Ce e un om , ori un an ,sau un mileniu?
Toate trecătoare luate implacabil de valul timpului
și cu valul laolată se vor risipi
înghțite câte unul în câte unul în uitarea neagră a orizontului din zare care va fi în briză mării fără tine .
D.Sin.
Poreclă Sile this Millennium Pseudonime sile_this_millennium
luni, 24 august 2015
Interviu cu directorul ICCMER: Legea antilegionară este procomunistă - de Sabina Fati , 23 august 2015 - Sursa : Romania Libera
Interviu cu directorul ICCMER: Legea antilegionară este procomunistă
Profesorul
Radu Preda, directorul Institutului pentru Investigarea Crimelor
Comunismului și Memoria Exilului Românesc (IICCMER), critică dur noua
lege antilegionară (Legea privind interzicerea organizaţiilor şi
simbolurilor cu caracter fascist, rasist sau xenofob şi a promovării
cultului persoanelor vinovate de săvârşirea unor infracţiuni contra
păcii şi omenirii). Din
punctul lui de vedere, legea ar fi „procomunistă“, fiindcă i se pare
„culmea cinismului“ faptul că „trece cu vederea crimele comunismului,
comise sistematic și atingând viețile a milioane de români, unguri,
nemți, evrei, bulgari sau tătari“. Profesorul Preda mai adaugă că
„această lege nu a scos la suprafață cohorte de extremiști, de
«anticomuniști antidemocratici» sau de «antisemiți», ci a pus în
discuție, fie și indirect, absența unui consens minim istoriografic
privind trecutul traumatizat al României din ultimul secol“. De ce legea zisă „antilegionară“ îi deranjează pe mulți dintre reprezentanții elitei culturale din România? Radu Preda: Contrar
opiniei inițiatorilor, această lege nu a scos la suprafață cohorte de
extremiști, de „anticomuniști antidemocratici“ sau de antisemiți, ci a
pus în discuție, fie și indirect, absența unui consens minim
istoriografic privind trecutul traumatizat al României din ultimul
secol. Or, așa cum se știe, societatea românească a parcurs, fără
întrerupere, aproape trei sferturi de veac sub semnul dictaturii: de la
dictatura regală a lui Carol al II-lea la cea a proletariatului, trecând
prin cea legionară și apoi militară, a lui Antonescu. Una peste alta,
nu trebuie să ne mire că s-au acumulat multe interogații, penumbre,
neclarități. Acestea ar fi meritat să fie abordate după 1989 în spirit
nepartizan, echilibrat, fără încărcătură revanșardă și fără o agendă
ascunsă de reabilitare a unora sau de diabolizare a altora. Sigur, nu
este o operațiune simplă. Iată de ce, în atmosfera creată de inițiatorii
noii legi, ne îndepărtăm de idealul abordării rezonabile și oneste a
istoriei recente. Sau poate, in extremis, vom fi împinși să facem mai
mulți pași decât până acum. Sper. De fapt, ce reproșați noii legi? R.P.: Înainte
de orice, lipsa de transparență. A trecut prin comisii și plen fără
dezbateri serioase. Instituții care au drept scop legal studierea
trecutului recent nu au fost solicitate să se exprime. În al doilea
rând, nu mai puțin grav, se lasă impresia, prin prevederile legii, că se
instituie delictul de opinie. Eu m-am confruntat deja cu unii critici
care nu concep că poți avea, demnitar fiind, dreptul la opinie. În
ansamblu, susținătorii legii manifestă un radicalism care nu lasă loc de
discuții. Ceea ce este, să recunoaștem, foarte grav. România nu are
nevoie, tocmai acum, de un asemenea război mental civil, de polarizarea
ideologică și afectivă. Pare un conflict artificial, un produs de
laborator. Ce vă deranjează la această Lege
privind interzicerea organizaţiilor şi simbolurilor cu caracter fascist,
rasist sau xenofob şi a promovării cultului persoanelor vinovate de
săvârşirea unor infracţiuni contra păcii şi omenirii? R.P.:
Nu reușesc să identific acel curent sau acea tendință, în creștere,
care să fi justificat noua lege. Aveam o ordonanță de urgență a
Guvernului, aveam articole clare în Codul Penal privitoare la instigarea
la ură și discriminare, la xenofobie și antisemitism, inclusiv
prevederi legate de drepturile omului în tratatele la care România este
parte. Una peste alta, nu puteam spune că eram un sat fără câini, că
societatea românească se afla în derută, lipsită de repere. Dimpotrivă.
Cu excepția unora ca Vadim, monument al naționalismului securistic, sau a
unor voci răzlețe, ridicate acum ridicol pe piedestal și definite ca
reprezentând „extrema dreaptă“, societatea noastră a dat în ultimele
două decenii și jumătate dovadă constantă de toleranță. Sunt profesor la
Cluj: tradiția multiculturală este acolo realitate, nu metaforă. Avem
patru Facultăți de Teologie (ortodoxă, greco-catolică, romano-catolică
și reformată) și un excelent Institut de Iudaistică şi Istorie Evreiască
„Dr. Moshe Carmilly“, înființat deja în 1991. În plus, universitatea
mea oferă cursuri în română, germană și maghiară. În ciuda unuia ca
Funar, exponent al celor care își iubesc patria până la viol, românii și
maghiarii conviețuiesc la Cluj foarte bine. Asta ca să nu mai amintim
de experiența sibiană, unde un sas a fost ales primar de câteva ori de o
populație majoritar românească pentru ca, acum câteva luni, să fie ales
președintele țării. Din perspectivă europeană, alegerea lui Klaus
Johannis a fost interpretată în cheia unui model de toleranță, așa cum
legislația noastră privind minoritățile, în ciuda contestațiilor
repetitive ale unor exaltați autonomiști, este dată drept exemplu în
regiune. Așadar, revin și mă întreb, deloc retoric: cine are interesul
să se deschidă un conflict? Pentru că se știe: este foarte ușor să dai
drumul la demonii extremismului și infinit mai dificil să îi readuci în
eprubetele din care au scăpat. Absența
comunismului din lista formelor de extremism care au afectat istoria
României poate fi o explicație pentru unele dintre reacțiile adverse la
această nouă lege? R.P.: Evident,
din punctul meu de vedere, este principalul defect de design al noii
legi. Și cel mai inexplicabil. După 25 de ani, avem prima condamnare a
unui fost comandant de închisoare politică din comunism, dar ideologia
de la baza acțiunii acestuia și a șefilor lui este trecută cu vederea.
Este motivul pentru care repet și cu această ocazie faptul că ne
confruntăm cu o lege paradoxală: nu știu cât de antilegionară o fi, dar
în mod evident este procomunistă. A trece cu vederea crimele
comunismului – comise sistematic și atingând viețile a milioane de
români, unguri, nemți, evrei, bulgari sau tătari – mi se pare culmea
cinismului. Mă așteptam ca după condamnarea strict politică, fără
urmări, a comunismului de către președintele Băsescu să fi făcut un pas
înainte. Or, iată, nici vorbă de așa ceva. Procesul
primului torționar dat pe mâna justiției se apropie de final, după ce
fostul comandant al închisorii Râmnicu Sărat a primit în primă instanță
20 de ani de închisoare. De ce sunt pedepsiți atât de târziu călăii
folosiți de regimul comunist? R.P.:
Întrebarea aceasta îi frământă pe mulți dintre contemporani. Unii văd
în gestul tardiv al justiției un fel de simulacru. Poate fi condamnarea
unui octogenar sugestivă sau chiar suficientă? Cred că justiția nu are
vârstă. Este un moment extrem de important, care atestă faptul că statul
de drept poate face, totuși, dreptate în materie de crime ale
comunismului. Succesul, dacă pot folosi acest termen, este cu atât mai
important cu cât el vine după un sfert de secol de amnezie forțată, de
ambiguitate etică, de coabitare între securiștii de ieri și democrații
de azi, între vechi și nou. Decizia instanței de la București trebuie
văzută și în context european: în majoritatea țărilor din jur nici nu
s-a parcurs drumul acesta. La Tirana, de pildă, doar acum câteva luni
Parlamentul a votat accesul la arhivele fostei poliții politice. La fel,
în Bulgaria procesul confruntării cu trecutul nu este deosebit de
avansat. Urmând modelul nostru, frații de dincolo de Prut întâmpină
serioase dificultăți. Croații și sârbii sunt preocupați,
cum e și firesc, de victimele conflictului post-comunist, perioada
anterioară așteptând clarificări în viitor. Sigur, Polonia, Germania,
Cehia sau țările baltice au făcut pași foarte concreți pe calea
cunoașterii și încadrării legale a ororilor comunismului, inclusiv prin
aplicarea unor politici memoriale exemplare. Și totuși, în ciuda unor
progrese, condamnarea comunismului nu a depășit în general, în Europa,
nivelul retoric. Pe 23 august, o zi gândită să fie a memoriei victimelor
totalitarismelor secolului XX și care la noi trece complet neobservată,
s-au reunit la Tallinn miniștrii de Justiție ai UE, tema fiind tocmai
condamnarea penală a crimelor ideologiei comuniste și a criminalilor
comuniști. Iată de ce, revenind la noua lege așa-zisă „antilegionară“,
dar care nu spune nimic despre dictatura roșie, contextul european ar
trebui să ne determine la alte acțiuni decât cele pe care le vedem în
plină desfășurare. Pe scurt, Europa în întregime are nevoie de o cultură
a memoriei prin care Estul și Vestul să se recunoască reciproc mai bine
decât până acum. Pentru a ajunge la o memorie istorică europeană,
memoriile naționale au nevoie de reconciliere. Cum
poate fi recuperat timpul în care România nu a încercat să-i găsească
până acum pe cei vinovați de crimele și violențele – fizice sau psihice –
ordonate de oamenii regimului comunist? R.P.: Foarte
potrivit termenul: recuperare. Drumul a fost anevoios, permanent
sabotat de reticențe și alte forme de rezistență ale fostului sistem de
putere. Cine își imagina că PCR va dispărea odată cu coborârea stemei
sale de pe pereți s-a înșelat profund. Zecile de mii de oameni
antrenați, cu diferite responsabilități și privilegii aferente, în
menținerea aparatului de putere, la centru, periferie sau străinătate,
s-au regrupat spontan, în chiar zilele din decembrie 1989. O dovadă
sugestivă: mai mult de jumătate din primul guvern zis post-comunist era
format de foști membri de partid, unii chiar membri ai Comitetului
Central. Așadar, de mirare este, totuși, că într-un timp relativ scurt
am ajuns să avem instrumente de drept, perfectibile, posibilități de
incriminare, respectiv sesizare penală, să facem investigații speciale
și altele asemenea. De ce credeți că durează atât de mult un proces precum cel al lui Alexandru Vișinescu, în care timpul e atât de prețios? R.P.:
Întrebarea este îndreptățită. Timpul nu are răbdare nu doar cu
făptașii, ci și cu victimele și urmașii acestora. Ce să zic? S-a urmat o
procedură obișnuită, jurisprudența noastră nefiind încă instruită și
exersată în acest gen de cauze deosebit de grave. Cum am spus și cu alte
ocazii, instanța românească nu are încă la îndemână toate pârghiile
unei pregătiri pe măsura complexității unor acuzații de genul crime
împotriva umanității. Aici se poate învăța încă de la Tribunalul Penal
Internațional de la Haga și de la alte instanțe similare. Pedepsirea
acestor torționari la vârsta senectuții este suficientă pentru
repararea memoriei celor care au suferit, ce fel de oameni ar mai trebui
cercetați de justiție pentru faptele lor dinainte de 1989? R.P.: Nu
este suficientă, chiar dacă este necesară. Pentru a nu ajunge țapi
ispășitori ai sistemului totalitar, torționarilor ar trebui să le urmeze
cei care au dat ordinele, magistrații care au pronunțat sentințe
politice ș.a.m.d. Pe scurt, tot aparatul. Aș pune accentul însă pe
categoria celor care au imprimat linia politică, adică cei care au fost
cureaua de transmisie între Moscova și București, iar mai târziu, în
regimul Ceaușescu, cei care au naționalizat comunismul și au comis nu
mai puține crime, de altă factură, decât staliniștii anteriori. Asumarea
responsabilității politice, cum se vorbește azi, este un proces
decizional valabil și în dictatura proletariatului. Chiar dacă Hitler a
scăpat prin sinucidere de justiție, cei din anturajul lui politic au
fost judecați. La fel, executarea cuplului Ceaușescu nu poate fi
declarată drept condamnarea suficientă a unui sistem complex format de
decidenți care, cum sugeram, au rămas parțial la putere și în primii ani
ai democrației. Doctorii din spitalele de psihiatrie care îi abuzau pe cei trimiși acolo din considerente politice ar putea fi depistați? R.P.: Sigur,
i-aș adăuga și pe cei care, prin cultivarea cultului personalității, au
făcut un imens rău României și românilor, pe cei care au întreținut
himera ideologică, pe propagandiștii de toată mâna, pe cei care s-au
aranjat comod cu sistemul, care au făcut cariere prin eliminarea celor
mai valoroși etc. Mă puteți întreba, pe bună dreptate, cine ar mai fi
rămas curat după o asemenea verificare. Ei bine, nu mulți, dar cu
siguranță acei puțini care ar fi rămas ar fi putut, imediat după 1989,
să dea un alt curs României. Există în
dezbaterea privind înființarea Muzeului Comunismului și propuneri de
relativizare a vieții dinainte de 1989, în sensul să nu se vorbească
doar despre orori. Putem vorbi despre un risc din acest punct de vedere,
chiar dacă muzeul rămâne încă doar un proiect? R.P.: La
preluarea mandatului în fruntea IICCMER mi-am enunțat cele două
obiective majore: depolitizarea instituției și accelerarea demersurilor
în vederea înființării, la București, a unui Muzeu al Comunismului. Să
îl numim generic astfel, dacă nu Muzeul Crimelor Comunismului. Urgența
unui muzeu, subliniată în mod fericit de președintele Johannis și având
un sprijin transpartinic, ceea ce reprezintă un avantaj esențial, este
dictată, după mine, și de un argument mai puțin evident, la care m-am
referit la începutul discuției noastre. În 2018 urmează să marcăm primul
secol de unitate națională (cu amputările ulterioare). Din
perspectiva unei narațiuni istoriografice naționale, mai bine de
jumătate din acest secol al unității teritoriale face obiectul unor
dispute acerbe. Or, realizarea unui Muzeu al Comunismului ar da un
imbold crucial analizei istoriografice și ar ușura munca de analiză și
valorificare inclusiv a perioadelor anterioare. Cât privește tentativele
de relativizare, acestea nu sunt deloc benigne și cu atât mai puțin
naive. Dimpotrivă. Avem un exemplu recent: cineva vrea să facă un film
„uman“ despre omul, femeia și idealista Ana Pauker. Să permită,
carevasăzică, un contact „nepolitic“, nemijlocit, cu o figură de
luptătoare, fie ea și pentru idealuri comuniste. În numele libertății de
creație și expresie, un asemenea film poate fi făcut, dar el ar ilustra
cât de fragilă este conștiința istorică. De unde și necesitatea de a nu
abandona dezbaterea și cercetarea.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu