Melania Trump SUA (Statele Unite ale Americii)
Poreclă Sile this Millennium Pseudonime sile_this_millennium
luni, 11 ianuarie 2021
Melania Trump, primele declarații despre asaltul asupra Capitoliului - de Ramona Ciobanu - luni , 11 ianuarie 2021, 14:51. sursă : LIBERTATEA
Melania Trump SUA (Statele Unite ale Americii)
ANALIZĂ : Ce ar fi pățit Trump în România? - Andrei Lupu - 11.01.2021 10:08 - Sursă: DIGI24
ANALIZĂ
Ce ar fi pățit Trump în România?
Asaltul Capitoliului și loviturile de stat. Pentru ce trebuie să răspundă Trump
În linii mari, evenimentele sunt cunoscute: printr-un discurs, Trump a instigat să meargă la sediul adunării legislative a Statelor Unite o mulțime pe care oricum o isterizase cu acuzațiile lipsite de acoperire despre furtul electoral, pe care le-a emis fără oprire pe Twitter de la începutul lui noiembrie, de când a început să fie clar că pierde alegerile în favoarea lui Joe Biden. Nu a fost o lovitură de stat, fiindcă președintele încă în exercițiu al SUA nu și-a asigurat sprijinul unor segmente-cheie ale statului, ca acela militar. Și nici un puci, fiindcă Trump nu avea în jur o conspirație de oameni-cheie. Însă mulțimea isterizată a întrerupt ceremonia care consfințea victoria prezidențială a lui Biden. A amenințat congressmanii americani. A provocat distrugeri într-un templu al democrației. Instigarea lui Trump a întrerupt ordinea constituțională a SUA.
Avem prin urmare o situație mai rară în democrație, aceea în care un președinte în exercițiu atentează la propriul stat de drept. Din nou, ne-am putea imagina așa ceva în România?
Nu numai că ne-am putea imagina, dar s-a și întâmplat.
Mai greu, am spune, la prima vedere. Dar, surpriză, așa ceva s-a întâmplat deja. Pe rețele, descinderea activiștilor Qanon și din alte grupuscule extremiste la Capitoliu a fost comparată cu o mineriadă. Și nu întâmplător. Doar că referința cea mai directă nu e la mineriada din iunie 1990, când puterea în exercițiu a pus la cale o represiune brutală a unei manifestații anticomuniste în proporție covârșitoare pașnice. Ci la Mineriada din septembrie 1991.
Atunci, Petre Roman a fost îndepărtat de la putere de minerii intrați în Palatul Victoria. Iar beneficiarul a fost Ion Iliescu, președintele în exercițiu. Evenimentele acelei epoci nu sunt clarificate, încă, de istorici, dar în linii mari, se știe că minerii au venit pe 24 septembrie la București cu revendicări sindicale gen mărirea salariilor și lozinci anti-Iliescu și anti-Roman. În cele din urmă, s-au concentrat pe Palatul Victoria, iar presiunea lor - constând în bâte și cocteiluri Molotov printre altele - a dus la fuga pe o fereastră din spatele Guvernului a premierului Roman și altor figuri cunoscute din executiv. Totuși, nu fuga pe fereastră l-a demis pe Roman, așa cum congressmanii americani evacuați au rămas congressmani. Aceasta s-a produs altfel: pe 26 septembrie, vechiul ilegalist comunist Alexandru Bârlădeanu, președinte al Senatului, anunța în public demisia Guvernului Roman.
În memoriile sale („Despre pasiune în vremuri de libertate"), Petre Roman spune însă că mineriada din septembrie 1991 a fost "o lovitură de forță de tip bolșevic". Demisia îi fusese sugerată, după venirea minerilor, de Virgil Măgureanu, șeful SRI, și de Alexandru Bârlădeanu, dar Roman o refuzase, fiindcă din punctul lui de vedere venirea minerilor era "un act terorist". Ulterior, Ion Iliescu l-a contactat telefonic și l-a întrebat: „Pot să spun că ți-ai dat demisia?", la care Roman relatează că a răspuns: „Poți să spui ce dorești, eu punctul de vedere mi l-am spus deja" - era vorba de refuzul de a demisiona.
După anunțul lui Bârlădeanu, minerii sunt potoliți și se întorc acasă cu promisiuni, după ce Miron Cozma și Ion Iliescu redactează împreună un comunicat. Navigând în ape tulburi, Ion Iliescu a supraviețuit politic și a scăpat de un guvern reformist, care la vremea respectivă era asimilat cu întregul FSN, dar care acum se știe că intrase într-un conflict ireductibil cu Cotrocenii și vechii comuniști ca Alexandru Bârlădeanu sau Dan Marțian, președintele Camerei Deputaților.
La data respectivă, România nu avea o Constituție care să stipuleze, de exemplu, îndepărtarea guvernelor prin moțiuni de cenzură. Parlamentul funcționa ca Adunare Constituantă, dar chiar și așa, anunțul despre plecarea lui Roman, făcut "pe persoană fizică" de președintele Senatului, fără niciun fel de vot și fără o demisie explicită a lui Roman, e cu totul discutabil. Iliescu nu a instigat minerii atunci, dar peste puțin timp s-a văzut că este principalul beneficiar al unei schimbări nefirești de putere. Petre Roman rămânea aproape numai cu numele din FSN, iar FDSN-ul lui Ion Iliescu, devenit peste ani PSD, câștiga alegerile din 1992. Începea o guvernare căreia i s-a spus „Patrulaterul Roșu", datorită asocierii cu forțe retrograde ca PSM, PRM și PUNR, pentru a frâna traseul reformist al României până prin 1995.
Dacă e să clarificăm paralela, România a avut în 1991 un Ion Iliescu care a mers mai departe decât Donald Trump în 2021, deși nu a formulat instigări explicite, publice. Și un grad de soliditate a statului de drept mult mai scăzut. Cum s-ar pune problema la noi în acest deceniu?
Ce spun legile din SUA și legile din România
În SUA, deși mai are câteva zile de mandat, Donald Trump riscă îndepărtarea de la putere prin două mecanisme constituționale. Primul este așa-numitul Amendament 25 la Constituție, conform căruia vicepreședintele și cabinetul pot constata incapacitatea președintelui de a-și mai îndeplini îndatoririle și îl pot demite. Al doilea este așa-numitul impeachement, care se referă tot la demitere, dar în urma unui proces din Senat, urmat de votul senatorilor. Mai apoi, tot Senatul poate decide interdicția de a candida. Ulterior, Trump ar mai putea fi pus sub acuzare pentru răzvrătire sau alte articole de lege, fără legătură directă cu îndepărtarea de la putere.
În România, Constituția se referă la ceva asemănător în primul rând prin articolul 95, devenit cunoscut la cele două încercări de demitere ale președintelui Traian Băsescu, din 2007 și 2012. Potrivit acestuia, "în cazul săvârşirii unor fapte grave prin care încalcă prevederile Constituţiei", președintele poate fi suspendat de către Parlament și demis de către popor, în urma unui referendum. Procedura pare mai degrabă una politică, decizia revenind unor corpuri politice, Parlamentul și poporul. Mai mult, reglementarea este relativ neclară: ce sunt încălcările grave ale Constituției? Sunt Parlamentul și poporul cu adevărat competente să analizeze dacă există astfel de încălcări? Trebuie remarcat că în această întreagă procedură singura entitate competentă să analizeze chestiuni de constituționalitate, Curtea Constituțională, are exclusiv un rol consultativ. Cum spuneam, procedura a fost folosită în două rânduri, în 2007 și 2012, fără ca în vreunul dintre cele două cazuri să existe acuzații foarte concrete cu privire la fapte ale Președintelui, ele fiind mai degrabă manifestarea unui conflict politic. Nu s-a ajuns decât până la suspendare, fiindcă referendumul nu a validat demiterea. Dar tocmai vagul termenilor la care mă refeream a provocat numeroase polemici.
O alternativă mult mai dură este cea a punerii sub acuzare pentru înaltă trădare a Președintelui. Astfel, potrivit Constituției, "Camera Deputaţilor şi Senatul, în şedinţă comună, cu votul a cel puţin două treimi din numărul deputaţilor şi senatorilor, pot hotărî punerea sub acuzare a Preşedintelui României pentru înaltă trădare", urmând ca acesta să fie automat suspendat și judecat de către Înalta Curte de Casație și Justiție.
Dacă prima procedură menționată, cea a suspendării și, apoi, a demiterii prin referendum, este mai degrabă politică, cea de-a doua procedură, a punerii sub acuzare pentru înaltă trădare presupune în fapt un proces penal în care rolul de procuror revine Parlamentului. Interesant e însă faptul că până de curând ea a fost neaplicabilă. Deși Înalta Curte de Casație și Justiție ar fi trebuit să identifice existența infracțiunii de "înaltă trădare", nicio lege din România nu oferea o definiție a acesteia. Doar recent, prin noul Cod Penal, intrat în vigoare în 2014, a fost stabilit mai clar că înalta trădare presupune fie acte de trădare, fie acțiuni împotriva ordinii constituționale atât timp cât acestea au un autor special: Președintele sau alți membri ai Consiliului Suprem de Apărare a Țării. Pedeapsa pentru astfel de acte este și cea mai grea prevăzută de Codul Penal, putând merge până la detențiunea pe viață.
Când am putea vorbi de înalta trădare?
Ar putea o faptă precum cea a lui Trump să fie încadrată drept înaltă trădare în România? Ar putea fi condamnat astăzi un Președinte al României care ar îndemna cetățenii să ia cu asalt clădirea Parlamentului? Răspunsul nu este unul ușor de dat. Cea mai apropiată definiție ar corespunde actelor împotriva ordinii constituționale, care odată săvârșite de Președinte, devin înaltă trădare: „întreprinderea de acțiuni violente împotriva persoanelor sau bunurilor, săvârșite de mai multe persoane împreună, în scopul schimbării ordinii constituționale ori îngreunării sau împiedicării exercitării puterii de stat, dacă se pune în pericol securitatea națională". Totuși, președintele american doar a îndemnat: "să mergem la Parlament și să strigăm către membrii lui". Pune o astfel de faptă în pericol securitatea națională? Mai mult, potrivit legislației din România, o astfel de faptă ar fi putut fi încadrată drept instigare, Președintele nefiind în mod real autorul.
E cazul să ne întărim Constituția
Analiza textelor relevante din Constituția română permite o singură concluzie: Președintele României ar putea fi oprit de la săvârșirea unor acte anticonstituționale doar în cazul în care ar exista o majoritate parlamentară potrivnică. Mai mult, pentru punerea sa sub acuzare pentru înaltă trădare, ar fi nevoie, așa cum aminteam, de două treimi dintre parlamentari, un număr egal cu cel necesar pentru revizuirea Constituției. Ce se întâmplă, însă, în cazul unui Președinte față de care nu există o puternică opoziție în Parlament? Am avea nevoie de o procedură similară celei prevăzute de Al 25-lea Amendament al Constituției americane, în care un alt membru al executivului să ia act rapid de incapacitatea Președintelui de a mai conduce?
Răspunsul la toate aceste întrebări implică o dezbatere publică de proporții. Asaltul Capitoliului este doar un moment senzațional al unei epoci în care virajele spre autoritarism și apetitul pentru manevere abuzive, neconstituționale al liderilor sunt evident în creștere. Tocmai de aceea, trebuie să conștientizăm necesitatea de a ne întări Constituția astfel încât să prevină atacuri împotriva regulilor democratice. Actuala majoritate parlamentară își poate asuma sarcina identificării unor astfel de situații, în cadrul unei mai ample reforme constituționale, despre care programul USR PLUS a vorbit deja.
- Etichete:
- donald trump
- usr + plus
- agora digi
- andrei lupu
Trump, făcut praf de nepoata sa. „Este instabil psihic. Va arde totul” - Autor: Iulia Moise - 10 ianuarie 2021, 22:32 - Sursă: Evenimentul zilei
Trump, făcut praf de nepoata sa. „Este instabil psihic. Va arde totul”
„Știe că este într-o situație disperată, așa că va arde totul, va semăna mai mult haos și diviziune dacă va cădea, ne va lua pe toți cu el”, spunea ea cu doar câteva zile înainte de alegeri.
În interviu, Mary Trump s-a declarat șocată de violențele de la Capitoliu
În cazul în care Administrația Biden nu ia măsuri rapide după ce va prelua oficial puterea, va fi profund afectată pe termen lung, mai susține nepoata lui Trump.
„Fiecare persoană care a asaltat – sau ar trebui să spun, s-a plimbat aiurea de colo colo, cu impunitate, aroganță și dispreț – în Capitoliu, trebuie să fie arestată, pusă sub acuzare, condamnată și să primească sentințe grave”, a mai spus ea. „Au profanat fundamentele democrației noastre.”
Mary Trump susține că președintele SUA este instabil psihic.
„Să nu uitați: acesta este omul care a încercat să invalideze buletinele de vot prin poștă în mijlocul unei pandemii. Acesta este omul care a forțat demisia ofițerilor de nivel înalt din Pentagon, înlocuindu-i cu niște lingăi.
Acesta este motivul pentru care Pentagonul a blocat Garda Națională să nu se confrunte cu gloata insurecționistă. Conflictul a durat timp de șase ore. Sistemul nostru a eșuat lamentabil, deoarece acestui om i s-a permis să demonteze fiecare instituție pe care se bazează această țară.” – mai afirmă Mary.
„În mai puțin de două săptămâni, el nu va avea Biroul Oval care să-l protejeze de procese. De falimente și acuzări penale. Nu știu ce va face, dar trebuie să înțelegem că este capabil să facă orice. Iar timpul trece.” – a mai spus Mary Trump, nepoata președintelui Donald Trump.
China şi SUA, şi mai aproape de război! Tibet, mărul discordiei. „Fără intervenții.” - Autor: Daniel Magureanu - 11 ianuarie 2021, 10:07 - Sursă : Evenimentul zilei
China şi SUA, şi mai aproape de război! Tibet, mărul discordiei. „Fără intervenții.”
SUA au criticat Beijingul, care vrea să controleze națiunile ce vor să pescuiască în Marea Chinei de Sud. Printre ele se află Tibet şi Hong Kong, două mize foarte fierbinţi pentru guvernul comunist.
Beijingul revendică suveranitatea asupra apelor, o afirmație care este respinsă de țările vecine ale Chinei. Punctele de vedere ale contestatarelor sunt susţinute de SUA.
După ultimele declaraţii venite dispre Beijing, se pare că superputerile China şi SUA sunt şi mai aproape de război. Guvernul de la Beijing pare dispus la orice pentru a-şi menține autoritatea în apele profitabile.
China şi SUA, şi mai aproape de război
Mesajul răspicat al Ministerului de Externe din China ţine cont de ultima acţiune a SUA cu privire la Tibet. Washingtonul a a adoptat Politica tibetană și actul de sprijin (TPSA).
TPSA reprezintă o iniţiativă legislativă fără precedent, care solicită deschiderea unui consulat SUA în Lhasa, capitala Tibetului. Asta vine ca răspuns la intenţia Chinei a impune un succesor în locul lui Dalai Lama
SUA ţin la tradiţia budistă tibetane
Conştienţi de adevărata semnificaţie a înlocuirii lui Dalai Lama cu un favorit al Beijigului, americanii au altă părere. Washingtonul crede că deciziile „ar trebui luate de autoritățile religioase competente în cadrul tradiției budiste tibetane”.
Raportele SUA au descris ce înseamnă „amestecul” Chinei în determinarea succesiunii religioase din Tibet. Este „încălcarea clară a libertăților religioase fundamentale pentru budiștii tibetani și pentru poporul tibetan”.
China a precizat anterior că intenționează să-și „ungă propriul succesor în Tibet”, respingând sprijinul acordat de Dalai Lama lui Gedhun Choekyi Nima.
Cu privire la TPSA, Beijingul a răspuns că „se opune hotărât”. Guvernul comunist crede că proiectul de lege „are un conținut atât de rău despre China”.
Reacţia Ministerului de Externe din China
Reacţia Ministerului de Externe arată şi mai clar că China şi SUA au atins un nou prag-record al tensiunilor. Wang Wenbin, un purtător de cuvânt al Ministerului de Externe, a spus-o răspicat.
„Problemele legate de Tibet, Taiwan și Hong Kong privesc suveranitatea și integritatea teritorială a Chinei. Sunt afacerile interne ale Chinei care nu permit intervenții străine”, a declarat Wenbin.
El a detaliat modul în care China este „hotărâtă să-și protejeze suveranitatea națională”. „Îndemnăm SUA să înceteze să se amestece în afacerile noastre interne sub aceste pretexte.
Să se abțină de la semnarea proiectelor de lege sau să implementeze conținutul negativ și articolele care vizează China și interesele Chinei, pentru a evita deteriorarea în continuare a cooperării și relațiilor bilaterale între China și SUA”, a punctat purtătorul de cuvânt.
În Tibet sunt alte păreri despre TPSA
Liderul care conduce guvernul în exil al Tibetului, Lobsang Sangay, a descris TPSA ca „reper important pentru poporul tibetan”. El a afirmat „prin adoptarea TPSA, Congresul a transmis cu voce tare că Tibetul rămâne o prioritate pentru SUA”.
Şi n-a fost fost doar TPSA. Administrația Trump a adăugat 58 de firme chineze pe o listă neagră. Acele companii sunt suspectate că au legături militare în China.
Asta a dus la restricționarea vizelor. Potrivit The Hindu, Wang a adăugat: „SUA au abuzat de puterea de stat și de conceptul de securitate națională pentru a suprima și a reține anumite companii străine prin aplicarea unor măsuri precum controlul exporturilor.”
China şi SUA, războiul economic al vizelor
El a mai spus că Washingtonul „își armează politica de vize pentru a impune diverse sancțiuni vizelor chinezilor, invocând așa-numitele probleme legate de Hong Kong, Xinjiang, Tibet, religie și drepturile omului”.
Temerile cu privire la un război între China şi SUA s-au înmulţit. Ambele superputeri şi-au intensificat prezența militară în apele care au tensionat relaţiile.
Experți precum profesorul Oriana Skylar Mastro, de la Universitatea Georgetown, sunt îngrijorați de faptul că prezenţa militară sporită din regiune va duce într-o zi la conflicte accidentale.
Ea a declarat recent Consiliului de Relații Externe: „Cred că există câțiva factori care arată că China nu își poate atinge obiectivele. Controlul de facto al apelor din China de Sud ar putea escalada. SUA ar putea acționa mai asertiv, ducând la agresiune din partea Chinei.
Este posibil ca China să ajungă la concluzia că modul diplomatic de a face față situației nu funcționează.”
Tensiuni enorme între China şi SUA
„Pentru prima oară, cuplați asta cu noi capacități de proiecție a puterii şi cu puterea militară… În cele din urmă, ați putea vedea China luând măsuri militare împotriva, cum ar fi sechestrarea insulelor printr-o luptă cu navele SUA din apele Mării Chinei de Sud”, a completat Oriana Skylar.
Consiliul pentru Relatii Externe este o organizație americană non-profit nepartizană şi specializată în politică externă a SUA și în afaceri internaționale. A fost fondată în 1921 și are sediul central în New York City, dar și un birou suplimentar în Washington D.C.
sursa: express.co.uk
China și Rusia amenință SUA. Ce șanse au comuniștii din China și autocrația lui Putin - Autor: Andreea Vlad - 11 ianuarie 2021, 10:40 - Sursă : Evenimentul zilei
China și Rusia amenință SUA. Ce șanse au comuniștii din China și autocrația lui Putin
China și Rusia, la butoanele ordinii geopolitice
Reversul, ținând cont că dreptul de proprietate duce povara istorică a ambelor țări, este acela că Xi și Putin vor fi forțați să valideze leadership-ul lor prelungit prin livrarea unor succese militare, economice sau diplomatice.
Miza operațiunilor hibrid
Cum pot contracara Statele Unite teoriile victoriei Chinei și Rusiei
China și Rusia amenință SUA. Hegemonia navală și 7 direcții de acțiune pentru americani
- Articularea unui scenariu narativ care transcende agendele politice, permițând US Navy o colaborare mai profundă între Guvern, Congres și industrie
- Accelerarea desfășurării unei noi flote proiectată pentru operațiuni opuse, prin validarea unor sisteme de testare de teren fără pilot și promisiunea unor noi capacități precum laserele de înaltă intensitate
- Extinderea capacității șantierelor navale și producția accelarată a unor clase noi de vase
- Prioritizarea desfășurării aproape de termen a unui număr limitat de vase în teatrele de operațiuni decisive precum Marea Chinei de Sud și estul Mării Mediterane, unde au un impact strategic mai mare
- Reconstrucția competențelor navale de manevră de bază, precum și a conceptelor practice de război ca operațiunile maritime dinamice, în direcția confruntării capacităților navale în evoluție ale Chinei și Rusiei
- Securizarea și creșterea forței navale integrate care să includă Garda de Coastă, pentru a securiza zonele economice americane exclusive în timp de pace și zonele aeriene și maritime în pericol de război cu China și Rusia, în special în Pacificul de Sud și central
- Implementarea unui program complet de reconstrucție a flotei naționale, care să recâștige poziția competitivă a Statelor Unite în industria maritimă strategică cheie.
Sursa: National Interest