http://silethismillennium.blogspot.com/2009/03/youtube-broadcast-yourself.html
Isabela Vasiliu-Scraba, „Rinocerizarea” criteriului biografic la un istoric dilematic
Motto: „Am văzut Rinocerii
de Ionescu. Alături de sclavia economică, rinocerizarea e unul din
flagelele cumplite și permanente pe care omul e nevoit să le suporte.
Rinocerizarea e perfect valabilă peste tot unde se face politică
și se propagă vreo ideologie”. (Victor Felea, Jurnal, 13 sept.
1964).
„Rinocerizarea”
criteriului biografic s-a putut observa la un istoric dilematic recenzând
Scrisorile din București, 1944-1946 (Ed. Limes, Cluj-Napoca, 2006)
trimise de profesorul Eric Tappe (1910-1992) specialist în limba română la
Universitatea din Londra, fost elev al istoricului Grigore Nandriș de la
Londra (fratele memorialistei Anița Nandriș Cudla deportată de
sovietici de la Cernăuți în Siberia pentru 20 de ani). Ȋntr-un
articol din 2008 (vezi „Dilema Veche”, Nr. 211/ 2008), Andrei Pippidi
mentionează relațiile englezului Tappe cu români de prestigiu, cu
istoricul academician gen. Radu Rosetti, cu arheologul Ion Nestor (1905-1974),
director al Muzeului Național de Antichități - devenit din 1956
Institutul de Arheologie al Academiei-, și cu Marioara Golescu (1), -
ultima fiind cea care a avut ideea de a salva prin fotografiere multe din Tăblițele
de la Sinaia făcute dispărute în comunism (vezi Isabela
Vasiliu-Scraba, Un ziarist, o filoloagă și o carte bombă:
Cronica geto-dacă de pe Tăblițele de la Sinaia, în rev.
„Oglinda literară”, Focșani, Nr. 76/ 2008, p.3382, http://www.isabelavs.go.ro/Articole/dan_romalo2.htm ), dar „uită” arestările istoricilor
menționați, detenții începute la Ministerul de Interne condus de
Teohari Georgescu / Burăh Tescovici. „Regimurile care
funcționeză pe baza terorii exercitate de o poliție
politică” ar fi conspirative, observa în 2002 un fost deținut
politic, nepot al istoricului militar Radu Rosetti, decedat în temnița
comunistă din Sighetul Marmației (2).
„Rinocerizarea”
devine posibilă după „cucerirea puterii prin modificarea
mentalității, grație hegemoniei ideologice” veșnic
atentă ca cele spuse și publicate să nu-i fie defavorabile (vezi
Ion Varlam, Pseudoromânia. Conspirarea deconspirării,
București, Ed. Vog, 2004, p.68). Istoricul Ion Varlam vede o ilustrare
simbolică a conspirativității chiar în numele conspirativ al
unor comuniști precum Lenin, Stalin, Molotov, Teohari Georgescu, Vasile
Luca, Walter Roman, Silviu Brucan, Leonte Răutu, Andrei Oișteanu,
Paul Cornea, Zigu Ornea, etc.” (Op. Cit., p.66).
După
moda „libertății de expresie” dinainte de 1990 când era absolut
interzis a se vorbi în public despre martirii închisorilor comuniste (vezi
Isabela Vasiliu-Scraba, Moartea martirică a Sfântului Arsenie Boca,
https://isabelavs2.wordpress.com/parintele-arsenie-boca/isabelavs-martiriul7-boca/) și despre milioanele de detenținuți
politic de după 23 august 1944 (vezi Monumentul victimelor
comunismului din Elveția, la Chene Bours, aproape de Geneva) dilematicul
recenzent al Scrisorilor din București s-a ferit să
menționeze temnița politică făcută fără nici
o vină de exact acele personalități care-l impresionaseră
pe Eric Tappe în anii șederii sale de la sfârșitul anului 1944
până în 1948 la Misiunea Militară Britanică din București.
Despre
detenția Marioarei Golescu (1897-1987), condamnată la 20 de ani de
muncă silnică (3), aflăm de la d-na Aspazia Oțel Petrescu
povestind în două pagini antologice cum a salvat-o Marioara Golescu
după înghețul pe timp de iarnă la izolator (vezi Aspazia
Oțel Petrescu, Strigat-am către Tine, Doamne...,
București, Ed. Platytera, 2008, pp. 233-235, prima ediție în 2000 la
Fundația Culturală Buna Vestire, pp. 235-238).
Ȋn
cazul Mariei Golescu (specialistă care studiase mult în
străinătate) arestată în 1949, „uituceala” dilematicului istoric
Andrei Pippidi este cu atât mai semnificativă, cu cât nobila
specialistă în artă bisericească, „poliglotă și
plină de înțelepciune” (apud. Aspazia Oțel Petrescu) făcuse
anii de temniță comunistă pentru „vina” de a-l fi cunoscut
și a fi corespondat cu britanicul Eric Tappe (4), „vină” care le-a
dat prilej agenților Moscovei să-i confecționeze acuzația
de „spioană britanică” și s-o condamne pentru „înaltă
trădare de patrie”.
Note și considerații marginale:
1.Colaboratoare cu articole de
istoria artei bizantine în reviste prestigioase ale vremii (Revista
Fundațiilor Regale, Cronica numismatică și arheologică,
Convorbiri literare, Revue historique du Sud-Est europeen, Boabe de grâu, etc)
Maria Golescu a publicat în Buletinul Comisiunii Istorice, 1943-1944, articolul
Un arhitect român la începutul veacului al XIX-lea : meșterul Ilie
Gulie, pp.109-113, on-line https://fr.scribd.com/doc/264118184/Maria-Golescu-Mesterul-Ilie-Gulie-1943-1944 . Despre caietele ei aflate în arhiva Institutului de Istoria Artei
„George Oprescu” din București s-a publicat în 16 mai 2013 un articol
scris de Silvia Marin Barutcieff și Cristina Bogdan, on-line la http://revistacultura.ro/nou/2013/05/lada-de-zestre-a-mariei-golescu/ .
2. Despre academicienii și
istoricii supuși regimului de exterminare din inchisoarea de la Sighetul
Marmației se poate citi în cartea profesorului Nuțu Roșca, Închisoarea
elitei românești (Baia Mare, Ed. Gutinul, 1998) de unde aflăm
că rinocerizații regimului comunist scriau pe actele de deces ale
celor uciși după gratii „persoană fără ocupație”.
Iată câteva nume ale „dezocupaților” arestați de poliția
politică: academician George Brătianu, decedat la 55 de ani după
trei ani de temniță, doctor în litere la Sorbona, profesor de istorie
universală, succesor al lui N. Iorga; acad. Alex. Lapedatu, decedat
după trei luni de închisoare politică, din 1935 președinte al
Academiei Române; acad. Ioan Lupaș, președinte al Secției
Istorice a Academiei Române, descoperitorul actelor originale ale Unirii
ortodocșilor cu papistașii, istoric sfătuit de Lucian Blaga
să nu publice sub comuniști actele din care reiese
înșelăciunea catolicilor; acad. Ion Nistor, fost rector al
Universității din Cernăuți, unde era profesor de Istoria
Românilor ; acad. Dumitru Caracostea, doctor în filologie romanică la
Viena cu W. Meyer-Luebke, fost profesor universitar la catedra de Istorie
literară și Folclor de la Universitatea din București, fost
Președinte al Secției Literare a Academiei Române, deținut din
1950 până în 1955 la inchisoarea din Sighet fără a fi fost
judecat și condamnat; filozoful academician Ion Petrovici specializat în
Germania șI în Franța, fost profesor de logică și de
istoria filozofiei la Universitatea din Iași, apoi la Universitatea din București,
italienistul Alexandru Marcu, membru corespondent al Academiei purtat în
lanțuri în închisoare împreună cu filozoful Mircea Vulcănescu,
ambii omorâți după gratii ; poetul Adrian Maniu, membru
corespondent al Academiei, publicat după ieșirea din
temniță de poetul Mircea Ciobanu (vezi Isabela Vasiliu-Scraba, Poet
la vremea lui Ahab, https://isabelavs2.wordpress.com/articole/isabelavs-ciobanu10mirceapoezii/ ); istoricul basarabean Ion Pelivan care a făcut parte din
Delegația României la Conferințele de pace de la Paris șI
Geneva, decedat după patru ani de închisoare comunistă; istoricul
Teofil Sauciuc-Săveanu, fost rector al Universității din CernăuțI
unde a predat filologie clasică, doctor în filozofie șI litere la
Viena, profesor de istorie antică șI epigrafie la Universitatea din
București; acad. Radu Rosetti, istoric militar, fost director al Muzeului
Militar șI apoi al Bibliotecii Academiei; acad. Silviu Dragomir (unchiul
filozofului Alexandru Dragomir, vezi interviul refăcut șI adnotat de
Isabela Vasiliu Scraba https://isabelavs2.wordpress.com/miscellanea/isabelavs-adnotat3-interviu-alxdragomir/ ), istoric cercetător al arhivelor austriece șI maghiare, fost
profesor universitar, doctor în teologie șI istoric al bisericii; acad.
George Fotino, eminent specialist în limbi clasice, fost decan șI profesor
de istorie a dreptului românesc la Universitatea din București; istoricul
Ștefan Meteș, membru corespondent al Academiei, fost director al
Arhivelor Statului din 1922 până în 1947; istoricul Victor Papacostea,
fost profesor la Facultatea de Litere șI Filozofie din București
șI întemeietorul Institutului de Studii șI Cercetări Balcanice;
Zenovie Pâclișanu, decedat în închisoarea din Sighetul Marmațiuei,
membru corespondent al Academiei, autor de scrieri privitoare la istoria
bisericească, fost profesor de teologie la Blaj (vezi Isabela
Vasiliu-Scraba, Contextualizări. Elemente pentru o topologie a
prezentului, Slobozia, Ed. Star Tipp, 2002, pp. 141-142, http://www.scribd.com/doc/130732402/IsabelaVasiliuScrabaContextualizari ).
3.Condamnarea de 20 de ani de
muncă silnică a aflat-o d-na Aspazia Oțel Petrescu de la
Marioara Golescu (1897-1987) întemnițată la 53 de ani probabil doar
pentru că era o „medievalistă de mare cultură și cu o minte
fermecătoare, pasionată de istorie și de arheologie” (Dan
Romalo, Cronica getă pe plăci de plumb, Ed. Alcor,
București, 2005, p.19). Informația Aspazia Oțel Petrescu este
mai credibilă decât „condamnarea la 16 ani” despre care scrie Enciclopedia
României on-line după George Marcu (coordonator), Enciclopedia
personalităților feminine din România, București, Ed.
Meronia, 2012, mai ales că inerția vremurilor de teroare
securistă e sezizabilă exact la capitolul istoriei detențiilor
politice despre care înainte de 1990 era absolut interzis a se vorbi. Iată
pasajul despre Maria Golescu din cartea fostei studente a lui Lucian Blaga
ajutată să scape de „repatrierea” în URSS de mama scriitorului Marin
Tarangul (1938-2010), care-i fusese profesoară la Liceul de fete din
Cernăuți. Tânăra Aspazia ajunsese înghețată tun în
„camera secretului mare” unde condamnatele aveau pedepse mari :
„Văzând că picioarele mele refuză să-și revină,
domnișoara Marioara Golescu m-a chemat pe patul dânsei, mi-a
desfășurat picioarele din tot felul de șosete cu care au fost
îmbrăcate, doar, doar se vor încălzi și așa goale, le-a
aplicat direct pe epigastrul său, locul cel mai cald al corpului omenesc.
Nu puteam să le retrag deoarece domnișoara le ținea stâns
înlănțuite și ca să nu mă întind la o polemică pe
linia sacrificiului ce-l făcea, a început să-mi povestească un
episod din viața sa, cu adevărat extrem de interesant. Vocea ei
plăcută, cu timbru grav, ne-a dus în însorita Italie, la braț cu
Charles Diehl, reputatul bizantinolog, într-o discuție privitoare la
primele mânăstiri creștine din acea țară, discuție
polemică pe care dânsa avea s-o câștige. Mă întrebam cum putea
să suporte sloiurile de ghiață ale picioarelor mele când într-o
cameră neîncălzită într-o iarnă haină păstrarea
căldurii propriului corp era o problemă. Simțeam cum, în
schimbul căldurii ce mi-o ceda primea fiori de ghiață care îi
dădeau un frison ușor. Cu mâna ei bolnavă. în timp ce povestea,
îmi masa ușor picioarele pentru ca trecerea la starea normală să
fie mai puțin dureroasă. Și astfel, încet, încet a reușit
să-mi dezmorțească sloiurile de gheață și
să-mi aducă picioarele la o stare normală. Eu eram foarte
mândră că eram nepoata bunicilor mei, unul fost căpitan de
răzeși sub Soroca Nistrului, celălalt fost plăieș
vornic în Cotenii de sub Cernăuți… Cât de mândră trebuie să
fie domnișoara Mărioara Golescu de strămoșii ei,
această voevodală prințesă valahă (căci
Goleștii una sînt cu Basarabii) și cât de vrednică era de ei,
căci pe un câmp de luptă diferit de acela pe care luptaseră ei
nu a pregetat să încălzească la sânul ei plebeenele mele
picioare” (Aspazia Oțel Petrescu, Strigat-am către tine, Doamne,
2008, pp.233-235).
4. Corespondența dintre
Eric Tappe și Maria Golescu (din perioada 1946-1979) se află în
arhiva School of Slavonic and Est European Studie htts, Tappe Collection,
vezi http://www.aim25.ac.uk/cgi-bin/vcdf/detail?coll_id=7064&inst_id=58 . Maria Golescu a ajuns în Anglia „cumpărată” cu 4500 de lire
sterline la începutul deceniului șase probabil prin același personaj
Jakober prin care Ion Rațiu și alți români din exil negociau
cumpărarea filozofului Noica aflat și el fără de vină
după gratii. Prețul cumpărării lui Constantin Noica prin
acel Jakober, „traficant de vieți umane și reprezentant al
intereselor românești în domeniul cerealelor” (vezi Ion Rațiu, Cine
mă cunoaște în țară așa cum sunt?, București,
Ed. „Progresul Românesc”, 1991, p.92), ar fi fost de 3000 lire sterline,
din care Mircea Eliade ar fi dat 500 de dolari. Noica urma să
ajungă „în Apus prin luna mai 1962” (apud. Ion Rațiu, op. cit). Cum
bine se stie, Noica a ieșit din temniță abia în 1964 (vezi
Isabela Vasiliu-Scraba, Excluderea din cultura românească a lui Noica
și a poeților martirizați în închisorile comuniste, https://isabelavs2.wordpress.com/constantin-noica/isabelavs-10noicaexclus/ ).
ALTERNATIVA / THE ALTERNATIVE / L'ALTERNATIVE - Politica, cultura, stiri, publicitate |
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu