Poreclă Sile this Millennium Pseudonime sile_this_millennium
marți, 2 iunie 2020
Donald Trump vs Twitter - Alexandru Lazescu - 02.06.2020 - Sursă : Revista22
Valurile vremii - Tia Serbanescu - 02.06.2020 - Sursă : Revista 22
Valurile vremii
http://silethismillennium.blogspot.com2017youtube-broadcast-yourself.html
O Americă sub asediu
Planul von der Leyen și prioritățile României - Stefan Popescu - 02.06.2020 - Sursă : Revista 22
Planul von der Leyen și prioritățile României
Foarte multe comentarii au apărut în presa noastră privind suma alocată României prin planul de relansare economică propus de Comisia Europeană. Toate exprimă satisfacția pentru situarea țării noastre între primele state potențial beneficiare. Dacă adăugăm și cele peste 20 de miliarde care cu siguranță ne vor fi alocate prin cadrul financiar multianual, putem spune că România are toate șansele pentru ca într-un timp foarte scurt să se schimbe în mod radical, să facă un salt calitativ din punct de vedere economic. Există însă și un „dar”, care se referă la alocarea acestor bani în funcție de programe, iar aceasta nu este la libera noastră alegere, astfel încât să umplem țara de autostrăzi și irigații, cu alte cuvinte nu sunt programe pentru rezolvarea problemelor de modernitate pe care le-am tratat superficial în cele două precedente cadre financiare multianuale. Noile programe ale Uniunii Europene sunt pentru «next generation», deci pentru viitor și nu pentru nevoile acute ale României care exprimă modernitatea secolului XX și nicidecum a viitorului. Sigur că este neplăcut să amintim că țara noastră a irosit șansele de a-și construi o infrastructură modernă - rutieră, feroviară, energetică și de irigații - în cele două exerciții financiare 2007-2013 și 2014-2020. Acum suntem obligați să ne ocupăm de aceste proiecte «din mers», alături de înscrierea în marile priorități europene: tranziția energetică, cu alte cuvinte asimilarea unor tehnologii neutre din punctul de vedere al emisiilor de CO2, digitalizarea, 5G, inteligența artificială, nanotehnologiile și cercetarea medicală de vârf. Cu alte cuvinte, proiecte care să asigure Uniunii Europene un loc în competiția tehnologică a secolului XXI, dar și o dezvoltare competitivă în acord cu megatendinţa reprezentată de cea de-a patra revoluție industrială. Latura importantă cercetare-dezvoltare și prioritatea acordată aplicațiilor industriale au în vedere crearea unor ecosisteme de competitivitate. Flexibilitatea pe care noi ne-o dorim, pentru a ne ocupa în principal de șantierele neterminate ale secolului XX, atrage riscul major al unui decalaj tehnologic între România și restul UE, imposibil de recuperat.
La citirea priorităților de investiții cuprinse în comunicările Uniunii Europene referitoare la planul de relansare, la cadrul financiar multianual și la strategia industrială ne putem întreba și de ce nu regăsim și prioritățile României, astfel încât să nu mai fim obligați să găsim soluții proprii pentru a rezolva problema infrastructurii rutiere. Altfel spus, apare chestiunea naționalității autorilor acestor priorități, a influenței unor state care au știut să își promoveze cu succes interesele, a celor care au compus comitetele ce au oferit expertiză decidenților europeni. Și aici constatăm o altă problemă expusă în cei peste 13 ani de prezență în Uniunea Europeană – lipsa unei politici de personal astfel încât să existe și experți români care să alimenteze cu idei unitățile din cadrul direcțiilor generale ale Comisiei Europene. Iată că nu atât suma de accesat contează, cât capacitatea de accesare, iar acest lucru l-am experimentat în anii precedenți. Ce capacitate de absorbție avem, ce efect multiplicator în economia locală au proiectele pentru care accesăm banii europeni, avem capacitatea de a avea obiective de investiții multianuale care să nu fie influențate de schimbările politice? Acestea sunt întrebările pe care trebuie să ni le punem și care cred că ar trebui să ne mai tempereze entuziasmul. Cei, grosso modo, 50 de miliarde de euro, cât am avea prin toate programele UE în perioada 2021-2027, reprezintă numai o sumă potențială. Atât am putea accesa dacă…
Un gânditor americano-indian, Parag Khanna, a enunțat la un moment dat o expresie foarte potrivită pentru contextul european: „alianța infrastructurilor”. Uniunea Europeană este o alianță a infrastructurilor, o alianță a proiectelor care determină sinergii politice și nu invers. Asta este așa-numita metodă Monnet: punem în comun siderurgia și cărbunele pentru a ajunge la integrare politică. Acum în loc de cărbune și siderurgie avem tehnologiile spațiale, avem hidrogenul, avem Alianța Bateriilor – proiectul franco-german la care au aderat și țări din Est, precum Polonia și Cehia. Prin urmare, din citirea priorităților de investiții ale Uniunii Europene mai reiese o idee de bază: cooperarea între statele membre. Anul următor va fi dominat de rescrierea regulilor în materie de concurență și piață internă tocmai pentru a se stimula apariția unor «campioni europeni» în domeniile de vârf amintite, capabili să ocupe segmente importante ale pieței mondiale, alături de cei chinezi și americani. Miza acestor priorități de investiții este și politică, iar expresia folosită de liderii europeni – suveranitate tehnologică europeană – ne arată că acestea vor duce și la un alt tip de integrare europeană cu mai multă armonizare a politicilor externe și autonomie strategică pentru statele care vor constitui nucleul-dur al comunității europene.
Încă un aspect important de care ar trebui să ținem seama atunci când în «laboratoarele de strategii» ale instituțiilor noastre reflectăm la cum să folosim mai bine banii europeni: revoluțiile industriale nu mai durează 100 de ani, așa cum a fost cea începută în secolul al XVI-lea în Țările de Jos, ci maximum 30 de ani. Uniunea Europeană și-a fixat drept obiectiv al transformării energetice și tehnologice anul 2050. Nu ne vom mai putea permite să acumulăm întârzieri, așa cum am acumulat în ultimii 30 de ani. Iată de ce trebuie să ieșim din faza de euforie atunci când ne uităm la sumele potențiale de bani europeni alocate României și să le privim mai degrabă cu responsabilitate și gravitate având în vedere provocarea imensă ce stă în fața noastră. //
Marea relansare
Prezentat la data de 27 mai de către președinta Comisiei Europene, Ursula van der Leyen, planul de relansare economică al UE prevede fonduri care cumulează 1.850 de miliarde de euro împărțiți în două mari instrumente financiare. Planul Next Generation (750 de miliarde de euro, din care 500 de miliarde granturi și 250 de miliarde obținute prin împrumuturi comunitare ce vor trebui rambursate începând cu 2027) reprezintă planul propriu-zis de relansare economică post-COVID-19. Al doilea plan (1.100 de miliarde) este reprezentat de cadrul financiar multianual 2021-2027. Comisia Europeană a evocat și posibilitatea obținerii altor fonduri prin instituirea unor taxe suplimentare precum o taxă CO2 pe importurile UE sau o taxă care ar trebui plătită de marile companii sau de industria digitală. De asemenea, un fond special de tranziție energetică, pentru o economie «mai verde», ar trebui să aibă o acoperire financiară de 32,5 miliarde de euro.
Italia și Spania sunt principalele beneficiare ale planului de relansare post-COVID 19: din 750 de miliarde de euro, către Roma vor merge 173, iar către Madrid 140. România este a șasea țară beneficiară: 33 de miliarde de euro, din care 19,6 granturi, iar restul, împrumuturi avantajoase, garantate de triplul A de care se bucură zona euro pe piețele financiare internaționale.
Cele două mari planuri financiare europene sunt complementare și se înscriu în prioritățile de investiții ale Uniunii, așa cum au fost definite în linii mari în mandatul Comisiei von der Leyen. Rolul cel mai important în definirea programelor pe baza cărora vor fi accesați banii îl are Thierry Breton, comisar pentru piața internă, strategie industrială, economie digitală, industrie spațială și de apărare.
Planul Comisiei Europene trebuie să fie însă aprobat de viitorul Consiliu European ce va avea loc pe 18 și 19 iunie. Cât despre Cadrul Financiar Multianual, acesta ar trebui să facă obiectul unui acord politic până în luna iulie, urmând să fie aprobat abia la începutul toamnei. Până atunci, discutăm numai de sume potențiale.
Piața Victoriei: Criza sanitară, la final. Cine achită nota de plată
LUMEA LUI BANCIU, 1 IUNIE 2020, P1/3
luni, 1 iunie 2020
Alexandru Grumaz : ”Europa, între SUA şi China: concursul Eurovision – între învăţarea limbajului puterii şi dispariţie geopolitică?”- 1 iunie 2020, 08:55 - Bloguri: Adevărul.ro
adevarul.robloguri
Alexandru Grumaz : ”Europa, între SUA şi China: concursul Eurovision – între învăţarea limbajului puterii şi dispariţie geopolitică?”
„Cancelarul federal îi mulţumeşte preşedintelui Trump pentru invitaţia sa la Summitul G7 de la sfârşitul lunii iunie de la Washington. Având în vedere situaţia pandemică generală, nu poate fi de acord cu participarea personală, într-o călătorie la Washington... Ea va continua, desigur, să monitorizeze dezvoltarea pandemiei“, a declarat purtătorul de cuvânt al guvernului german Steffen Seibert.
G7 sau refuzul Europei
Refuzul lui Merkel de a accepta invitaţia lui Trump este cel mai recent dintr-un lung şir de exemple despre relaţia dificilă dintre cei doi lideri. Relaţia dintre ei afectează în special legătura transatlantică şi notifică poziţia unora dintre elitele de la Bruxelles faţă de Administraţia Trump nu faţă de America. Şicanele au început odată cu venirea la Casa Albă a preşedintelui Donald Trump care a criticat în repetate rânduri Germania, şi pe Cancelarul Merkel în mod special, în legătură cu chestiuni care variază de la excedentul comercial al Berlinului la cheltuielile sale de apărare[1] şi la angajamentul faţă de implicarea militară/logistică în NATO. Merkel a pus problema public cu privire la abordarea unilaterală a administraţiei Trump a unei serii de probleme de politică externă, de la schimbările climatice până la acordul nuclear din Iran. Oficialii europeni conştienţi de discuţiile transatlantice recente au declarat că Merkel a exprimat o opoziţie similară în discuţiile cu liderii UE care doreau să se întâlnească într-un summit european la Bruxelles pe 19 iunie şi a declarat că discuţiile faţă în faţă nu ar trebui să reia până în iulie.
În aceste condiţii, un G7 fără discuţii detaliate despre ordinea de zi şi de multe ori negocieri intense cu privire la redactarea concluziilor oficiale nu este posibil. De ce spun acest lucru? Pentru ca preşedintele Donald Trump are divergente cu ceilalţi membrii pe problemele de comerţ şi mediu. În SUA este an electoral şi o poză cu lideri G7 ar fi o notă propagandistică bună dar elita Europei nu vrea s-o acorde. Aici Europa Nouă nu poate face nimic pentru simplu motiv că depinde economic de Europa Veche[2]. O analiză a posibililor participanţi la G7 relevă faptul că singurul “valid“ care deja a avut virusul şi a răspuns pozitiv este liderul de 55 de ani al Marii Britanii Boris Johnson cu care preşedintele Trump s-a întreţinut telefonic cei doi agreând o întâlnire a liderilor G7 la Washington.
Preşedintele francez Emmanuel Macron şi-a manifestat dorinţa de a participa probabil datorită situaţiei complicate economice şi politice din Franţa dar a renunţat sprijinind poziţia lui Merkel. Primul Ministru Abe al Japoniei şi-a manifestat şi el dorinţa de a participa dar va fi nevoit să stea conform regulilor japoneze 14 zile în carantină, el şi stafful lui, la întoarcerea în Japonia. Premierul Conte şi Premierul Trudeau vor să participe la Summit la fel ca şi Preşedintele Consiliului European Charles Michel, cu condiţia ca măsurile de protecţie să fie luate. Părerea mea este că liderii europeni o vor sprijini pe Merkel iar declaraţiile de participare vor fi notate ca un element de curtoazie diplomatică. Războiul dintre elitele europene şi preşedintele Trump continuă pe fiecare temă colaterală care apare pe arena politicii internaţionale.
Preşedintele Trump s-a decis în cele din urmă să amâne Summitul G7 pentru luna septembrie şi cere ca ţări precum Rusia, India, Coreea de Sud şi Australia să participe ca invitate. „Nu cred că G-7 reprezintă în mod corect ceea ce se întâmplă în lume“ a spus preşedintele Trump - „Este o structură învechită“. Ţările G7 - Marea Britanie, Canada, Franţa, Germania, Italia, Japonia şi Statele Unite - organizează întrunirea, la început în diferite formate, anual, începând din 1973 odată cu criza petrolului. În 2019 a fost Franţa. Spre deosebire de G7, G-20 este deja programată să-şi desfăşoare reuniunea anuală în noiembrie la Riad, Arabia Saudită.
FOTO 123RF
Europa: concursul Eurovision – între învăţarea limbajului puterii şi dispariţie geopolitică?
Dezbaterea privind direcţia strategică a Europei a „prins viteză“ în 2019. Pe fondul creşterii competiţiei între marile puteri şi a riscului tot mai mare de a fi prinşi în acest foc, europenii dezbat asiduu despre cum Europa se poate afirma ca un jucător global în sine. Odată cu Pandemia la discuţie s-au adăugat stimulentele pentru evitarea unei crize economice dramatice de tipul Marii Recesiuni din 1929. De la “războiul comercial“ dintre SUA şi China şi utilizarea de sancţiuni secundare de către Washington, la implicarea Chinei în infrastructura critică europeană, capacitatea Europei de a-şi proteja securitatea şi prosperitatea şi de a configura o politică externă independentă cu mijloacele necesare este deja contestată pe diverse fronturi.
Jean-Claude Juncker propunea, pe vremea când era preşedintele Comisie Europene ca Europa, să se „vorbească cu o singură voce, nu numai să facem comerţ, dar să facem şi o politică externă comună“ iar preşedintele Macron susţinea acum trei ani ca UE trebuie transformată dintr-o „Uniune care reglementează întruna care protejează de ameninţări militare, terorism şi crimă organizată“. De asemenea pe acest fundal, preşedintele francez Emmanuel Macron a avertizat insistent că, dacă Europa nu va învăţa limbajul puterii, „va dispărea geopolitic“ sau îi va determina pe ceilalţi să-i decidă soarta. Toate acestea vin într-un moment în care Regatul Unit, una dintre “puţinele puteri mari economice, diplomatice şi militare ale Uniunii Europene“, şi-a înfăptuit durerosul rămas bun de la Uniune, iar actualul preşedinte al Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, şi-a intitulat echipa drept „Comisia geopolitică“.
Ştim foarte bine cum această echipă care s-a născut din spuma contradicţiilor politice ale diferitelor formaţiuni parlamentare de la Strasbourg. O comise dată de un mare compromis. Veţi spune da dar ne-a avantajat la distribuirea celor 33 de miliarde de euro ca fond de sprijin. Ne-a avantajat pentru că românii, cei prezenţi în structurile parlamentare împreună cu preşedintele României, au deschis uşile cancelariilor europene. În spatele „cortinei politice europene“ sunt extrem de multe interese şi dacă nu eşti prezent acolo nu eşti în cărţi. Dar despre acestea vom discuta în alt articol. Corect că am obţinut fonduri importante de care chiar avem nevoie, dar va trebui să avem în vedere că geopolitica s-a schimbat, ordinea strategică s-a schimbat iar Noua Europă este în primul plan al politicii de la Washington. Europa este sub presiune extremă pentru a ajunge la un acord pe noul său buget de şapte ani, care urmează să înceapă la 1 ianuarie şi include acum un pachet imens de salvare şi recuperare care să ajute la soluţionarea şocului economic al pandemiei.
Cei mai mulţi lideri consideră că un acord poate fi atins doar prin reunirea tuturor în aceeaşi cameră fie ea şi virtuală. Propunerea franco-germană pentru un fond de sprijin după pandemia de coronavirus ar putea fi un prim pas către o integrare mai profundă, care transformă UE într-o putere globală în materie de politică externă şi probleme de securitate, potrivit Wolfgang Ischinger, preşedintele Conferinţei de Securitate de la Munchen. Ischinger a spus că speră ca propunerea să dea un impuls la modificările ulterioare care ar putea fi urmărite în timpul preşedinţiei Germaniei la Consiliul UE, care începe la 1 iulie. Aceste modificări ar oferi, o soluţie berlineză, preşedintelui francez pentru satisfacerea ambiţiilor sale de revizuire a modului de funcţionare a UE.
De asemenea preşedintele PPE, Manfred Weber, i-a cerut filozofului şi eurodeputatul francez François Xavier Bellamy „să realizeze o cercetare de fond pentru redefinirea identităţii Dreptei în Europa“. Dreapta trebuie să-şi găsească propriu loc, printre „partidele contestatare, care concentrează o mânie neputincioasă împotriva actualei clase care conduce Europa“ şi „ascensiunea unei mişcări „verzi“, care adesea pare să servească o ideologie revanşardă“. Rezultatul cercetării trebuie discutat şi adoptat la reuniunea partidului din noiembrie, cu ambiţia de a contribui la un nou start şi de a se adresa marelui public din Europa. Potrivit lui Bellamy „Uniunea Europeană este încă prizoniera unei viziuni idealiste şi naive asupra globalizării... Conducătorii europeni întârzie să descopere că istoria s-a întors şi că trebuie să ne pregătim pentru a nu suferi de pe urma crizelor viitoare şi a puterii crescânde a celorlalţi concurenţi. Epidemia actuală este un avertisment clar: viitorul Europei depinde de lecţiile pe care le va trage din ea“.
La fel ca Weber, Ischinger s-a declarat în favoarea unor schimbări şi a afirmat că fiind pozitivă preocuparea Cancelarului Merkel care a sugerat posibilitatea, sau perspectiva, unor schimbări în Tratatul de la Lisabona. Merkel a declarat: cu sau fără schimbări de tratat - trebuie să transformăm, să reprioritizăm Uniunea Europeană - a comentat declaraţia lui Merkel Ischinger. UE trebuie să se îndrepte către votul majorităţii pe probleme de politică externă în cadrul Consiliului, astfel încât să poată apărea ca o adevărată putere globală.
„Trebuie să putem vorbi cu o singură voce, nu numai despre comerţ şi agricultură, ci şi despre politica externă şi politica de securitate şi, în mod inevitabil, va fi necesar ca Consiliul European să înceapă o discuţie despre introducerea votului majorităţii pentru politica externă“, a spus Ischinger, adăugând: „Asta este într-adevăr revoluţionar“.
În loc de concluzii
Zig-zagurile istoriei sunt ciudate. Marile schimbări au declanşat reacţiile în lanţ: Crahul de pe Wall Street din 1929 a însoţit era New Deal iar Victoria aliată în 1945 a creat condiţiile pentru Războiul Rece. Fiecare eveniment creează schimbări şi tendinţe politice pe care le putem vedea clar doar după aceea. În deceniul care a urmat crizei financiare din 2008, zona euro a fost la un pas de colaps, Marea Britanie a votat pentru a părăsi Uniunea Europeană, iar Donald Trump a fost ales preşedinte, democraţii pierzând alegerile după 8 ani de supremaţie politică. Astăzi, economia globală a suferit o altă criză bruscă, schimbând geopolitica pe măsură ce tensiunile SUA-China au crescut, comerţul s-a încetinit semnificativ şi diviziunile structurale dintre nordul şi sudul Europei s-au extins. Deci întrebarea este: ce s-ar putea întâmpla în deceniul de după această criză? Pandemia a creat o stare de depresie, foarte periculoasă, care a dus în final la ample mişcări de stradă generate de comportamentul uneori brutal al forţelor de ordine.
Pericolul vine de la faptul ca aceste mişcări sunt contagioase la fel ca pandemia. Decuplarea de China, competiţia marilor puteri, o Nouă Ordine Mondială cu o arhitectura instituţională diferită, reîmpărţirea sferelor de influenţă? „Istoricii adoră pauzele dintre capitolele istoriei“, a spus Robert Kaplan, un expert american în politică externă şi fost membru al Consiliului de Politică al Apărării din SUA, care în această lună a informat oficialii din Downing Street 10 cu privire la efectele potenţiale, de ordinul al doilea, ale crizei coronavirusului. „COVID-19 va fi văzut ca o pauză de capitol“ - Kaplan. Printre preocupările lui Kaplan se numără modul în care va acţiona Rusia şi liderul său, Vladimir Putin. Rusia a slăbit economic, lovită de prăbuşirea recentă în preţurile petrolului şi reprezintă un pericol mai mare pentru interesele de securitate occidentale. „Oportunismul agresiv al lui Putin se va agrava“, a spus un alt politolog Michael Clarke[3]. „Natura conducerii lui Putin este că el nu poate sta nemişcat. El trebuie să continue să înainteze. Acest lucru îl face mai imprevizibi.“ Ce se întâmplă dacă liderul rus, înspăimântat de economia care se prăbuşeşte, se foloseşte de această oportunitate pentru a testa soliditatea NATO? Alţii, cum ar fi Bruno Macaes, fost Secretar de Stat pentru Afacerile Europene în Portugalia spune că “s-ar putea ca criza să nu încurajeze Rusia, ci să o strice, lăsând-o mai dependentă de China şi aducând sfera de influenţă a Beijingului la graniţele Europei continentale“. „Crizele“, a menţionat Kaplan, „au pus istoria pe repede înainte“.
O serie de consecinţe posibile din a doua undă sunt ameţitoare: perspectiva bolii să pună stăpânire într-o ţară G20 în curs de dezvoltare - gândiţi-vă India, apoi impactul incert al progreselor tehnologice în domenii precum inteligenţa artificială, deoarece sunt folosite pentru a ajuta la combaterea răspândirii bolii, o recesiune care atrage legăturile dintre sudul sărac şi nordul bogat al Uniunii Europene. Avem un arc de instabilitatea din Africa de Vest prin Orientul Mijlociu şi până în Asia, unde conflictele au forţat o migraţie fără precedent. Pentru Marea Britanie, Germania, Franţa şi alte economii europene majore, care se bazează pe umbrela americană de securitate, dar care doresc să menţină legături economice puternice cu China, dificultatea de a gestiona retorica anti-China a administraţiei Trump poate acum doar să crească. După mai mult de un deceniu de reduceri ale cheltuielilor publice pentru reducerea deficitelor armata britanică - capabilă să ajute Statele Unite să invadeze Irak şi Afganistan în urmă cu mai puţin de 20 de ani - s-a transformat într-o forţă care nu este în măsură să se susţină pentru mai mult de şase luni în afara Europei.
Cum va arăta capacitatea sa după un alt set de reduceri? Marea Britanie şi Franţa au necesitat sprijin american pentru a interveni în Libia în 2011. Ar putea o forţă comună europeană s-o facă din nou oriunde ar fi desfăşurată pe “malul continentului“ nord-african? Ar putea fi folosită chiar într-o situaţie pur medicală, aşa cum a fost focarul de Ebola din 2014? Din ştirile venite din Downing Street, pe mai multe canale, îngrijorarea pentru al doilea val geopolitic al COVID-19 este reală, cu lucrări în curs pentru a înţelege potenţialele ameninţări şi a se pregăti pentru ele. Guvernul britanic se aşteaptă ca protecţionismul să crească, lanţurile de aprovizionare să fie readuse sub control naţional, statele naţiune să fie consolidate, iar relaţia SUA-China să devină din ce în ce mai antagonică – Război Rece 1.5 Indiferent dacă pandemia provoacă schimbări revoluţionare sau accelerează pur şi simplu “curenţii de la suprafaţa relaţiilor internaţionale“, cert este că al doilea val epidemiologic nu este singurul care trebuie să ne îngrijoreze. Suntem într-o perioadă geopolitică similară anilor 1930!
(Note)
[1] Germania îşi va mări contribuţia la bugetul NATO cu 33 de milioane de euro (36 de milioane de dolari) pentru a se potrivi cu contribuţia SUA, au anunţat oficiali de la Berlin. Cu o săptămână înainte de summit-ul de 70 de ani de la Londra, cele 29 de state membre ale NATO au fost de acord cu modificările modului în care costurile alianţei militare sunt acoperite. Începând cu 2021, cota din bugetul NATO acoperit de Germania va creşte de la 14,8% la 16,35%, în timp ce cota acoperită de SUA va scădea de la 22,1% la 16,35%. Bugetul alianţei va fi utilizat pentru a investi în infrastructură şi pentru a finanţa sediul NATO de la Bruxelles, printre alte proiecte.
[2] În 2003 Secretarul Apărării al SUA, Donald Rumsfeld a împărţit simbolic Europa în Europa de Vest şi Europa de Est datorită axei Berlin Paris, Moscova care a refuzat participarea la Coaliţia anti-Saddam.
[3] Michael Clarke, profesor de studii în domeniul apărării la King's College London şi fost consilier special al Comitetului Naţional pentru Strategia de Securitate al Marii Britanii
Citeste mai mult: adev.ro/qb8ftj
citeste totul despre: europa statele unite china
1 iunie 2020, 08:55