile luate şi la critica lor. Este uşor ironic faptul că aceia care subliniază astăzi că nu erau necesare sau că au fost prea dure se bazează tocmai pe efectul lor. Avem, spun ei, un număr mic de infectaţi şi un număr mic de decedaţi faţă de alte ţări, aşadar de ce a fost nevoie să fim speriaţi în halul ăsta? Ca să instaureze Iohannis dictatura, spun conspiraţioniştii alimentaţi de pe margine de PSD, ca să ascundă incompetenţa guvernului, spun vocile critice de dreapta. Nu includ aici curentul care neagă cu desăvârşire existenţa virusului, deoarece pentru aceştia este evident că dacă nu există ameninţarea, orice măsură este inutilă.
Să calculăm. Nu e vreo noutate că sistemul sanitar românesc este la pământ. O ştim toţi, o ştiu şi guvernanţii. Cum ieşim din asta? În niciun caz fix în timp ce ai nevoie de el, aşa cum este, când ai pe cap o epidemie de proporţii. Raţional, singurul mod în care lucrurile nu scapă de sub control este acela în care iei nişte măsuri pentru ca sistemul ăsta să nu clacheze de tot. Aşa cum s-a întâmplat în Lombardia. Cu, apropo, cel mai performant sistem medical pe ATI din Europa. Aşadar, aritmetica de criză a fost simplă: prevenţie. Cu cât cetăţenii conştientizează pericolul, cu atât mai predispuşi vor fi să respecte regulile. Cu cât vor respecta mai mulţi regulile, cu atât mai puţini se vor îmbolnăvi și vor ajunge în spitale, iar riscul ca spitalele să clacheze va fi mai mic și un dezastru de amploare poate fi evitat. Cam atât. Nu cred că poţi arunca pe umerii lui Orban vina că nu am ieşit chiar atât de rău dintr-o criză care a adus ţări mult mai puternice la limită.
Deşi nu s-a terminat încă pandemia, chiar dacă majoritatea covârşitoare se comportă ca atare, politica, aşa cum spuneam, a revenit în forţă. Episodul pozei cu Orban și cu miniștrii fumând şi fără să poarte măşti în clădirea guvernului anunţă ofensiva PSD-ului şi a aliaţilor săi pentru răsturnarea guvernului liberal. Pesediştii îşi fac un calcul simplu: trebuie să atace într-un moment de vulnerabilitate. Şi acest moment pare să fie acum, când mare parte din populaţie a ieşit din carantină cu varii nemulţumiri şi nervozităţi. Dacă poate călări acest val şi îl poate direcţiona în folosul său, PSD o va face.
Urmează o perioadă grea. Am luat-o de la capăt. //

Dezinformare de la lideri - Brindusa Armanca - 02.06.2020 - Sursă: Revista22

http://silethismillennium.blogspot.com2017youtube-broadcast-yourself.html



Dezinformare de la lideri

Terenul pandemiei este nou și pentru oamenii de știință, și pentru medicii practicieni, și pentru autorități, și mai ales pentru cetățeni, care așteaptă informații sigure din surse oficiale.
Brindusa Armanca02.06.2020

Un grupaj video realizat luna trecută de BBC punea în lumină un adevăr nedorit: de multe ori știrile false pleacă de la lideri – președinți de stat, cabinete de premieri și miniștri – sau de la unii experți imprudenți care lansează ipoteze neverificate. Îi vedem în producția BBC pe Lukashenko, președintele Belarus, alături de președintele Braziliei și de președintele Trump. Prin aprilie, Donald Trump vorbea de injectări cu „înălbitor” contra virusului ucigaș, iar la începutul lui mai comunica triumfal că epidemia a plecat dintr-un laborator din Wuhan. Jair Bolsonaro, președintele Braziliei, dădea ca sigur tratamentul cu hydroxychlorochină, neconfirmat de specialiști. Președintele Lukashenko avea o soluție mult mai populară, vodka. Creditați cu încredere de milioane de oameni care i-au votat, liderii lumii se arată adesea nepregătiți în comunicarea de criză pandemică. Abundența de știri false, teorii ale conspirației, dezinformări bine redactate le dă dureri de cap administratorilor Facebook, Google, Instagram și, mai nou, WhatsApp, care și-au luat sarcina dificilă de a șterge sute de mii de fake news pe zi. Sunt deja identificate peste 40 de milioane de știri prezumtiv false care intră în examinarea echipelor rețelelor sociale pentru a fi confirmate și înlăturate.
România nu face excepție, din cabinetele ministeriale și de la nivelul comitetelor înființate pentru a lupta cu pandemia au ieșit destule informații incerte. O antologie de „bâlbe, contradicții și știri false” de la autorități, realizat de Ionuț Apahideanu, a circulat pe FB. De exemplu, în 25 februarie, Alexandru Rafila, președintele Societății Române de Microbiologie și reprezentant al României la OMS, declară la TVR: „Infecția poate fi prevenită prin măsuri igienice simple [...] La temperaturi de peste 20 de grade, virusul se inactivează. [...] Lipsa de la școală este o măsură excesivă [...] Putem să facem altceva: să suspendăm permanent cursurile pe parcursul iernii că sunt foarte multe viroze iarna și eventual să facem cursuri vara când sunt mai puține viroze respiratorii” (Știrile TVR), iar două zile mai târziu președintele Iohannis nota pe pagina sa oficială că „nu există niciun motiv real de panică. Infecția cu acest virus provoacă în marea majoritate a cazurilor doar simptome ușoare, dureri în gât, tuse și febră, ca în orice răceală”.
În 6 martie, purtătorul de cuvânt al Institutului Matei Balș arăta că noul tip de coronavirus este „o idee mai agresiv” comparativ cu forme mai vechi de coronavirus, fapt infirmat de cifrele OMS. În 18 martie, doctorul Streinu-Cercel, care susținea la început inutilitatea măștii, mai comite una, privitor la inutilitatea testelor: „Când ești la început de epidemie, testarea este utilă. Noi nu mai suntem de mult la început de epidemie. Noi ne-am trezit în plină pandemie. Deci noi ne-am trezit cu cazuri cât se poate de reale pe teritoriul României și nu ai ce să testezi. Ce să mai testez acum?”. Tot de la directorul Institutului Matei Balș: „Acest virus parșiv se ascunde în praf și mizerie. De aceea, am rugat pe toată lumea, toate autoritățile locale, să spele bine străzile, gardurile, parcurile, pentru că acolo se găsește virusul”, declara la Antena 3 doctorul Streinu-Cercel pe 30 martie. Două săptămâni mai târziu, OMS arăta într-un comunicat că „străzile și trotuarele nu sunt considerate rezervoare de infectare cu COVID-19, [iar] pulverizarea de dezinfectanți, chiar și în exterior, poate fi periculoasă pentru sănătatea umană”. Cetățenii nu s-au supărat însă că, după decenii, străzile și parcurile au fost igienizate zdravăn, iar peisajul a căpătat culoare. Și jurnaliștii din presa locală au avut de înfruntat bâlbele autorităților. Cazul deceselor din Arad raportate cu întârziere este cunoscut: o femeie de 83 de ani diagnosticată cu Cov-Sars-2 a decedat în 1 aprilie, însă Spitalul Județean a raportat decesul abia după o lună. Amară păcăleală! E de înțeles că pandemia prezintă numeroase necunoscute, iar terenul este nou și pentru oamenii de știință, și pentru medicii practicieni, și pentru autorități, și pentru jurnaliști și mai ales pentru cetățeni, care așteaptă informații sigure din surse oficiale. Comunicarea de criză ca instrument are câteva reguli, printre care precauția și verificarea sunt esențiale. //

Donald Trump vs Twitter - Alexandru Lazescu - 02.06.2020 - Sursă : Revista22

http://silethismillennium.blogspot.com2017youtube-broadcast-yourself.html




Donald Trump vs Twitter

Donald Trump a reacționat impulsiv, în maniera sa obișnuită, în conflictul cu Twitter, dar la fel de clar a fost evidențiat și partizanatul politic, dublul standard aplicat de rețelele sociale.
Alexandru Lazescu02.06.2020


În ciuda concurenței altor subiecte cu mare impact internațional, în primul rând accentuarea tensiunilor geopolitice dintre Statele Unite și China, disputa Donald Trump - Twitter a fost și ea intens mediatizată. Pe bună dreptate, pentru că are o semnificație mai largă, aduce în discuție maniera în care ne raportăm la rețelele sociale în general, la impactul acestora în plan politic și societal în ansamblu. Pot fi rețelele sociale, cu trimitere în principal la Twitter și Facebook, considerate doar niște platforme tehnologice neutre, asemănătoare unor companii de telefonie sau a celor care oferă acces Internet, în condițiile în care decid să dea avertismente utilizatorilor, să eticheteze conținutul pe care îl distribuie sau chiar să suspende conturile acestora? Sau, de fapt, făcând asta ele se încadrează mai degrabă în categoria mass-media.
Distincția dintre cele două încadrări pentru rețelele sociale precum Twitter nu este una academică, ci are serioase repercusiuni legale. Așa-numita secțiune 230 dintr-o lege din 1996 votată de Congresul american oferă imunitate juridică platformelor online pentru conținutul postat de utilizatori pe site-urile lor. Numai că după o perioadă de glorie când platformele sociale au fost văzute ca mari promotori ai democrației de câțiva ani lucrurile s-au schimbat radical. Acum sunt văzute, din contră, ca instrumente de manipulare electorală, de dezinformare, de alimentare a radicalizării și amplificare a tensiunilor din societate. A stârnit îngrijorarea mai ales implicarea unor puteri străine ostile, Rusia, China, Iran, în acest tip de activități. Din acest motiv în Statele Unite, dar și în Europa au fost introduse prevederi legale, altele suplimentare fiind în discuție, prin care se solicită rețelelor sociale să vină cu soluții pentru contracararea acestor atacuri toxice și, în general, a ceea ce a primit numele de Fake News.
Conflictul dintre Donald Trump și Twitter s-a declanșat după o postare a președintelui, în care acesta afirma că sistemul de vot prin corespondență poate fi ușor fraudat, a fost etichetată drept incorectă. Un purtător de cuvânt al companiei Twitter a justificat decizia spunând că este vorba de „informații potențial înșelătoare privind procesul de vot care au fost marcate cu un avertisment pentru a oferi un context suplimentar privind votul prin corespondență". În mod previzibil, având în vedere temperamentul președintelui, Casa Albă a reacționat imediat. Donald Trump a emis un Ordin Executiv prin care solicită o anulare a prevederii menționate mai sus care proteja nu doar rețelele sociale, ci în general și alți actori prezenți pe Internet. Acesta este motivul pentru care chiar Wall Street Journal, care este probabil singurul cotidian major american care nu-i este ostil președintelui, a decis să criticedemersul. „Legea din 1996 permite website-urilor să accepte postările utilizatorilor, fără a risca să răspundă pentru conținutul acestora. Acest cotidian ar putea fi dat în judecată pentru o postare din secțiunea de comentarii de sub acest articol".
În fapt, șansele ca administrația Trump să impună modificările dorite, în actualul context electoral, sunt extrem de mici, sunt de părere analiștii de peste Ocean. Însă lucrurile s-ar putea schimba după alegerile din noiembrie pentru că marile corporații de tehnologie sunt privite cu destulă ostilitate și de către destui democrați. În plus, mai există un risc. Acestea sunt permanent sub presiune din partea Comisiei Europene. Din varii motive. Unele legitime, altele alimentate de anti-americanismul foarte răspândit la Bruxelles sau de iritarea că vechiul continent se află semnificativ în urma Statelor Unite și Chinei în acest domeniu. În contextul actual s-ar putea ca să nu se mai bucure de sprijinul Washington-ului în aceste dispute, indiferent dacă Donald Trump va mai rămâne sau nu la Casa Albă după alegerile din noiembrie.
Dublul standard cu care operează rețelele sociale
Măsura luată de Twitter a fost evident salutată atât de adversarii politici ai președintelui (senatoarea democrată de California, Kamala Harris, ceruse încă de anul trecut ca Twitter să-i suspende contul lui Donald Trump), cât și de cei din mass-media. „Experții în dezinformare au declarat că măsura luată de Twitter indică faptul că platformele de social media care s-au declarat cândva neutre sunt din ce în ce mai mult nevoite să abandoneze această poziție", a notat cu satisfacție The New York Times. „Aceasta este prima dată că Twitter încercă să țină în frâu derapajele președintelui", a declarat Tiffany C. Li, un profesor de la Boston University School of Law. „Îi vezi luându-și mai mult în serios responsabilitatea de a crea un mediu online sănătos. La fel, un alt articol, din „Wired"laudă curajul Twitter-ului criticându-l în același timp pe Mark Zuckerberg care a decis să se delimiteze de acest gen de practici. „Rețelele sociale s-au înclinat în fața puterii, rămânând neutre cu orice preț, indiferent de provocare", scrie Wired„Nereușind să stopeze minciunile președintelui, platformele sociale au ajuns într-un impas descurajant". „Putea să fie altfel? Ce s-ar fi întâmplat dacă rețelele sociale ar fi luat în serios amenințarea discursului urii și dezinformării de la început și ar fi pus în aplicare cu rigurozitate regulile lor de conduită, chiar și cu costul impactului negativ asupra afacerilor? Cu alte cuvinte, dacă i-ar fi pus un clopoțel lui Trump când era încă un pisoi?"
La o privire mai atentă, lucrurile sunt însă mai complicate. Un prim aspect stânjenitor este existența unei afirmații false chiar în justificarea dată de Twitter pentru eticheta pusă postării lui Donald Trump. Dar asta este partea cea mai puțin problematică. Chiar dacă președintele a făcut și erori atunci când a criticat utilizarea extinsă a sistemului de vot prin corespondență, pe fond acuzele lui Trump nu sunt chiar atât de lipsite de substanță din moment ce în 2012 același The New York Times scria că „există un consens bipartizan că votul prin corespondență este mai ușor de abuzat", că „buletinele de vot trimise prin poștă rămân cea mai mare sursă de potențială fraudă electorală" și că „experții electorali spun că au existat mai multe alegeri în care nimeni nu poate spune cu certitudine care candidat a fost câștigătorul real". Întreaga dispută în jurul acestui sistem are o miză electorală majoră, care nu este neapărat vizibilă la prima vedere. Democrații presează pentru un sistem de vot cât mai „lax”, de pildă, se opun unei proceduri de identificare a votanților cu un act de identitate (lucru care nu poate să nu pară straniu cuiva din România!) sperând că astfel vor reuși să balanseze în favoarea lor circumscripții electorale controlate în mod tradițional de republicani.
După anunțul președintelui privind Ordinul Executiv, conflictul dintre cele două părți a escaladat. Twitter a marcat drept „instigare la violență" o altă postare a președintelui în care acesta, după ce condamna incidentul de la Minneapolis, în care un bărbat de culoare a fost ucis de către un polițist, care a dus la izbucnirea unui lanț de revolte de stradă violente, avertiza cu represalii severe la adresa celor care se dedau la jafuri și incendii. În ambele cazuri, postările considerate drept problematice de către Twitter au fost neinspirat alese, din perspectiva dorinței de a-l „sancționa" pe președinte, în condițiile în care Donald Trump a avut de-a lungul timpului destule erori factuale mult mai ușor de atacat.
Dar dincolo de asta, republicanii consideră că maniera în care sunt aplicate „avertismentele" asociate unor postări de către Twitter este discutabilă. Rețeaua socială, la fel ca și cea mai mare parte a publicațiilor americane, precum Wired, utilizează unități de măsură diferite, favorizându-i pe democrați. Sunt indignate de postările, de declarațiile lui Trump, nu de puține ori pe bună dreptate, dar nu și de cele ale adversarilor săi politici. De pildă, o analiză Fact Checker (Biden ad manipulates video to slam Trump) întreprinsă de Washington Post, de regulă foarte critic la adresa președintelui, relevă cum echipa de campanie a lui Joe Biden a editat un videoclip astfel încât Donald Trump să pară că susține că noul coronavirus este o farsă când, de fapt, el a susținut că felul în care este atacat de democrați pe acest subiect este o farsă, la fel ca și demersul democraților de a-l pune sub acuzare. E adevărat, și campania lui Trump recurge la astfel de tactici. Numai că Twitter a refuzat să marcheze respectivul clip video drept manipulator deși făcuse asta în cazul unuia relativ similar produs de campania lui Trump.
În mod asemănător, Twitter este acuzat de ipocrizie și părtinire politică pentru că nu a aplicat aceeași ștampilă de „Fact Checking" în situații mult mai flagrante de dezinformare. Sunt date ca exemple un tweet postat de Alexandria Ocasio Cortez cu cifre statistice complet false privind persoanele împușcate de poliție, dar și o „postare externă", a unui reprezentant al guvernului chinez, care susținea că militarii americani ar fi plantat special coronavirusul la Wuhan. Interesant, linkurile care fac trimitere la postările respective, active la data scrierii articolului citat (27 mai), au fost între timp șterse! Acuza de dublu standard apare și în legătură cu o postare a ayatolahului iranian Ali Khamenei care chema la distrugerea Israelului, postare care, se scrie în articolul din Washington Post, „nu a fost etichetată în nici un fel de consiliul gardienilor de la Twitter".
După ce senatorul republican Ben Sasse și congresmenul republican Mike Gallagher au adresat pe 20 martie o scrisoare deschisă lui Jack Dorsey, CEO Twitter, în care îi cereau să intervină pentru a pune capăt „masivei propagande chineze care încearcă să rescrie istoria COVID-19", compania le-a răspuns că regulile interne ale Twitter nu sunt încălcate pentru că acestea favorizează „interacțiunea directă cu figuri publice proeminente care își exprimă opiniile pe teme de politică internațională". În ceea ce privește nedumerirea semnatarilor scrisorii deschise care întrebau „care este rațiunea pentru care Twitter oferă o platformă de expresie reprezentanților unui regim care blochează accesul la Twitter al cetățenilor săi", nu a existat nici o reacție. O posibilă explicație ar putea fi aceea că, după cum dezvăluia Bloomberg anul trecut, Twitter a oferit sesiuni de instruire unor oficiali chinezi, învățându-i cum să-și maximizeze impactul postărilor.
„Standardele de integritate”
Acest tip de comportament nu ar trebui însă să surprindă. La Twitter, „responsabilul cu integritatea", Yoel Roth (cel care a marcat postările lui Donald Trump), nu a avut nici o reținere să-și exprime deschis, de-a lungul timpului, simpatiile ideologice. Cei din administrația Trump sunt niște „naziști", după cum demn de dispreț sunt și cei care au votat pentru o „mandarină rasistă". În fapt, ostilitatea sa nu se cantonează exclusiv asupra lui Trump, ci în general asupra a tot ce intră în categoria conservatorilor. „Ocazional îmi fac griji că mama mea nu glumea de fiecare dată când ne spunea că votează cu republicanii", scria el pe Twitter în 2012. E adevărat, fiecare este liber să aibă propriile sale simpatii și antipatii politice și ideologice, dar este oare înțelept să pui pe cineva cu păreri atât de tranșant exprimate să se ocupe de etichetarea sau suspendarea postărilor de pe Twitter?
Twitter este însă departe de a fi singura companie tehnologică majoră care manifestă un accentuat partizanat politic și ideologic, chiar dacă celelalte au fost destul de prudente să nu-l irite direct pe Donald Trump. Nici nu s-au confruntat, de altfel, cu situații similare din moment ce acesta nu folosește masiv decât Twitterul pentru a ocoli mass-media care-i este fățiș ostilă, după cum a ținut să reitereze recent. Însă, de pildă, Facebook a acceptat conținut sponsorizat cu mesaje „Moarte Americii" motivând că acesta „nu încalcă standardele companiei, inclusiv în materie de Hate Speech". În schimb Facebook, ca și YouTube, de altfel, au cenzurat postări ale demonstrațiilor celor care protestau față de prelungirea stării de izolare la domiciliu sau puncte de vedere diferite privind eficiența izolării. La fel, în cazul referendumului din Irlanda, Facebook a refuzat să accepte publicitate de la tabăra care milita pentru interzicerea avortului.
Marea majoritate a angajaților marilor companii tehnologice, de la Twitter și Facebook la Google, au preponderent puternice simpatii de stânga pentru că asta este educația care le-a fost livrată la școală și în universități. Așa că adesea, grupuri radicale foarte active din rândul angajaților se mobilizează imediat, ori de câte ori li se pare că sunt luate decizii care nu coincid cu punctele lor de vedere pe care le consideră automat drept singurele morale și legitime. Cu doi ani în urmă Google a decis să renunțe la un proiect de colaborare cu Pentagonul în domeniul Inteligenței Artificiale, denumit Maven, în urma presiunii angajaților. Patru mii dintre aceștia semnaseră o petiție care susținea că implicarea corporației în proiect ar însemna „să renunțe la responsabilitățile sale morale și etice". E genul de întâmplare care cu siguranță a fost primită cu mare satisfacție în China care este angrenată într-un masiv program de introducere a soluțiilor de inteligență artificială în domeniul militar.
Un internet puternic reglementat sau din contra?
Problema rețelelor sociale este că trebuie să facă față simultan tuturor acestor presiuni multiple, și din interior, și din partea unor grupuri de influență cu agende aflate în mod fundamental în contradicție. Din rațiuni preponderent ideologice care au, evident, și reverberații politice. În plus, ca o complicație suplimentară, în ultima decadă o mulțime de norme și practici sociale care păreau în trecut clare au fost reinterpretate din perspectiva corectitudinii politice. Sunt, desigur, și chestiuni în cazul cărora cenzura este aproape unanim acceptată drept legitimă. Cum ar fi pornografia infantilă, conținutul care încalcă drepturile de proprietate intelectuală sau îndemnurile la violență. Deși chiar și în acest ultim caz au apărut, după cum am văzut, controverse de interpretare în cazul conflictului dintre Donald Trump și Twitter.
Intrăm însă pe un teritoriu minat în alte situații, atunci când vine vorba de terorism și teroriști, de intimidări sau de „Hate Speech". De pildă, BBC, care se laudă că nu vede lucrurile în alb și negru, ci cu nuanțe, precizează că cei considerați de unii teroriști sunt văzuți de către alții drept „luptători pentru libertate". Un exemplu de finețe intelectuală care, probabil, nu este neapărat apreciată de către cei care au trecut prin calvarul atentatelor de la Paris, Londra sau Bruxelles. Cu atât mai complicat este să definești, într-o formă larg acceptabilă, ce înseamnă „discurs ofensator", „lipsă de sensibilitate", chiar și „intimidare", mai ales în condițiile nenumăratelor filtre și interpretări introduse de corectitudinea politică și a unor poziționări ideologice tot mai greu de conciliat. De aceea, bătălia la care vom asista în continuare în întreg spațiul occidental dintre avocații unor restricții minimale în materie de libertate de expresie și cei care doresc un cadru extins de reglementare se va intensifica cu siguranță în perioada următoare.
În acest context, într-un articol publicat în The AtlanticInternet Speech Will Never Go Back to Normal, doi profesori de drept de la Harvard Law School și University of Arizona College of Law pledează ferm pentru cea de-a doua abordare. După ce fac o apreciere cu siguranță bulversantă pentru mulți, aceea că „în marea dezbatere din ultimele două decenii despre libertate versus controlul Internetului, China a avut în mare măsură dreptate, iar Statele Unite au greșit", cei doi sunt de părere că tendința spre o supraveghere tot mai extinsă a mediului online, cu implicarea tot mai mare a guvernelor, va fi „incontestabilă și probabil inexorabilă"„Monitorizarea semnificativă și controlul conținutului sunt componente inevitabile ale unui Internet matur și înfloritor, iar guvernele trebuie să joace un rol important în aceste practici pentru a se asigura că Internetul este compatibil cu normele și valorile unei societăți". Această viziune este combătută vehement de tabăra celor care sunt îngrijorați de maniera în care vor fi definite și interpretate „normele și valorile unei societăți", plecând chiar de la experiențele din acest moment. Văzând în această abordare un demers al elitelor intelectuale, a celor din politică și din mediul de afaceri, deranjate de faptul că rețelele sociale au spart cvasimonopolul pe care îl exercitau asupra mass-media, de care s-au bucurat până relativ recent, de a instituționaliza un sistem de limitare a libertății de expresie, de tip „big brother". Deși recunosc problemele create de proliferarea Fake News și a campaniilor de dezinformare externe, aceștia scot în evidență și faptul că rețelele sociale și o serie de bloguri și publicații online, toate vizate în principiu de acest gen de abordări, au rămas singurele canale în care se mai pot exprima puncte de vedere contrare „ortodoxiei oficiale". De pildă, atunci când e vorba de subiecte precum cele din domeniul „Climate Change".
Alexandru Lăzescu

Valurile vremii - Tia Serbanescu - 02.06.2020 - Sursă : Revista 22

http://silethismillennium.blogspot.com2017youtube-broadcast-yourself.html




Valurile vremii


A-nceput relaxarea maximă. Cel mai tare s-au relaxat cei din țările campioane la îmbolnăviri.
Tia Serbanescu02.06.2020
Americanii, italienii, spaniolii au luat cu asalt plajele și s-au aruncat în valuri ignorând total pericolul de a fi surprinși de al doilea val. Conform ultimelor presupuneri științifice, valul doi al COVID va fi mai rău sau nu va fi deloc. La noi există o certitudine veche: ce e val, ca valul trece. Așa încât avem voie la terase, la plaje, la deplasări. În pofida relaxării, politicienii sunt tot mai încordați. Rădulescu Mitralieră tremură de frica termometrului („prin termoscanare ni se ia CNP”) dar Arafat l-a informat: „CNP nu e scris în frunte ca să-l ia cineva”. Ce ți-e scris în frunte ți-e pus se referă la altceva. Tot acum Iohannis a prezentat „noua strategie de apărare a țării” care „fundamentează o viziune și o direcție”. Iar Iohannis a avut o viziune: „România e țara care-și apără valorile, interesele, simbolurile, bunurile naționale și resursele naturale, România e o țară care știe să-și respecte patrimoniul, domeniile de excelență”. Ce țară perfectă! Oare unde s-o afla? Happy country to you, Mr. President. Anul trecut eram o țară de jale iar acum „cu măsurile care le-am luat” (Orban), am ajuns (de vii) în rai. Vise plăcute în continuare. Ultimele sondaje saltă ProRo la 11% – ca să aibă Ponta ce negocia cu PSD când s-or alia. De asta tot apare Ponta pe micile ecrane unde Ghiță Tv anunță: „Ponta rupe tăcerea, dezvăluirile lui Ponta”. Aiurea. Ponta rupe tăcerea în fiecare seară.
Zdrențe a făcut-o. Iar „dezvăluirile” sunt laude de sine: cum a dublat el alocațiile copiilor în 2015 în timp ce Orban evită acum dublarea lor. Păi una e să dublezi de la 2 la 4 și alta e să dublezi de la 4 la 8. Alocațiile însă trebuie dublate – mai ales când ai pensii absurde (peste 10.000 de lei) pe care partidele nu reușesc să le impoziteze. Cică să dea guvernul OUG. Ca s-o conteste Renate Weber la CCR – căci dânsa contestă tot ce i se cere. Vorba ceea: lăuda-te-ar Sputnik și pupa-te-ar Antena 3. Acum PSD amenință guvernul cu moțiune de cenzură dacă nu dublează alocațiile și nu mărește pensiile cu 40% iar UE îl avertizează că riscă insolvența fiscală. Guvernul e între seceră și ciocan. CE alocă însă 750 de mld. euro pentru relansarea țărilor afectate de COVID. Noi am primi 32 de mld. euro. Deci n-am stat în casă degeaba. Să vedem dacă știm să îi luăm și să facem ceva cu ei. Uite Romarm a dat 1 milion $ pe un utilaj chinezesc care s-a stricat din prima zi. Iar unii miniștri habar n-au câți bani iau. I. Ștefan a zis că are un salariu de „120.000 de lei adică 120 de milioane de lei vechi”. Adică 12.000 de lei. Omul ăsta nu știe să numere nici zerourile. Se zvonea că va fi remaniat dar Iohannis a infirmat: „Nu pleacă nimeni, nu vine nimeni”. Guvernul e încuiat. Iar înăuntru, la un păhărel, Orban și Aurescu fumau iar alți trei miniștri nu purtau mască. S-au demascat (mascalzoni!) și au fost amendați. Așa-i când una spui și alta fumezi. Și despre ministrul Vela se spunea că ar candida la primăria Capitalei dar el a negat: „E o informație care nu confirmă o realitate cotidiană” întrucât „nu sunt nici măcar teoretic în această ipostază”, fiindcă „în momentul acesta de destin sunt ministru”. Și mă exprim întortochiat. Sau cum zice Margherita de la Clejani: „Nu mă droghez, îmi place lingvistica”. În PSD în schimb exprimările sunt clare: mai mulți călăreți fără cap (Orlando, Codrin) vor capul lui Ciolacu. Țeapă! Nici el n-are. //
articles[0].title
http://silethismillennium.blogspot.com2017youtube-broadcast-yourself.html



O Americă sub asediu

America pare tot mai dezbinată, fragmentată și mai tribalizată. Totul, spre avantajul vocilor extreme.
Octavian Manea02.06.2020



America ultimelor zile arată de parcă ar fi trecut printr-un veritabil război. Orașe devastate, mașini și clădiri incendiate, lupte de stradă, magazine jefuite, spații urbane ocupate de mulțimi furioase, forțe militare în toată regula mobilizate și pregătite să intervină. Minneapolis, Atlanta, New York, Dallas, Oakland, Washington au devenit peste weekend scenele unor confruntări violente între protestatari și autorități. Fitilul a fost reprezentat de uciderea lui George Floyd, un afro-american devenit victima brutalității poliției.
Presa americană vorbește de un nou moment 1968 – când asasinarea reverendului Martin Luther King Jr. avea să devină scânteia unor ample revolte urbane, „iconice” pentru istoria drepturilor civile din Statele Unite și care, ulterior, a aprins lumea studențească generând ocuparea unor campusuri celebre. De la distanță totul pare un butoi cu pulbere. Componenta rasială aflată în prim-planul ultimelor zile arată o națiune cu răni încă adânci. Un sondaj YouGov realizat la sfârșitul lunii trecute expune faptul că o majoritate de 57% dintre americani consideră că relațiile rasiale sunt în general rele. Iar 45% dintre americani cred că acestea s-au deteriorat în ultimul deceniu. Cam tot pe atunci a mai început o tendință care ne ajută să înțelegem în parte atmosfera de astăzi – momentul în care în ambele partide au început să se dezvolte curente sectare, de sumă zero, unde puritatea ideologică era lege, iar compromisul cu cealaltă parte devenise un deviaționism. Pe scurt, „o mentalitate tribală în care tot ceea ce se poate realiza este drastic limitat de logica Tutsi versus Hutu. Se comportă asemenea triburilor etnice, unde onoarea este dată de apartenența la trib și orice compromis devine un semn al rușinii și al dezonoarei” (în cuvintele lui David Brooks). Acum totul se suprapune peste o societate traumatizată, în suferință, serios zguduită de efectele COVID-19, unde bilanțul pandemiei ajunge la 100.000 de victime, iar consecințele după câteva luni de înghețare a activității economice se ridică la aproape 40 de milioane de șomeri – cifre comparabile cu America interbelică și Marea Recesiune. O astfel de atmosferă resentimentară, predispusă oricând la explozii de violență, nu este de obicei momentul moderaților. Dimpotrivă, avantajează segmentele extreme și pe antreprenorii care știu să inflameze fricile identitare.
Marketizarea evenimentelor din ultimele zile nu se va lasă prea mult așteptată. Și foarte probabil va influența stilistica electorală, precum și narativele celor doi principali candidați. E poate previzibil ca un Donald Trump marțial să mizeze pe un discurs care va maximiza restaurarea „legii și ordinii”. Este un registru cu care este confortabil, ideal pentru mobilizarea mentalității de „cetate asediată” în care operează nucleul dur al bazei sale electorale și care vrea să știe cine e „inamicul”. A fost oarecum și rețeta folosită de Richard Nixon pentru a câștiga alegerile în tumultuosul an 1968. De altfel, imaginea „carnajului american” (atât de utilizată în primele luni ale administrației Trump) este mult mai potrivită finalului de mandat. De cealaltă parte, prin natura sa, Joe Biden ar putea să-și asume rolul celui care încearcă să unifice națiunea, să mizeze pe empatie, nu pe dezbinare, proiectând un discurs care să-i atragă pe moderați și independenți. Asta dacă nu abdică în fața aripii de tip Bernie Sanders.
Un spirit uitat: „E pluribus unum”
În final, poate ar trebui să ne reamintim cuvintele generalului Jim Mattis, un tehnocrat apolitic, cu un respect aproape religios pentru părinții fondatori, format într-o cultură instituțională unde alianțele sunt piatră de temelie a Pax Americana; el a ținut să-și încheie memoriile cu un avertisment profund pentru America: cel mai important aliat al Americii rămâne ea însăși. Mattis vede democrația americană că pe un experiment, iar tribalismul care inundă și reașază spațiul public drept cel mai mare pericol. Tribalismul și logicile de sumă zero pe care le încurajează slăbesc din interior consensul națiunii americane, în definitiv centrul gravitațional al Vestului. „Ca militar, provenind dintr-o cultură diversă și totuși unificată, ceea ce mă îngrijorează nu sunt adversarii externi; dimpotrivă, este dezbinarea noastră internă. În loc să redescoperim un teren comun și să găsim soluții, ne împărțim în triburi ostile care urlă unul împotriva celuilalt, alimentate de emoție și dispreț reciproc.” Este o atmosferă „care ne pune în pericol viitorul”.
Și toate acestea, într-un moment în care competiția geopolitică este tot mai intensă, sistemul internațional se polarizează pe coordonatele unui nou Război Rece, iar bătălia pentru influență se dă tot mai mult în interiorul societăților. Oricum, pentru adversarii lumii libere astfel de crize interne sunt o mană cerească. Propaganda digitală se mulează exact pe temele tabu ale unei societăți și pe care le amplifică la magnitudini industriale. Este marea lecție a precedentului din 2016, probată de Raportul Mueller și succint formulată de fostul consilier pe probleme de securitate națională al președintelui Donald Trump, H.R. McMaster – „Este o nouă formă de război. O campanie prelungită de subversiune prin care Rusia vrea să ne polarizeze societatea și să ne întoarcă unul împotriva celuilalt. De asta vedem sprijinul dat acestor site-uri nebune de dreapta sau de stânga. 80% din mesajele trollilor au fost pe chestiuni de rasă, imigrație, controlul armelor. Le-au selectat pentru că sunt subiectele cu cel mai mare potențial de polarizare. Ceea ce este trist pentru mine este că am făcut jocul Rusiei prin aceste narațiuni partizane, vitriolice și polarizante”. Istoria pare pregătită să se repete și în noiembrie.
Revenind la Mattis, el își încheie reflecțiile prin îndemnul către fiecare american de a-și reaminti logica fondatoare a Statelor Unite esențializată în mottoul care a ghidat Uniunea până în 1956: „E pluribus unum” („Din mai mulți, unul”). „A fost mottoul pe care strămoșii noștri l-au adoptat pentru a evita să devină o națiune de imigranți divizată în triburi.” //

Planul von der Leyen și prioritățile României - Stefan Popescu - 02.06.2020 - Sursă : Revista 22

http://silethismillennium.blogspot.com2017youtube-broadcast-yourself.html



Planul von der Leyen și prioritățile României

Flexibilitatea pe care noi ne-o dorim pentru a ne ocupa de șantierele neterminate ale secolului XX atrage riscul major al unui decalaj tehnologic între România și restul UE, imposibil de recuperat.
Stefan Popescu02.06.2020




Foarte multe comentarii au apărut în presa noastră privind suma alocată României prin planul de relansare economică propus de Comisia Europeană. Toate exprimă satisfacția pentru situarea țării noastre între primele state potențial beneficiare. Dacă adăugăm și cele peste 20 de miliarde care cu siguranță ne vor fi alocate prin cadrul financiar multianual, putem spune că România are toate șansele pentru ca într-un timp foarte scurt să se schimbe în mod radical, să facă un salt calitativ din punct de vedere economic. Există însă și un „dar”, care se referă la alocarea acestor bani în funcție de programe, iar aceasta nu este la libera noastră alegere, astfel încât să umplem țara de autostrăzi și irigații, cu alte cuvinte nu sunt programe pentru rezolvarea problemelor de modernitate pe care le-am tratat superficial în cele două precedente cadre financiare multianuale. Noile programe ale Uniunii Europene sunt pentru «next generation», deci pentru viitor și nu pentru nevoile acute ale României care exprimă modernitatea secolului XX și nicidecum a viitorului. Sigur că este neplăcut să amintim că țara noastră a irosit șansele de a-și construi o infrastructură modernă - rutieră, feroviară, energetică și de irigații - în cele două exerciții financiare 2007-2013 și 2014-2020. Acum suntem obligați să ne ocupăm de aceste proiecte «din mers», alături de înscrierea în marile priorități europene: tranziția energetică, cu alte cuvinte asimilarea unor tehnologii neutre din punctul de vedere al emisiilor de CO2, digitalizarea, 5G, inteligența artificială, nanotehnologiile și cercetarea medicală de vârf. Cu alte cuvinte, proiecte care să asigure Uniunii Europene un loc în competiția tehnologică a secolului XXI, dar și o dezvoltare competitivă în acord cu megatendinţa reprezentată de cea de-a patra revoluție industrială. Latura importantă cercetare-dezvoltare și prioritatea acordată aplicațiilor industriale au în vedere crearea unor ecosisteme de competitivitate. Flexibilitatea pe care noi ne-o dorim, pentru a ne ocupa în principal de șantierele neterminate ale secolului XX, atrage riscul major al unui decalaj tehnologic între România și restul UE, imposibil de recuperat.

La citirea priorităților de investiții cuprinse în comunicările Uniunii Europene referitoare la planul de relansare, la cadrul financiar multianual și la strategia industrială ne putem întreba și de ce nu regăsim și prioritățile României, astfel încât să nu mai fim obligați să găsim soluții proprii pentru a rezolva problema infrastructurii rutiere. Altfel spus, apare chestiunea naționalității autorilor acestor priorități, a influenței unor state care au știut să își promoveze cu succes interesele, a celor care au compus comitetele ce au oferit expertiză decidenților europeni. Și aici constatăm o altă problemă expusă în cei peste 13 ani de prezență în Uniunea Europeană – lipsa unei politici de personal astfel încât să existe și experți români care să alimenteze cu idei unitățile din cadrul direcțiilor generale ale Comisiei Europene. Iată că nu atât suma de accesat contează, cât capacitatea de accesare, iar acest lucru l-am experimentat în anii precedenți. Ce capacitate de absorbție avem, ce efect multiplicator în economia locală au proiectele pentru care accesăm banii europeni, avem capacitatea de a avea obiective de investiții multianuale care să nu fie influențate de schimbările politice? Acestea sunt întrebările pe care trebuie să ni le punem și care cred că ar trebui să ne mai tempereze entuziasmul. Cei, grosso modo, 50 de miliarde de euro, cât am avea prin toate programele UE în perioada 2021-2027, reprezintă numai o sumă potențială. Atât am putea accesa dacă…

Un gânditor americano-indian, Parag Khanna, a enunțat la un moment dat o expresie foarte potrivită pentru contextul european: „alianța infrastructurilor”. Uniunea Europeană este o alianță a infrastructurilor, o alianță a proiectelor care determină sinergii politice și nu invers. Asta este așa-numita metodă Monnet: punem în comun siderurgia și cărbunele pentru a ajunge la integrare politică. Acum în loc de cărbune și siderurgie avem tehnologiile spațiale, avem hidrogenul, avem Alianța Bateriilor – proiectul franco-german la care au aderat și țări din Est, precum Polonia și Cehia. Prin urmare, din citirea priorităților de investiții ale Uniunii Europene mai reiese o idee de bază: cooperarea între statele membre. Anul următor va fi dominat de rescrierea regulilor în materie de concurență și piață internă tocmai pentru a se stimula apariția unor «campioni europeni» în domeniile de vârf amintite, capabili să ocupe segmente importante ale pieței mondiale, alături de cei chinezi și americani. Miza acestor priorități de investiții este și politică, iar expresia folosită de liderii europeni – suveranitate tehnologică europeană – ne arată că acestea vor duce și la un alt tip de integrare europeană cu mai multă armonizare a politicilor externe și autonomie strategică pentru statele care vor constitui nucleul-dur al comunității europene.

Încă un aspect important de care ar trebui să ținem seama atunci când în «laboratoarele de strategii» ale instituțiilor noastre reflectăm la cum să folosim mai bine banii europeni: revoluțiile industriale nu mai durează 100 de ani, așa cum a fost cea începută în secolul al XVI-lea în Țările de Jos, ci maximum 30 de ani. Uniunea Europeană și-a fixat drept obiectiv al transformării energetice și tehnologice anul 2050. Nu ne vom mai putea permite să acumulăm întârzieri, așa cum am acumulat în ultimii 30 de ani. Iată de ce trebuie să ieșim din faza de euforie atunci când ne uităm la sumele potențiale de bani europeni alocate României și să le privim mai degrabă cu responsabilitate și gravitate având în vedere provocarea imensă ce stă în fața noastră. //

Marea relansare

Prezentat la data de 27 mai de către președinta Comisiei Europene, Ursula van der Leyen, planul de relansare economică al UE prevede fonduri care cumulează 1.850 de miliarde de euro împărțiți în două mari instrumente financiare. Planul Next Generation (750 de miliarde de euro, din care 500 de miliarde granturi și 250 de miliarde obținute prin împrumuturi comunitare ce vor trebui rambursate începând cu 2027) reprezintă planul propriu-zis de relansare economică post-COVID-19. Al doilea plan (1.100 de miliarde) este reprezentat de cadrul financiar multianual 2021-2027. Comisia Europeană a evocat și posibilitatea obținerii altor fonduri prin instituirea unor taxe suplimentare precum o taxă CO2 pe importurile UE sau o taxă care ar trebui plătită de marile companii sau de industria digitală. De asemenea, un fond special de tranziție energetică, pentru o economie «mai verde», ar trebui să aibă o acoperire financiară de 32,5 miliarde de euro.

Italia și Spania sunt principalele beneficiare ale planului de relansare post-COVID 19: din 750 de miliarde de euro, către Roma vor merge 173, iar către Madrid 140. România este a șasea țară beneficiară: 33 de miliarde de euro, din care 19,6 granturi, iar restul, împrumuturi avantajoase, garantate de triplul A de care se bucură zona euro pe piețele financiare internaționale.

Cele două mari planuri financiare europene sunt complementare și se înscriu în prioritățile de investiții ale Uniunii, așa cum au fost definite în linii mari în mandatul Comisiei von der Leyen. Rolul cel mai important în definirea programelor pe baza cărora vor fi accesați banii îl are Thierry Breton, comisar pentru piața internă, strategie industrială, economie digitală, industrie spațială și de apărare.

Planul Comisiei Europene trebuie să fie însă aprobat de viitorul Consiliu European ce va avea loc pe 18 și 19 iunie. Cât despre Cadrul Financiar Multianual, acesta ar trebui să facă obiectul unui acord politic până în luna iulie, urmând să fie aprobat abia la începutul toamnei. Până atunci, discutăm numai de sume potențiale.


https://silethismillennium2019.blogspot.com/

Înapoi în viitor