Mircea Dinescu: „N-am vrut certificat de revoluţionar, e o plastografie ordinară după certificatul de ilegalist“- INTERVIU
A vrut să-i readucă în ţară pe Ionesco şi Cioran
Unii îşi închipuie că negustoria e incompatibilă cu poezia şi că e obligatoriu ca poetul să urle noaptea la lună şi să stea cu nasul vârât în boscheţii de trandafiri. La 20 de ani, genialul Arthur Rimbaud (n.r. – poet francez) făcea comerţ cu sclavi şi cu pepite de aur. Părintele poeziei americane moderne, Carl Sandburg, avea o fermă de capre în Kansas. Cine-i scria versurile? Poetul sau căprarul? La noi există un soi de pudibonderie legată de „sexul banilor“– expresie inventată de Rainer Maria Rilke. Altoirea unui poet serafic pe trunchiul unui om de afaceri având, mai degrabă, conotaţii peiorative. Există în poveştile scriitoriceşti ideea poetului pârlit, căruia numai sărăcia îi dă strălucire şi numai suferinţa îi potenţează geniul. Dacă ar fi adevărat, atunci toate spitalele de tebecişti ar fi pline de mari scriitori.
Aţi publicat, în 2019, după o lungă pauză, volumul „Scaunul cu trei picioare“. Cum v-aţi hotărât să scoateţi aceste poeme la lumină?
Pauza nu-i chiar aşa de lungă, fiindcă acum patru ani am mai scos o cărticică, numită „Colierul din bomboane de colivă“. Poate credeţi că am fost finanţat de Patriarhia Română, fiindcă despre ea nu a vorbit decât marele critic literar Alex Ştefănescu, în emisiunea sa de la Trinitas, mai vie şi mai strălucitoare decât mortăcioasele rubrici culturale de la televiziunile necredincioşilor. Cu o jumătate de an în urmă, am recitat pe Facebook un poem inedit, „Ciungul“, bifat până acum de 640.000 de oameni. Nu obişnuiesc să mă dau mare, dar în deşertul nostru cultural pare un miracol. Vorba lui Marin Preda, care, într-o zi, şezând pe veranda de la Mogoşoaia, mi-a zis cu oarece drag: „Monşer, am impresia că e ceva de capul nostru!“.
Denumirea restaurantului dumneavoastră din Centrul Vechi, Lacrimi şi sfinţi, este inspirată de o carte scrisă de Emil Cioran. Povestiţi-ne, l-aţi cunoscut pe filosof?
Lecţia despre linguriţa propagandei
Care a fost reacţia?
Derutat de răspuns, m-a privit cu o nesfârşită milă, adăugând: „Când or să te arunce ăştia în groapa cu lei, să ştii că n-o să pot să te ajut“. La câteva luni, am primit un telefon de la secretara sa, care mi-a zis să mă prezint de urgenţă la cabinet. Ei bine, primul secretar al Comitetului Central al UTC m-a scos de braţ pe hol şi, în timp ce ne plimbam, mi-a grăit cu un semiton mai jos decât vorbea de obicei: „Să ştii că mi-a plăcut atunci că n-ai făcut acel compromis. Cred că a fost mai bine pentru destinul tău. Te-am chemat să-ţi spun că m-am hotărât să renunţ la funcţia mea şi o să mă retrag la catedra Facultăţii de Drept. Să ştii că mi-e lehamite şi mie. Cred că suntem chit acum!“. Trebuie să recunosc că destăinuirea sa m-a zguduit. N-a avut, din păcate, forţa de a se ţine de cuvânt, poate şi pentru că pe vremuri nu era chiar uşor să părăsească barca în care a vâslit până la capăt, sinucigându-se atunci când, ca prim-secretar al judeţului Dolj, a trimis un tren plin de tineri cu cozi de lopată la Timişoara, pe 20 decembrie 1989, să se lupte cu „agenturili“. Sic transit gloria mundi (n.r. – din latină, „astfel trece gloria lumească“).
„Am avut, totuşi, curajul de a anunţa fuga dictatorului ca să iasă lumea din case. Sigur că astăzi unii au îndoieli, şi chiar domnul Gabriel Liiceanu se joacă cu „ghemul încâlcit al acelor evenimente“, încercând să-mi croşeteze alt pulover decât cel pe care îl purtam atunci. I-aş face cadou acel pulover cu condiţia să-mi dea la schimb pijamaua cu dungi în care s-a auto-arestat la domiciliu chiar în acea zi.”
Curaj, fără certificat
Pe 22 decembrie 1989, aţi ajuns în Studioul 4 al Televiziunii Române. V-a incomodat faptul că formula: „Mircea, arată că lucrezi“, rostită de Ion Caramitru, a fost transformată în „Mircea, fă-te că lucrezi“ şi că a căpătat sens peiorativ?
De ce n-aţi vrut să aveţi certificat de revoluţionar?
Fiindcă certificatul cu pricina e o plastografie ordinară după certificatul de ilegalist. Din pricina căruia mulţi găinari, care au dormit pe ei în anii ʼ40, au avut apoi pensii babane, s-au mutat în cartierul Primăverii şi au călătorit gratis cu trenul. Cum a spus o dată poetul suprarealist Ştefan Roll, care chiar luptase în ilegalitate: „Puţini am fost, mulţi am rămas!“.
Am aflat că aţi învăţat să gătiţi de la bunicul dumneavoastră. Ce amintiri importante păstraţi din copilărie în ce priveşte relaţia cu bunicii?
Într-o viitoare carte de memorii o să vorbesc mai mult despre bunicul meu, Gheorghe Badea, maistrul grădinar al boierului Berceanu. În bordeiul său de pe malul Ialomiţei, unde avea o grădină de zarzavat din care a trăit ca liber profesionist, am luat prima lecţie de gătit în clasa întâi: ardei iuţi copţi pe jar, batjocoriţi cu usturoi, cu ulei din seminţe de dovleac şi cu oţet de mere, lângă o pastramă de capră căţărată pe un munte de mămăligă. La 8 ani, vindeam în piaţă, ca ajutor al său, roşii numite inima boului, seminţe de flori şi bucheţele de busuioc. La 10 ani, m-am lăsat de negustorie, că începuse să-mi fie ruşine de fetiţele care veneau prin târg cu mamele lor, dar m-am răzbunat mai târziu, publicând volumul „Rimbaud negustorul“. Eram deja adolescent, când am fugit într-un suflet să-l anunţ că americanii, după care s-a tot uitat pe cer în speranţa că ne vor elibera, au ajuns pe Lună. Mi-a tăiat-o scurt: „Ce tot vorbeşti, măi, nepoate, că asta-i propagandă comunistă. Auzi?! Propagandă comunistă!“. Zadarnic am încercat eu să-i explic că nu ruşii au aselenizat, ci americanii. N-a crezut o iotă şi a murit cu convingerea că toată povestea a fost o propagandă comunistă ordinară.
Cum vă simţiţi când ajungeţi în oraşul natal, Slobozia?
Pentru mine, oraşul în care m-am născut există doar în Cosmos, pe o planetă străină, ca în Solaris. În 1988, buldozerele mi-au dărâmat casa părintească, înconjurată de o livadă de caişi. Zadarnic am încercat eu să conving autorităţile locale că-i păcat să o distrugă, că, cine ştie, o să ajung şi eu celebru şi se va transforma într-o casă memorială, care ar da bine într-un orăşel de câmpie ocupat de blocuri muncitoreşti. Tovarăşul Glodeanu, secretarul cu propaganda pe judeţ, a rânjit sardonic şi a doua zi a făcut-o praf. După 1990, când s-a prăvălit capitalismul peste oraş, cineva m-a propus să devin cetăţean de onoare. Am căzut, însă, la votul pesediştilor şi al căţeilor lui Vadim, în a cărui haită lătra deja cu foc împotriva mea, în revista „România Mare“, chiar tovarăşul Glodeanu, care ajunsese la Bucureşti stâlp de bază al noului partid. Au încercat ei să dreagă busuiocul după câţiva ani, dar pentru mine casa părintească e tot în Cosmos.
Mircea Dinescu a ieşit din armată cu gradul de soldat fruntaş, dar şi melancolic FOTO Arhiva personală
Infama Facultate de Ziaristică, un compromis
Cred că pe Wikipedia prima frază a biografiei mele romanţate sună cam aşa: „Mircea Dinescu a absolvit Facultatea de Ziaristică a Academiei «Ştefan Gheorghiu»“. Carevasăzică, mai întâi am absolvit Facultatea de Ziaristică şi pe urmă m-am născut şi m-am apucat de scris. Alţii au afirmat că Facultatea ar fi fost pe lângă Comitetul Central al Partidului Comunist Român. Iniţial, a funcţionat la Universitate şi apoi au mutat-o în poala lui Ştefan Gheorghiu. Păi, întreaga Românie era sub tutela CC al PCR, că doar la Facultatea de Filosofie din Bucureşti nu predau alb – gardiştii. Când am terminat liceul, am dat la teatru şi am căzut cu brio. Eram cam sâsâit. La proba de dans m-am bâţâit penibil, iar când şefa comisiei m-a întrebat cine sunt autorii poeziilor pe care le-am recitat şi am răspuns că sunt scrise de mine, a ţipat că sunt un cabotin şi că poezia „Sunt tânăr, Doamnă“ e, poate, o traducere din Baudelaire. Drept care m-a zvârlit afară pe scări, nu înainte de a-i mulţumi pentru compliment. Aşa am ajuns să fac armata la MAI, la Slatina, unde poetul graţios învăţa la poligon cum să omoare oameni: „Foc în aer, foc în picioare, foc în plin!“.
După un an şi patru luni, am ieşit de acolo cu gradul de soldat fruntaş mai vulnerabil şi mai melancolic decât intrasem. În ziua liberării, când ni s-au dat înapoi hainele civile şi ne-au suit în camioane să ne ducă la gară, eram ferm convins că ne păcălesc şi că ne vor lăsa la poarta altei garnizoane, unde vom fi din nou tunşi la zero şi băgaţi la etuva de omorât păduchii recruţilor. Între timp, îmi apăruse cartea de debut, „Invocaţie nimănui“, pentru care am luat Premiul Uniunii Scriitorilor. La 22 de ani, Fănuş Neagu m-a angajat cu salariul de portar la Asociaţia Scriitorilor din Bucureşti, unde am lucrat la „Almanahul literar“, alături de marele grafician boem Florin Pucă. Fiindcă nici el nu avea casă, am dormit vreo doi ani, alături de el, pe colecţia de ziare a instituţiei, până când, într-o duminică, Florin Pucă, nemaiavând bani nici pentru o votcă mică, mi-a dat 2 lei să-i cumpăr o sticluţă cu carmol de la farmacie, ca să i se astâmpere tremurul mâinilor. Îngrozit, am refuzat să-i înlesnesc decăderea de la votca Stalicinaia la carmolul românesc şi atunci tot el a găsit soluţia salvatoare, care mi-a schimbat viaţa. Am ajuns mort de foame, iar el, mort de sete, la Casa de Creaţie de la Palatul Brâncovenesc din Mogoşoaia, unde, din acea zi, am locuit cinci ani într-o cămăruţă la mansardă, cu vedere spre vechea bisericuţă străjuită de un castan împodobit cu păuni vii, care mă salutau dimineaţa cu chiunatul lor princiar.
Aţi lucrat şi la revista „Luceafărul“.
Peste puţin timp, am aruncat şapca de portar şi am fost angajat la revista „Luceafărul“ ca redactor, cu o jumătate de normă şi cu 700 de lei pe lună în buzunar. În ciuda faptului că, între timp, luasem încă un premiu al Uniunii Scriitorilor şi chiar Premiul Academiei Române pentru volumul „Proprietarul de poduri“, s-a ivit o mică problemă: nefiind proprietarul vreunei diplome universitare, nu puteam funcţiona ca redactor la o revistă a Uniunii Scriitorilor. Aşa am ajuns la infama Facultate de Ziaristică, la fără frecvenţă, ca să nu-mi pierd timpul, leafa şi serviciul. Sigur că mi-ar fi plăcut ca ziaristica să se practice într-o firidă a Mănăstirii Căldăruşani, ca pe vremea lui Ion Creangă. Dar, ai dracului comunişti, au zis că toate facultăţile sunt ale lor, că până şi superbele studente de la ICEF scriu cu trupurile fragede, pe stadioane, numele celui mai iubit fiu al poporului. Diferenţa dintre mine şi ele e că eu am scris numele conducătorului iubit, pentru prima oară în viaţă, în limba franceză, în ziarul „Libération“.
citeste totul despre: mircea dinescu revolutie mircea dinescu liiceanu dinescu interviu mircea dinescu poezie si delicatetur