Miniștrii USR și UDMR nemulțumiți de banii alocați amenințau chiar că nu vor vota „bugetul în forma actuală”. Formă fără fond, reformă fără fonduri: s-a anunțat deja că anul acesta pensiile vor îngheța. Dar la temperaturi diferite. Una e să-ți înghețe pensia la 800 de lei și alta e să-ți înghețe la 10.000 de lei sau chiar 78.000 de lei. La 800 de lei îți îngheață și sufletul. La 14.000 nu simți nimic. Dacă tot nu pot și nu vor să taie pensiile speciale, atunci să procedeze etapizat ca la vaccinare. Anul acesta să fi mărit pensiile de până la 1.000 de lei (aflate în șoc hipotermic), la anul pe cele de până în 2.000 de lei și așa mai departe. Astfel, peste 10 ani s-ar mări pensiile de 10.000 de lei iar peste 70 de ani, în 2091, s-ar mări și cea de 78.000 de lei. Idem la salarii. Una e să-ți înghețe salariul minim în mână și alta e să ai în congelator o leafă de 5.300 de euro – cât are șeful Monetăriei, fostul electrician al instituției care tot trăgând de fire a ajuns director. Fiat lux! Dar (aviz nemulțumiților), ministrul Vlad Voiculescu a trăit anul trecut fără niciun venit iar tatăl său (fost informator al Securității) are pensie 1.000 de lei. Și uite că din pensioara asta și-a făcut fiul ministru – într-un guvern care nu știe nici măcar să taie uscăturile. AUR însă a tăiat în carne macră: a exclus-o pe Șoșoacă – exact când prețul AUR-ului în sondaje a crescut peste cota USR. De, e o păcăleală mai proaspătă. După cum a explicat vicepreședintele Sorin Lavric, Șoșoacă e o „scandalagioaică” și „având ceva aproape patologic a adus mahalaua în parlament”. Las’ că nici parlamentul nu e chiar un athanor, vorba filosofului Lavric – pe care Șoșoacă îl acuză că „a folosit un limbaj obscen la adresa mea și chiar a fost violent, era foarte roșu, cu ochii scoși din orbite, m-a înjurat, a urlat și chiar a ridicat mâna”. Din păcate scena n-a fost filmată. Ar fi fost o secvență de aur. „Nici vorbă, cum puteți crede așa ceva? Mâine poimâine o să spună ca am vrut să o violez” a ripostat Lavric încercând să o calmeze pe „dragă Diana” – care însă n-a cedat: „Nu sunt dragă Diana cu tine, sunt senatoarea Șoșoacă și te dau în judecată”. Despărțirea mediatică a celor doi a fost crudă și amară: „Lavric e un misogin, exclus din Uniunea Scriitorilor și are probleme de personalitate” a declarat femeia străzii în timp ce filozoful a remarcat că „doamna transmite o energie negativă”. Cine știe la ce furnizor de energie alternativă e conectată. Șoșoacă a pus excluderea ei pe seama invidiei: „I-a deranjat discursul meu din parlament, cel mai bun din ultimii 31 de ani, unde am avertizat că 77% din femeile vaccinate rămân sterile”. Îndeosebi cele trecute de 65 de ani (vaccinate cu prioritate). Conform scenariilor clasice căutătorii de aur se vor împușca între ei – până la unul care va îngropa aurul într-un loc secret. În apărarea exclusei s-a postat doar Ninel Peia: „Je suis Șoșoacă”. N-are decât. Pandemia în schimb merge strună. După o săptămână de școală live avem sute de contaminări ale elevilor și profesorilor – ceea ce l-a mulțumit pe Iohannis: „În școli situația este bună”. De, în ziua de azi binele arată cam rău iar răul se simte tot mai bine. //
Poreclă Sile this Millennium Pseudonime sile_this_millennium
joi, 18 februarie 2021
Bugetul, AURUL și pandemia - Tia Serbanescu - 16.02.2021- Sursă : Revista 22
Avertismentele lui Lavrov și „lebedele negre” geopolitice - Alexandru Lazescu - 16.02.2021- Sursă : Revista22
„Politica este o listă cu ceea ce îți dorești; realitatea geopolitică este ceea ce primești”, obișnuiește să spună cunoscutul analist american George Friedman. În a cărui opinie, invariabil probată în istorie, atunci când analizezi evoluțiile pe plan global trebuie să pleci de la premisa că forțe impersonale, precum geografia, constrângerile politice, economia, demografia, forța militară sau capabilitățile tehnologice, sunt cele care influențează deciziile liderilor politici și nu invers. Pentru completare nu ar trebui totuși neglijate nici resentimentele istorice sau capacitatea națiunilor de a acționa coerent și unitar. Dorința de revanșă a chinezilor pentru perioada umilitoare din ultima perioadă a imperiului este cultivată constant de regim, în timp ce pentru Vladimir Putin, destrămarea Uniunii Sovietice a fost o adevărată catastrofă.
În ciuda acestor evidențe, cea mai mare parte a politicienilor și experților rămân la nivelul listei cu dorințe văzând lumea așa cum și-ar dori să fie, și nu așa cum este în realitate. O sintagmă care circula acum 30 de ani în spațiul public de la noi, „înghețarea în proiect”, descrie plastic tipul de poziții, comentarii, previziuni și propuneri în domeniul relațiilor internaționale, foarte populare printre majoritatea experților și oamenilor politici. Se repetă mecanic sintagme și modele de analiză care, chiar dacă au fost valabile în trecut, nu mai au astăzi deloc acoperire în realitate. A face referire în continuare la conceptul de Occident și la relațiile transatlantice așa cum o făceai până în urmă cu un deceniu, în condițiile în care cel mai influent politician din UE, Angela Merkel, spune că Uniunea ar trebui să rămână neutră în disputa dintre Statele Unite și China, înseamnă să trăiești pe tărîmul iluziilor. Este ca și când în plin Război Rece, țările din Europa de Vest ar fi semnat un amplu tratat de investiții și comerț cu Uniunea Sovietică.
În acest sens, recentele declarații extrem de agresive ale ministrului de externe rus, Serghei Lavrov, care a spus că țara sa ar putea să ia în considerare o rupere a relațiilor cu UE dacă vor fi instituite noi sancțiuni din cauza cazului Navalnîi, ar trebui să fie o trezire la realitate. Cu atât mai mult, cu cât el a ținut să citeze și vechiul dicton latin, dacă vrei pace, pregătește-te de război, pentru un plus de agresivitate. Faptul că ulterior Dmitri Peskov, purtătorul de cuvânt al Kremlinului, a intervenit pentru a pune un bemol pe declarația lui Lavrov nu ar trebui să păcălească pe nimeni. Extrem de experimentatul Lavrov știe exact ce semnale are de dat. Știe foarte bine că dincolo de declarațiile critice venite de la Bruxelles sau din alte capitale, europenii, mai ales cei a căror opinie contează cu adevărat, nu-și doresc o ruptură.
După cum scrie Politico, ceea ce s-a întâmplat la Moscova cu vizita lui Borrell și ultimele declarații ale lui Lavrov nu fac decît să dea lovitura de grație ambițiilor geopolitice ale UE. „Adevărata crimă a lui Borrell a fost în fapt aceea că a lăsat să cadă masca scoțând la iveală impotența Uniunii”. „În toate chestiunile importante, fie că este vorba de relațiile cu Rusia, Turcia, China sau chiar Statele Unite, o poziție coerentă a Uniunii este imposibilă din cauza intereselor divergente ale țărilor membre”. Și nu e vorba de nuanțe, ci de divergențe fundamentale. Pentru țările baltice, Polonia sau România, păstrarea umbrelei de securitate americane și o relație strânsă cu Statele Unite reprezintă un deziderat major, în timp ce o serie întreagă de state din Europa de Vest privesc cu mai multă simpatie Rusia sau China decât America și nu ar regreta cine știe ce o eventuală decuplare transatlantică. Dimpotrivă.
De pildă, pentru țările din Est, dar și pentru Moscova, gazoductul Nord Stream 2, pe care premierul polonez, Mateusz Morawiecki, l-a descris drept „un proiect anti-UE sprijinit de Germania ignorând restul Europei”, este un proiect geostrategic. Nu și pentru Germania. Proiectul a continuat neabătut, în ciuda tuturor crizelor majore din ultimii ani în relația cu Rusia, inclusiv cea legată de anexarea Crimeei. De-a lungul vremii s-au găsit tot felul de motivații. Ultima ne-a fost livrată chiar săptămâna trecută de președintele Germaniei, Frank-Walter Steinmeier, nimeni altul decât fostul șef de cabinet al fostului cancelar Gerhard Schroder (un bun prieten al liderului de la Kremlin, președintele Consiliului Acționarilor Nord Stream, începând încă din 2006). În opinia lui Steinmeier, exprimată într-un interviu acordat cotidianului Rheinische Post, legăturile cu Rusia în domeniul energiei trebuie menținute și din cauza celor 20 de milioane de victime provocate de naziști în fosta Uniune Sovietică în perioada celui de-al Doilea Război Mondial. În ceea ce îl privește pe fostul său șef acesta este mult mai direct. Întrebat dacă el, la fel ca Angela Merkel, pledează pentru eliberarea lui Navalnîi, Schröder a spus într-un interviu acordat aceluiași cotidian din Dusseldorf, Rheinische Post, că "nu este interesat de discuțiile actuale, ci de deciziile fundamentale cu privire la direcția relațiilor cu Rusia”. Completînd că "este în interesul Germaniei ca Rusia să își dezvolte propria identitate și propria putere economică”. „Nu trebuie să vedem Rusia ca un adversar, ci ca un potențial partener". Cu același prilej el a criticat atacurile la adresa Moscovei spunînd că acestea nu ar fi împărtășite de majoritatea germanilor, ceea ce în bună măsură este adevărat.
Însă recentele declarații agresive ale lui Serghei Lavrov, ca și acțiunile din ultima perioadă ale Beijingului, precum accentuarea represiunii în Hong Kong, retorica belicoasă la adresa Taiwanului, interzicerea transmisiunii BBC World Service în China, trebuie privite într-un context mai larg. Ele vin pe fondul degradării din spațiul occidental aflat într-o criză profundă pe care pandemia nu a făcut decât să o amplifice. China și Rusia, care și-au consolidat cooperarea bilaterală în ultimii, nu doar în plan economic, cu precădere în domeniul energiei (Rusia își va dubla în acest an volumul livrărilor de gaz către China), ci și în plan militar, prin manevre terestre și navale comune, formează o formidabilă axă ostilă puterilor occidentale, țelul major fiind acela de revizui în favoarea lor actualele aranjamente și sfere de influență de pe glob. Iar fractura transatlantică în creștere, în cuplaj cu distructivele „Green Deal”-uri promovate acum, după Trump, pe ambele maluri ale Atlanticului și deteriorarea gravă a situației interne din America le dau încredere să devină mai agresive ca în trecut.
Este un moment potențial periculos. Un exemplu ales de Nassim Nicholas Taleb, pentru a ilustra celebra sa teorie a „lebedelor negre” privind evenimente extrem de improbabile, dar care totuși se produc, cu efecte catastrofale, este Primul Război Mondial la care mai nimeni nu se aștepta să se producă. Se credea atunci că așa ceva era de neimaginat din cauza intereselor globale întrețesute ale marilor puteri ale vremii. Și totuși s-a produs, cu efecte enorme în plan material și uman și a provocat schimbări geopolitice profunde. Ar putea fi oare Taiwanul la originea unui astfel de conflict major pe fondul unei prea mari încrederi a Chinei în pasivitatea Americii și a nerăbdării lui Xi Jinping de a forța încă din timpul mandatului său reunificarea cu Taiwanul? Cei care ar putea privi chestiunea drept una distantă pentru noi ar trebui să aibă în vedere nu doar aspectele militare și pericolul de contagiune, ci și faptul că Taiwanul acoperă două treimi din necesarul de semiconductori din lume.
Oricum, dacă ne uităm la actualele tendințe din spațiul occidental în ansamblu, dacă nu vom vedea o schimbare majoră de direcție și acțiune în viitorul apropiat, lucru destul de puțin probabil, se întrevăd două posibile scenarii, ambele deprimante: 1. un conflict militar cu un deznodământ greu de evaluat; 2. o acceptare treptată în Occident a unei inevitabile supremații chinezești. Tabloul general nu este deloc încurajator. În timp ce China promite tot felul de acțiuni în materie de combatere a schimbărilor climatice, pe care știe foarte bine că nu le va respecta, la fel cum a făcut și cu cele de la WTO (Organizația Mondială a Comerțului) și se concentrează pe tehnologiile dominante ale viitorului, în America, altele sunt prioritățile. Dacă ne uităm pe lista celor peste 50 de ordine executive semnate de administrația Biden până în prezent (mai mult decât au emis la un loc în aceeași perioadă toți președinții americani din perioada postbelică!) regăsim: rescrierea istoriei, regimul accesului transgenderilor în toalete, promovarea diversității în dauna competenței, finanțarea globală a organizațiilor pro-avort (cu toate că trei sferturi dintre americani se opun inițiativei) sau promovarea cursurilor de „dezalbire” în instituțiile publice.
Din acest ultim punct de vedere este poate relevant un comentariu din Wall Street Journal care însoțea un articol despre strategia Chinei de a domina până în 2035 noile standarde globale în materie de tehnologii digitale, computere cuantice, biotehnologii, inteligență artificială etc. Sunt frapante nu doar resemnarea, ci și tipul de atitudine dominantă din corporațiile occidentale care speră, foarte probabil eronat, că dacă se vor plia cuminți la interesele și ordinele Beijingului, vor putea continua să opereze în mare la fel ca până acum. „Compania mea, o mare multinațională, s-a împăcat cu ideea de a se conforma viitoarelor standarde chineze”, scrie cititorul în cauză. „Adevărul este că Vestul a pierdut cursa asta. Statele Unite se află în mijlocul unui război civil lent și distructiv, iar Europa este afectată de o lipsă cronică de leadership. Ne uităm la China ca la un lider de viitor”.
Stelian Tănase : și vorba lui Dinescu :DESKREPORT: „"Cîini nu pleacă niciodata din măcelarie!""„ - Sursa . FACEBOOK
" Să stăm de vorbă" - Stelian Tănase - Sursa: Facebook
Tom Gallagher: Salazar nu este un erou pierdut pentru europenii conservatori - Octavian Manea | 16.02.2021 - 16.02.2021- Sursă Revista 22
Tom Gallagher: Salazar nu este un erou pierdut pentru europenii conservatori
Interviu cu Tom Gallagher, autorul volumului „Salazar. The Dictator Who Refused to Die”, publicat anul trecut la Editura Christopher Hurst.
De ce o biografie a lui António de Oliveira Salazar? De ce ar trebui să fie cineva interesat de Salazar astăzi? Mai mult, de ce o biografie despre cineva cu o imagine atât de reacționară și chiar malefică?
Salazar a fost un conducător atipic și improbabil pentru orice sistem politic. Dacă avea charismă, era una de tip negativ. Era un profesor auster de economie fără o bază de putere evidentă: un catolic într-o țară anticlericală; un civil într-o țară în care armata era tot mai dominantă; un monarhist în ceea ce avea să devină, după 1910, a treia republică modernă a Europei. El a reușit pentru că într-o Portugalie prost condusă și aproape ruinată financiar, s-a ivit oportunitatea de a înlocui radicalismul politic de sorginte franceză cu un naționalism auster, construit pe principii conservatoare de bună gospodărire și o gândire consacrată prin sloganul regimului – „Dumnezeu, patria și familia”.
Salazar s-a ridicat și a cucerit puterea la sfârșitul anilor 1920, datorita trăsăturilor personale pe care puțini dintre competitorii săi le aveau – determinare puternică, sânge rece, abilități excelente de negociere și autodisciplină. Diplomații britanici din vremea celui de-al Doilea Război Mondial au informat Londra că, deși adesea era greu de negociat cu el, nu era nimeni altcineva comparabil nici pe departe în arta cârmuirii statului. Astfel, până în anii ’60, britanicii s-au bucurat ca el să rămână la conducerea Portugaliei, cel mai vechi aliat al lor.
Este foarte neobișnuit ca un tehnocrat să se mute pe terenul politicului și să-l domine complet, ajungând să devină cel mai longeviv prim-ministru din Europa (36 de ani la putere).
Astfel de elemente fac din biografia lui Salazar o poveste captivantă. O figură monahală plictisitoare nu ar fi putut rămâne – chiar cu sprijinul poliției politice și al cenzurii – la conducerea unei țări latine cu tradiții radicale atât de mult timp. Era nevoie de mai mult. Trebuia să aibă capacitatea de a convinge, fermeca și descuraja, dar și de a constrânge și de a domina.
Așadar, scopul meu în a scrie această biografie a fost să încerc să arăt atât caracterul uman, dar și actorul politic. Am refuzat să neg că ar fi fost reacționar și dur, dar am căutat să arăt că în momente-cheie, regimul său s-a bucurat de o mare popularitate.
Comparativ cu Tito, de Gaulle, Franco, Adenauer și Ceaușescu, există doar un număr mic de biografii despre Salazar în orice limbă. La 50 de ani de la moartea sa, era timpul pentru o nouă evaluare. Cartea s-a vândut bine (retipărită de trei ori), deoarece mulți oameni recunosc că povestea lui Salazar intrigă. Nu se încadrează în profilul politicianului convențional.
Ca lider, el a acționat mai mult ca un majordom riguros, care administrează o proprietate întinsă. A arătat o atenție minuțioasă pentru detalii, controlând actul administrativ până la cel mai mic nivel, dar a rămas totodată mereu accesibil numeroaselor persoane ale căror cereri, sub formă de petiții și scrisori, le-a examinat cu răbdare. Mi se pare surprinzător faptul că, după atâția ani la putere, nu a fost niciodată copleșit și nu a devenit paranoic în relația cu ceilalți.
Nu cred că este un erou pierdut pentru europenii conservatori care vor o ordine morală în politică sau naționaliștii temători de o mare resetare susținută de globaliști precum Klaus Schwab. Dar formula sa politică, aplicând conservatorismul secolului al XIX-lea într-o țară din secolul XX epuizată de războaie ideologice, nu va fi ușor de reprodus în secolul XXI.
Care au fost credințele profunde ale lui Salazar întipărite în cele din urmă în viziunea privind Estado Novo?
Salazar credea în epistocrație, în guvernarea celor înțelepți (a experților), considerând că un sistem politic bazat pe partide era nepotrivit pentru majoritatea țărilor, în special pentru Portugalia. Nu a renunțat niciodată la ideea, exprimată în 1949, că politica electorală a permis „oamenilor pregătiți pentru lupta pur politică, speculațiile demagogice, exaltările emoționale ale maselor populare și, prin urmare, înclinați să reducă viața națiunii la agitația însăși” să se impună națiunii, de regulă, cu rezultate dezastruoase. El credea că partidele politice și spiritul lor ranchiunos au distrus ordinea naturală a lucrurilor, i-au determinat pe cetățeni să alerge după obiective irealizabile și să se grupeze în facțiuni înverșunat antagonice. Libertatea și justiția, credea el, erau cel mai bine garantate de indivizii care își exercitau autocontrolul și de un stat limitat care garantează ordinea și securitatea și evită să încerce să redefinească natura umană.
În 1921, din postura de creștin democrat ales pentru scurt timp în parlament, a fost un susținător al democrației, dar ascensiunea comunismului i-a întunecat viziunea. Și până în 1933 ajunge să devină instinctiv un adept al filosofului englez Thomas Hobbes, care susținea că pacea nu poate fi păstrată decât de un conducător care exercita un control ferm asupra „opiniilor și doctrinelor”.
Noua Constituție din acel an care instaura „Estado Novo” (Noul Stat) acorda drepturi electorale limitate, iar femeile puteau vota în funcție de educația și rolul familiei. Dar influența pe care violența, demagogia și exaltarea emoțională le exercitaseră anterior asupra politicii l-au transformat într-un dușman al democrației liberale.
Vederile sale au devenit inacceptabile după 1945, dar nu la fel stăteau lucrurile în momentul în care își începea cariera politică. În 1933, profesorul Walter Shephard, președintele Asociației Americane de Științe Politice, punea în discuție viabilitatea democrației liberale. „Nu este evident că teoria suveranității populare, ideea centrală a ideologiei democratice, nu poate rezista la o analiză politică obiectivă și trebuie abandonată?”, a întrebat el.
În SUA, astăzi, o mare parte din comentariile din mediul academic și mass-media abia dacă își ascunde disprețul său față de mase și opțiunile lor electorale. Noua administrație pare să nu piardă deloc vremea pentru a se asigura că are loc un transfer masiv al puterii dinspre state către Washington, birocrație și grupurile economice puternice care exercită influența acolo.
Probabil că Salazar ar fi surprins de faptul că guvernarea „experților” și a celor educați este un concept care putea fi îmbrățișat și utilizat dincolo de tradiționaliști. În cea mai mare parte a lumii anglo-saxone, universitarii și tehnocrații care revendică un rol mai important în treburile guvernării decât comercianții sau electricienii se află în principal la stânga. Multă vreme, Parlamentul European a fost mai degrabă un for pentru interacțiunea elitelor decât unul în care reprezentanții protejează interesele celor care i-au ales. Se pare că nu protejează interesele demosului european în actuala pandemie (în fața eșecului Comisiei Europene de a asigura un număr suficient de vaccinuri), mai bine decât ar fi putut să o facă Adunarea Națională a lui Salazar.
Unde Salazar a eșuat în mod clar a fost să se asigure că statul corporatist pe care l-a înființat era net superior în arta guvernării față de democrațiile electorale. Abordarea sa paternalistă asupra afacerilor publice era dependentă de propria soartă. În mod inevitabil, pe măsură ce îmbătrânea, avea tot mai puțin control asupra sistemului.
Care a fost natura regimului Salazar? Există o dezbatere fără sfârșit cu privire la modul în care ar trebui clasificat: unii îl plasează în categoria fascismelor, alții în specia autoritarismelor. Nu ar fi chiar excesiv să adăugăm aici și eticheta iliberală.
În Portugalia, a fost greu să se ajungă la o susținere majoritară pentru perspectiva că Salazar era un fascist și că regimul său merita să fie clasat alături de cele ale lui Hitler și Mussolini. Propria mea opinie rezonează cu cea a filosofului politic francez Raymond Aron, care susținea că regimul lui Salazar era o autocrație tradițională, o categorie separată de sistemele pluraliste, dar și de cele totalitare. Este și punctul de vedere al fostului secretar de stat al SUA Madeleine Albright; întrebată, în 2018, cu privire la noua ei carte despre fascism, ea a avut grijă să sublinieze că „nu era fascist, el vedea nazismul ca fiind imoral”, dar era o figură autoritară.
Salazar nu împărtășea preocupările revoluționare și rasiste ale lui Hitler și Mussolini. Nu a existat niciun partid-stat și a fost întotdeauna mult mai influențat de gândirea franceză de dreapta, unde temele conservatoare creștine aveau influență. El s-a transformat dintr-un democrat conservator prudent la începutul anilor 1920 în arhitectul unui regim naționalist autoritar moderat. S-a agățat de speranța că oportunitățile și crizele anilor ’30 vor transforma opticile și mentalitățile. Dar ambițiile sale au fost constant restructurate, iar în timp, regimul său a devenit unul personal, asistat de administratori și tehnocrați în care avea încredere. Era mai degrabă o guvernare autoritară bazată pe reguli decât o dictatură de partid, unde forme informale și extreme de violență se puteau declanșa periodic.
Salazar a fost martorul a două războaie mondiale care au devastat continentul, dar a văzut și începuturile unei Europe complet diferite – în care războiul tradițional devine de neconceput. Cum vedea Salazar Europa unită?
Salazar a fost actor în cel de-al Doilea Război Mondial, cel puțin în sensul că a jucat un rol major în a se asigura că Mediterana de Vest nu va fi afectată de cele mai grave consecințe ale războiului. Politica sa a fost în întregime modelată de necesitatea de a proteja independența Portugaliei. Acest lucru era în acord cu punctul său de vedere că statul național era cel mai bun instrument pentru modelarea afacerilor umane. El nu credea că formele ambițioase de integrare europeană vor fi eficiente. El a declarat în 1958: „nu văd cum toți acești factori care separă națiunile [europene] se pot aduna laolaltă într-o uniune eficientă.” Era sceptic față de majoritatea experimentelor politice și probabil credea instinctiv că, în orice construcție transnațională mare, interesele națiunilor mai mici, precum Portugalia, ar fi contat prea puțin.
Era favorabil cooperării cu UE, iar Portugalia a devenit în timp membru asociat. Dar nu a dat niciun semn că ar fi văzut UE în postura de protectoare a păcii continentale. Nu ar fi fost foarte surprins de acrimonia care slăbește legitimitatea proiectului post-național de la criza euro de după 2008 până la disputele care decurg din eșecul Comisiei de a utiliza baza de producție a UE pentru a se asigura că cetățenii din cele 28 de state ar putea fi vaccinați cât mai repede împotriva Covid-19.
A fost în relații bune cu unii dintre primii arhitecți ai UE precum Spaak, Adenauer și Schuman, dar nu i-a perceput drept părinții unei noi ordini europene. Speranța sa era că Marea Britanie va fi o contrapondere la UE, păstrându-și rolul imperial și refuzând să se retragă spre interior, dar orientarea postbelică a celui mai vechi aliat al său a spulberat aceste speranțe.
Susțineți că a avut realizări. Care au fost acestea?
Salazar a reușit să se asigure că atât timp cât s-a aflat la putere, Portugalia a contat pe scena internațională și nu putea fi intimidată cu ușurință de alții. Este unul dintre motivele pentru care mulți portughezi care nu au motive să iubească regimul totuși îl respectă. Dacă politicienii pe care i-a înlocuit s-ar fi aflat la putere și ar fi continuat certurile interne pe fondul sosirii celui de-al Doilea Război Mondial, atunci perspectiva Portugaliei de a rămâne neocupată și în pace ar fi fost cu totul alta.
Salazar provenea dintr-o familie de țărani muncitori de la care a dobândit lecții de viață despre cum să negocieze bine și să-și apere proprietatea. Perspectiva sa economică l-a ajutat să salveze Portugalia dintr-un abis financiar și să echilibreze bugetul. După ce a moștenit o monedă devalorizată, Salazar a transformat escudo într-una dintre cele mai puternice monede din Europa. A coborât temperatura între rivalitățile tradiționale precum monarhism vs republicanism și clericalism vs laicism.
Corupția a fost contestată, dar, cu siguranță, nu a fost învinsă. Deși contextul social s-a ameliorat lent, ultimele decenii ale regimului său au fost marcate de o atât de necesară extindere a infrastructurii. Dependența sa de instrumente de represiune rămâne o pată asupra reputației sale, dar s-a străduit să construiască un stat funcțional și nu l-a exploatat niciodată pentru câștigul personal (dimpotrivă).
Dar erorile sale? Trebuie să fi fost destule pentru ca regimul său să fie eliminat la numai patru ani după moartea sa.
El nu avea încredere în oamenii de rând și în capacitatea lor de a juca un rol semnificativ în afacerile naționale. În anii ‘30 a început să creeze un corp competent de funcționari sub coordonarea sa. Era un serviciu public scos de sub influența gândirii radicale franceze de după 1789, al cărui efect asupra Europei îl considera dezastruos. Dar proiectul statului corporatist a rămas unul incomplet. Începând cu Războiul Civil Spaniol, Salazar a devenit tot mai preocupat de afacerile internaționale. Prin urmare, regimul său și-a pierdut calea. A devenit unul tot mai personal.
A greșit direcționând dezvoltarea economică prioritar către marile orașe unde susținerea sa era redusă. Au fost neglijate programele sociale și de asistență medicală destinate orașelor mici și Portugaliei rurale, unde majoritatea oamenilor trăiau în anii 1950. Nu credea în combaterea energică a sărăciei, considerând-o o modalitate de a slăbi caracterul oamenilor. Educația era o prioritate, dar, tot mai mult, oamenii votau cu picioarele emigrația luând amploare în anii ’60.
Aptitudinile sale mentale au rămas puternice până în ultimul moment. Dar îi lipseau energia și imaginația pentru a promova inițiative noi care să permită Portugaliei să-și păstreze o prezență reală în Africa. Devenise introspectiv. Decizia sa de a se opune „vântului schimbării” din Africa s-a bucurat inițial de un sprijin considerabil. Campania împotriva mișcărilor de gherilă (care nu erau comparabile cu cele cu care s-au confruntat francezii în Indochina sau Algeria) a avut sprijin și economia a început să crească. Dar Salazar a neglijat planurile de succesiune.
Capacitatea sa de a controla armata slăbea. Astfel, când a suferit un atac cerebral și a fost înlocuit la 21 septembrie 1968, cel care i-a luat locul, Marcello Caetano, a eșuat în misiunea de modernizare a regimului. Salazar a creat un sistem politic potrivit profilului său politic – o guvernare discretă (low-profile), dar fermă. Un vid profund de putere s-a creat pe măsură ce Caetano s-a trezit copleșit de responsabilitățile sale. Totul a pregătit terenul pentru răsturnarea regimului de către armată cu relativă ușurință în 1974.
Luna trecută, Ándre Ventura, un candidat cu un mesaj social tradițional, a câștigat 12% din voturi la alegerile prezidențiale. Un sistem parlamentar ineficient și destul de corupt își pierde legitimitatea. Însă Ventura nu ezită să-l respingă pe Salazar pentru abordarea antidezvoltare și ostilitatea față de urna de vot sau pentru cenzura practicată. Neîncrederea lui Salazar în urna de vot, credința în guvernarea experților și disponibilitatea de a susține cenzura pentru a controla fluxul de idei se bucură acum de mai mult sprijin în rândul globaliștilor de stânga decât în rândul naționaliștilor de dreapta. Am putea merge până acolo încât am putea spune că, fiind unul dintre principalii promotori ai statului corporatist în anii 1930, și credința sa în cooperarea elitelor a găsit un ecou puternic în ideile din „a treia cale” promovate în Europa de Vest la treizeci de ani de la moartea sa.
Dacă Europa își va continua declinul și va fi afectată de tendințe disruptive, iar elitele politice recrutate din mass-media, mediul academic și administrația locală nu vor avea răspunsuri la toate acestea, va exista spațiu pentru noi competitori care vor ști cum să interacționeze cu alegătorii în loc să-i marginalizeze. Iar dacă sunt percepuți că împărtășesc unele dintre calitățile personale ale lui Salazar – onestitate, ascetism, un comportament temperat în general – atunci popularitatea lor va crește.
Salazar ar fi astăzi complet uitat dacă Europa în general și Portugalia în special ar fi cunoscut o continuare a guvernărilor capabile care au existat între 1945 și 1980. Ar fi fost un politician exotic, dar periferic, cu influență în momente dramatice din istoria recentă a Europei, dar a cărui moștenire este amestecată și umbrită de represiune.
Datorită mediocrității majorității succesorilor săi, Salazar este un punct de referință pentru unii dintre numeroșii portughezi furioși că țara lor pare în derivă. Sunt gata să treacă cu vederea cenzura, temuta poliție secretă și conservatorismul său economic creditându-l pentru leadershipul eficient al țării și capacitatea de a o face să conteze. Mulți observatori au fost șocați în 2007, când 41% dintre telespectatorii seriei TV „Mari portughezi” l-au votat ca fiind cea mai importantă personalitate din istoria portugheză. Erau pregătiți să ignore trăsăturile retrograde ale regimului său, concentrându-se în principal pe calitățile sale personale. Chiar și maiorul Otelo de Carvalho, unul dintre eroii stângii din timpul revoluției din 1974-1975, a ajuns să spună în 2001: „Avem nevoie de un om cu inteligența și onestitatea lui Salazar, dar fără intenția de a impune un fascism în stil italian”.
Unul dintre comentatorii biografiei spunea că „Salazar poate pretinde că este probabil omul de stat minor cu cele mai profunde consecințe asupra secolului XX.” Probabil exagerată, afirmația are un sâmbure de adevăr. Povestea acestui dictator neobișnuit (care a rezistat majorității tendințelor politicii europene din secolul XX) merită spusă. Critica sa la democrație continuă să rezoneze și asta pentru că nu există suficient de mulți democrați în stare să facă „cel mai puțin rău sistem politic din lume” (în cuvintele lui Churchill) să funcționeze bine.
Interviu realizat de Octavian Manea
Salazar este un punct de referință pentru unii dintre numeroșii portughezi furioși că țara lor pare în derivă.