http://silethismillennium.blogspot.com/2009/03/youtube-broadcast-yourself.html
Guvernul a aprobat un proiect de lege care prevede infiintarea unui
organism foarte important, practic un fel de supra-guvern al Romaniei. El se va numi Comitetul National pentru Supravegherea Macroprudentiala (CNSM).
Romania va avea un supra-guvern sef peste guvern?
Vineri, 31 Iulie 2015, ora 08:21
Ioana Ene Dogioiu
Senior editor Ziare.com
Guvernul a aprobat un proiect de lege care prevede infiintarea unui
organism foarte important, practic un fel de supra-guvern al Romaniei. El se va numi Comitetul National pentru Supravegherea Macroprudentiala (CNSM).
Presedintele
acestui comitet va fi guvernatorul BNR, iar in componenta lui vor mai
intra prim-viceguvernatorul, viceguvernatorii si economistul-sef ai BNR,
presedintele si prim-vicepresedintele ASF si doi reprezentanti ai
Guvernului, desemnati de premier.
Rolul acestui comitet va fi,
dupa cum ii spune si numele, apararea stabilitatii financiare si, ceea
ce mi se pare esential, recomandarile lui nu vor fi consultative, ca in
cazul Consiliului Fiscal, ci de-a dreptul obligatorii pentru Guvernul
Romaniei, pentru BNR si ASF. Deci CNSM ii va dicta practic guvernului ce
are de facut in zona financiara.
O fi bine?
Daca
personalizam, poate parea bine. Adica ideea ca Mugur Isarescu ii poate
impune anumite masuri sau, dimpotriva, renuntarea la unele masuri lui
Victor Ponta nu mi se pare un lucru rau. Dimpotriva. In acelasi timp
insa, daca vorbim de persoane, va amintesc ca presedinte ASF a fost si Dan Radu Rusanu,
saltat de procurorii DNA direct din functie. Iar numele actualului
presedinte ASF, Misu Negritoiu, apare intr-un scandal in care banca a
carui director era e acuzata de la Washington de incalcarea embargoului impus de SUA Iranului. Iar presedintele ASF va fi membru in supra-guvernul Romaniei.
Nu
stim cine va fi guvernatorul BNR peste cativa ani, poate tot dl
Isarescu, poate altcineva, nu stim cine va fi premierul. De aceea cred
ca personalizarea poate fi o capcana si trebuie evitata.
Deci,
principial si indiferent de titularii din acest moment ai functiilor,
este indicat sa avem un astfel de supra-guvern al Romaniei? Eu zic ca
este periculos si la limita Constitutiei, daca nu chiar in afara ei.
Intr-un
sistem politic corect, guvernul este subordonat, sub aspectul
deciziilor politice, exclusiv Parlamentului. Mi se pare nefireasca
aparitia unui element de subordonare care scapa oricarei forme de
control si oricarei forme de raspundere politica.
Premierul
Romaniei, echipa si programul lui primesc un vot de investitura in
Parlament. Si totusi deasupra premierului apare un supra-premier,
nevalidat de Parlament in aceasta pozitie, care ii poate impune
premierului sa puna in practica o masura contrara programului de
guvernare pentru care a primit votul de investitura. Nu mi se pare de
esenta democratica.
Cine mai e in aceste conditii premierul
Romaniei si cum mai este respectata norma constitutionala in materie?
Avem o partajare a atributiilor sau, chiar mai rau, o ciuntire? Nu stiu
cum poate fi astfel de situatie conforma Constitutiei. Ce premier este
acela care executa legal, este chiar obligat sa execute decizii ale
altui organism decat Parlamentul?
Intelegem ca doi membri ai
guvernului urmeaza sa faca parte din CNSM. Va dau o situatie ipotetica.
Cum deciziile in CNSM se vor lua cu majoritate de voturi, este posibil
ca un membru al guvernului sa incline balanta in favoarea unei decizii
care sa contravina vointei premierului. Deci devine un ministru mai
puternic decat premierul guvernului din care face parte? Straniu.
Apoi,
ce ne facem cand guvernul trebuie sa puna in practica o decizie a
Parlamentului care intra in coliziune cu o recomandare obligatorie a
CNSM? Sa luam Codul Fiscal. Daca el ar fi revotat in forma actuala si
CNSM nu ar fi de acord (nu va fi in functie pana atunci, dar situatia
ipotetica exista) ce va face guvernul? Cine are suprematia? Daca
guvernul nu va respecta decizia CNSM, va incalca legea. Daca nu respecta
decizia Parlamentului ar trebui demis. Complicat.
Deciziile CNSM
vor putea fi atacate la CCR? Va exista un for superior care sa le poate
infirma sau ele vor fi obligatorii in mod absolut, ca un fel de porunci
ale divinitatii?
Una peste alta, in actul guvernarii apare un
organism care nu e prevazut de Constitutie, ale carui decizii sunt
obligatorii pentru guvern si in acelasi timp nu par, deocamdata, ca vor
fi supuse unui control, cu atat mai putin infirmarii de catre o alta
institutie a statului. Ceea ce mi se pare periculos.
Repet, nu
discutam despre persoane, nu discutam despre actuali titulari de
functii, ci despre institutii, functii, atributii si proceduri, acelea
care raman si dupa ce persoanele pleaca.
Urmareste Ziare.com si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Ziare.com.
Citeste mai multe despre
Sursa:
Ziare.com
Un comentariu:
Dl.Președinte al Republicii România ,Klaus Werner Iohannis ce părere are în aceasta chestiune?
Trimiteți un comentariu