http://silethismillennium.blogspot.com/2009/03/youtube-broadcast-yourself.html
 
Guvernul a aprobat un proiect de lege care prevede infiintarea unui 
organism foarte important, practic un fel de supra-guvern al Romaniei. El se va numi Comitetul National pentru Supravegherea Macroprudentiala (CNSM).
Romania va avea un supra-guvern sef peste guvern?
Vineri, 31 Iulie 2015, ora 08:21
Ioana Ene Dogioiu
Senior editor Ziare.com
Guvernul a aprobat un proiect de lege care prevede infiintarea unui 
organism foarte important, practic un fel de supra-guvern al Romaniei. El se va numi Comitetul National pentru Supravegherea Macroprudentiala (CNSM).
Presedintele
 acestui comitet va fi guvernatorul BNR, iar in componenta lui vor mai 
intra prim-viceguvernatorul, viceguvernatorii si economistul-sef ai BNR,
 presedintele si prim-vicepresedintele ASF si doi reprezentanti ai 
Guvernului, desemnati de premier.
Rolul acestui comitet va fi, 
dupa cum ii spune si numele, apararea stabilitatii financiare si, ceea 
ce mi se pare esential, recomandarile lui nu vor fi consultative, ca in 
cazul Consiliului Fiscal, ci de-a dreptul obligatorii pentru Guvernul 
Romaniei, pentru BNR si ASF. Deci CNSM ii va dicta practic guvernului ce
 are de facut in zona financiara.
O fi bine?
Daca 
personalizam, poate parea bine. Adica ideea ca Mugur Isarescu ii poate 
impune anumite masuri sau, dimpotriva, renuntarea la unele masuri lui 
Victor Ponta nu mi se pare un lucru rau. Dimpotriva. In acelasi timp 
insa, daca vorbim de persoane, va amintesc ca presedinte ASF a fost si Dan Radu Rusanu,
 saltat de procurorii DNA direct din functie. Iar numele actualului 
presedinte ASF, Misu Negritoiu, apare intr-un scandal in care banca a 
carui director era e acuzata de la Washington de incalcarea embargoului impus de SUA Iranului. Iar presedintele ASF va fi membru in supra-guvernul Romaniei.
Nu
 stim cine va fi guvernatorul BNR peste cativa ani, poate tot dl 
Isarescu, poate altcineva, nu stim cine va fi premierul. De aceea cred 
ca personalizarea poate fi o capcana si trebuie evitata.
Deci, 
principial si indiferent de titularii din acest moment ai functiilor, 
este indicat sa avem un astfel de supra-guvern al Romaniei? Eu zic ca 
este periculos si la limita Constitutiei, daca nu chiar in afara ei.
Intr-un
 sistem politic corect, guvernul este subordonat, sub aspectul 
deciziilor politice, exclusiv Parlamentului. Mi se pare nefireasca 
aparitia unui element de subordonare care scapa oricarei forme de 
control si oricarei forme de raspundere politica.
Premierul 
Romaniei, echipa si programul lui primesc un vot de investitura in 
Parlament. Si totusi deasupra premierului apare un supra-premier, 
nevalidat de Parlament in aceasta pozitie, care ii poate impune 
premierului sa puna in practica o masura contrara programului de 
guvernare pentru care a primit votul de investitura. Nu mi se pare de 
esenta democratica.
Cine mai e in aceste conditii premierul 
Romaniei si cum mai este respectata norma constitutionala in materie? 
Avem o partajare a atributiilor sau, chiar mai rau, o ciuntire? Nu stiu 
cum poate fi astfel de situatie conforma Constitutiei. Ce premier este 
acela care executa legal, este chiar obligat sa execute decizii ale 
altui organism decat Parlamentul?
Intelegem ca doi membri ai 
guvernului urmeaza sa faca parte din CNSM. Va dau o situatie ipotetica. 
Cum deciziile in CNSM se vor lua cu majoritate de voturi, este posibil 
ca un membru al guvernului sa incline balanta in favoarea unei decizii 
care sa contravina vointei premierului. Deci devine un ministru mai 
puternic decat premierul guvernului din care face parte? Straniu.
Apoi,
 ce ne facem cand guvernul trebuie sa puna in practica o decizie a 
Parlamentului care intra in coliziune cu o recomandare obligatorie a 
CNSM? Sa luam Codul Fiscal. Daca el ar fi revotat in forma actuala si 
CNSM nu ar fi de acord (nu va fi in functie pana atunci, dar situatia 
ipotetica exista) ce va face guvernul? Cine are suprematia? Daca 
guvernul nu va respecta decizia CNSM, va incalca legea. Daca nu respecta
 decizia Parlamentului ar trebui demis. Complicat.
Deciziile CNSM
 vor putea fi atacate la CCR? Va exista un for superior care sa le poate
 infirma sau ele vor fi obligatorii in mod absolut, ca un fel de porunci
 ale divinitatii?
Una peste alta, in actul guvernarii apare un 
organism care nu e prevazut de Constitutie, ale carui decizii sunt 
obligatorii pentru guvern si in acelasi timp nu par, deocamdata, ca vor 
fi supuse unui control, cu atat mai putin infirmarii de catre o alta 
institutie a statului. Ceea ce mi se pare periculos.
Repet, nu 
discutam despre persoane, nu discutam despre actuali titulari de 
functii, ci despre institutii, functii, atributii si proceduri, acelea 
care raman si dupa ce persoanele pleaca. 
Urmareste Ziare.com si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Ziare.com.
Citeste mai multe despre  
Sursa:  
Ziare.com
Un comentariu:
Dl.Președinte al Republicii România ,Klaus Werner Iohannis ce părere are în aceasta chestiune?
Trimiteți un comentariu