http://silethismillennium.blogspot.com/2009/03/youtube-broadcast-yourself.html
 
   
Mugur Isărescu este guvernator al 
Băncii Naţionale a României (BNR) din 1990 până în prezent, cu o pauză 
de un an (1999-2000), când a fost prim-ministru. Ales în 2014 pentru al 
cincilea mandat în fruntea BNR, Isărescu ar putea fi obligat să se 
retragă în 2019, indiferent de voinţa sa.
 
  
Un lider PNL vrea să-i dea lovitura de graţie lui Mugur Isărescu
Florin Pușcaș,
Redactor
08:57
Deputatul Andreea Paul, prim-vicepreşedinte PNL, a depus un proiect de lege
 care prevede limitarea la două mandate a membrilor Consiliului de 
Administraţie al BNR. Proiectul prevede şi alte măsuri de asigurare a 
independeţei BNR, în conformitate cu prevederile europene. În prezent, 
proiectul se află pe ordinea de zi a Camerei Deputaților pentru votul 
final, după ce Comisia juridică a avizat favorabil proiectul de lege, 
dar Comisia de buget-finanțe a dat aviz negativ.
Expunere de motive:
"În
 scopul aderării la zona monetară europeană, pe lângă îndeplinirea 
criteriilor de convergență nominală, România trebuie să respecte și 
criteriul juridic, care prevede asigurarea independenței băncii centrale
 şi un înalt grad de profesionalism al Consiliului de administraţie. În 
prezent, România nu respectă acest criteriu. Legea de funcționare a BNR 
nu este corelată cu Tratatul Uniunii Europene și cu regulile Băncii 
Centrale Europene, după cum recomandă rapoartele de convergență din anii
 2012 și 2014 dedicate României. Raportul asupra Convergenței din anul 
2014 precizează în mod clar la pagina 131: „În ceea ce privește 
independența băncii centrale, au fost identificate o serie de 
incompatibilități și imperfecțiuni”.
De
 asemenea, Comisia Europeană atrage atenția că art.33 din Legea BNR 
312/2004 nu este compatibil cu Articolul 130 din Tratatul Uniunii 
Europene întrucât permite participarea, chiar fără drept de vot, a 
ministrului de Finanțe și a unui secretar de stat din Ministerul 
Finanțelor Publice în cadrul ședințelor care stabilesc politica monetară
 a BNR și, prin urmare, au posibilitatea de a influența deciziile BNR.
Comisia
 Europeană solicită de doi ani de zile modificarea art. 3 din Legea BNR 
312/2004, astfel încât să fie inclusă expres mențiunea că „Guvernul nu 
va căuta să influențeze sub nicio formă deciziile luate de membrii 
conducerii BNR” (Raportul de Convergență al Comisiei Europene 2014, 
pagina 131).
Legea 312/2004, în forma
 actuală, lasă loc politizării BNR, dar şi numirii în Consiliul de 
administraţie a unor persoane care nu au experienţa specifică cerută de 
acţiunile unei bănci centrale. Mai mult, prin politizarea CA al BNR, 
există riscul unor derapaje în politica băncii centrale, după 
necesitățile Guvernului, ceea ce pune în mare pericol stabilitatea 
preţurilor şi mediul macroeconomic în ansamblu.
O
 instituție care se ocupă de politica monetară a țării trebuie să aibă 
la conducere un corp de experți în domeniu, cu o formare profesională de
 durată în domeniul științelor economice și cu o experiență deosebită în
 domeniul financiar, monetar, al instituţiilor de credit sau 
instituţiilor financiare nebancare. Același principiu al experienței 
profesionale corespunzătoare și a lipsei de apartenență politică stă la 
baza consiliului aflat la conducerea Autorității de Supravegherea 
Financiară, conform Legii nr. 113/2013 pentru aprobarea O.U.G. 93/2012, 
la art. 9. De asemenea, membrii Comitetului Executiv al Băncii Centrale 
Europene trebuie să fie persoane cu autoritate și experiență 
profesională în probleme monetare și bancare (Protocol on the Statute of
 the European System of Central Banks and of The European Central Bank, 
Art. 11.2). Mai mult, la nivelul Băncii Central Europene mandatul 
membrilor Comitetului Executiv nu poate depăşi 8 ani. Este şi motivul 
pentru care prezenta propunere legislativă limitează la două numărul 
mandatelor în Consiliul de administraţie al BNR, cu scopul de a creşte 
eficienţa băncii centrale şi a reînnoi viziunea acesteia asupra 
politicii monetare.
O mai mare 
independență acordată băncilor centrale înseamnă o creștere 
proporțională în transparență și în responsabilitate față de publicul 
larg. Transparența permite piețelor financiare să înțeleagă cum va 
reacționa Banca Centrală într-o anumită situație și astfel investitorii 
își vor putea forma așteptări rezonabile cu privire la viitorul 
politicii monetare. Transparența și responsabilitatea sunt esențiale 
pentru eficiența politicii monetare și pentru creșterea economică, 
într-o economie de piață.
Având în 
vedere că România are ca țintă anul 2019 pentru aderarea la zona euro, 
iar timpul necesar pentru efectuarea procedurilor juridice, a 
recunoașterii din partea experților UE și cea a eventualelor corecții 
necesare este îndelungat, se impune de urgență alinierea legii BNR la 
cerințele Comisiei Europene."