Actualitate
 
Spre
 deosebire de islam, crestinismul a reusit sa separe biserica de stat, 
toate statele din Europa fiind laice, explica sociologul Dan Dungaciu, 
specialist in relatii internationale, vorbind despre amenintarile 
teroriste din ultima perioada. ...
http://silethismillennium.blogspot.com/2009/03/youtube-broadcast-yourself.html
Spatiul de securitate global se va redesena - Interviu
de Camelia Badea
Luni, 23 Noiembrie 2015, ora 07:15
 
Foto: Fundatia Universitara a Marii Negre 
 
Spre
 deosebire de islam, crestinismul a reusit sa separe biserica de stat, 
toate statele din Europa fiind laice, explica sociologul Dan Dungaciu, 
specialist in relatii internationale, vorbind despre amenintarile 
teroriste din ultima perioada.
Intr-un interviu acordat Ziare.com,
 Dan Dungaciu, directorul Institutului de Stiinte Politice si Relatii 
Internationale al Academiei Romane (ISPRI), scoate in evidenta cauzele 
si consecintele atentatelor de la Paris, atragand totodata atentia 
asupra faptului ca Rusia incepe sa fie mai "umanizata", iar amenintarile
 dinspre estul continentului sa se estompeze in fata celor venite 
dinspre sud.
Cum s-a ajuns la atentatele de la Paris? Care sunt cauzele?
Sunt
 doua tipuri de cauze, de fapt. Cele profunde, care fac ca aceasta 
chestiune sa fie aproape imposibil de rezolvat pana la capat, si cauzele
 superficiale, care fac sa existe doar posibilitatea de "containment", 
de ingradire a provocarii.
Cauzele cele mai profunde tin de o 
anumita relatie pe care religia islamica o are cu laicitatea, cu ceea ce
 se numeste separatia dintre biserica si stat, o chestiune fundamentala 
pe care se bazeaza, pana la urma, intreaga ordine social-politica 
europeana.
Crestinismul a reusit sa dezvolte in interiorul sau 
aceasta separatie dintre biserica si stat. E o idee mai veche, care 
exista si in Biblie. Cand Iisus a spus: "Dati Cezarului ce-i al 
Cezarului si lui Dumnezeu ce-i al lui Dumnezeu" a stipulat aceasta 
deosebire, intre teritoriul lui Dumnezeu si teritoriul care intra in 
gestiunea statului. Sigur ca nu e o separatie radicala, dar exista cele 
doua elemente ale ecuatiei.
Pe baza acestei idei crestine s-a 
construit si modernitatea europeana. Toate statele din Europa sunt 
laice, biserica e separata de stat, chiar daca exista diferite forme de 
laicitati. In anumite state, in functie de nivelul de secularizare al 
cetatenilor, laicitatea este mai soft, mai blanda, in alte state e mai 
radicala. E o diferenta foarte mare, de pilda, intre laicitatea din 
Grecia si cea din Franta.
Aceste chestiuni nu exista in islam. 
Islamul nu a reusit sa faca distinctie intre biserica si stat, prin 
urmare are o intalnire aproape imposibila cu modernitatea. In islam, 
sharia este o lege pentru tot: pentru aspectele sociale, politice, 
economice, religioase. Regleaza tot. Lipsa acestei capacitati a 
islamului face ca intalnirea lui cu modernitatea sa fie foarte 
complicata.
Ce s-a intamplat in Franta? Franta a fost destul de 
iritata atunci cand islamul a izbucnit intempestiv pe scena publica si, 
pe la inceputul anilor 2000, a luat decizia ca la scolile laice publice 
nu ai voie sa porti insemne religioase. Au scos religia din institutiile
 publice. Asta a generat o ghetoizare in plus a musulmanilor. Familiile 
care doreau o educatie religioasa pentru copiii lor ii trimiteau la 
scolile private.
Aceste comunitati nu au fost integrate pentru ca
 in mecanismul educational, al scolii, acesti copii musulmani nu aveau 
posibilitatea de interactiune cu cei care nu erau ca ei.
In plus,
 Franta mai are o trasatura specifica. Nu exista nicio statistica 
oficiala din 1972, un recensamant care sa ia in considerare religia. In 
1978 chiar a fost interzisa inregistrarea datelor care vizeaza rasa si 
etnicitatea. Practic, in Franta nu a existat o abordare a acestei 
chestiuni, un fel de "affirmative action" cum a fost in SUA, pentru ca 
toata lumea a considerat ca ea nu exista sau nu trebuie sa existe.
In
 spatele acestei indiferente, toate lucrurile au fermentat si pana la 
urma s-a ajuns ca Frantei sa ii izbucneasca in fata o problema, pe care 
pe termen scurt nu are cum sa o rezolve.
Care vor fi consecintele?
Pe
 termen scurt, la nivelul Frantei, vom vedea o restructurare a spatiului
 politic. Nu inseamna ca nu exista o tendinta in Franta de a merge spre 
dreapta, dar de data aceasta vom asista la o competitie intre 
socialistii lui Hollande, republicanii lui Sarkozy, viitor probabil 
candidat la presedintie, si sustinatorii Frontului National al lui Marie
 Le Pen, pe tema cine va asigura mai bine securitatea Frantei. O 
competitie in a da garantii cetatenilor ca sub guvernarea lor vor fi 
protejati. Asta inseamna, desigur, un tip de radicalizare a discursului.
Al
 doilea tip de consecinte se manifesta la nivelul continentului 
european. Foarte interesant este ca Franta cand a spus prin vocea 
presedintelui la 16 noiembrie in Parlamentul francez ca Pactul de 
securitate e mai important decat Pactul de stabilitate a transmis 
inclusiv un mesaj Germaniei ca Europa nu poate gestiona toate problemele
 care tin de aspectele nationale. Si chiar a transmis un mesaj Germaniei
 ca generozitatea fata de imigranti nu este o solutie buna.
Deci,
 la nivel european, Franta introduce niste pene de colaborare si 
relationare, care se vor repercuta la intregul continent si vom asista 
la o reticenta din ce in ce mai mare a statelor nationale fata de 
chestiunea migrantilor, cu risc de potentiale tensiuni intra-europene.
Deja,
 Polonia a anuntat (ulterior a retractat) prin vocea ministrului de 
Externe ca problema cotelor nu se mai pune dupa cele intamplate la 
Paris. Se vor genera tensiuni la nivelul continentului european, care va
 fi obligat sa gestioneze aceasta problema a migrantilor, in timp ce 
membrii UE sunt tot mai reticenti la asa ceva.
In al treilea 
rand, este vorba despre chestiunea globala, geopolitica. Cu siguranta ca
 se va redesena spatiul de securitate global. Franta deja a invitat 
Rusia sa coopereze in ceea ce priveste actiunile din Siria. S-a trimis 
si o scrisoare din partea domnului Juncker catre Rusia de cooperare 
intre UE si Uniunea euro-asiatica, cu semnificatii inclusiv la nivel 
strategic. Deja Rusia incepe sa fie mai "umanizata" si sa devina un 
partener de dialog.
Asta inseamna, ca si consecinta foarte 
importanta pentru Romania, ca dimensiunea estica de securitate, asumata 
inclusiv la NATO, va deveni tot mai putin semnificativa si importanta, 
iar dimensiunea sudica va deveni adevarata dimensiune de securitate, 
adica adevarata zona din care vin amenintarile.
Asta inseamna ca,
 daca astazi vorbim despre flancul estic si flancul sudic la NATO in 
termeni echivalenti, cu timpul, si poate vom vedea asta la summit-ul de 
la Varsovia, de anul viitor, vom constata ca estul nu mai e atat de 
amenintator (adica Rusia-Donbas-Crimeea), ci sudul devine amenintator, 
respecitv terorismul-ISIS-statele esuate-migratia.
Cum ar trebui sa se pozitioneze Romania?
La
 nivelul luptei impotriva terorismului, Romania trebuie sa intre in 
acest mecanism de schimburi de informatii si parteneriate la toate 
nivelurile. Franta a fost actorul cel mai reluctant cu privire la 
schimbul de informatii si parteneriate reale, ceea ce in lupta impotriva
 terorismului este o conditie fundamentala. Romania trebuie sa se 
insereze in aceste tipuri de parteneriate de securitate.
In al 
doilea rand, Romania va trebui sa se pozitioneze intr-un fel sau altul 
atunci cand vede ca dimensiunea estica de securitate se estompeaza ca 
semnificatie si importanta. Aceasta va fi marea provocare pentru 
Romania. Cum va reactiona in momentul in care vede ca, de fapt, estul 
devine la nivel de perceptie mai putin amenintator?
Sigur ca 
americanii declara ca niciodata nu-i vor permite Rusiei sa aplice 
principiul vaselor comunicante pe Siria si Ucraina - "ne implicam in 
Siria, va ajutam, dar lasati-ne in pace pe Ucraina sau nu mai puneti pe 
noi atat de multa presiune". Asta americanii nu vor accepta, dar marile 
puteri oricum negocieaza la mai multe dosare concomitent.
Cum se 
va pozitiona Romania, pentru ca deja, la summit-ul regional de la 
Bucuresti, expresia "baze permanente" n-a mai fost pomenita in 
declaratia finala? Este evident ca dimensiunea estica nu mai capata 
preponderenta.
In momentul acesta Romania trebuie sa isi 
gandeasca foarte repede pasii. Ministrul de Externe lituanian a 
reactionat deja la scrisoarea dl Juncker de invitare a Federatiei Ruse 
sa coopereze cu UE. E de vazut cum se va raporta Romania, mai ales in 
relatia cu Polonia si cu statele baltice. Aceasta este miza de 
securitate pe care Romania o va avea pe termen mediu si scurt.
Ce se va intampla cu Republica Moldova?
Republica
 Moldova vine la pachet, in sensul in care ea este parte a dimensiunii 
estice. Lipsa de atentie pentru R.Moldova este din ce in ce mai evidenta
 la nivelul partenerilor euro-atlantici ai Romaniei.
Ce trebuie 
sa faca Romania, care in relatia cu R.Moldova are, indiferent ce s-ar 
intampla dincolo de Prut, o misiune, o obligatie speciala? Cred ca va 
trebui sa intre intr-un parteneriat strategic care sa insemne pentru 
prima data valorificarea declaratiilor din 2010 ale celor doi presedinti
 Mihai Ghimpu si Traian Basescu in care se vorbea despre un parteneriat 
strategic pentru integrare europeana.
Nu va fi vorba despre 
integrare europeana pe termen scurt si mediu, ea a cazut demult de pe 
agenda, dar va fi vorba despre reducerea decalajelor dintre cele doua 
maluri ale Prutului si mentinerea R.Moldova pe o traiectorie 
pro-occidentala. Asta inseamna parteneriate de alt tip decat cele care 
s-au facut pana acum. Nu cu bani gratis, nu cu Romania care face ce 
trebuie, desi R.Moldova face ce vrea, cu conditionalitati, cu investitii
 romanesti in domeniile strategice, in primul rand energetice, si cu 
implicarea companiilor romanesti in R.Moldova.
Avem in acest 
moment companii romanesti care stau pe sute de milioane, cu bani in 
banci, la niste dobanzi ridicole. Suntem intr-un moment in care 
imprumuturile sunt cele mai ieftine. Este momentul pentru investitii.
Pe
 de alta parte, in R.Moldova, unde exista inca sanse pentru constituirea
 unui guvern pro-european, situatia e atat de grava incat nu va exista 
niciun alt partener care sa ajute R.Moldova cu exceptia Romaniei.
Nu
 inseamna doar imprumuturi pentru supravietuire, ci si investitii. Asta 
trebuie sa fie proiectul Romaniei de aici inainte. Indiferent ca e la 
moda, ca nu e la moda R.Moldova, aceasta este o tema presanta pentru 
Romania si oricat ar parea de paradoxal ce spun, astazi, sau maine, dupa
 ce se va fi instituit un guvern pro-european, intr-un fel sau altul, la
 Chisinau este cea mai buna oportunitate de investitie romaneasca in 
R.Moldova de la constituirea ei ca stat.
Indiferent ca nu mai e 
la moda chestiunea, fara sa mestecam aceleasi vorbe, perimate astazi, 
ale integrarii imediate a R.Moldova, Romania trebuie sa se duca si sa 
faca investitii clare, concrete, sa se insurubeze in viata 
socio-economica a R.Moldova pentru prima data.
Asta e sarcina, asta e miza.
Urmareste Ziare.com si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Ziare.com.  
Citeste mai multe despre 
Sursa:
 Ziare.com