Ce e un om , ori un an ,sau un mileniu?
Toate trecătoare luate implacabil de valul timpului
și cu valul laolată se vor risipi
înghțite câte unul în câte unul în uitarea neagră a orizontului din zare care va fi în briză mării fără tine .
D.Sin.
Poreclă Sile this Millennium Pseudonime sile_this_millennium
Filozoful
şi fizicianul Basarab Nicolescu explică, într-un interviu pentru Adevărul, în ce mod intenţia de retragere a titlului de cetăţean de
onoare acordat scriitorului Vintilă Horia acordat de Primăria din
Segarcea, oraș în care s-a născut, formulată de Institutul „Elie
Wiesel”, este o atingere adusă culturii române. Vintilă Horia este
autorul celebrului roman, Dumnezeu s-a născut în exil. La sfîrşitul
Filozoful şi fizicianul Basarab Nicolescu explică, într-un
interviu pentru Adevărul, în ce mod intenţia de retragere a titlului de
cetăţean de onoare acordat scriitorului Vintilă Horia acordat de
Primăria din Segarcea, oraș în care s-a născut, formulată de Institutul
„Elie Wiesel”, este o atingere adusă culturii române. Vintilă Horia este autorul celebrului roman, Dumnezeu s-a născut în exil.
La
sfîrşitul lui 2015, centenarul scriitorului Vintilă Horia (1915-1992) a
fost celebrat prin colocvii şi comunicări literare şi ştiinţifice la
Universitatea Alcala de Henares din Madrid, la Craiova, Alba Iulia şi
Deva. Oraşul Segarcea, unde a văzut lumina zilei autorul celebrului „Dumnezeu s-a născut în exil”, distins cu premiul Goncourt
în 1960, (atribuit, dar nedecernat), i-a conferit cu această ocazie
titlul de cetăţean de onoare post mortem. Invocînd legea 217/2015 şi o
sentinţă a Tribunalului Poporului din 1946, prin care Vintilă Horia a
fost condamnat pentru „crime de război”, Institutul Naţional pentru studierea Holocaustului din România „Elie Wiesel” cere retragerea acestui titlu. Domnul Alexandru Florian, directorul general al Institutului
Naţional pentru Studierea Holocaustului din România, „Elie Wiesel”,
aflat sub autoritatea Guvernului României, i-a scris în decembrie 2015
domnului primar o scrisoare în care cere, în virtutea Legii nr. 217 din
2015, retragerea titlului de cetăţean de onoare acordat lui Vintilă
Horia, spunând că a fost criminal de război, prin sentinţa nr. 11 a
Tribunalului Poporului din 21 februarie 1946 şi că ar fi fost vinovat de
infracţiuni de genocid, crime împotriva umanităţii şi crime de război.
Deci domnul primar ar fi în infracţiune potrivit acestei legi, în sensul
promovării cultului persoanelor vinovate de aceste crime, spune Basarab Nicolescu.
Vintilă
Horia nu a fost legionar, dimpotrivă, sunt ziare de dinainte de 1940,
din perioada tulbure, în care el lua poziţie contra legionarilor şi, mai
mult, a fost persecutat de legionari, fiind dat afară din post de către
legionari, spune istoricul. PCR a lansat o campanie împotriva sa, în 1960, în momentul în
care Vintilă Horia a primit în Franţa, premiul Goncourt, pentru romanul
„Dumnezeu s-a născut în exil”, publicat în franceză. El a fost invitat
de Ambasadorul României la Paris de atunci, Mircea Bălănescu, ilegalist,
pe numele său adevărat Eugen Bender, să se fotografieze împreună la
Ambasadă, ca să celebreze premiul Goncourt. Deci trebuie să ne închipuim
că domnul Ambasador din 1960 se adresa unui „criminal de război” ca
să-i ceară să se fotografieze cu el şi să celebreze un mare premiu.
Bineînţeles, Vintilă Horia a refuzat, a spus „eu sunt un anticomunist,
n-o să-mi trădez convingerile mergînd la Ambasadă.” Două zile mai
tîrziu, autorităţile l-au trimis la Paris pe Mihai Ralea cu un dosar
foarte consistent în care era strecurată şi această acuzaţie de a fi
fost legionar. De acolo provine povestea, din acest dosar contrafăcut,
cum erau documentele de atunci ale Securităţii, unele documente erau
desigur reale, erau citate din articolele lui Horia, dar erau şi lucruri
cu totul false. Spre exemplu, faptul că s-ar fi înscris în 1933 la
legionari şi că ar fi coordonat activităţile legionarilor din Germania
cu a celor din România. Lucruri aberante, fundamentate pe o confuzie de
nume, pe care Securitatea o cunoştea şi a folosit-o anume: a fost
confundat cu Gheorghe Caftangioglu, vărul său, care într-adevăr era
legionar, şi de altfel era în închisoare! Vintilă Horia nu a fost
legionar, dimpotrivă, sunt ziare de dinainte de 1940, din perioada
tulbure, în care el lua poziţie contra legionarilor şi, mai mult, a fost
persecutat de legionari, fiind dat afară din post de către legionari, mai spune Nicolescu. Cristina Horia, fiica scriitorului Vintilă Horia care
trăieşte la Madrid, face demersuri pentru a deschide în România o
acţiune judiciară în vederea anulării sentinţei din 1946: „A fost o
injustiţie şi nu doresc ca tatăl meu să rămână în istorie ca un criminal
de război când, evident, nu a fost“, a declarat Cristina Horia pentru
adevarul.ro.
Ministrul
Educatiei, Adrian Curaj, spune ca a devenit membru al Academiei de
Stiinte ale Securitatii Nationale (ASSN) in 2015, in perioada in care
presedinte al acestei institutii era actualul...
- stire actualizata la ora 08:39, 21 ianuarie 2016
Portul
românesc de la Marea Neagră funcționează în prezent la mai puțin de
jumătate din capacitate, deși cifrele oficiale arată că activitatea este
în creștere ușoară. Raportul
de trafic prezentat de Compania Națională Administrația Porturilor
Maritime Constanța arată bine, la prima vedere. Traficul prin porturile
maritime românești (Constanța, Mangalia și Năvodari) este în creștere
ușoară față de anul trecut. „Traficul total de mărfuri înregistrat în
2015 în porturile maritime românești Constanța, Midia și Mangalia a fost
de 56,33 milioane tone, cu 1,25% mai mult decât în 2014”, a precizat
directorul general al CNAPMC, Valeriu Nicolae Ionescu. Traficul maritim a
fost de 43,60 milioane tone (43 milioane tone în 2014), iar cel fluvial
a reprezentat 12,73 milioane tone (12,58 milioane tone în 2014). Pentru
traficul maritim, creșterea în perioada analizată reprezintă 1,28%, iar
pentru cel fluvial de 1,15%. Creșteri de trafic au fost înregistrate la
cereale (de la 17,42 milioane tone în 2014, la 19,61 milioane tone în
2015), produse petroliere (de la 4,71 milioane tone la 5,16 milioane
tone), produse metalice (de la 1,88 milioane tone la 2,06 milioane tone)
și combustibili minerali solizi (de la 2,15 milioane tone la 3,20
milioane tone). Scăderi de trafic sunt înregistrate în cazul
minereurilor de fier (de la 5,5 milioane tone la 2,75 milioane tone).
Adevărul din spatele cifrelor
Lucrurile
nu sunt însă atât de roz. Adevărul despre trafic reiese dintr-o simplă
comparație. Portul Constanta are o capacitate de operare anuală
de aproximativ 120 milioane tone, după cum se menționează chiar pe
pagina de prezentare a CNAPMC. Cu alte cuvinte, portul este folosit la
mai puțin de jumătate din potențialul său. ”Într-adevăr, capacitatea de
proiectare a portului este de 120 de milioane de tone”, a declarat
pentru România liberă Laurențiu Mironescu, fost director general al
Companiei Naționale Administrația Porturilor Maritime Constanța și
vicepreședinte al organizației Operatorul Portuar. Acest lucru se poate
însă face numai dacă există o strategie de dezvoltare bine pusă la
punct, care acum lipsește. Cel mai bun an din istoria portului Constanța
a fost 1989, când s-a înregistrat un trafic de 62,4 milioane de tone.
De atunci au urmat ani grei, care au oglindit economia de tranziție a
României. ”56 de milioane de tone nu este foarte rău pentru contextul
economic”, afirmă totuși fostul șef al portului.
Traficul este meteo-dependent
Din
păcate, traficul maritime este dependent de cel fluvial, iar acesta, la
rândul lui, este dependent de vreme. ”În traficul total, cerealele au o
pondere de 34,8%”, a explicat și Valeriu Ionescu. ”România a devenit un
hub regional pentru cereale, ceea ce este bine”, spune Laurențiu
Mironescu. Americanii și elvețienii au investit masiv în capacități de
operare aici, iar România a devenit unul dintre principalele porturi de
unde pleacă cereale spre țări ca Egipt, de exemplu. Traficul este
meteo-dependent, spune însă Mironescu, pentru că pe Dunăre nu se poate
circula în condiții optime atunci când este secetă. Fără ploaie, există
porțiuni unde nu se mai poate naviga, există praguri de piatră care pot
afecta navele, iar lucrul aceste nu ține numai de autoritățile din
România, ci și de cele din Bulgaria sau chiar Serbia.
Constanța, o falsă problemă pentru Schengen
Traficul
actual, dar chiar și cel operaționat maxim, nu fac din portul Constanța
un concurent serios pentru portul Rotterdam, așa cum s-a speculat, și
nu este o cauză pentru împiedicarea accesului la spațiul Schengen. E
adevărat, a menționat Laurențiu Mironescu, portul Constanța poate deveni
un concurent mic pentru Rotterdam. Acesta însă, împreună cu cele din
Anvers și Hamburg, sunt principale inovatoare în domeniul portuar. Și ca
trafic, diferența este extrem de mare. Portul Rotterdam a raportat, în
anul 2015, potrivit paginii oficiale de internet, o creștere de trafic
de 4,9% față de 2014, până la 466,4 milioane de tone. ”Creșterea
semnificativă poate fi aproape în întregime atribuită traficului în
creștere de petrol curd și produse petroliere”, a declarat CEO-ul
portului, Allard Castelein. Constanța este, așadar, un port cu un trafic
de nouă ori mai mic.