Poreclă Sile this Millennium Pseudonime sile_this_millennium
joi, 8 noiembrie 2007
miercuri, 7 noiembrie 2007
Yahoo! 360° - Sin D's Blog
Yahoo! 360° - Sin D's Blog
[Un roman din Italia: Ne-au scris pe ziduri "O sa va crapam capul"!] 18:47 - Un roman din Italia: Ne-au scris pe ziduri "O sa va crapam capul"!
Bunele relatii, simpatia reciproca dintre romani si italieni sunt pe cale sa se duca definitiv pe apa sambetei. Daca nu definitiv, atunci in mod sigur, pentru foarte multa vreme. Si nu e vorba despre relatiile oficiale dintre cele doua state, care nu se stie daca s-au simpatizat vreodata foarte tare, ci la acelea dintre oamenii simpli. Oameni care muncesc cot la cot, care se salutau dimineata si nu banuiau ca le va mai creste un ochi, la spate, pentru a se pandi reciproc. Toata stirea
Copyright © 2006 Ziare.com
YouTube - Tudor Ionescu despre "Tigani sau Rromi" la TVR 1
YouTube - Tudor Ionescu despre "Tigani sau Rromi" la TVR 1: "Tudor Ionescu despre 'Tigani sau Rromi' la TVR 1"
Yahoo! 360° - Sin D's Blog
Yahoo! 360° - Sin D's Blog: "gipsy life in EurOpa(U E)"
Marele esec al integrarii rromilor
Florian Bichir, Mircea Marian
Criza romanilor din Italia a readus in atentie o problema veche de sute ani: integrarea precara in societatea de tip european a unei bune parti din etnia rroma. Sociologi si analisti sustin ca problema rromilor romani e, in primul rand, problema Romaniei, si apoi a Europei.
"Spunem ca nu vor sa se integreze, dar ce conditii le oferim?"*(...)
O ISTORIE VECHE
Rromii in Europa: saracie si izolare
Majoritatea rromilor - in jur de 80a din totalul de aproximativ 15 milioane - traiesc in Europa, in conditii de saracie, izolati de societate si de autoritati, fara acces la educatie si la un loc de munca, apreciaza Amnesty International, intr-un raport recent.
Noua state europene, printre care si Romania, au demarat in 2005 o initiativa botezata „Deceniul de incluziune a rromilor”,(...)
ele mai importante comunitati de rromi traiesc in centrul si estul Europei, dar, ca si in cazul Romaniei, numarul lor variaza intre recensamintele oficiale si estimarile neoficiale.
Cehia are intre 11.000 si 200.000 de rromi, Slovacia, intre 95.000 si 550.000, Ungaria, intre 200.000 si 600.000 de rromi, iar rapoartele europene privind situatia acestei minoritati sunt de cele mai multe ori negative. In toate cele trei tari membre UE, rata somajului printre rromi atinge 75%-80%, atunci cand au acces la educatie, copiii invata in scoli speciale, iar intreaga comunitate este victima a prejudecatilor rasiale venind din partea majoritarilor, precizeaza Amnesty International.
In conditii similare traiesc rromii din Croatia, Macedonia sau Serbia, dar si cei din Bulgaria. Intre 370.000 si 700.000 de rromi traiesc in Bulgaria, majoritatea sub limita saraciei, iar rapoartele oficiale au subliniat in mai multe randuri masurile discriminatorii ale autoritatilor.(Adrian Cochino)
POVESTEA UNUI POPOR
Tiganii si drumul lor din India
Primele atestari documentare privind prezenta tiganilor pe pamant romanesc dateaza din secolul al XIV-lea, dar Mihail Kogalniceanu si Nicolae Iorga asociaza venirea lor in spatiul carpato-danubiano-pontic cu invazia tatareasca din 1260.
Un hrisov din 1385 din timpul domniei lui Dan Voda al Tarii Romanesti face referire la o danie in beneficiul Manastirii Vodita-Tismana a 40 de salase de tigani. Inca din acelasi secol, numarul acestor robi era destul de mare, de vreme ce, in 1388, Mircea cel Batran inzestra ctitoria sa de la Cozia cu 300 de salase de robi tigani. La Suceava, in 1417, erau stabiliti cu aprobarea lui Alexandru cel Bun 3.000 de robi tigani. (F. Bichir)
Desi abordata tangential, problema tiganilor este tratata pe intelesul tuturor de reputatul istoric Neagu Djuvara in a sa carte „O istorie a romanilor povestita celor tineri”. Constient de valoarea expresiei „cunoscandu-ne trecutul putem intelege prezentul”, savantul ofera o fresca succinta, dar sugestiva a istoriei tiganilor: de unde vin, cand au ajuns pe meleagurile noastre, dar si sursa originara a rupturii lor de societate, produsa inca de-acum sase secole! Tiganii au avut statutul de paria (patura cea mai de jos a societatii) atat in India, de unde provin, cat si in tarile prin care au trecut. Unele popoare i-au alungat (persanii, turcii, bizantinii). Altele - cum este cel roman - i-au asuprit. Pretutindeni au fost desconsiderati si tratati ca o rasa inferioara.
Redam alaturat cateva fragmente din cartea lui Neagu Djuvara in care este povestita, pe scurt, traiectoria istorica a tiganilor. Intertitlurile apartin redactiei.
Atigani: a nu se atinge!
Incepand cu ultimii ani ai veacului al XIV-lea, in Tarile Romane apare inca o categorie de locuitori si mai defavorizati, lipsiti si de proprietate, de pamant ori de case, dar si de libertatea de miscare, cu un cuvant, robi: tiganii.
Tiganii pot fi urmariti in exodul lor de mii de kilometri si sute de ani. A fugit din nordul Indiei un trib intreg, care n-a mai putut indura regimul la care era supus acolo de clasele sociale superioare. Facea parte probabil din casta „paria”, de membrii careia cei din castele superioare nici n-aveau voie sa se atinga. Si (sa fie doar coincidenta?) numele tiganilor, scris in primele noastre documente „atigani”, e probabil derivat din verbul grecesc „athinganein”: a nu se atinge! Au strabatut tot Orientul Mijlociu, respinsi din loc in loc, razboindu-se cat au putut cu persanii si cu turcii, pana au ajuns in Europa, in Imperiul Bizantin, alungati din Asia Mica de turcii otomani. Nici aici n-au avut ragaz, in imparatia bizantina, redusa de-acum (in veacul al XIV-lea) la Grecia continentala si o fasie de pamant corespunzand Turciei europene de azi si sudului Bulgariei - regiune careia i se zicea Romania, caci bizantinii, perpetuand timp de o mie de ani pretentia ca reprezentau Imperiul Roman, isi ziceau romei. Din sederea lor in Romania si-au tras tiganii si numele de „romi”, la care tin astazi.
Netotii: tiganii ascunsi in codri
La noi au ajuns, tot refugiindu-se palcuri-palcuri; pe masura ce treceau Dunarea, domnia si boierii, care duceau lipsa de brate de munca, i-au facut robi, adica muncitori lipsiti de orice drepturi - si au fost impartiti pe la mosiile boieresti pentru tot felul de meserii si de munci casnice si, de asemeni, pe la manastiri, iar o mica parte - cei mai norocosi - au fost pastrati ca robi domnesti, de pilda insarcinati cu cautarea aurului prin albiile raurilor! Acestia erau numiti „aurari”. Dintre robii boieresti, unii erau lasati sa-si exercite meseriile cutreierand tara cu satra lor, caci erau foarte indemanatici ca fierari, tinichigii, potcovari, spoitori. Numai o data pe an aveau datoria sa se mai intoarca la stapan, spre numaratoare si pentru casatorii. Mici grupuri de nesupusi au dainuit sute de ani ascunsi printre codri desi, intr-o stare atat de groaznica de saracie si salbaticie, incat li s-a zis „netoti”.
„Nu este vina lor, ci a veacurilor de durere”
(...) Guvernul revolutionar de la 1848 (n.r. - care a rezistat doar trei luni) a incercat sa ia masuri radicale. De pilda, decreteaza libertatea tiganilor, care veacuri de-a randul traisera intr-o situatie subalterna, jignitoare, erau maltratati, batuti, asta explicand multe dintre mentalitatile lor. Nu este vina lor, ci a veacurilor de durere si injosire pe care le-au indurat. Au fost eliberati in principiu in 1848, dar dupa innabusirea Revolutiei masura n-a apucat sa fie aplicata. Incepusera insa cativa boieri, cum au fost Ion Campineanu sau Mihai Voda Sturdza, sa-i elibereze pe propriii lor tigani; manastirile si-au dat seama ca robia nu corespundea cu milostenia crestina si i-au eliberat si ele - asa incat prin anii 1850 nu mai ramaneau decat vreo 5.000 de robi tigani in Tara Romaneasca si tot atatia in Moldova, numai robi particulari, la boieri, pentru care faceau toate meseriile prin casa, erau bucatari, lemnari, fierari, potcovari, spoitori etc. Dar si lautari! Eliberarea lor totala n-a inceput decat in 1856. Pare de neinchipuit ca in veacul al XIX-lea sa mai fi existat inca robi la noi, dar ganditi-va ca Statele Unite ale Americii au mai asteptat inca sase-sapte ani pentru a-i dezrobi pe negri! (Matei Udrea)
Copyright |Ringier Romania |
Marele esec al integrarii rromilor
7 Noiembrie 2007
Florian Bichir, Mircea Marian
Criza romanilor din Italia a readus in atentie o problema veche de sute ani: integrarea precara in societatea de tip european a unei bune parti din etnia rroma. Sociologi si analisti sustin ca problema rromilor romani e, in primul rand, problema Romaniei, si apoi a Europei.
"Spunem ca nu vor sa se integreze, dar ce conditii le oferim?"*(...)
O ISTORIE VECHE
Rromii in Europa: saracie si izolare
Majoritatea rromilor - in jur de 80a din totalul de aproximativ 15 milioane - traiesc in Europa, in conditii de saracie, izolati de societate si de autoritati, fara acces la educatie si la un loc de munca, apreciaza Amnesty International, intr-un raport recent.
Noua state europene, printre care si Romania, au demarat in 2005 o initiativa botezata „Deceniul de incluziune a rromilor”,(...)
ele mai importante comunitati de rromi traiesc in centrul si estul Europei, dar, ca si in cazul Romaniei, numarul lor variaza intre recensamintele oficiale si estimarile neoficiale.
Cehia are intre 11.000 si 200.000 de rromi, Slovacia, intre 95.000 si 550.000, Ungaria, intre 200.000 si 600.000 de rromi, iar rapoartele europene privind situatia acestei minoritati sunt de cele mai multe ori negative. In toate cele trei tari membre UE, rata somajului printre rromi atinge 75%-80%, atunci cand au acces la educatie, copiii invata in scoli speciale, iar intreaga comunitate este victima a prejudecatilor rasiale venind din partea majoritarilor, precizeaza Amnesty International.
In conditii similare traiesc rromii din Croatia, Macedonia sau Serbia, dar si cei din Bulgaria. Intre 370.000 si 700.000 de rromi traiesc in Bulgaria, majoritatea sub limita saraciei, iar rapoartele oficiale au subliniat in mai multe randuri masurile discriminatorii ale autoritatilor.(Adrian Cochino)
POVESTEA UNUI POPOR
Tiganii si drumul lor din India
Primele atestari documentare privind prezenta tiganilor pe pamant romanesc dateaza din secolul al XIV-lea, dar Mihail Kogalniceanu si Nicolae Iorga asociaza venirea lor in spatiul carpato-danubiano-pontic cu invazia tatareasca din 1260.
Un hrisov din 1385 din timpul domniei lui Dan Voda al Tarii Romanesti face referire la o danie in beneficiul Manastirii Vodita-Tismana a 40 de salase de tigani. Inca din acelasi secol, numarul acestor robi era destul de mare, de vreme ce, in 1388, Mircea cel Batran inzestra ctitoria sa de la Cozia cu 300 de salase de robi tigani. La Suceava, in 1417, erau stabiliti cu aprobarea lui Alexandru cel Bun 3.000 de robi tigani. (F. Bichir)
Desi abordata tangential, problema tiganilor este tratata pe intelesul tuturor de reputatul istoric Neagu Djuvara in a sa carte „O istorie a romanilor povestita celor tineri”. Constient de valoarea expresiei „cunoscandu-ne trecutul putem intelege prezentul”, savantul ofera o fresca succinta, dar sugestiva a istoriei tiganilor: de unde vin, cand au ajuns pe meleagurile noastre, dar si sursa originara a rupturii lor de societate, produsa inca de-acum sase secole! Tiganii au avut statutul de paria (patura cea mai de jos a societatii) atat in India, de unde provin, cat si in tarile prin care au trecut. Unele popoare i-au alungat (persanii, turcii, bizantinii). Altele - cum este cel roman - i-au asuprit. Pretutindeni au fost desconsiderati si tratati ca o rasa inferioara.
Redam alaturat cateva fragmente din cartea lui Neagu Djuvara in care este povestita, pe scurt, traiectoria istorica a tiganilor. Intertitlurile apartin redactiei.
Atigani: a nu se atinge!
Incepand cu ultimii ani ai veacului al XIV-lea, in Tarile Romane apare inca o categorie de locuitori si mai defavorizati, lipsiti si de proprietate, de pamant ori de case, dar si de libertatea de miscare, cu un cuvant, robi: tiganii.
Tiganii pot fi urmariti in exodul lor de mii de kilometri si sute de ani. A fugit din nordul Indiei un trib intreg, care n-a mai putut indura regimul la care era supus acolo de clasele sociale superioare. Facea parte probabil din casta „paria”, de membrii careia cei din castele superioare nici n-aveau voie sa se atinga. Si (sa fie doar coincidenta?) numele tiganilor, scris in primele noastre documente „atigani”, e probabil derivat din verbul grecesc „athinganein”: a nu se atinge! Au strabatut tot Orientul Mijlociu, respinsi din loc in loc, razboindu-se cat au putut cu persanii si cu turcii, pana au ajuns in Europa, in Imperiul Bizantin, alungati din Asia Mica de turcii otomani. Nici aici n-au avut ragaz, in imparatia bizantina, redusa de-acum (in veacul al XIV-lea) la Grecia continentala si o fasie de pamant corespunzand Turciei europene de azi si sudului Bulgariei - regiune careia i se zicea Romania, caci bizantinii, perpetuand timp de o mie de ani pretentia ca reprezentau Imperiul Roman, isi ziceau romei. Din sederea lor in Romania si-au tras tiganii si numele de „romi”, la care tin astazi.
Netotii: tiganii ascunsi in codri
La noi au ajuns, tot refugiindu-se palcuri-palcuri; pe masura ce treceau Dunarea, domnia si boierii, care duceau lipsa de brate de munca, i-au facut robi, adica muncitori lipsiti de orice drepturi - si au fost impartiti pe la mosiile boieresti pentru tot felul de meserii si de munci casnice si, de asemeni, pe la manastiri, iar o mica parte - cei mai norocosi - au fost pastrati ca robi domnesti, de pilda insarcinati cu cautarea aurului prin albiile raurilor! Acestia erau numiti „aurari”. Dintre robii boieresti, unii erau lasati sa-si exercite meseriile cutreierand tara cu satra lor, caci erau foarte indemanatici ca fierari, tinichigii, potcovari, spoitori. Numai o data pe an aveau datoria sa se mai intoarca la stapan, spre numaratoare si pentru casatorii. Mici grupuri de nesupusi au dainuit sute de ani ascunsi printre codri desi, intr-o stare atat de groaznica de saracie si salbaticie, incat li s-a zis „netoti”.
„Nu este vina lor, ci a veacurilor de durere”
(...) Guvernul revolutionar de la 1848 (n.r. - care a rezistat doar trei luni) a incercat sa ia masuri radicale. De pilda, decreteaza libertatea tiganilor, care veacuri de-a randul traisera intr-o situatie subalterna, jignitoare, erau maltratati, batuti, asta explicand multe dintre mentalitatile lor. Nu este vina lor, ci a veacurilor de durere si injosire pe care le-au indurat. Au fost eliberati in principiu in 1848, dar dupa innabusirea Revolutiei masura n-a apucat sa fie aplicata. Incepusera insa cativa boieri, cum au fost Ion Campineanu sau Mihai Voda Sturdza, sa-i elibereze pe propriii lor tigani; manastirile si-au dat seama ca robia nu corespundea cu milostenia crestina si i-au eliberat si ele - asa incat prin anii 1850 nu mai ramaneau decat vreo 5.000 de robi tigani in Tara Romaneasca si tot atatia in Moldova, numai robi particulari, la boieri, pentru care faceau toate meseriile prin casa, erau bucatari, lemnari, fierari, potcovari, spoitori etc. Dar si lautari! Eliberarea lor totala n-a inceput decat in 1856. Pare de neinchipuit ca in veacul al XIX-lea sa mai fi existat inca robi la noi, dar ganditi-va ca Statele Unite ale Americii au mai asteptat inca sase-sapte ani pentru a-i dezrobi pe negri! (Matei Udrea)
Copyright |Ringier Romania |
marți, 6 noiembrie 2007
People and Places
People and Places: "Photo Gallery: Romantic Rome Part of the Places of a Lifetime series from Traveler magazine Click here to find out more! 1 of 10NEXT Photo: Sant Angelo Bridge Photo: Sant Angelo BridgePhoto: The PantheonPhoto: Romans on lunch breakPhoto: Tiber river boatPhoto: Nuns in St. Peter’s SquarePhoto: Man in Piazza del CampidoglioPhoto: Italian businessmenPhoto: Diners near PantheonPhoto: Pigeons in St. Peters SquarePhoto: Ruins of the Roman Forum ENLARGEWALLPAPER Statues of angels designed by 17th-century sculptor Gian Lorenzo Bernini decorate the Sant’Angelo Bridge."
Mr. Cioroianu's Romania
--
The Romanian foreign minister's public statements are representative of Romania's official view. Mr. Cioroianu's words have been taken seriously abroad and analyzed as such, although they have been criticized and mocked at home, causing indignation and absolutely motivated protests. Or how can there be dialogue with a state, unless you start from the idea that Romania's most important institutional actor in foreign affairs expresses the Romanian message?
As a foreign minister in a European country, Mr. Adrian Cioroianu expressed a perfectly anti-European message, opposing not only the EU's fundamental principles, but also all the game rules in the European system. In November 2007, Cioroianu expressed a hallucinating message sending not only ourselves back in history, in the era of the Totalitarian system and the Nazi intolerance. There is one more thing, even more serious and harder to forgive, since he is a minister in a European government and he is supposed to know (or at least to realize) that the European solidarity rule always works when such messages are at stake. They work either positively, which can't possibly be the case now, or negatively, by delimitation and quarantine. Given the context, he has done great harm to Romania's interests. Even if Romanian politicians can be forgiven for their lack of experience and knowledge, even if the dirty political disputes in Bucharest can also be forgiven, there is one limit no one can cross.
This is about Europe's historical memory, the one that registered the dreadful deeds of the Nazi legislation, which later on was used as model for the Soviet assassinations. That legislation allowed for the separation, within the same nation, between groups of superior category and groups who had to be isolated and then turned into ghettos and concentration camps. Against this memory they tried to build a different kind of Europe, based on other principles and rules. Romania is the first EU state that has expressed something else by Adrian Cioroianu's message. And it will undoubtedly be sanctioned as such.
How can Romania possibly be the first to say tremendously foolish things again? How can Romanian diplomacy be headed by a historian unaware of how dramatical it is to refer to the Egyptian exile's symbol, for it is impossible not to make a connection between our minister's foolish words and the episode the Jews went through, ending up with the exodus Moses led?
Cioroianu's message is innovative in one more sense. The massage of Romania's top diplomat sounds like this: The Europeans' difficulties have so far been caused by the communities of non-EU citizens on national territories. But at home we have got a problem with some of our own citizens and out of the blue we want to collect them all and exile them to Egypt!
But is this Romania's message too? Of course it isn't. One needs to think only about Romania's traditional tolerance and interethnic cohabitation. The message expresses one more thing: our politicians' inability to find domestic solutions to priority problems. The commitments made in Brussels have proved just words. And Mr. Cioroianu's Romania will pay for it instead of Mr. Cioroianu himself.
Cristian UNTEANU
Abonați-vă la:
Postări (Atom)