Ce e un om , ori un an ,sau un mileniu?
Toate trecătoare luate implacabil de valul timpului
și cu valul laolată se vor risipi
înghțite câte unul în câte unul în uitarea neagră a orizontului din zare care va fi în briză mării fără tine .
D.Sin.
Poreclă Sile this Millennium Pseudonime sile_this_millennium
duminică, 9 august 2015
O întreagă ramură a poporului român se stinge sub ochii noștri - de Claudiu Padurean , 08 august 2015
O întreagă ramură a poporului român se stinge sub ochii noștri
Vlahii, despre
care George Murnu credea că au întemeiat Imperiul Asăneștilor, au ajuns
azi o comunitate care mai numără doar câteva mii de personae. Câți
meglenoromâni mai trăiesc în lume? Este vorba de acea ramură care,
potrivit unor istorici precum Gustav Weigand sau George Murnu, ar fi
contribuit la crearea celei mai mărețe alcătuiri statale medievale a
românilor, Imperiul Asăneștilor, care mai este cunoscut în istoriografie
drept Imperiul Româno-Bulgar, Țaratul Româno-Bulgar sau, potrivit
istoricilor bulgari, Cel de-al Doilea Țarat Bulgar. Meglenoromânii se
pierd, încetul cu încetul, în mijlocul populațiilor balcanice. Procesul
de asimilare a început în secolul al XIX-lea, iar specialiștii în
etnografie se tem că această populație va pieri curând. Cele mai
optimiste estimări arată că în lume ar mai exista 20.000 de vorbitori ai
dialectului meglenoromân al limbii române. Însă realitatea ar putea fi
mult mai tragică. În Grecia, mai există doar aproximativ 4.000 de
meglenoromâni, grupați în nord, la granița cu Macedonia. Arealul lor
include micul oraș Nânta și șapte sate din jurul său. În Turcia, acolo
unde au fost expulzați forțat la finalul ultimului război turco-grecesc,
mai trăiesc 3.700 de meglenoromâni, grupați în două sate din Tracia
turcească. În Macedonia, doar vreo 200 de personae mai vorbesc
meglenoromâna, iar în România au existat, la ultimul recensământ, 850 de
familii vorbitoare ale acestui dialect. Cele mai multe sunt grupate în
satul Cerna din județul Tulcea.
O istorie neguroasă
Originile
meglenoromânilor se pierd în negurile epocii migrațiilor. După unii
istorici, precum Konstantin Jiricek, meglenoromânii ar fi urmașii unui
amestec de pecenegi și români, așezați la vest de Vardar, în anul 1091,
de către împăratul bizantin Alexios Comnenul. Ipoteza lor este bazată pe
anumite particularități lingvistice și pe trăsăturile vag asiatice ale
multor meglenoromâni. Alți istorici, precum George Murnu și Gustav
Weigand, sunt de părere că meglenoromânii ar fi, de fapt, urmașii acelor
vlahi care în Evul Mediu ar fi întemeiat Imperiul Româno-Bulgar și
care, sub presiunea bulgarilor slavizați care au preluat puterea în
statul întemeiat de Asănești, s-ar fi retras spre sud, până pe
teritoriul din jurul orașului Nânta. O a treia ipoteză, avansată de
savantul Pericle Papahagi, arată că meglenoromânii ar fi, de fapt,
urmașii românilor sud-dunăreni care, în Evul Mediu, au rămas mai mult în
contact direct cu românii nord-dunăreni, apoi au migrat spre Sud. Există
și părerea că, de fapt, toate cele trei ipoteze ar putea fi adevărate,
în parte. Iar meglenoromânii să fi fost de fapt un amestec de pecenegi
și de români, o populație care locuia pe ambele maluri ale Dunării, și
care i-ar fi dat atât pe întemeietorii Imperiului Asăneștilor, cât și
pe cei ai românilor megleniți de azi. Dialectul meglenoromân nu are
decât foarte puține influențe slave, comparativ cu dialectul vorbit de
românii nord-dunăreni sau dacoromâni. În schimb, influența grecească
asupra acestui dialect este foarte importantă. Meglenoromâna
are o serie de particularități care o diferențiază net de
dialectual aromân. Cercetările etnologilor confirmă faptul că
meglenoromânii au venit dinspre nord. Una dintre tradițiile lor de
Crăciun poate fi întâlnită și la alte populații din zona Dunării, cum ar
fi sârbii. Este vorba de bondic, un butuc de stejar pe care capul
familiei meglenoromâne îl aduce în gospodărie cu puțin timp înainte de
Crăciun, apoi îi dă foc de Bobotează. Această tradiție s-ar fi născut
într-o zonă montană, spun etnologii, care cred că, în lunga lor migrație
spre sud, meglenoromânii ar fi poposit în Munții Rodopi. Tradiția
bondicului se regăsește în comunitățile sârbești sub numele de bandjak.
În Evul Mediu,
meglenoromânii erau renumiți pentru vitejia lor, în special cei din
satul Oșani. Aceștia au fost ultimii care au fost supuși de otomani în
înaintarea lor spre nord. Meglenoromânii erau organizați autonomi și
fiecare din satele lor se afla sub conducerea unui căpitan. Titlul
reflecta rosturile militare pe care meglenoromânii le-au avut de-a
lungul istoriei. Ei s-au amestecat puțin cu aromânii, de care îi
despărțeau numeroase aspecte culturale. În timp ce meglenoromânii erau
agricultori sedentari, aromânii erau păstori care practicau
transhumanța.
Românii care au devenit musulmani
Un
eveniment important pentru istoria meglenoromânilor s-a produs în
secolul al XVII-lea, când locuitorii din Nânta s-au convertit în bloc la
Islam, în timp ce ceilalți meglenoromâni au rămas creștini ortodocși.
În secolul al XIX-lea, fiecare stat balcanic a încercat să îi asimileze
pe românii sud-dunăreni, cu excepția temporară a Imperiului Otoman, care
a fost, până în momentul ascensiunii Junilor Turci, mult mai tolerant
decât statele creștine. Meglenoromânii din Bulgaria de azi au dispărut
cu totul. În Macedonia, ei mai sunt doar o mână de oameni, iar populația
meglenoromână din Grecia a cunoscut un declin tot mai sever. Grecia
nu recunoaște nici azi în mod oficial existența meglenorormânilor. Un
episod dramatic a avut loc în anul 1923, după războiul greco-turc, în
urma căruia Grecia a fost înfrântă și a pierdut pentru totdeauna șansa
de a recuceri Constantinopole, precum și regiunea Smirna din Asia Mică,
ce îi revenise, în conformitate cu tratatele de la finalul primului
război mondial. Meglenoromânii musulmani au fost explulzați cu totul în
Turcia, în cadrul unui schimb de populații între cele două state.
500.000 de musulmani au fost alungați din Grecia, iar un număr
aproximativ egal de greci din Turcia. În satele de meglenoromâni și de
aromâni au fost colonizați greci originari din Asia Mică. Presiunea
autorităților grecești a crescut semnificativ și față de meglenoromânii
creștini. Drept
urmare, în anul 1926, 450 de familii de meglenoromâni au migrat spre
nord, în România, unde au fost așezați în câteva sate din jurul
Durostorului. Iar în anul 1940, când Bulgaria a ocupat Cadrilaterul, ei
au fost alungați din nou. Cei mai mulți s-au stabilit în județul Tulcea,
de unde comuniștii i-au mai alungat o dată, în Banat, pe fruntașii
meglenoromânilor. Cu toate acestea, 1.200 dintre ei își păstrează și azi
dialectul și tradițiile, iar România este țara care încurajează cel mai
mult păstrarea acestei comunități.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu