Ce e un om , ori un an ,sau un mileniu?
Toate trecătoare luate implacabil de valul timpului
și cu valul laolată se vor risipi
înghțite câte unul în câte unul în uitarea neagră a orizontului din zare care va fi în briză mării fără tine .
D.Sin.
Poreclă Sile this Millennium Pseudonime sile_this_millennium
marți, 29 septembrie 2015
Strania poveste a pavilionului maritim românesc - de Cristian Hagi , 28 septembrie 2015 - Sursa : România Liberă
- stire actualizata la ora 08:56, 29 septembrie 2015
Nava Hispania a trecut, în 2013, la pavilion românesc. Acum este înmatriculată în Portugalia
Un contract semnat în septembrie 2012 este disputat în instanță de către o firmă cu sediul în Cipru și de ANR. Acum
trei ani, pe 12 septembrie 2012, Eugen Olteanu era numit director al
Autorității Navale Române. În mod straniu, în aceeași zi, Olteanu ia
decizia să semneze un contract extrem de important: cedarea pavilionului
maritim al României pentru o perioadă de 30 de ani către o firmă din
Cipru. O
informație care poate fi relevantă este că Olteanu a fost numit în
funcție de Valentin Preda, fost consilier al lui Radu Mazăre (pe care
acesta îl categorisise public drept un ”băiat performant”), care atunci
ocupa funcția de secretat de stat în Ministerul Transporturilor. La
numai câteva zile de la semnarea actului, Olteanu pleacă din funcție.
DNA a deschis un dosar care îl viza, dar aceasta a decedat la scurt
timp. Succesorii săi au refuzat să pună în aplicare un ordin suspect,
despre care se spune că a fost semnat numai de directorul Olteanu, fără a
avea avizul consiliului de conducere al ANR. Mai mult, surse bine
informate au declarat pentru „România liberă“ că o astfel de decizie nu
putea fi luată de ANR, ci numai de către Ministerul Transporturilor. În
paranteză fie spus, și Valentin Preda este parte a unui dosar
instrumentat de DNA, despre care nu se mai știu noutăți de mult timp.
Cert este că, după ce a fost ridicat pentru audieri, premierul Ponta l-a
înlăturat cu viteza fulgerului din funcție, fapt ce a atras furia
șefilor PSD Constanța de atunci, Nicușor Constantinescu și Radu Mazăre.
Partidul nu a mai propus un om pentru această funcție.
Trei ani de procese
Din
2012 până în prezent, Autoritatea Navală Română se luptă în instanțe
cu firma cipriotă, încercând să anuleze ordinul. Dosarul a ajuns atât în
atenția celor de la Tribunalul Constanța, cât și ai celor de la Curtea
de Apel Constanța. După trei ani de pasare între diverse instituții și
după ce, în noiembrie 2014, Tribunalul Constanța decisese că instanțele
din România nu sunt competente să soluționeze acest caz, avem în sfârșit
o decizie în acest caz. Curtea de Apel Constanţa a
trimis dosarul spre rejudecare, în aprilie 2015, la Tribunalul
Constanţa. Aici, pe 25 septembrie, judecătorii au admis cererea de
chemare în judecată formulată de Autoritatea Navală Română în
contradictoriu cu RIFA Holdings Limited, iar instanţa a constatat
nulitatea absolută a contractului încheiat la data de 12.09.2012 între
ANR şi Ilvana Holdings Limited (actuala RIFA Holdings Limited). „Admite
cererea de chemare în judecată formulată de reclamanta Autoritatea
Navală Română în contradictoriu cu pârâta RIFA HOLDINGS LIMITED.
Constată nulitatea absolută a Contractului de agenţie încheiat la data
de 12.09.2012 între Autoritatea Navală Română şi Ilvana Holdings
Limited, înregistrat la Autoritatea Navală Română sub nr.
16223/14.09.2012. Respinge cererea de suspendare a executării
Contractului de agenţie încheiat la data de 12.09.2012 între ANR şi
Ilvana Holdings Limited, înregistrat la ANR sub nr. 16223/14.09.2012, ca
rămasă fără obiect“, se arată în minuta instanţei. Lucrurile
nu s-au terminat însă aici. Firma cu sediul în Cipru, condusă de
oameni de afaceri germani, poate face recurs și, de asemenea, poate
apela la instanțele internaționale. Decizia Tribunalului Constanța este
numai o primă victorie pentru ANR. RIFA ar putea cere daune de peste 10
milioane de euro pentru neexecutarea contractului.
Amendați pentru încălcarea legislaţiei privind achiziţiile publice
Reamintim
că acest contract s-a aflat şi în atenția Corpului de Control al
Ministerului Transporturilor şi a Autorităţii Naţionale de Reglementare
şi Monitorizare a Achiziţiilor Publice (ANRMAP). Aceasta din urmă este
instituţia care a sancţionat ANR printr-o amendă de 180.000 de lei,
pentru încălcarea legislaţiei privind achiziţiile publice. Concret, ANR
este acuzată că ar fi semnat ilegal contractul și, mai mult, acesta ar
fi fost încheiat în condiții dezavantajoase pentru statul român. Contractul prevedea ca statul român să primească suma de o mie de dolari pentru fiecare navă înmatriculată sub pavilionul său. Precizăm
că străinii interesaţi să-şi înregistreze navele sub pavilionul
românesc o pot face și acum, pe baza Ordonanţei 42 din 1997 privind
transportul maritim şi pe căi navigabile interioare, republicată cu
modificările şi completările ulterioare, OG 19/2012.
PROBLEME. Ce se poate întâmpla
Faptul
că o navă este înregistrată sub pavilion naţional aduce obligaţii
statului român. Dacă o navă este implicată într-un transport ilegal de
arme, de droguri, într-o poluare masivă, imaginea ţării are de suferit,
spune Andrian Mihei, fost șef al ANR. Există și posibilitatea ca statul
de pavilion să aibă obligaţii legale pentru membrii echipajului
implicați în incidente, cum ar fi luarea de ostatici. ”Constată
nulitatea absolută a Contractului de agenţie încheiat la data de
12.09.2012 între Autoritatea Navală Română şi Ilvana Holdings Limited,
înregistrat la Autoritatea Navală Română sub nr. 16223/14.09.2012.“ – Tribunalul Constanța.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu