Poreclă Sile this Millennium Pseudonime sile_this_millennium
vineri, 18 decembrie 2015
Boacana tandemului Cristoiu-Udrea - Andreea Pora
http://silethismillennium.blogspot.com/2009/03/youtube-broadcast-yourself.html
Lăsându-se purtat de vântul iernatic al apărării lui Dan Andronic,
așa cum a făcut cu Elena Udrea, Alina Bica și Traian Băsescu, Ion
Cristoiu ajunge să dea viață proverbului „unde dai și unde crapă“. A
vrut să lovească în „Binom “ și a nimerit pe alăturea cu drumul, dar rău
de tot alăturea. Adică, chiar în cei pentru care se pune pavăză.
Culmea, în toți patru deodată. Atâta precizie mai rar, chiar și la un
ditamai maestrul.
Aventurile jurnalului început de Elena Udrea în vremurile de restriște ale campaniei din 2014, culminate cu fotografiile de la Paris într-o companie care între timp a trebuit să schimbe luxul cu austeritatea, continuă cu un biet paragraf citat de Cristoiu, dar rectificat ulterior de protagonistă. Să-l lecturăm: „Cu el (cu Dan Andronic, n.n.) a fost o poveste mai de mult. Acum vreun an am aflat de la Bica că a semnat mandat cerut de SRI pentru Andronic. El vorbea des cu Preşedintele la telefon. L-am întrebat pe Preşedinte dacă ştie. Nu ştia. I-a chemat pe cei de la SRI, care nu au recunoscut inițial. Apoi au spus că au retras mandatul. Am verificat, nu era adevărat. I-am transmis Preşedintelui. I-a chemat din nou. Până la urmă au oprit ascultările, care nu aveau nici un temei legal“.
Boacăna e dincolo de orice așteptări, nici nu-i de mirare că ai lui Ghiță & Felix au sărit în sus de bucurie. Vorba clasicilor, așa „pleașcă“ mai rar. În traducere, buclucașa poveste arată cam așa: Bica i-a spus lui Udrea, prietena și „sursa alternativă“, că Dan Andronic are probleme mari, iar SRI-ul, nemernicul de Coldea probabil, îi cere să semnze un mandat de interceptare pe siguranță națională se subînțelege, dar nu e sigur. Episodul se petrece în anul 2013 - Cristoiu, în febrilitatea transcrierii, a greșit anul, nu-i bai, l-a corectat Udrea -, perioadă în care Andronic „vorbea des cu președintele la telefon“. Normal, nimic de zis, așa-i la presa de partid și de stat. Udrea îi spune președintelui, normal și asta, din motive deja cunoscute. Președintele însă habar n-avea, iar normal, fiind vorba de un dosar de siguranță națională sau de corupție, nu era treaba președintelui să știe ce mandate, cine și de ce se dau/cer.
De aici încolo, însă, lucrurile se complică, o iau razna: prezidentul îi cheamă la el pe „cei de la SRI“, pe șefi, se înțelege, și îi ia la întrebări. Ăștia nu și nu, nici vorbă de vreun mandat. Ce erau să facă, știau și ei că șeful face urât la supărare. Și ca să vă dați seama în ce fel, să facem o paranteză tot cu episodul Paris.
„Aceasta este o operaţiune pe care serviciile, un serviciu românesc şi unul francez, şi l-au făcut între ele.“ (Traian Băsescu, 30 octombrie 2014, B1 TV)
„Am discutat și ieri, și alaltăieri, și astăzi cu șefii serviciilor. Problema mea e dacă nu e filaj românesc, dacă nu e al statului, la puterea pe care o aveți să îmi spuneți în câteva zile al cui e. Să lămurească public cine a făcut filajul!“ (Traian Băsescu, 31 octombrie, Realitatea TV)
„Am avut decretul scris (de demitere a adjunctului SRI, Florian Coldea, n.a.), doar că nu l-am semnat. Am primit un alt raport al Serviciului în două săptămâni, care îmi arăta altă realitate decât cea intuită de noi toți - că nu puteau să fie paparazzii - pentru că s-a făcut rost de facturi. Dacă erau servicii românești, aş fi semnat decretul - era evident că era un joc politic al unui serviciu. Primind un raport, strict secret, nu o să-l pot face public niciodată. Nu cred că poate fi desecretizat, cel puțin în următorii zece ani.“ (Traian Basescu, la B1 TV, 24TV, februarie 2015)
Revenind. Șefii SRI nu recunosc inițial nimic în legătură cu mandatul pentru Andronic, dar, presați, cedează și spun că l-au retras. Udrea nu se lasă, știe ea ce știe și, oricum, n-are încredere decât în prietena Bica (și în fostul): „ia vezi tu care-i treaba, verifică!“. Stupoare! Nenorociții de sereiști mințiseră, îndrăzniseră să-l mintă pe însuși președintele. „Am verificat, nu era adevărat. I-am transmis Preşedintelui“, se confesează Udrea jurnalului. Dar bomba, cum se zice acum prin presa noastră, de abia acum vine: „I-a chemat din nou. Până la urmă au oprit ascultările, care nu aveau nici un temei legal“.
Tare chestia, nu? Președintele României oprește o anchetă în curs, oprește ascultările SRI! Una din două: fie SRI nu avea mandat obținut de la judecător, nu de la Bica, ea doar putea să ceară judecătorului în calitate de șefă DIICOT - „binomul“ sau „trinomul“, Marea Adunare trebuie să ne lămurească urgent cum stă treaba! -, fie președintele a comis un grav, dar grav de tot, abuz în funcție sau cum i-o spune în Codul Penal.
Urmarea poveștii e chiar nostimă. Realizând boacăna, tandemul Udrea-Cristoiu o dă la întors. Motivele nu sunt complicate: prietena Bica intră și mai rău la apă, adica la beci, dacă ne uităm la ce-a pățit judecătoarea Georgeta Barbălată de la ÎCCJ, care a luat 4 ani cu executare pentru exact aceleași lucruri: favorizarea infractorului și „divulgarea de date referitoare la persoanele care făceau obiectul de cercetare al structurilor informative, date pe care le cunoștea în virtutea atribuțiilor de serviciu, acțiunile sale fiind de natură a pune în pericol siguranța statului“.
Ne putem doar imagina cam ce i-a spus Udrea lui Cristoiu la telefonul dat după apariția fragmentului de jurnal, dar public a fost ca la Radio Erevan: „Am rectificat deja. Nu mi-a spus Bica, ci mi s-a spus că Bica...“. Sesizați nuanța...
Și mai nostimă e grija maternă pe care nu contenește Udrea să i-o poarte fostului președinte (mai bine lipsă!). „Ceea ce contează în acest caz e faptul că președintele putea să fie ascultat chiar și printr-un intermediar.“ Se mai întâmplă, asta-i viața și la case mai mari, când „intermediarul“ e implicat în vreun dosar de corupție sau de siguranță națională. Un motiv în plus ca „intermediarii“ să fie selectați mai cu atenție! Nu mai vorbesc de „sursele alternative“ și de oamenii de casă.
P.S. Nu știu ce-o mai scrie prin jurnalul ăla, dar i-aș da un sfat lui Udrea, așa, ca de la un neprieten: n-ar putea să-i ia jurnalul lui Cristoiu? Și să se asigure, nu știu cum, și că n-are copii?
2015-12-14
Aventurile jurnalului început de Elena Udrea în vremurile de restriște ale campaniei din 2014, culminate cu fotografiile de la Paris într-o companie care între timp a trebuit să schimbe luxul cu austeritatea, continuă cu un biet paragraf citat de Cristoiu, dar rectificat ulterior de protagonistă. Să-l lecturăm: „Cu el (cu Dan Andronic, n.n.) a fost o poveste mai de mult. Acum vreun an am aflat de la Bica că a semnat mandat cerut de SRI pentru Andronic. El vorbea des cu Preşedintele la telefon. L-am întrebat pe Preşedinte dacă ştie. Nu ştia. I-a chemat pe cei de la SRI, care nu au recunoscut inițial. Apoi au spus că au retras mandatul. Am verificat, nu era adevărat. I-am transmis Preşedintelui. I-a chemat din nou. Până la urmă au oprit ascultările, care nu aveau nici un temei legal“.
Boacăna e dincolo de orice așteptări, nici nu-i de mirare că ai lui Ghiță & Felix au sărit în sus de bucurie. Vorba clasicilor, așa „pleașcă“ mai rar. În traducere, buclucașa poveste arată cam așa: Bica i-a spus lui Udrea, prietena și „sursa alternativă“, că Dan Andronic are probleme mari, iar SRI-ul, nemernicul de Coldea probabil, îi cere să semnze un mandat de interceptare pe siguranță națională se subînțelege, dar nu e sigur. Episodul se petrece în anul 2013 - Cristoiu, în febrilitatea transcrierii, a greșit anul, nu-i bai, l-a corectat Udrea -, perioadă în care Andronic „vorbea des cu președintele la telefon“. Normal, nimic de zis, așa-i la presa de partid și de stat. Udrea îi spune președintelui, normal și asta, din motive deja cunoscute. Președintele însă habar n-avea, iar normal, fiind vorba de un dosar de siguranță națională sau de corupție, nu era treaba președintelui să știe ce mandate, cine și de ce se dau/cer.
De aici încolo, însă, lucrurile se complică, o iau razna: prezidentul îi cheamă la el pe „cei de la SRI“, pe șefi, se înțelege, și îi ia la întrebări. Ăștia nu și nu, nici vorbă de vreun mandat. Ce erau să facă, știau și ei că șeful face urât la supărare. Și ca să vă dați seama în ce fel, să facem o paranteză tot cu episodul Paris.
„Aceasta este o operaţiune pe care serviciile, un serviciu românesc şi unul francez, şi l-au făcut între ele.“ (Traian Băsescu, 30 octombrie 2014, B1 TV)
„Am discutat și ieri, și alaltăieri, și astăzi cu șefii serviciilor. Problema mea e dacă nu e filaj românesc, dacă nu e al statului, la puterea pe care o aveți să îmi spuneți în câteva zile al cui e. Să lămurească public cine a făcut filajul!“ (Traian Băsescu, 31 octombrie, Realitatea TV)
„Am avut decretul scris (de demitere a adjunctului SRI, Florian Coldea, n.a.), doar că nu l-am semnat. Am primit un alt raport al Serviciului în două săptămâni, care îmi arăta altă realitate decât cea intuită de noi toți - că nu puteau să fie paparazzii - pentru că s-a făcut rost de facturi. Dacă erau servicii românești, aş fi semnat decretul - era evident că era un joc politic al unui serviciu. Primind un raport, strict secret, nu o să-l pot face public niciodată. Nu cred că poate fi desecretizat, cel puțin în următorii zece ani.“ (Traian Basescu, la B1 TV, 24TV, februarie 2015)
Revenind. Șefii SRI nu recunosc inițial nimic în legătură cu mandatul pentru Andronic, dar, presați, cedează și spun că l-au retras. Udrea nu se lasă, știe ea ce știe și, oricum, n-are încredere decât în prietena Bica (și în fostul): „ia vezi tu care-i treaba, verifică!“. Stupoare! Nenorociții de sereiști mințiseră, îndrăzniseră să-l mintă pe însuși președintele. „Am verificat, nu era adevărat. I-am transmis Preşedintelui“, se confesează Udrea jurnalului. Dar bomba, cum se zice acum prin presa noastră, de abia acum vine: „I-a chemat din nou. Până la urmă au oprit ascultările, care nu aveau nici un temei legal“.
Tare chestia, nu? Președintele României oprește o anchetă în curs, oprește ascultările SRI! Una din două: fie SRI nu avea mandat obținut de la judecător, nu de la Bica, ea doar putea să ceară judecătorului în calitate de șefă DIICOT - „binomul“ sau „trinomul“, Marea Adunare trebuie să ne lămurească urgent cum stă treaba! -, fie președintele a comis un grav, dar grav de tot, abuz în funcție sau cum i-o spune în Codul Penal.
Urmarea poveștii e chiar nostimă. Realizând boacăna, tandemul Udrea-Cristoiu o dă la întors. Motivele nu sunt complicate: prietena Bica intră și mai rău la apă, adica la beci, dacă ne uităm la ce-a pățit judecătoarea Georgeta Barbălată de la ÎCCJ, care a luat 4 ani cu executare pentru exact aceleași lucruri: favorizarea infractorului și „divulgarea de date referitoare la persoanele care făceau obiectul de cercetare al structurilor informative, date pe care le cunoștea în virtutea atribuțiilor de serviciu, acțiunile sale fiind de natură a pune în pericol siguranța statului“.
Ne putem doar imagina cam ce i-a spus Udrea lui Cristoiu la telefonul dat după apariția fragmentului de jurnal, dar public a fost ca la Radio Erevan: „Am rectificat deja. Nu mi-a spus Bica, ci mi s-a spus că Bica...“. Sesizați nuanța...
Și mai nostimă e grija maternă pe care nu contenește Udrea să i-o poarte fostului președinte (mai bine lipsă!). „Ceea ce contează în acest caz e faptul că președintele putea să fie ascultat chiar și printr-un intermediar.“ Se mai întâmplă, asta-i viața și la case mai mari, când „intermediarul“ e implicat în vreun dosar de corupție sau de siguranță națională. Un motiv în plus ca „intermediarii“ să fie selectați mai cu atenție! Nu mai vorbesc de „sursele alternative“ și de oamenii de casă.
P.S. Nu știu ce-o mai scrie prin jurnalul ăla, dar i-aș da un sfat lui Udrea, așa, ca de la un neprieten: n-ar putea să-i ia jurnalul lui Cristoiu? Și să se asigure, nu știu cum, și că n-are copii?
Democrațiile Europei, încotro? Raluca Alexandrescu
http://silethismillennium.blogspot.com/2009/03/youtube-broadcast-yourself.html
Analiza 22
Succesul electoral al partidelor populiste, adeziunea publică
crescândă la un nou tip de democrație de tip plebiscitar (cazul
Berlusconi sau, mai recent, al lui Beppe Grillo în Italia, Le Pen în
Franța etc.) răspunde unui sentiment acut de nemulțumire îndreptat nu
numai împotriva puterii politice, ci și împotriva unor structuri de tip
cetățenesc, asociate simbolic sistemului.
Franța poate răsufla ușurată după al doilea tur de scrutin al alegerilor regionale: grație sistemului de vot uninominal în două tururi, pe fondul mobilizării electoratului (rata de participare a fost cu aproximativ 10 procente mai mare), formațiunea condusă de Marine Le Pen nu a reușit să câștige în niciuna dintre regiuni, deși primul tur indica o victorie generală a Frontului Național (FN). (În treacăt fie spus, cum România se pregătește și ea de alegeri locale, trebuie subliniat că organizarea unui singur tur, așa cum prevede în continuare legislația electorală de la noi, ar lăsa, într-un caz similar celui francez, o formațiune precum FN la cârma regiunilor.)
Evident că rezultatul nu trebuie să lase în urmă concluziile avertismentului dat de votul din turul precedent: atunci, aproape o treime dintre francezii prezenți la urne au optat pentru un partid naționalist, xenofob, dar și antiglobalist, antieuropean, cu un program economic colectivist care evocă parțial, prin detaliile privind naționalizările, programul fascist pe valul căruia Mussolini a venit la putere. Opțiunile unei treimi dintre votanți au amintit încă o dată că pericolul mișcărilor naționaliste și populiste este mereu prezent în inima Europei. Democrația (liberală) descrisă începând cu secolul al XVII-lea și construită, concret, începând cu secolul al XIX-lea e un edificiu gândit să-și protejeze locatarii, cu prețul paradoxal, adesea, al propriei siguranțe.
Ultimele analize și comentarii din zona teoriei democrației indică direcția deja deschisă de Tocqueville, 200 de ani mai devreme: democrațiile pot fi lesne „desfigurate“ (formula aparține Nadiei Urbinati) prin folosirea cu rea-credință a chiar principiilor fondatoare. Temeliile ei conțin deopotrivă garanția drepturilor cetățenești și ciocanul care le poate, într-un moment de slăbiciune, sfărâma. Frontul Național crește nu de acum, el se dezvoltă în inima unei vechi democrații de câțiva zeci de ani, se prezintă la alegeri - deocamdată fără succes - și utilizează toate platformele de comunicare puse la dispoziție de regimul democratic. Și totuși, în Franța, mobilizarea democratică, combinată cu un sistem electoral gândit pentru protecția democrației, și nu pentru promovarea unui partid sau a altuia, a reușit să îndepărteze deocamdată pericolul. Continuând metafora constructivistă, consolidarea democrației e un proces care cere timp, răbdare și, măcar din când în când, bună guvernare.
Cazul Poloniei, însă, mai puțin discutat, dar mai îngrijorător și mai relevant pentru tendințele democrațiilor tinere, cum sunt cele din Europa Centrală și de Est, indică pe de altă parte o fragilitate încă sistemică: după alegerile din 25 octombrie, partidul conservator Lege și Dreptate (PiS) al lui Jarosław Kaczyński a câștigat majoritatea absolută și a format guvernul. De abia instalat, cabinetul polonez a provocat schimbarea șefilor serviciilor secrete în noaptea următoare votului de încredere în Parlament, printr-o decizie a comisiei parlamentare de control al serviciilor speciale, dominată de partidul majoritar. Mai mult decât atât, guvernul polonez a determinat schimbarea componenței Tribunalului constituțional prin introducerea unui amendament care a permis alegerea a cinci noi judecători, în condițiile în care Parlamentul precedent tocmai aprobase alți cinci candidați. Metodele de guvernare ale cabinetului au scos deja în stradă la Varșovia, pe 12 decembrie, peste 50.000 de oameni.
În aceste cazuri, mecanismele constituționale de protecție împotriva derapajelor antidemocratice nu au funcționat, așa cum s-a întâmplat, de altfel, și în cazul Ungariei, după venirea la putere a lui Viktor Orbán. Mai preocupant, în pofida sancțiunilor de diverse tipuri enunțate de oficialii europeni, modelul așa-numitei democrații „iliberale“ (conceptul este de altfel străin de litera și spiritul democrației europene și își regăsește mai degrabă un echivalent în cel al „democrațiilor populare“) pare să meargă înainte, cu toată dezaprobarea internațională. Ceea ce poate aduce măcar un răspuns parțial întrebării „de ce în Polonia?“. De unde succesul unui partid populist, eurosceptic, conservator à outrance, într-o țară „model“ a Europei lărgite? Cum se poate explica votul dat de polonezi, într-o țară care a trecut mult mai bine decât altele testul crizei economice, care a asimilat mult mai echilibrat decât altele unda de șoc a aderării la Uniunea Europeană, care, în fine, are în spate o bogată tradiție a practicilor democratice, a mecanismelor de mobilizare, de control și de apărare din partea societății civile?
Comentatorii vorbesc deja despre un caz polonez asemănător, în multe privințe, cu cel maghiar. Democrațiile liberale sunt vulnerabile tocmai pentru că rațiunea lor de a fi implică acceptarea unor breșe în sistemul de apărare (garanțiile privind separația puterilor sau statul de drept): democrația de tip iliberal a lui Orbán sau, mai nou, a lui Kaczyński ar fi, pentru a utiliza de data aceasta o metaforă biologistă, o maladie autoimună. Pentru apărarea polonezilor, trebuie însă amintit precedentul din 2005, când același lider a câștigat alegerile, dar a fost îndepărtat tot prin vot democratic doi ani mai târziu.
Totuși, partidele populiste nu au succes numai pentru că sistemul democratic le permite și uneori le încurajează - din perspectivă formală, legală, constituțională - existența. La criza de tip epistemic a democrațiilor liberale se adaugă cel puțin alte două manifestări ale desfigurării: populismul și tirania plebiscitului. „Comunitățile imaginate“ de care vorbea Benedict Anderson (marele teoretician al naționalismului decedat în urmă cu câteva zile) se creează și se mențin în virtutea exersării cotidiene a unor subiecte constitutive. Națiunea este, cum spunea Renan, „un plebiscit de fiecare zi“, dar natura acestuia nu este neapărat democratică, în sensul gândit de marele artizan al variantei civice franceze. În Ungaria, în Polonia, puterea politică a fost câștigată pe valul unei revendicări mult mai ample și care pune serioase probleme legate de modul de funcționare a democrațiilor astăzi. Din ce în ce mai frecvent, valul contestării - în Bulgaria, în Turcia, în România - cere recâștigarea democrației în expresia ei „reală“, a mulțimii. Societatea civilă - în definiția de manual, un partener structurat în concertul democratic - nu mai poate nici ea răspunde satisfăcător acestei revendicări difuze a „străzii“. De aici mișcările antisistem, paradoxul suprem al democrațiilor contemporane: făcute în numele democrației, dar finalmente respingând, fără măcar să o știe sau să o dorească până la capăt, instrumente elementare ale acesteia, cel puțin așa cum a fost ea gândită în sistemul reprezentativ: parlamentul, partidele politice, mecanismele constituționale.
Succesul electoral al partidelor populiste, adeziunea publică crescândă la un nou tip de democrație de tip plebiscitar (cazul Berlusconi sau, mai recent, al lui Beppe Grillo în Italia, Le Pen în Franța etc.) răspunde unui sentiment acut de nemulțumire îndreptat nu numai împotriva puterii politice, ci și împotriva unor structuri de tip cetățenesc, asociate simbolic sistemului.
În mai toată Europa, radicalizarea contestării se leagă de sentimentul acut al eșecului în exercițiul reprezentării înțelese în sens larg: strada nu se mai regăsește în Parlament, dar nici în anumite structuri deja existente ale societății civile. Are nevoie de alte forme de organizare, dar nu știe care ar putea fi acelea. E un moment de imensă fragilitate, exploatată masiv în ultimii ani de partidele de tip populist și naționalist, care capitalizează electoral noua tendință plebiscitară a străzii, care valorifică simbolic fricile și obsesiile mulțimii: nesiguranța locului de muncă, a integrității fizice, terorism, teama de străini, pierderea identității în fața globalizării sau a Europei unite.
Oricare dintre aceste angoase poate servi drept liant pentru
constituirea unei noi comunități - democratice sau nu. Modernitatea
politică s-a bizuit în fond adesea pe sentimentul fraternității
stimulate de iminența pericolelor de tot felul: foame, frică și s-a
construit, în parte, folosindu-se de acea „fecunditate a răului“
de care amintește Pierre Manent vorbind de Machiavelli. Europa
națiunilor, lansată în secolul al XIX-lea, e în mare măsură rezultatul
unui proces similar, care a coagulat nemulțumiri, angoase, pasiuni,
speranțe în jurul unui mare proiect de societate. Rămâne de văzut în ce
măsură construcția democratică europeană actuală va reuși să găsească
resursele interioare pentru o nouă reinventare.
Analiza 22
2015-12-15
Franța poate răsufla ușurată după al doilea tur de scrutin al alegerilor regionale: grație sistemului de vot uninominal în două tururi, pe fondul mobilizării electoratului (rata de participare a fost cu aproximativ 10 procente mai mare), formațiunea condusă de Marine Le Pen nu a reușit să câștige în niciuna dintre regiuni, deși primul tur indica o victorie generală a Frontului Național (FN). (În treacăt fie spus, cum România se pregătește și ea de alegeri locale, trebuie subliniat că organizarea unui singur tur, așa cum prevede în continuare legislația electorală de la noi, ar lăsa, într-un caz similar celui francez, o formațiune precum FN la cârma regiunilor.)
Evident că rezultatul nu trebuie să lase în urmă concluziile avertismentului dat de votul din turul precedent: atunci, aproape o treime dintre francezii prezenți la urne au optat pentru un partid naționalist, xenofob, dar și antiglobalist, antieuropean, cu un program economic colectivist care evocă parțial, prin detaliile privind naționalizările, programul fascist pe valul căruia Mussolini a venit la putere. Opțiunile unei treimi dintre votanți au amintit încă o dată că pericolul mișcărilor naționaliste și populiste este mereu prezent în inima Europei. Democrația (liberală) descrisă începând cu secolul al XVII-lea și construită, concret, începând cu secolul al XIX-lea e un edificiu gândit să-și protejeze locatarii, cu prețul paradoxal, adesea, al propriei siguranțe.
Ultimele analize și comentarii din zona teoriei democrației indică direcția deja deschisă de Tocqueville, 200 de ani mai devreme: democrațiile pot fi lesne „desfigurate“ (formula aparține Nadiei Urbinati) prin folosirea cu rea-credință a chiar principiilor fondatoare. Temeliile ei conțin deopotrivă garanția drepturilor cetățenești și ciocanul care le poate, într-un moment de slăbiciune, sfărâma. Frontul Național crește nu de acum, el se dezvoltă în inima unei vechi democrații de câțiva zeci de ani, se prezintă la alegeri - deocamdată fără succes - și utilizează toate platformele de comunicare puse la dispoziție de regimul democratic. Și totuși, în Franța, mobilizarea democratică, combinată cu un sistem electoral gândit pentru protecția democrației, și nu pentru promovarea unui partid sau a altuia, a reușit să îndepărteze deocamdată pericolul. Continuând metafora constructivistă, consolidarea democrației e un proces care cere timp, răbdare și, măcar din când în când, bună guvernare.
Cazul Poloniei, însă, mai puțin discutat, dar mai îngrijorător și mai relevant pentru tendințele democrațiilor tinere, cum sunt cele din Europa Centrală și de Est, indică pe de altă parte o fragilitate încă sistemică: după alegerile din 25 octombrie, partidul conservator Lege și Dreptate (PiS) al lui Jarosław Kaczyński a câștigat majoritatea absolută și a format guvernul. De abia instalat, cabinetul polonez a provocat schimbarea șefilor serviciilor secrete în noaptea următoare votului de încredere în Parlament, printr-o decizie a comisiei parlamentare de control al serviciilor speciale, dominată de partidul majoritar. Mai mult decât atât, guvernul polonez a determinat schimbarea componenței Tribunalului constituțional prin introducerea unui amendament care a permis alegerea a cinci noi judecători, în condițiile în care Parlamentul precedent tocmai aprobase alți cinci candidați. Metodele de guvernare ale cabinetului au scos deja în stradă la Varșovia, pe 12 decembrie, peste 50.000 de oameni.
În aceste cazuri, mecanismele constituționale de protecție împotriva derapajelor antidemocratice nu au funcționat, așa cum s-a întâmplat, de altfel, și în cazul Ungariei, după venirea la putere a lui Viktor Orbán. Mai preocupant, în pofida sancțiunilor de diverse tipuri enunțate de oficialii europeni, modelul așa-numitei democrații „iliberale“ (conceptul este de altfel străin de litera și spiritul democrației europene și își regăsește mai degrabă un echivalent în cel al „democrațiilor populare“) pare să meargă înainte, cu toată dezaprobarea internațională. Ceea ce poate aduce măcar un răspuns parțial întrebării „de ce în Polonia?“. De unde succesul unui partid populist, eurosceptic, conservator à outrance, într-o țară „model“ a Europei lărgite? Cum se poate explica votul dat de polonezi, într-o țară care a trecut mult mai bine decât altele testul crizei economice, care a asimilat mult mai echilibrat decât altele unda de șoc a aderării la Uniunea Europeană, care, în fine, are în spate o bogată tradiție a practicilor democratice, a mecanismelor de mobilizare, de control și de apărare din partea societății civile?
Comentatorii vorbesc deja despre un caz polonez asemănător, în multe privințe, cu cel maghiar. Democrațiile liberale sunt vulnerabile tocmai pentru că rațiunea lor de a fi implică acceptarea unor breșe în sistemul de apărare (garanțiile privind separația puterilor sau statul de drept): democrația de tip iliberal a lui Orbán sau, mai nou, a lui Kaczyński ar fi, pentru a utiliza de data aceasta o metaforă biologistă, o maladie autoimună. Pentru apărarea polonezilor, trebuie însă amintit precedentul din 2005, când același lider a câștigat alegerile, dar a fost îndepărtat tot prin vot democratic doi ani mai târziu.
Totuși, partidele populiste nu au succes numai pentru că sistemul democratic le permite și uneori le încurajează - din perspectivă formală, legală, constituțională - existența. La criza de tip epistemic a democrațiilor liberale se adaugă cel puțin alte două manifestări ale desfigurării: populismul și tirania plebiscitului. „Comunitățile imaginate“ de care vorbea Benedict Anderson (marele teoretician al naționalismului decedat în urmă cu câteva zile) se creează și se mențin în virtutea exersării cotidiene a unor subiecte constitutive. Națiunea este, cum spunea Renan, „un plebiscit de fiecare zi“, dar natura acestuia nu este neapărat democratică, în sensul gândit de marele artizan al variantei civice franceze. În Ungaria, în Polonia, puterea politică a fost câștigată pe valul unei revendicări mult mai ample și care pune serioase probleme legate de modul de funcționare a democrațiilor astăzi. Din ce în ce mai frecvent, valul contestării - în Bulgaria, în Turcia, în România - cere recâștigarea democrației în expresia ei „reală“, a mulțimii. Societatea civilă - în definiția de manual, un partener structurat în concertul democratic - nu mai poate nici ea răspunde satisfăcător acestei revendicări difuze a „străzii“. De aici mișcările antisistem, paradoxul suprem al democrațiilor contemporane: făcute în numele democrației, dar finalmente respingând, fără măcar să o știe sau să o dorească până la capăt, instrumente elementare ale acesteia, cel puțin așa cum a fost ea gândită în sistemul reprezentativ: parlamentul, partidele politice, mecanismele constituționale.
Succesul electoral al partidelor populiste, adeziunea publică crescândă la un nou tip de democrație de tip plebiscitar (cazul Berlusconi sau, mai recent, al lui Beppe Grillo în Italia, Le Pen în Franța etc.) răspunde unui sentiment acut de nemulțumire îndreptat nu numai împotriva puterii politice, ci și împotriva unor structuri de tip cetățenesc, asociate simbolic sistemului.
În mai toată Europa, radicalizarea contestării se leagă de sentimentul acut al eșecului în exercițiul reprezentării înțelese în sens larg: strada nu se mai regăsește în Parlament, dar nici în anumite structuri deja existente ale societății civile. Are nevoie de alte forme de organizare, dar nu știe care ar putea fi acelea. E un moment de imensă fragilitate, exploatată masiv în ultimii ani de partidele de tip populist și naționalist, care capitalizează electoral noua tendință plebiscitară a străzii, care valorifică simbolic fricile și obsesiile mulțimii: nesiguranța locului de muncă, a integrității fizice, terorism, teama de străini, pierderea identității în fața globalizării sau a Europei unite.
Actualitate Interna / 50,5% dintre romani susţin un guvern de tehnocraţi. 40,8% au încredere în guvernul Cioloş
http://silethismillennium.blogspot.com/2009/03/youtube-broadcast-yourself.html
Actualitate Interna / 50,5% dintre romani susţin un guvern de tehnocraţi. 40,8% au încredere în guvernul Cioloş
Sursa citata arata ca 54,2% dintre români consideră că în urma
protestelor de stradă guvernul Ponta trebuia să îşi dea demisia, în timp
ce 36,7% dintre respondenţi spun că nu trebuia să îşi dea demisia.
50,5% dintre respondenţi spun că preferă un Guvern de tehnocraţi pentru
că aduce mai multă competenţă, în timp ce 32,1% susţinând că e de
preferat un Guvern politic.
Pe de altă parte, doar 40,8% dintre respond ...
Darea în plată, o lege pentru speculatori? - Lidia Moise
http://silethismillennium.blogspot.com/2009/03/youtube-broadcast-yourself.html
Ca semnal, Legea privind darea în plată are meritul de a
dezmetici un sistem bancar care a suferit, şi el, de năravul
indiferenţei faţă de realitatea economică şi socială a ţării.
Cu puţin timp înainte de vacanţa de iarnă, parlamentul a deschis un front de luptă împotriva băncilor prin aprobarea Legii privind darea în plată, care promite românilor care au credite ipotecare să lase casa şi să stingă orice datorie faţă de bancă. Băncile, care vor trebui să aplice legea, reproşează politicienilor că scopul acestei legi, considerate populiste, este mai degrabă rezolvarea problemelor speculatorilor care au cumpărat scări de bloc şi le-au închiriat, a şmecherilor care au construit blocuri sub regie proprie, ca persoană fizică, sau a latifundiarilor care au achiziţionat terenuri în scop speculativ şi acum nu le mai pot vinde.
Aceste argumente se bizuie pe realitatea că legea nu propune limite de aplicare, aşa cum stau lucrurile în Spania, unde, într-adevăr, au fost protejate exclusiv persoanele cu probleme sociale, nu şi bogătaşii.
Dacă lucrurile stau aşa, este bizar să asistăm la împachetarea unei legi în faldurile populismului, dar adevăraţii beneficari să fie tot băieţii cu bani mulţi. Probabil că legea ar trebui retransmisă în parlament pentru a i se trasa limite ale bunului simţ social, adică să-l protejeze pe românul obişnuit, care şi-a permis o locuinţă de până la 150.000 de euro, nu una de 300.00 de euro. Această ajustare are logică economică, deoarece efectele aplicării unei legi menite să uşureze povara speculatorilor imobiliari şi, în general, a oricărei afaceri cu terenuri şi locuinţe sunt nefaste pentru economie.
Ar fi cazul să ne reamintim că prin 2008, în vremurile elanului imobiliar, o firmă care construia un cartier de vile sau un bloc plătea pentru fiecare tranzacţie 16% impozit pe profit şi TVA 19%. În acelaşi timp, pentru un proiect similar, aşa-numitul dezvoltator persoană fizică plătea doar 2,5% impozit pe venit. Efectul acestei reglementări, niciodată controlate riguros de Fisc, a dus la o explozie a construirii de cartiere de vile şi de blocuri în regia unei „persoane fizice“. Ei, acum, aceste persoane fizice, care n-au apucat să vândă cartierul, că a dat criza peste ei, stau şi aşteaptă „darea în plată“.
Cazul lor n-are nimic de-a face cu românul obişnuit, care şi-a cumpărat o locuinţă supraevaluată, pe care criza a devalorizat-o brutal.
În acest caz, băncile au responsabilităţi deoarece ele au impus un evaluator al proprietăţii şi au acceptat valoarea stabilită de acesta ca fiind una de piaţă, care putea fi creditată. Băncile nu s-au implicat câtuşi de puţin în reglarea pieţei imobiliare, nu le păsa.
Încă din 2007 am tras semnale de alarmă şi am avertizat că nu există un preţ de piaţă al proprietăţilor imobiliare şi situaţia este riscantă pentru economie. Asta, deoarece preţul de strigare, afişat pe site-urile companiilor care intermediau vânzarea apartamentelor, imobilelor sau terenurilor, era considerat preţ de piaţă. În piaţa imobiliară, platforma pe care se întâlneşte cererea cu oferta, unde se stabileşte preţul de piaţă este biroul notarial. Nimeni nu a impus notarilor să anunţe, riguros, lunar, preţurile la care se intermediau apartamentele. În Franţa, această transparenţă este obligatorie. Asociaţia Franceză a Notarilor Publici publică regulat aceste informaţii, aşa încât se poate estima o medie pe fiecare arondisment al Parisului, în fiecare localitate a ţării. Suma pe care doreşte o persoană să o obţină de la cumpărător pentru o locuinţă nu este preţul de piaţă al acesteia, să ne înţelegem. Dar nimănui nu-i păsa şi nu-i pasă nici astăzi de aceste detalii de organizare, transparentizare şi reglementare a pieţei imobiliare.
Acum, legea care propune abandonarea casei în braţele lacome ale băncilor va afecta pentru ani buni nu doar sistemul bancar, ci şi bunăstarea noastră. Va bloca accesul unor generaţii la cumpărarea unor locuinţe. Bancherii spun că, de aici înainte, orice client care va cere bani pentru cumpărarea unei case va trebui să pună pe masă jumătate din valoarea locuinţei. Nu va fi uşor. Această lege poate pune sub semnul întrebării programul Prima casă, deoarece statul ar putea fi şi el păgubit din cauza noilor reglementări.
Desigur, băncile au practicat dobânzi uriaşe atunci când dădeau credite în valută, comparativ cu alte state europene. Dar să nu uităm că economia noastră avea o notă de rating slab, care-i avertiza pe investitori asupra riscului de neplată, eram deci o economie riscantă. Noi toţi trebuie să înţelegem că, atunci când suntem prost guvernaţi, nu avem credibilitate, orice împrumut este scump, deoarece cei care se încumetă să te finanţeze penalizează riscul. Ţara însăşi se împrumuta în epocă la dobânzi mari. Dacă ştergem cu lejeritate şi de-a valma datoriile tuturor victimelor unei crize, indiferent de poziţia financiară, şi aruncăm povara exclusiv pe umerii finanţatorilor, noi, ca ţară, confirmăm de fapt bănuiala că suntem neserioşi, că nu avem chef să dăm banii înapoi. Aşa se vor vedea lucrurile de la Frankfurt sau de la Bruxelles, acolo unde se va analiza chestiunea. Nimeni nu are nimic împotriva măsurilor menite să uşureze viaţa oamenilor care au într-adevăr probleme. Totodată, nimeni, în economia de piaţă, nu salvează afacerile speculatorilor pe seama prăbuşirii unor entităţi financiare. Pentru că, probabil, vor fi bănci care vor da faliment. Acum, ne putem întreba dacă sistemul bancar românesc va rezista în cazul unor falimente în lanţ. Ne mai putem întreba şi la ce dobânzi se vor acorda creditele în viitor. O lege cu parfum populist, dar cu efecte favorabile speculatorilor este absurdă. Ca semnal, totuşi, legea are meritul de a dezmetici un sistem bancar care a suferit, şi el, de năravul indiferenţei faţă de realitatea economică şi socială a ţării.
2015-12-02
1
Cu puţin timp înainte de vacanţa de iarnă, parlamentul a deschis un front de luptă împotriva băncilor prin aprobarea Legii privind darea în plată, care promite românilor care au credite ipotecare să lase casa şi să stingă orice datorie faţă de bancă. Băncile, care vor trebui să aplice legea, reproşează politicienilor că scopul acestei legi, considerate populiste, este mai degrabă rezolvarea problemelor speculatorilor care au cumpărat scări de bloc şi le-au închiriat, a şmecherilor care au construit blocuri sub regie proprie, ca persoană fizică, sau a latifundiarilor care au achiziţionat terenuri în scop speculativ şi acum nu le mai pot vinde.
Aceste argumente se bizuie pe realitatea că legea nu propune limite de aplicare, aşa cum stau lucrurile în Spania, unde, într-adevăr, au fost protejate exclusiv persoanele cu probleme sociale, nu şi bogătaşii.
Dacă lucrurile stau aşa, este bizar să asistăm la împachetarea unei legi în faldurile populismului, dar adevăraţii beneficari să fie tot băieţii cu bani mulţi. Probabil că legea ar trebui retransmisă în parlament pentru a i se trasa limite ale bunului simţ social, adică să-l protejeze pe românul obişnuit, care şi-a permis o locuinţă de până la 150.000 de euro, nu una de 300.00 de euro. Această ajustare are logică economică, deoarece efectele aplicării unei legi menite să uşureze povara speculatorilor imobiliari şi, în general, a oricărei afaceri cu terenuri şi locuinţe sunt nefaste pentru economie.
Ar fi cazul să ne reamintim că prin 2008, în vremurile elanului imobiliar, o firmă care construia un cartier de vile sau un bloc plătea pentru fiecare tranzacţie 16% impozit pe profit şi TVA 19%. În acelaşi timp, pentru un proiect similar, aşa-numitul dezvoltator persoană fizică plătea doar 2,5% impozit pe venit. Efectul acestei reglementări, niciodată controlate riguros de Fisc, a dus la o explozie a construirii de cartiere de vile şi de blocuri în regia unei „persoane fizice“. Ei, acum, aceste persoane fizice, care n-au apucat să vândă cartierul, că a dat criza peste ei, stau şi aşteaptă „darea în plată“.
Cazul lor n-are nimic de-a face cu românul obişnuit, care şi-a cumpărat o locuinţă supraevaluată, pe care criza a devalorizat-o brutal.
În acest caz, băncile au responsabilităţi deoarece ele au impus un evaluator al proprietăţii şi au acceptat valoarea stabilită de acesta ca fiind una de piaţă, care putea fi creditată. Băncile nu s-au implicat câtuşi de puţin în reglarea pieţei imobiliare, nu le păsa.
Încă din 2007 am tras semnale de alarmă şi am avertizat că nu există un preţ de piaţă al proprietăţilor imobiliare şi situaţia este riscantă pentru economie. Asta, deoarece preţul de strigare, afişat pe site-urile companiilor care intermediau vânzarea apartamentelor, imobilelor sau terenurilor, era considerat preţ de piaţă. În piaţa imobiliară, platforma pe care se întâlneşte cererea cu oferta, unde se stabileşte preţul de piaţă este biroul notarial. Nimeni nu a impus notarilor să anunţe, riguros, lunar, preţurile la care se intermediau apartamentele. În Franţa, această transparenţă este obligatorie. Asociaţia Franceză a Notarilor Publici publică regulat aceste informaţii, aşa încât se poate estima o medie pe fiecare arondisment al Parisului, în fiecare localitate a ţării. Suma pe care doreşte o persoană să o obţină de la cumpărător pentru o locuinţă nu este preţul de piaţă al acesteia, să ne înţelegem. Dar nimănui nu-i păsa şi nu-i pasă nici astăzi de aceste detalii de organizare, transparentizare şi reglementare a pieţei imobiliare.
Acum, legea care propune abandonarea casei în braţele lacome ale băncilor va afecta pentru ani buni nu doar sistemul bancar, ci şi bunăstarea noastră. Va bloca accesul unor generaţii la cumpărarea unor locuinţe. Bancherii spun că, de aici înainte, orice client care va cere bani pentru cumpărarea unei case va trebui să pună pe masă jumătate din valoarea locuinţei. Nu va fi uşor. Această lege poate pune sub semnul întrebării programul Prima casă, deoarece statul ar putea fi şi el păgubit din cauza noilor reglementări.
Desigur, băncile au practicat dobânzi uriaşe atunci când dădeau credite în valută, comparativ cu alte state europene. Dar să nu uităm că economia noastră avea o notă de rating slab, care-i avertiza pe investitori asupra riscului de neplată, eram deci o economie riscantă. Noi toţi trebuie să înţelegem că, atunci când suntem prost guvernaţi, nu avem credibilitate, orice împrumut este scump, deoarece cei care se încumetă să te finanţeze penalizează riscul. Ţara însăşi se împrumuta în epocă la dobânzi mari. Dacă ştergem cu lejeritate şi de-a valma datoriile tuturor victimelor unei crize, indiferent de poziţia financiară, şi aruncăm povara exclusiv pe umerii finanţatorilor, noi, ca ţară, confirmăm de fapt bănuiala că suntem neserioşi, că nu avem chef să dăm banii înapoi. Aşa se vor vedea lucrurile de la Frankfurt sau de la Bruxelles, acolo unde se va analiza chestiunea. Nimeni nu are nimic împotriva măsurilor menite să uşureze viaţa oamenilor care au într-adevăr probleme. Totodată, nimeni, în economia de piaţă, nu salvează afacerile speculatorilor pe seama prăbuşirii unor entităţi financiare. Pentru că, probabil, vor fi bănci care vor da faliment. Acum, ne putem întreba dacă sistemul bancar românesc va rezista în cazul unor falimente în lanţ. Ne mai putem întreba şi la ce dobânzi se vor acorda creditele în viitor. O lege cu parfum populist, dar cu efecte favorabile speculatorilor este absurdă. Ca semnal, totuşi, legea are meritul de a dezmetici un sistem bancar care a suferit, şi el, de năravul indiferenţei faţă de realitatea economică şi socială a ţării.
Directoarea FMI, Christine Lagarde, va fi INCULPATĂ pentru un prejudiciu de peste 400 de milioane de euro - de Mihai Diac , 17 decembrie 2015
http://silethismillennium.blogspot.com/2009/03/youtube-broadcast-yourself.html
O instanţă din
Franţa a decis iniţierea unui proces împotriva directorului FMI,
Christine Lagarde, informează Reuters, citată de Mediafax.
Procesul trebuie să clarifice situația unor plăţi ilegale în valoare de 400 de milioane de euro făcute de Lagarde către omul de afaceri francez Bernard Tapie.
Evenimentul s-ar fi produs acum aproape 20 de ani, când Christine Lagarde era ministru al Economiei în administraţia preşedintelui Nicolas Sarkozy.
Procesul Lagarde va fi judecat de Curtea de Justiţie a Republicii Franţa, a transmis procurorul general francez.
"Doamna Lagarde va reitera că a acţionat în interesul statului francez, prin respectarea în totalitate a legii", a transmis, în replică, biroul directorului Fondului Monetar Internaţional.
Decizia de joi este surprinzătoare, dat fiind că procurorii recomandaseră în septembrie încetarea anchetei care o viza pe Christine Lagarde.
Fostul ministru al Economiei este cercetată pentru neglijenţă în serviciu, reproşându-i-se că nu s-a opus unei decizii de arbitraj şi nu a formulat recurs contra sentinţei din iulie 2008 care îl favoriza pe Bernard Tapie. Dosarul se referă la o sentinţă de arbitraj prin care Bernard Tapie a primit 403 milioane de euro, dintre care 45 de milioane ca prejudiciu moral, pentru încheierea unui litigiu cu Banca Crédit Lyonnais privind vânzarea Adidas în 1994.
Directoarea FMI, Christine Lagarde, va fi INCULPATĂ pentru un prejudiciu de peste 400 de milioane de euro
de
Mihai Diac ,
17 decembrie 2015
- stire actualizata la ora 09:22, 18 decembrie 2015
Procesul trebuie să clarifice situația unor plăţi ilegale în valoare de 400 de milioane de euro făcute de Lagarde către omul de afaceri francez Bernard Tapie.
Evenimentul s-ar fi produs acum aproape 20 de ani, când Christine Lagarde era ministru al Economiei în administraţia preşedintelui Nicolas Sarkozy.
Procesul Lagarde va fi judecat de Curtea de Justiţie a Republicii Franţa, a transmis procurorul general francez.
"Doamna Lagarde va reitera că a acţionat în interesul statului francez, prin respectarea în totalitate a legii", a transmis, în replică, biroul directorului Fondului Monetar Internaţional.
Decizia de joi este surprinzătoare, dat fiind că procurorii recomandaseră în septembrie încetarea anchetei care o viza pe Christine Lagarde.
Fostul ministru al Economiei este cercetată pentru neglijenţă în serviciu, reproşându-i-se că nu s-a opus unei decizii de arbitraj şi nu a formulat recurs contra sentinţei din iulie 2008 care îl favoriza pe Bernard Tapie. Dosarul se referă la o sentinţă de arbitraj prin care Bernard Tapie a primit 403 milioane de euro, dintre care 45 de milioane ca prejudiciu moral, pentru încheierea unui litigiu cu Banca Crédit Lyonnais privind vânzarea Adidas în 1994.
Culisele unui scandal: ce au de împărţit PSD și ALDE - de Romulus Georgescu , 18 decembrie 2015
http://silethismillennium.blogspot.com/2009/03/youtube-broadcast-yourself.html
Lansat pe
piaţă ca un concurent al PNL, partidul lui Tăriceanu pare să fure din
electoratul PSD. Liderii social-democraţi îl consideră prea apropiat de
Victor Ponta şi iau în calcul debarcarea sa din fruntea Senatului. În
schimb, relaţia PSD cu UNPR pare să funcţioneze mult mai bine.
Guvernul Victor Ponta a rezistat la putere, până recent, fiind sprijinit de o coaliţie PSD-UNPR-ALDE. După demisia lui Victor Ponta, cele trei partide au rămas, teoretic, aliate în Parlament, dar interesele lor s-au dovedit divergente. PSD şi UNPR nu vor să meargă împotriva valului popular şi au votat Guvernul Cioloş şi bugetul pe 2016, în timp ce ALDE a votat împotrivă în ambele cazuri.
În ultimele zile, tensiunile dintre PSD şi ALDE au escaladat. Preşedintele PSD, Liviu Dragnea, a declarat, ieri, întrebat despre disputa avută miercuri în Parlament cu liderul ALDE Călin Popescu Tăriceanu, că formaţiunea acestuia a avut recent poziţii diferite de cele ale PSD, astfel încât este posibil ca alianţa „în fapt să nu mai existe”.
„Era o funcţionare, colaborare parlamentară care funcţiona, dar în mai multe rânduri cei de la ALDE nu au mai votat cum am votat noi şi UNPR.
S-ar putea ca în fapt să nu mai existe (alianţa - n.r.)”, a spus Dragnea.
Tot ieri a ieşit la rampă şi președintele Camerei Deputaților, Valeriu Zgonea, care a comentat că, de dragul de a face breaking news, unii politicieni “se complac în situaţia de a-şi acuza proprii colegi”. „Nu te poţi ridica de la tribuna Parlamentului şi să-i acuzi pe colegii tăi, neştiind nici măcar regulamentul pe care îl ai şi acuzând că nu ai fost tu în sală”, a comentat Valeriu Zgonea.
Miercuri, în timpul votului pe bugetul pentru anul 2016, Călin Popescu Tăriceanu, șeful Senatului şi copreşedinte al ALDE, a vrut să aibă o intervenție în plenul reunit al Parlamentului, însă Valeriu Zgonea i-a transmis lui Tăriceanu că dezbaterile pe buget au avut loc cu o zi înainte.
Cum se explică toată această escaladare a declaraţiilor? Liviu Dragnea nu a fost niciodată apropiat de Călin Popescu Tăriceanu, opunându-se instalării acestuia în fruntea Senatului, produsă în 2014, la dorinţa expresă a lui Victor Ponta. Acum, însă au apărut elemente suplimentare.
Potrivit unor surse din PSD, sondajele interne ale partidului arată că ALDE atrage votanţi din zona PSD. Or, partidul a fost lansat pe piaţă, cu sprijinul PSD, tocmai pentru a atrage alegători PNL, în numele continuării USL. Mai mult, în Parlament au apărut zvonuri despre un plan care ar viza lansarea unei alianţe social-liberale între adepţii lui Ponta din PSD şi ALDE. Dacă se va ajunge aici, PSD ia în calcul schimbarea lui Călin Popescu Tăriceanu din fruntea Senatului la începutul sesiunii viitoare, au precizat sursele citate.
Liderul PSD, Liviu Dragnea, a recunoscut existenţa întâlnirii, dar a susţinut că nu s-ar fi discutat despre alegerile viitoare sau despre viitorul guvern. El a explicat că discuţiile au avut loc pentru că parlamentarii UNPR l-au invitat pe vicepremier, iar “orice membru al Cabinetului care este invitat la grupurile parlamentare este prezent”.
De remarcat , însă, că liderul PSD nu a spus care a fost subiectul discuţiei. El a adăugat că, în mod sigur, social-democraţii vor analiza în structurile partidului, la începutul anului viitor, posibilele variante de alianţe politice pe care PSD le poate încheia.
Culisele unui scandal: ce au de împărţit PSD și ALDE
de
18 decembrie 2015
- stire actualizata la ora 10:14, 18 decembrie 2015
Guvernul Victor Ponta a rezistat la putere, până recent, fiind sprijinit de o coaliţie PSD-UNPR-ALDE. După demisia lui Victor Ponta, cele trei partide au rămas, teoretic, aliate în Parlament, dar interesele lor s-au dovedit divergente. PSD şi UNPR nu vor să meargă împotriva valului popular şi au votat Guvernul Cioloş şi bugetul pe 2016, în timp ce ALDE a votat împotrivă în ambele cazuri.
În ultimele zile, tensiunile dintre PSD şi ALDE au escaladat. Preşedintele PSD, Liviu Dragnea, a declarat, ieri, întrebat despre disputa avută miercuri în Parlament cu liderul ALDE Călin Popescu Tăriceanu, că formaţiunea acestuia a avut recent poziţii diferite de cele ale PSD, astfel încât este posibil ca alianţa „în fapt să nu mai existe”.
„Era o funcţionare, colaborare parlamentară care funcţiona, dar în mai multe rânduri cei de la ALDE nu au mai votat cum am votat noi şi UNPR.
S-ar putea ca în fapt să nu mai existe (alianţa - n.r.)”, a spus Dragnea.
Tot ieri a ieşit la rampă şi președintele Camerei Deputaților, Valeriu Zgonea, care a comentat că, de dragul de a face breaking news, unii politicieni “se complac în situaţia de a-şi acuza proprii colegi”. „Nu te poţi ridica de la tribuna Parlamentului şi să-i acuzi pe colegii tăi, neştiind nici măcar regulamentul pe care îl ai şi acuzând că nu ai fost tu în sală”, a comentat Valeriu Zgonea.
Miercuri, în timpul votului pe bugetul pentru anul 2016, Călin Popescu Tăriceanu, șeful Senatului şi copreşedinte al ALDE, a vrut să aibă o intervenție în plenul reunit al Parlamentului, însă Valeriu Zgonea i-a transmis lui Tăriceanu că dezbaterile pe buget au avut loc cu o zi înainte.
De ce sunt îngrijoraţi social-democraţii
După vot, Tăriceanu a criticat bugetul, pe care l-a calificat drept “o mâncare cu carne şi cu varză de Bruxelles”, precizând că legea condamnă la stagnare economică. În replică, preşedintele PSD Liviu Dragnea a declarat că este profund dezamăgit de faptul că parlamentarii ALDE au votat împotriva măririi pensiilor cu 5% și a precizat că nu înțelege ce înseamnă „buget varză cu carne”.Cum se explică toată această escaladare a declaraţiilor? Liviu Dragnea nu a fost niciodată apropiat de Călin Popescu Tăriceanu, opunându-se instalării acestuia în fruntea Senatului, produsă în 2014, la dorinţa expresă a lui Victor Ponta. Acum, însă au apărut elemente suplimentare.
Potrivit unor surse din PSD, sondajele interne ale partidului arată că ALDE atrage votanţi din zona PSD. Or, partidul a fost lansat pe piaţă, cu sprijinul PSD, tocmai pentru a atrage alegători PNL, în numele continuării USL. Mai mult, în Parlament au apărut zvonuri despre un plan care ar viza lansarea unei alianţe social-liberale între adepţii lui Ponta din PSD şi ALDE. Dacă se va ajunge aici, PSD ia în calcul schimbarea lui Călin Popescu Tăriceanu din fruntea Senatului la începutul sesiunii viitoare, au precizat sursele citate.
Întâlnire Dîncu-UNPR
Dacă PSD şi ALDE par să aibă drumuri separate, nu acelaşi lucru se poate spune despre Liviu Dragnea şi Gabriel Oprea. Cele două partide ar putea să continue colaborarea, deşi o decizie în acest sens nu a fost luată. Negocierile pe această temă ar fi fost purtate de vicepremierul Vasile Dîncu, care s-a întâlnit zilele trecute cu parlamentarii UNPR. Potrivit informaţiilor neoficiale, discuţiile ar fi vizat depunerea de liste comune la viitoare alegeri şi chiar formarea unui guvern PSD-UNPR după viitoarele alegeri, dacă alianţa formată din cele două partide le va câştiga.Liderul PSD, Liviu Dragnea, a recunoscut existenţa întâlnirii, dar a susţinut că nu s-ar fi discutat despre alegerile viitoare sau despre viitorul guvern. El a explicat că discuţiile au avut loc pentru că parlamentarii UNPR l-au invitat pe vicepremier, iar “orice membru al Cabinetului care este invitat la grupurile parlamentare este prezent”.
De remarcat , însă, că liderul PSD nu a spus care a fost subiectul discuţiei. El a adăugat că, în mod sigur, social-democraţii vor analiza în structurile partidului, la începutul anului viitor, posibilele variante de alianţe politice pe care PSD le poate încheia.
Abonați-vă la:
Postări (Atom)