Supliment | Editie scrisa
18.08.2015
Cine mai vrea să fie Charlie? Satiră și religie după atacul de la Charlie Hebdo
de
Brîndușa Armanca
La șapte luni de la executarea cu sânge rece a jurnaliștilor săptămânalului Charlie Hebdo, redacția se confruntă cu o stranie criză: celebrul Luz și-a anunțat plecarea, iar redactorul-șef, Laurent Sourisseau, mai cunoscut sub semnătura Riss, a declarat public, într-un interviu dat revistei germane Stern, că revista nu va mai difuza caricaturi cu profetul Mahomed. Celor care l-au acuzat de lașitate, le-a răspuns că provocările de acest fel, menite să arate că libertatea de exprimare nu se oprește la poarta autorităților religioase, nu mai sunt necesare azi, fiindcă „greșelile pentru care ai putea blama islamul se pot găsi și în alte religii“. Revista va continua deci, în forme subtile sau frapante, critica islamiștilor fundamentaliști, a ierarhilor catolici abuzivi, a evreilor războinici, a tuturor fanaticilor care folosesc religia pentru a limita dreptul fundamental la libertate. Totuși, o stare de depresie persistă în redacție, devenită un buncăr cu pază permanentă, cu toate că situația financiară a publicației n-a fost niciodată mai înfloritoare: 120.000 de exemplare tiraj săptămânal (față de 40.000 anterior atacului), la care se adaugă peste 200.000 de abonamente și încasările record de la numărul comemorativ, când s-au vândut aproape 8 milioane de exemplare. Pe Luz, figuri ca Sarkozy sau Mahomed au încetat să îl inspire, s-a săturat și pleacă, scrie Libération. Dar cel mai greu de surmontat este trauma absenței celor 12 colegi măcelăriți ca pedeapsă pentru a-l fi batjocorit pe Profet, după cum asuma filiala din Yemen a Al-Qaeda.
Într-o analiză publicată de Niemanreports sub titlul Arta ofensatoare, Jonathan Guyer încearcă să delimiteze ce rămâne din rolul de „câine de pază“ al jurnalismului satiric, incluzând caricatura, atunci când e vorba de critica instituțiilor religioase de pe mapamond. Liderii religioși se dovedesc adesea mai agresivi decât potentații politici în reprimarea vocilor critice, invocând intangibilitatea figurilor și simbolurilor din cărțile sfinte. Împotriva revistei palestiniene Al-Hayat al-Jadida s-a declanșat o anchetă polițienească cerută de președintele Autorității Palestiniene, Mahmoud Abbas, la o lună după ce acesta participase alături de liderii lumii la marșul solidarității din Paris. Revista publicase caricaturi cu Profetul sub semnătura lui Sabbaneh, condamnat anterior la cinci luni închisoare pentru alte desene critice la adresa Israelului și a liderilor palestinieni deopotrivă. Președintele Abbas a motivat investigația arătând că simbolurile religioase trebuie respectate înainte de orice altceva.
Mai rar în Europa și America civilizată (tocmai de aceea atacul de la Charlie Hebdo a fost un șoc), dar frecvent în Orientul Mijlociu și în spațiul asiatic, caricaturiștii se confruntă cu pușcăria, amenințări cu moartea și cu suprimarea publicațiilor sau canalelor TV. Suedezul Lars Vilks a fost amenințat cu exterminarea de islamiști pentru caricaturile cu Mahomed, iar Zapiro, desenator faimos din Africa de Sud, a fost persecutat pentru ironia „Alți profeți sunt urmați de credincioși cu mai mult umor“. Un proces intentat caricaturistului Musa Kart de premierul turc Erdoğan a dus la o condamnare de nouă ani închisoare, sentință încă nedefinitivă. Exemplele pot continua cu cazuri extrem de grave din țări islamice, unde libertatea de exprimare este un vis.
Oricât s-ar încerca escamotarea, o oarecare prudență în tratarea subiectelor religioase s-a instalat, chiar și în satiră. Deși crede că libertatea de exprimare n-ar trebui să cunoască limitări, totuși Joseph Moukarzel, redactorul șef al revistei satirice libaneze Ad Dabbour - Viespea, foarte curajoasă într-o țară multiconfesională măcinată de 15 ani de război civil, mărturisea că religiile nu trebuie atacate frontal, poate doar capii religioși, dar fără să se aducă atingere credinței. „Dacă ataci direct o religie“, afirma Moukarzel în Le Figaro, „le oferi extremiștilor un argument forte pentru a recruta prozeliți printre cei ce se simt respinși și nerespectați“. La 10 ani de la publicarea celor 12 caricaturi reprezentându-l pe Profet în ziarul danez Jylands-Post, riposta a luat formele sângeroase ale terorismului religios, exercitat prin organizații ca ISIS, Al-Qaeda, Boko Haram etc. Într-o dezbatere citată de Matei Vișniec pentru RFI, mai mulți intelectuali au pus degetul pe rană: societatea franceză après Charlie Hebdo cunoaște o gravă angoasă provocată de teama dominației musulmane (Michel Houellebecq), iar marile manifestații emoționale nu fac decât să stimuleze islamofobia în Europa, adâncind clivajul dintre Occident și Orient (Emmanuel Todd).
Un comentariu:
Iata ce mai scrie dna. Brîndușa Armanca - Sursa : Revista 22"
”artefact digital“, BestSelfie a ajuns anul trecut în expoziție la galeriile Grinberg din capitală. Autoportretele lui Brâncuși, fotografiate în atelierul de la Paris, ar fi cele mai glorioase selfies din arta românească, iar filmul cu acest titlu regizat de Cristina Iacob a luat deja un premiu de debut. Pe Facebook s-a inventat pagina Selfie România, o invitație dedicată „celor care sunt și știu că sunt simpatici și au curajul să arate asta“. Poftim!”
Trimiteți un comentariu