Ce e un om , ori un an ,sau un mileniu?
Toate trecătoare luate implacabil de valul timpului
și cu valul laolată se vor risipi
înghțite câte unul în câte unul în uitarea neagră a orizontului din zare care va fi în briză mării fără tine .
D.Sin.
Poreclă Sile this Millennium Pseudonime sile_this_millennium
luni, 31 august 2015
Interviu cu William Totok, membru al Consiliului ştiinţific al IICCMER: O lege „anticomunistă“ ar interzice statuia lui Adrian Păunescu - de Sabina Fati , 31 august 2015
Interviu cu William Totok, membru al Consiliului
ştiinţific al IICCMER: O lege „anticomunistă“ ar interzice statuia lui
Adrian Păunescu
William
Totok, scriitor și jurnalist stabilit la Berlin, membru al Consiliului
Științific al Institutului Naţional pentru Studierea Holocaustului în
România – „Elie Wiesel“, spune că era nevoie de o nouă lege
„antilegionară“ (Legea nr. 217/2015) pentru că precedenta era „vagă“ și
„nu ţinea cont de forma specifică a fascismului românesc, adică, în
primul rând, de legionarism, care fusese cea mai vizibilă şi cea mai
răspândită formă a extremismului de dreapta“. Totok,
membru între 1972 și 1975 al grupului de scriitori germani contestatari
„Aktionsgruppe Banat“, deţinut politic pentru „propagandă împotriva
orânduirii socialiste“ (1975-1976), este și membru al Consiliului
Știinţific al Institutului pentru Investigarea Crimelor Comunismului și
Memoria Exilului Românesc (IICCMER), din care declară că s-a
autosuspendat o dată cu acest interviu, pentru perioada cât profesorul
Radu Preda se află în fruntea acestei instituții. Profesorul
Preda declarase într-un interviu recent pentru „România liberă“ că noua
lege „antilegionară“ este „procomunistă“. Dar Totok susține că IICCMER
ar fi trebuit să gândească mai demult o lege separată „anticomunistă“,
care să limiteze „prezenţa în spaţiul publicistic a celor care au
tămâiat regimul naţional-comunist şi continuă să promoveze în mod voalat
imaginea pozitivă a naţionalismului şi şovinismului ceauşist“. William
Totok argumentează că „dacă ar exista o astfel de lege, nu ar exista o
statuie ridicată în memoria lui Adrian Păunescu şi nici o stradă care
poartă numele generalului Vasile Milea“. Totok mai adaugă că „o
amalgamare legislativă ar contribui la relativizări“ și „la stabilirea
unor simetrii artificiale“. De
ce credeți că, în România, „antilegionarii“ și „anticomuniștii“ se află
pe poziții oarecum ireconciliabile, când a început acest război? W.T.:
Nu este vorba de poziţii ireconciliabile, poţi fi fără probleme
antilegionar şi, în acelaşi timp, împotriva crimelor comunismului.
Promulgarea de către preşedintele ţării a Legii nr. 217/2015,
modificate, a stârnit o avalanşă publicistică, întreţinută mai ales de
câteva persoane gălăgioase, specializate în reabilitarea unor figuri
care în trecut au ieşit în evidenţă ca extremişti de dreapta. În acest
context, a ieşit la suprafaţă şi acea spumă verde murdară a vechilor
legionari şi a neo-legionarilor care au crezut că în România agitaţia şi
propaganda gardistă vor fi tolerate la nesfârşit. S-au mai pronunţat
împotriva legii şi intelectuali de bună-credinţă care ori n-au citit cu
atenţie legea, ori n-au citit-o deloc, luându-se după agitatorii de
profesie care se lamentau că în România se introduce cenzura. În
principiu, dezbaterea în jurul legii este binevenită, fiindcă limpezeşte
anumite nedumeriri. Pe de altă parte, e regretabil că în mai toate
luările de poziţie se pune accentul pe victimele legionare, dintre care
un număr mare au fost implicate în acţiuni criminale, iar altele au
luptat pentru biruinţa gardismului şi instaurarea unui regim
dictatorial. Vă dau un exemplu emblematic. La începutul acestui an, s-a
cerut canonizarea fostului şef al poliţiei legionare, Alexandru Ghica
(Alecu Ghyka), prezentat ca o victimă a comunismului şi „sfânt al
închisorilor“. Trec peste faptul că Ghica a condus în perioada statului
naţional-legionar un aparat represiv implicat în numeroase crime. În
timpul detenţiei a făcut parte din comandamentul legionar clandestin şi a
continuat să elaboreze proiecte extremiste, inspirate din ideologia
fascistă a lui Codreanu-Sima. Împreună cu foştii săi camarazi a conceput
o Românie în care, de pildă, predarea, în şcoli, în limba maternă a
minorităţilor naţionale va fi interzisă, evreii vor fi expulzaţi etc.
Mulţi dintre aceşti legionari radicali, foşti deţinuţi, s-au implicat
activ, după 1990, în refacerea unor structuri informale şi politice,
atrăgând de partea lor numeroşi tineri. După revoluţie, aceştia au
devenit adevărate cutii de rezonanţă ale unei ideologii reînviate şi
reajustate sub zodia democraţiei. Rezultatul a fost apariţia unor
publicaţii, organizaţii, fundaţii şi partide care se revendicau direct
din legionarism. Partidul Pentru Patrie, devenit apoi Totul Pentru Ţară,
suspendat la începutul acestui an, avea printre fondatori un grup de
vechi gardişti, iar la un moment dat ca preşedinte de onoare pe Ion
Gavrilă Ogoranu. Acesta este un personaj aureolat de legende, povestiri
şi colportaje istorice care au contribuit la răspândirea unor
mistificări biografice, destinate prezentării gardismului ca o
nevinovată mişcare naţional-creştină. Este, deci, regretabil că în toată
această dezbatere victimele comunismului care reprezintă o Românie
democratică, ţărănişti, liberali, social-democraţi, sunt umbriţe de
figuri cu un trecut politic îndoielnic, în contradicţie cu principiile
şi valorile statului de drept în accepţiunea sa modernă, occidentală şi
seculară, antinaţionalistă şi multiculturală. Războiul la care vă
referiţi în întrebarea dumneavoastră nu există; există doar dorinţa
unora de a declanşa un război artificial. De
ce era nevoie de o nouă lege privind interzicerea organizaţiilor şi
simbolurilor cu caracter fascist, rasist sau xenofob şi a promovării
cultului persoanelor vinovate de săvârşirea unor infracţiuni contra
păcii şi omenirii? W.T.: Legea
precedentă era vagă şi nu ţinea cont de forma specifică a fascismului
românesc, adică, în primul rînd, de legionarism, care fusese cea mai
vizibilă şi cea mai răspândită formă a extremismului de dreapta. Nici
incriminarea negaţionismului ca fenomen postbelic nu stabilea vreo
legătură cu istoria României. Astfel, activişti ai PRM-ului n-aveau
probleme în acceptarea responsabilităţilor criminale ale Germaniei
naziste pentru Holocaust, negând însă pe cel practicat de aparatul
condus de regimul dictatorial fascist al lui Ion Antonescu. Simpatizanţi
sau susţinători ai legionarismului puteau ridica în continuare troiţe
cu efigia lui Codreanu – cum s-a-ntâmplat în decembrie trecut, la Sibiu, în Parcul sub Arini - în timp ce cultul lui Hitler şi al naziştilor era interzis. Mai
mulți intelectuali de marcă i-au reproșat legii în primul rând faptul
că în textul ei nu apare și comunismul pe lista formelor de extremism. E
o scăpare? W.T.: În
România au existat două comisii de investigare a celor două
totalitarisme; legislaţia trebuie şi ea să fie separată. Legea nr.
217/2015 nu avea ca ţintă crimele regimului comunist. O lege separată în
acest sens ar fi de dorit. Ea ar putea limita prezenţa în spaţiul
publicistic a celor care au tămâiat regimul naţional-comunist şi
continuă să promoveze în mod voalat imaginea pozitivă a naţionalismului
şi şovinismului ceauşist. Dacă ar exista o astfel de lege, nu ar exista o
statuie ridicată în memoria lui Adrian Păunescu şi nici strada care
poartă numele generalului Vasile Milea. O amalgamare legislativă ar
contribui la relativizări, la stabilirea unor simetrii artificiale şi,
nu în ultimul rând, ar stimula forme ale revizionismului istoric prin
punerea semnului egalităţii între două sisteme criminale. Istoricii
și publiciștii se tem că nu vor mai putea publica lucrări despre
personaje care au avut simpatii legionare. Ar fi posibilă o astfel de
interpretare? W.T.: Aceasta
interpretare este mai degrabă o diversiune răspândită de cei care
foloseau anumite texte cu scopul de a-şi justifica propriile convingeri.
Pe de altă parte, susţinerea acestei teze rezultă la alţii şi din
lectura superficială a legii – care în niciun caz nu instituie o nouă
cenzură, o „nouă inchiziţie“ a unui „gestapo evreiesc“, precum s-a
putut citi în texte cu o puternică tentă antisemită, popularizate pe
internet. Profesorul
Radu Preda, directorul Institutului pentru Investigarea Crimelor
Comunismului și Memoria Exilului Românesc (IICCMER), spunea într-un
recent interviu pentru „România liberă“ că „această lege nu a scos la
suprafață cohorte de extremiști“, de „anticomuniști antidemocratici“ sau
de antisemiți, ci „a pus în discuție absența unui consens minim
istoriografic privind trecutul traumatizat al României din ultimul
secol“. Cum poate fi deblocată această situație? W.T.: Radu
Preda face, sub pretextul discutării aşa-numiţilor „sfinţi ai
închisorilor“, o semi-voalată propagandă legionară, uneori alături de un
cerc de persoane care propagă în diferite publicaţii, pe faţă,
ideologia gardistă. Este greu de înţeles cum a putut un guvern care
susţine că împărtăşeşte valorile social-democraţiei să-l învestească pe
dl Preda în funcţia pe care o deţine. Şi asta în urma unei sugestii
venite de la fundaţia „Konrad Adenauer“, precum am citit în aceste zile
în mai multe articole apărute în mass-media din România. Faptul că
Fundaţia amintită a sprijinit cel puţin un proiect mai mult decât
„deocheat“, pentru a folosi un termen din titlul cărţii excelente despre
Cioran a Martei Petreu, „Un trecut deocheat sau Schimbarea la faţă a
României“, este o problemă care ar necesita o discuţie separată.Domnul
Preda ar fi avut ocazia şi timp destul să se „lupte“ pentru o „lege
anticomunistă“. Faptul că IICCMER ignoră crimele comise în ultimii 20 de
ani ai regimului comunist la frontiera de vest a ţării, unde sute de
oameni au fost torturaţi, condamnaţi şi împuşcaţi de către militari care
pot fi identificaţi şi traşi la răspundere, este simptomatic pentru
politica unilaterală a institutului. Doresc pe calea aceasta să anunţ că
din clipa apariţiei acestui interviu mă autosuspend din Consiliul
Știinţific al IICCMER pentru perioada cât se află domnul Preda în
funcţia de director al acestui institut. De
ce credeți că lipsesc scriitorii evrei din manualele românești (Mihail
Sebastian, Marcel Blecher, Tristan Tzara etc.), ține de ignoranța celor
care fac programa sau este vorba de o formă de naționalism? W.T.: Probabil,
toate la un loc. În ultimii ani, am citit doar manualele de istorie şi
nu mă pot pronunţa asupra celor de literatură română. Oricum, nu am
auzit să apară scriitori fascişti în manualele româneşti ca şi în cele
din Ungaria, unde lecturile din Albert Wass şi József Nyírő sunt
recomandate elevilor. Spre deosebire de alte state din UE, în România exponenții extremei drepte par inofensivi. Ce i-ar putea face periculoși? W.T.: Coagularea
lor şi trecerea de la ameninţări la crimă. Ei nu constituie un fenomen
marginal, precum au trâmbiţat unii în aceste zile. Dezmembrarea
Partidului România Mare, care în anul 2000 era unul dintre cele mai
puternice grupuri radicale de dreapta din Europa, nu echivalează cu
dispariţia fenomenului extremist. Între timp, au apărut alte partide,
fundaţii sau asociaţii care, în esenţă, propagă forme ideologice
preluate din arsenalul fascist clasic, adaptat la realitatea imediată.
Este o tactică similară cu cea folosită de partide radicale de dreapta
din Occident care au renunţat, de pildă, la propaganda antisemită
deschisă, utilizând, în schimb, o serie de coduri antisemite pentru a
ocoli o coliziune cu prevederile Codului Penal. Unii
se întreabă de ce n-ar fi nicio problemă să ieși cu portretul lui
Stalin pe stradă sau să porți ori chiar să vinzi tricouri cu Che
Guevara. W.T.: Nu e un
paradox că tocmai unii susţinători ai naţionalismului ceauşist de partid
şi de stat, vopsit în culorile miturilor traco-ancestrale, legionaroide
şi protocroniste, se întrec în vocalize contra aşa-zisei „legi
antilegionare“. În ultimă instanţă, aceştia nu vor agrea nici impunerea
unei legi care îngrădeşte arborarea unor simboluri de felul celor
amintite de dumneavoastră. Unii dintre ei chiar ar fi primii care ar
intra sub incidenţa unei legi legate de crimele comunismului. Pe
de altă parte, liderii mișcării legionare continuă să aibă mulți
simpatizanți, chiar dacă nu toți ar fi gata să-și asume public acest
lucru. Ce i-ar putea fascina, la atâta vreme de la moartea acestora? W.T.: În 1937, aproape un sfert din electoratul român a votat grupări fasciste, 17% pe legionari, 5-6% pe cuzişti. Reziduuri
ale concepţiilor care au devenit vizibile atunci s-au păstrat, s-au
adaptat şi au fost chiar, parţial, integrate în politica regimului
ceauşist. Fascizarea regimului
trecut, voalată de un patriotism strident şi un naţionalism agresiv, a
devenit vizibilă pentru toată lumea, mai ales prin agitaţia zgomotoasă a
unor propagandişti de talia lui Adrian Păunescu sau Corneliu Vadim
Tudor. Astăzi asistăm la o
prelungire a acestui amestec ideologic nefast, care unge roţile
demagogiei naţionalist-populiste, suplimentată de accente
religios-fundamentaliste, intransigente.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu