Poreclă Sile this Millennium Pseudonime sile_this_millennium

vineri, 4 octombrie 2019

Un alt fel de sfârșit al istoriei: sfârșitul competenței Cristian Patrasconiu | 03.09.2019 - Sursă : Revista 22



http://silethismillennium.blogspot.com2017youtube-broadcast-yourself.html

Un alt fel de sfârșit al istoriei: sfârșitul competenței

Cristian Patrasconiu | 03.09.2019
Cartea lui Tom Nichols anunță o nouă epocă, una în care „mă tem că suntem martorii sfârșitului idealului competenței.“
Tom Nichols este profesor de securitate națională la US Naval War College; de asemenea, e autorul unor volume importante despre securitatea internațională și politică externă a SUA. Cu doi ani în urmă, prestigioasa Politico Magazine l-a plasat între primii 50 de gânditori americani ale căror idei amprentează puternic politica și viața publică americane.
Tom Nichols avea și un blog (între timp, a renunțat la el) – The War Room. În 2013, a postat acolo primele idei care aveau să ducă la una dintre cele mai apreciate și mai citite & citate volume de eseistică apărute în limba engleză în ultimii ani. Și postarea de pe blog, și articolul care i-a urmat – un text ceva mai amplu decât postarea originară, publicat în The Federalist –, și cartea care avea să devină prin expandarea unora dintre ideile prime și prin adăugarea a multor altora poartă același titlu: Sfârșitul competenței. Un asterisc: volumul (în SUA, publicat în 2017; în România, publicat anul acesta, la Editura Polirom, în traducerea admirabilă a lui Cristian Fulaș) are și un subtitlu care ghidează foarte bine (posibila și, aș adăuga, atât de necesara) lectură a cărții: Discreditarea experților și campania împotriva cunoașterii tradiționale.
Acceptând, ba chiar accentuând ideea că, de-a lungul istoriei, diversele scenarii ale contestării au jucat, sub raportul cunoașterii în sine și în sensul progresului, un rol adesea pozitiv, Tom Nichols indică și argumentează faptul că, în ultimele decenii, mai accelerat în ultimii ani – și, nu întâmplător, odată cu o expansiune fără precedent, în ritmuri ultrarapide la scara istoriei, a noilor tehnologii, dar și în paralel cu succesul tot mai pronunațat al diverselor practici de corectitudine politică ghidate de idealul egalității cu orice preț – formulele radicale de contestare marcheză un timp al istoriei și al cunoașterii fără precedent. Tom Nichols: „am scris această carte pentru că sunt îngrijorat. Nu mai purtăm discuții fondate pe principii și argumente. Cunoștințele de bază ale americanului de mijloc sunt la un nivel atât de scăzut, încât au trecut de pragul «neinformat», l-au depășit și pe cel de «informat greșit», iar acum sunt în cădere liberă spre «în eroare într-un mod agresiv». Oamenii nu numai că dau crezare unor aberații, ci se împotrivesc învățării în loc să renunțe la convingerile lor. (...) nu îmi amintesc să mai fi văzut ceva asemănător“. Și mai clar, tot Tom Nichols: „mai grav, azi mă șochează nu că oamenii resping competența, ci că o fac atât de frecvent, în atât de multe privințe și cu o asemenea furie. Dar poate că atacurile asupra competenței sunt mai evidente date fiind omniprezența internetului, natura dezordonată a conversațiilor din social media sau imperativele ciclului de știri de douăzeci și patru de ore“.
Prin urmare, o trecere radicală de nivel, o „aroganță nefondată, furia unei culturi tot mai narcisiste care nu poate suporta nici cea mai mică aluzie la inegalitate, indiferent de tipul acesteia“, o atitudine profund perdantă, nivelantă, „un colaps alimentat de Google, bazat pe Wikipedia“, o aproape – îmi vine să spun direct, deși Tom Nichols se ferește să folosească un termen de duritatea acestuia (căci urmările sale în istoria modernă sunt teribile) - ură de sine sunt, așadar, câteva dintre notele fundamentale care marchează trecerea – nu evoluția, în orice caz – la noua epocă, una în care, cuvintele sunt ale autorului eseului, „mă tem că suntem martorii sfârșitului idealului competenței“.
Structura pe care Tom Nichols își mixează argumentele care susțin teza sa – e, de fapt, mai mult decât o teză, e o stare de fapt „la zi“ – este una complexă și, în nivelurile de argumentare pe care le propune, cât se poate de convingătoare. Foarte pe scurt, un punctaj minimal în sensul demonstrației eseistului american. a) Refuzul – violent uneori – al competenței are ca punct comun (adesea, ca punct de plecare) convingerea eronată că între un simplu cetățean și un expert (un om care știe să înțeleagă un fenomen complex în articulațiile sale sofisticate, care e în stare să facă o analiză a acestuia) este sau măcar trebuie să fie semnul egal; asemenea proiecții „stimulează un anumit tip de fantezie socială compensatorie, în care oamenii de rând îl depășesc pe profesorul îngâmfat sau pe cercetătorul tocilar prin încăpățânare și ingeniozitate pure“. b) Când X spune că 2+2 egal 4, iar Y spune că 2+2 egal 7, există tot mai des tendința, în acord cu „biasul de confirmare“, ca ambilor interlocutori să li se dea, în mod egal, dreptate; „sintagma se referă la tendința de a căuta informații care doar ne confirmă opiniile, de a accepta fapte care doar ne întăresc explicațiile preferate și de a respinge date care pun sub semnul întrebării ce acceptăm deja ca fiind adevărat“„Cum a devenit conversația epuizantă“ este titlul unui capitol care detaliază această gravă problemă – care alimentează tensiuni, care le sporesc și care ratează tot mai mult soluții raționale, rezonabile. c) Nivelarea în jos pe care o produc, recurență tot mai deasă, studiile superioare și aroganța de a crede că aceia „care au făcut sau au avut de-a face cu o facultate consideră că sunt egalii educați chiar și ai celor mai proeminenți specialiști și experți“. d) Competența (construită / dobândită) „la botul calului“ – prin intermediul Internetului, în mod indistinct și „pe repede înainte“. Subtilul capitolului care detaliază numeroasele tare ale unei educații – aproximative, profund problematice în realitate – dobândite prin intermediul google-itului este edificator în privința atitudinii lui Tom Nichols față de această chestiune: „cum informația nelimitată ne face mai proști“. Nu e doar o simplă afirmație ce face eseistul american în acest capitol; exemplele care o argumentează sunt numeroase. e) Rateurile, și ele numeroase, chiar ale experților – din varii motive, nu dintre cele mai neînsemnate fiind cele care combină competențele strict tehnice cu acelea ideologice, politice – sunt și ele o cauză puternică a declinului accentual al ideii de competență. f) Noul jurnalism – democratizarea în jos a mass-media provocată de explozia noilor tehnologii, eliberarea presei de mainstream-ul tradițional, cu ideea de responsabilitate publică în registrul cel mult opțional – distruge, rapid și foarte eficient, o țesătură socială (desemnată tot mai des ca fiind „lumea veche“ ) în care meritul, expertiza, competența reprezentau verticale esențiale. g) La limită, criza ideii de competență e egală cu o criză gravă a democrației; iar „sfârșitul competenței“ poate aduce cu sine, rapid, sfârșitul democrației.
Am putea spune, așadar, însă nu fără a detalia puțin, că pregnanta formulă care este totuna cu titlul cărții lui Tom Nicholas – și care, totodată, e echivalentă și cu un diagnostic îngrijorător și dur cu privire la condiția lumii contemporane (occidentale, în sens larg, în primul rând, dar nu exclusiv) – trimite și comunică cu o alta, cu siguranță mult mai faimoasă: anume, cu „sfârșitul istoriei“ a lui Fr. Fukuyama. O mică paranteză: și formula lui Fukuyama debutează public printr-un articol care avea să devină o carte (cu teză amendată și mai ales mult nuanțată de autor însuși în eseuri ulterioare), una de referință pentru eseistica de tip politologic a ultimelor decenii din întreaga lume. Revenind la eseul lui Tom Nichols, „sfârșitul competenței“ este un fel de sfârșit al istoriei, în sensul în care o atare sintagmă desemnează crepusculul unei lumi, al unui timp, al unei prestigioase tradiții.
Pe de altă parte, dacă (măcar în formula inițială), „sfârșitul istoriei“ părea să desemneze ceva tonic, ceva dătător de speranțe, „sfârșitul competenței“, dimpotrivă, nu se cuvine a fi celebrat. În cuvintele lui Tom Nichols: „Sfârșitul competenței este una dintre acele expresii care își proclamă pompos importanța. E un titlu care riscă să-i îndepărteze pe mulți chiar înainte să deschidă cartea, aproape provocându-l pe cititor să găsească o greșeală pe undeva doar ca să-i dea autorului peste nas. Înțeleg reacția, pentru că o am și eu în fața unor asemenea afirmații exhaustive. În viața noastră culturală și literară am îngropat totul înainte de vreme: decența, bunul simț, masculinitatea, feminitatea, copilăria, bunul gust, știința de carte, regulile gramaticale și așa mai departe. Ultimul lucru de care avem nevoie e un nou elogiu a ceva ce nu a murit încă“.
Prin urmare, nu e de rămas în sau la fascinația – casantă – a acestei formule. Să deschidem cartea, așadar! Și să stăm mult în preajma ei. Sunt în ea numeroase idei care (ne) tulbură și care ar trebui să ne dea (mult) de gândit...
P.S. Îmi este imposibil să mă abțin de la acest (chiar de final) paragraf; în plus, e și un act de dreptate să readucem în discuție o referință care este cât se poate de familiară spațiului public românesc și, atât câtă există, mult prea firavei „piețe a ideilor“ de la noi. În Omul recent – carte de răscruce pentru cultura română (apărută cu 18 ani în urmă, în 2001) și, totodată, volum citit la noi cu atât de multă răutate și rea-credință -, Horia-Roman Patapievici anticipează, cu subiect, predicat și demonstrație impecabilă, multe dintre consecințele acestor „timpuri recente“ care îl fac, iată, la aproape două decenii, pe un eseist precum Tom Nichols să fie realmente îngrijorat. Ceea ce s-a întâmplat la noi după apariția acestei cărți, una realmente de răscruce, iar avalanșa de reacții „de demolare“ și, uneori, chiar de linșaj public de care a avut parte Horia-Roman Patapievici (și) în urma publicării Omului recent reprezintă o pată urâtă de obrazul... recent al culturii române.//
TOM NICHOLS
Sfârșitul competenței
Traducere Cristian Fulaș
Editura Polirom, 2019, 288 pp.


Imperiul în faza de negare Cristian Patrasconiu | 01.10.2019 - Sursă : Revista 22



http://silethismillennium.blogspot.com2017youtube-broadcast-yourself.html

Imperiul în faza de negare

Cristian Patrasconiu | 01.10.2019
Colosul. Ascensiunea și decăderea imperiului american este cel mai recent titlu din portofoliul lui Niall Ferguson pe care îl avem în limba română – din nou, la Editura Polirom, în seria Historia.

Seria Historia, coordonată de Mihai-Răz­van Ungureanu, a trecut binișor de 100 de titluri și se cuvine, din nou și din nou, și din nou, să o elogiem fără rezerve pentru calitatea extraordinară a lucrărilor publicate.
Această carte însă nu este, la modul absolut, și cea mai recentă dintre cele scrise și publicate de faimosul istoric britanic și, dacă adăugăm acestei observații și faptul că tematica ei este, și acum, una dintre cele mai provocatoare cu putință, vom putea spune că publicarea ediției românești la, iată, 15 ani distanță de ediția originară poate să joace și rolul unui experiment intelectual. Colosul... a apărut în limba engleză în 2004, a cunoscut o altă ediție, broșată, în 2005 (după aceasta, care adaugă la ediția primă și cu o foarte consistentă prefață a autorului, s-a și făcut traducerea ediției de la noi) – ceea ce înseamnă că, la acea dată, cu SUA conduse de Bush jr., condițiile publice de posibilitate ale temei „imperialismului“ american aveau coordonate sensibil diferite de ceea ce se întâmplă acum, la un deceniu și jumătate distanță.
Mai întâi însă, o succintă încadrare a lui Niall Ferguson – din fericire, unul dintre istoricii răsfățați și în câmpul editorial româneasc. The Times l-a denumit „cel mai strălucit istoric al generației sale“. Este, în orice caz, unul dintre cei multipremiați cu distincții dintre cele mai importante. Iată, inclusiv în scopul de a-l situa cât de cât pe un spectru ideologic, trei dintre aceste distincții: Benjamin Franklin Prize for Public Service (2010), Hayek Prize for Lifetime Achievement (2012), Ludwig Erhard Prize for Economic Journalism (2013). Este relevantă această situare, fie și numai pentru a sublinia că, prin opera sa (peste 15 titluri de autor, prezență constantă și viguroasă în mass-media de calibru occidentale) și în general prin discursul pe care a ales să îl practice, Niall Ferguson nu este dintre istoricii care scriu istoria cu „ură de sine“ la purtător și nici dintre aceia care au voluptatea de a aluneca pe cojile de banană al unei istoriografii stângiste, cu damf ideologic la purtător. Punctual – și, din nou, foarte relevant în contextul operei sale de istoric de mare impact public -, aceasta se traduce, spre exemplu, prin aceea că, fără să fie un admirator fără rezerve al capitalismului, Niall Ferguson nu este un critic feroce și isteric al acestuia (dimpotrivă – în mai multe dintre cărțile sale, este din aceia care văd și dintre cei care subliniază numeroasele virtuți ale pieței și ale capitalismului). În românește – e, cum spuneam, autor Polirom -, Niall Ferguson are, pe lângă Colosul..., următoarele titluri: Civilizaţia. Vestul şi Restul (2011, 2014, 2017), Istorie virtuală. Evoluţii alternative şi ipoteze contrafactuale (coord., 2013), Marele Declin. Cum decad instituţiile şi mor economiile (2014), Ascensiunea banilor. O istorie financiară a lumii (2016), Imperiul. Cum a creat Marea Britanie lumea modernă (2018) şi Piaţa şi turnul. Reţele, ierarhii şi lupta pentru putere (2018). Dintre acestea, se detașează, așa cum se poate observa și din situarea temporală indicată mai sus între paranteze, Civilizația. Vestul și restul – best-seller și la noi, cu mai multe tiraje și ediții. Să mai consemnăm, într-un registru oarecum monden, că Niall Ferguson este tatăl a cinci copii și că e căsătorit (e la a doua căsătorie) cu nu mai puțin faimoasa Ayaan Hirsi Ali.
Revenind la tema poziționării, vom regăsi, de altfel, această decență implicită a calibrării ideologice în materie de discurs istoric și în Colosul. Ascensiunea și decăderea imperiului amercian. O carte pe care, spune autorul acesteia, a scris-o „din convingerea că rolul Statelor Unite în lumea de astăzi ar putea fi mai bine înțeles prin comparație cu imperii din trecut“. O asemenea afirmație se cuvine să fie dublată de informația că, nu mai departe cu un an în urma ediției prime a Colosului..., Niall Ferguson publicase Imperiul. Cum a creat Marea Britanie lumea modernă (2003) – o carte la a cărei tematică va face dese și folositoare referiri și comparații în volumul dedicat Statelor Unite și condiției imperiale a acestei țări.
Teza cu care lucrează istoricul britanic (scoțian, mai exact – e născut la Glasgow, în 1964; à propos de situare) în cartea despre „imperiul“ american e limpede. Simplificată și, din nou, în cuvintele autorului, ea are următorul contur: „1. Statele Unite au fost dintotdeauna, cel puțin din punct de vedere funcțional, dacă nu și deliberat, un imperiu; 2. Un imperialism american asumat ar putea fi preferabil alternativelor disponibile; 3. O astfel de asumare este extrem de improbabilă din cauza constrângerilor financiare, umane și culturale; 4. Prin urmare, imperiul american, în măsura în care continuă să existe, va rămâne o entitate oarecum disfuncțională“.
Așadar, pentru Ferguson, e dincolo de orice dubiu că, indiferent dacă e asumat ca atare sau nu, Statele Unite sunt – acum unicul – Imperiu in charge. Dar, în ciuda ambițiilor și aspirațiilor similare cu ale altor imperii anterioare – mai ales, cu ale penultimului hegemon, Imperiul Britanic -, e unul „aparte“. Cel puțin în acest sens: „Este foarte bogat. Nu are pereche din punct de vedere militar. Are o influenţă culturală uluitoare. Şi totuşi, în comparaţie cu alte imperii, face adesea eforturi săşi impună voinţa dincolo de ţărmurile sale. Succesele sale în exportarea unor instituţii americane în teritorii străine sunt mai puţine decât eşecurile sale“. Perimetrul de discurs al cărții pe care o dedică Statelor Unite (trebuie spus și că mai bine de un sfert din volum este acoperit cu note și bibliografie – impresionante în sine și ele!) este secționat în două calupuri inegale: prima parte și, totodată, partea cea mai consistentă (echivalentul a aproximativ jumătate din carte) e despre ascensiunea Imperiului; partea a doua e o narațiune care problematizează „marker“-ii unei (eventuale? prezente? prezente în discurs la acea dată, cu siguranță) decăderi imperiale. Documentarea condiției imperiale a Statelor Unite este abundentă și, dacă nu impecabilă (deși mie așa îmi pare – căci Statele Unite au, prin lentila „imperială“ privite, tot ceea ce au avut alte mari imperii și mai mult decât atât chiar), atunci măcar foarte greu de combătut. Să insistăm asupra părții secunde a argumentului pe care îl generează și susține Ferguson în această carte – și anume, asupra ambivalenței sau chiar a ambiguității în materie de asumare a acestei condiții. Reacțiile care au curs în anul care s-a interpus între ediția primă și cea din 2005 a cărții au fost numeroase și au alimentat dezbatarea despre ceea ce am putea numi, și aici, în chestiunea imperialismului, „fuga de sine“. O spune Niall Ferguson însuși – sub inventarul acceptării ideii că „negarea ideii de imperiu” e un fel de condiție națională în SUA: „Am descoperit că în rândul liberalilor americani este acceptabil să spui că Statele Unite sunt un imperiu – cu condiţia să dezaprobi asta. Este permis şi să afirmi, printre conservatori, că puterea americană e potenţial benefică – dar cu condiţia să nu o califici drept imperialistă. Neîngăduit este să spui că Statele Unite sunt un imperiu şi că lucrul ăsta sar putea să nu fie chiar aşa de rău. Colosul şia propus să facă exact asta, reuşind astfel săi irite şi pe criticii conservatori, şi pe cei liberali. Conservatorii au respins argumentul meu potrivit căruia Statele Unite sunt, ba chiar au fost mereu, un imperiu. Liberalii au fost şocaţi de sugestia mea că imperiul american ar putea avea şi atribute pozitive, nu doar negative“.
Încă o dată (pentru că situarea în context este, aici cu atât mai mult, extrem de importantă): suntem în 2004-2005, președinte în SUA e George Bush jr., cea mai puternică țară a lumii e implicată în mai multe teatre de operațiuni din zone fierbinți ale lumii și lucrurile merg pentru americani în direcția unei spirale a complicațiilor din ce în ce mai problematice. 2004-2005, așadar: ani în care SUA fug deja – se vedea aceasta și la nivelul societății și al mass-media, dar și în interiorul administrației conservatoare de la acea dată - de rolul lor de hegemon inevitabil pentru acel context. Urmează 2008 – alegerea lui Barack Obama (reales în 2012), un președinte în legătură cu care există acum (tot mai) puține aprecieri pozitive cu privire la eficiența strategiei sale de politică externă. Apoi, 2016, alegerea, surprinzătoare, a lui Donald Trump – și alte turbulențe interne și externe. „În același timp, cartea arată clar marile pericole la care se expune un imperiu în faza de negare“, notează Ferguson. 2019: la un deceniu și jumătate de la acest avertisment, lucrurile sunt în această privință foarte clare. Și anume: în chestiunea „marilor pericole la care se expune un imperiu în faza de negare“... //
NIALL FERGUSON
Colosul. Ascensiunea și decăderea imperiului american
Editura Polirom, seria Historia, 2019, 328 pp.

PE ACEEAȘI TEMĂ



America ogarului cenușiu Codrut Constantinescu | 03.09.2019 - Sursă : Revista 22




http://silethismillennium.blogspot.com2017youtube-broadcast-yourself.html

PE A CEEAȘI TEMĂ

IN MEMORIAM ROMULUS RUSAN

America ogarului cenușiu

Codrut Constantinescu | 03.09.2019



Experiența celor aproape 140 de zile trăite de Romulus Rusan și Ana Blandiana în SUA a fost concretizată livresc prin apariția cărții America ogarului cenușiu - un succes uriaș în epocă.


În anii ‘70, profitând de deschiderea și interesele pe care le avea regimul lui Nicolae Ceaușescu în relația cu Statele Unite (să nu uităm că dictatorul român s-a vizitat cu președinții Richard Nixon sau Jimmy Carter), mai mulți scriitori români au beneficiat de un program inițiat de Universitatea din Iowa (International Writing Programme). Între anii 1969-72 bursa fusese oferită și altor scriitori români, precum Ștefan Bănuș, Cezar Baltag, Al. Ivasiuc, Marin Sorescu sau Constanța Buzea. Și Romulus Rusan a avut șansa de a beneficia de o astfel de nesperată bursă, iar cuplul magic al literaturii române, cum îl numea Serenela Ghițeanu, a avut nesperata șansă de a descoperi America, ceea ce în cele aproape cinci decenii de regim totalitar comunist reprezenta o șansă de aur, nesperată. Cuplul a avut ceva de așteptat până când autoritățile comuniste au decis să le aprobe plecarea în Statele Unite, iar aceasta a venit numai pentru că invitația Universității din Iowa fusese trimisă și unui nenumit (de Romulus Rusan) scriitor tânăr, apropiat al familiei conducătoare. Acesta a plecat totuși în septembrie 1973, în timp ce Romulus Rusan și Ana Blandiana au mai avut de îndurat calvarul unei lungi așteptări, stând cu bagajele făcute. Aprobarea a venit în decembrie, titularul pierzând patru luni din bursă, iar noi, cei care le-am prins după 1990, știm bine cât de valoroasă era fiecare lună a acestor burse, de regulă modeste din punct de vedere financiar, cum a fost și cazul celei primite de Romulus Rusan (de numai 450 de dolari). Experiența celor aproape 140 de zile trăite de Romulus Rusan și Ana Blandiana a fost concretizată livresc prin apariția cărții America ogarului cenușiu1, care a cunoscut un succes uriaș în epocă. Câți români au scris liber despre Statele Unite cum a făcut-o Romulus Rusan?! Titlul cărții, previzibil pentru cine cunoaște America, provine de la celebra rețea de autobuze care poartă numele de Greyhound (Ogarul cenușiu„autobuzul săracilor și al negrilor (...) Într-adevăr, cetățenii mai cu dare de mână călătoresc cu avionul sau cu elegantele vagoane de dormit“. Însă nici călătoria în aceste autocare nu este complet inconfortabilă, căci „când se apropie seara, oamenii își întind oasele pe scaunele lor ca de dentist, unii scot câte o pernuță pneumatică și și-o așază la șale, alții deschid o carte și aprind o veioză“.
Ne putem lesne imagina cum părea America unui român ajuns în 1973. Și în momentul de față șocul este mare și, totuși, de trei decenii am avut ocazia să vedem multe locuri, să comparăm, să ne modelăm percepția. Toate observațiile pertinente ale autorului dezvăluie lumea americană din anii 1970, iar lectura cărții se poate realiza și plecând de la această legitimă curiozitate: cum era America în anii 1970? Autorul, spirit lucid, încearcă în primul rând să înțeleagă America, fiind și un bun cunoscător al istoriei sale, știind să contextualizeze. O lume cu puternice rădăcini europene, dar care nu mai era totuși europeană: „imitația a fost, prin firea lucrurilor, o constantă a destinului american. Pornind de la zero, oamenii și-au unit experiența comună și au ajuns la ceva similar, dar nou: pionierul care a trebuit să-și ridice o casă și-a amintit casele din satul lui de pe Padu sau Mureș, dar și cele văzute aici, clădite de pionierii mai vechi, veniți din munții Pindului sau ai Boemiei“. Interesantă este lectura cărții pentru a observa cât de multe dintre moravurile, obiceiurile, modele americane, care păreau atât de exotice unui român venit dintr-un RSR din ce în mai cenușiu și represiv/absurd, au migrat/au fost preluate după 1990 în România eliberată de jugul comunist. Romulus Rusan nu avea cum să nu fie fascinat de amploarea fenomenului televizual, având în vedere că cei doi moșteniseră un televizor de la un fost bursier român care, evident, nu avea cum să-și care greaua cutie înapoi, în România. Cei doi au fost fascinați de zecile de canale, chiar dacă în 1973 și în RSR erau difuzate două canale oficiale, oricum cu un conținut mai respirabil și amplu decât ceea ce avea să ajungă Televiziunea ceaușistă spre sfârșitul anilor ’80. Romulus Rusan se miră și nu înțelege emisiunile cu întrebări ușurele, în urma cărora concurenții câștigau tot felul de obiecte. Se miră de puterea publicității. Se miră de obsesia americanului de rând față de Zeul Mașină, pe care l-am inclus și noi în Panteonul nostru postrevoluționar. În mod sigur, el a fost unul dintre românii cei mai bine pregătiți pentru valul schimbărilor care a urmat anului 1989. Cel puțin la acest nivel. Se miră de joggingul americanilor, de lipsa gardurilor, de dispunerea și aerisirea cimitirelor, de importanța psihologului: „psihiatrul este duhovnicul americanului de azi. Lui își încredințează gândurile cele mai intime, temerile și dorințele. Audiența este scurtă (uneori întreruptă de sunetul unui ceas care marchează durata) și se soldează cu o ușurare: conștiința a fost curățită ca de un diuretic“.
Dacă prima parte se axează pe viața în campusul universiar din Iowa, destul de previzibilă și mai degrabă plictisitoare, cea de a doua se concentrează asupra ocolului Americii în cincizeci de zile, căci cei doi călători români au vrut să descopere cu adevărat și alte fațete ale Statelor Unite. S-au confruntat cu dificultatea de a-și organiza traseul, având în vedere distanțele uriașe dintre orașele Continentului. „America este un tărâm pe care-l întâlnești o singură dată în viață.“ Abonamentul la Greyhound pentru două luni de călătorii non-stop a costat 199 de dolari. Traseul urmat de perechea română, întru descoperirea Americii profunde, este amețitor, chiar urmărindu-l pe hartă.
Au plecat spre Des Moines, apoi spre Omaha (cel mai mare oraș al Nebraskăi) ajungând în Cheyenne (în Wyoming - „Nu mă îndoiesc de bunăstarea lor materială, dar cum rezistă plictiselii și vidului cultural care-i înconjoară?“). Nu puteau lipsi cele două mari metropole californiene, San Francisco (unde au fost impresionați de europenitatea orașului) și Los Angeles, unde au vizitat și studiourile de la Hollywood, care mai degrabă i-au dezamăgit pe cei doi călători temerari. Din California s-au îndreptat către Nevada, statul pierzaniei, pentru a ajunge să viziteze The Crand Canyon, mai mult, aventurându-se într-o scurtă drumeție, fără să aibă apă la ei, neglijență care ar fi putut să le fi fatală, având în vedere asprimea climei. Au traversat mai departe deșerturile Arizonei și al New Mexico, unde scurta ședere i-a provocat lui Rusan un portret percutant al indianului învins și resemnat. „Vânjoși și scunzi, cu fețele mari, cu părul negru ca pana corbului, lins și dat pe spate, despărțit în două de o cărare până la piele, îmbrăcați în blue jeans nepotriviți cu austeritatea locului, cu vârsta și cu corpolența lor, evitau cu mândrie privirile turiștilor, refuzau să răspundă la întrebări, parcă plângeau pe dinlăuntru, triști și bosumflați. Cei care duhneau a băutură erau mai vioi și mai comunicativi, ca și cum alcoolul i-ar fi ajutat să uite, să nu se mai gândească la necazul pe care destinul neamului lor li l-a dat și pe care nu-l pot nici acum desluși.“ După Texas s-au îndreptat către New Orleans, unde au admirat vechiul cartier francez (Louisiana fiind imensul teritoriu pe care Franța l-a recuperat doar pentru ca Napoelon să îl vândă americanilor în schimbul sumei de 15 milioane de dolari) și către Atlanta din Georgia, oraș care a fost distrus în timpul Războiului de Secesiune, dar reconstruit apoi, devenind un mare centru industrial, de aici apărând Coca-Cola. După 23 de ore de mers cu autocarul cursei Greyhound, cuplul magic a ajuns în Chicago, unde l-au întâlnit pe Mircea Eliade. Din păcate, episodul este tratat cam rapid de Romulus Rusan, în ediția din 1979 numele celebrului istoric al religiilor fiind cenzurat și înlocuit cu „Gânditorul“„tocmai când verificam numărul casei, l-am văzut venind agale din partea opusă a străzii. Nimic nu ne putea face să știm că este el, nu mai semăna cu fotografiile degajate și oarecum orgolioase din tinerețe, nici cu întreaga sa literatură, pătrunsă de o mare siguranță a spiritului, de o provocatoare, incitantă exactitate a detaliului. Venea spre noi un om încercat de viață, deși purtând în pas o demnitate nemărturisită, o aură a senectuții suportate cu mândrie“. Nu puteau rata cascada Niagara. Ultima parte a lungii lor aventuri s-a concentrat asupra Coastei de Est, pe care nu o exploraseră la sosire, când se grăbeau spre Iowa City, și a cuprins observarea Washingtonului, a Bostonului, a Philadelphiei și New Yorkului, unde au vizitat printre altele și Modern Museum of Art (MoMA) unde au admirat sculpturile lui Brâncuși.
Citind experiența lui Romulus Rusan la o diferență temporală atât de amplă, de aproape o jumătate de secol, te întrebi ce s-a schimbat și ce a rămas identic în societatea americană. Pentru a o compara avem în vedere drept termen de comparație cartea lui Robert Kaplan Cucerirea Munților Stâncoși. Cum a determinat geografia rolul Americii în lume, în care politologul american descrie drumul său prin America în anul 2015. Dacă diferența între Statele Unite și RSR în anul 1974 părea uriașă, totuși, după aproape o jumătate de secol, aceasta nu mai pare la fel și, dacă s-ar fi făcut pași mai hotărâți în direcția realizării unei infrastructuri viabile și inteligente, diferența ar fi fost și mai greu de sesizat. Și aceasta s-a întâmplat pentru că după 1990 societatea românească a preluat rapid toate modele și tendințele occidentale, de multe ori fără să le analizeze. De la filme, muzică, îmbrăcăminte până la lanțurile de mâncare fast-food, un american ar recunoaște multe locuri comune care i-ar aduce aminte de acasă. Romulus Rusan și Ana Blandiana au experimentat din plin tipul vechi de a călători încet, de a avea timp pentru a analiza și nota și ne întrebăm dacă acele momente nu au fost cumva printre cele mai fericite trăite de ei, căci, odată întorși în România lui Ceaușescu, au cunoscut ani și ani din ce în ce mai cenușii și triști, până în 1989. Ne întrebăm dacă nu le-a părut rău vreun moment că nu au profitat de acel prilej pentru a rămâne definitiv în America. //
1. Carte care a cunoscut cinci ediții, cea de față, ultima, apărută la Editura Junimea, Iași, 2017.
ROMULUS RUSAN
America ogarului cenuşiu
Editura Junimea, 2017

FRICA. Trump la Casa Albă Ioana Moldov2019an | 03.09.- Sursă : Revista 22






http://silethismillennium.blogspot.com2017youtube-broadcast-yourself.html

FRICA. Trump la Casa Albă

Ioana Moldov2019an | 03.09.


În noua viziune politică, totul este simplificat la un profan cât costă, pentru că orice are un preț. Asta-i realitatea unui om de afaceri, nu?


În urmă cu exact un an, pe 11 septembrie 2018, apariția unei cărți făcea marile titluri ale zilei. Fear: Trump in the White House (Frică – Trump la Casa Albă) a reușit să vândă aproximativ 1,1 milioane de exemplare în prima sa săptămână în librării și online, cel mai bun prim contact cu publicul din istoria aproape centenară a editurii (Simon & Schuster, înființată la New York în 1924). Recordul e elocvent mai ales dacă ținem cont de faptul că editura publică în medie 2.000 de titluri pe an, iar dintre autorii casei fac parte nume foarte cunoscute: F. Scott Fitzgerald, Doris Lessing, Ernest Hemingway sau contemporanii: Dan Brown, Stephen King, Andrew Solomon.
Autorul, Bob Woodward (n. 1943), este unul dintre cei mai cunoscuți jurnaliști de investigație din presa americană. Orice curs de jurnalism american începe cu articolele scrise de el și colegul său, Carl Bernstein, la cotidianul The Washington Post, care au demascat un președinte (Nixon) gata de orice pentru a păstra puterea, inclusiv încălcarea sau îngrădirea unor drepturi. Cu republicanul Nixon, democrația americană s-a apropiat periculos de mult de dictatură. Munca jurnalistică a celor doi, susținuți de întreaga presă serioasă care a angajat resurse considerabile pentru a verifica fiecare ramificație a scandalului Watergate, a dus la demisia președintelui american, singurul asemenea caz din întreaga istorie a Casei Albe.
A fi jurnalist în America este o mare responsabilitate, adânc înrădăcinată în istoria națiunii. Presa a devenit o adevărată forță politică odată cu lupta pentru independență a coloniilor britanice. De aceea primul amendament al Constituției americane se referă la libertatea de exprimare și libertatea presei, care nu pot fi îngrădite de nici o lege.
Bob Woodward a scris 19 cărți despre politica și politicienii americani. A scris despre Nixon, Obama, George W. Bush, iar 13 dintre cărțile sale au devenit best-sellers. Are la activ două premii Pulitzer și este cel mai cunoscut și respectat jurnalist american al momentului. Este unul dintre editorii asociați ai cotidianului The Washington Post, iar legenda sa va continua să impună respect și admirație și pentru că fiica sa, Tali Woodward, este directorul programului de Master al Școlii de Jurnalism a Universității Columbia (una dintre cele opt cele mai prestigioase universități private americane, reunite sub numele de Ivy League).
Încă de la începuturile mandatului prezidențial Trump, Woodward și editorul să, Alice Mayhew, au discutat despre importanța unei cărți care să urmărească cât mai aproape cu putință această nouă eră politică, încărcată de controverse interne și externe.
Prologul și cele 42 de capitole care compun cartea sunt prezentate cu o notă de subsol identică, dar foarte importantă pentru credibilitatea informațiilor expuse: „Informațiile conținute în acest capitol se bazează în special pe o serie de interviuri aprofundate, realizate cu surse primare“.
Talentul lui Woodward nu constă doar în capacitatea de a găsi sau a se lăsa găsit de aceste surse primare, de a fi putut reuni o serie de informații clasificate sau secrete și de a le prezenta în așa fel încât să nu intre sub incidența niciunei legi de securitate națională. Talentul său constă în a povesti Casa Albă ca și cum ar fi scenaristul unei noi serii din House of Cards, celebrul serial TV produs de Netflix începând cu 2013.
Prologul prezintă o stare de fapte alarmantă. Gary Cohn, 57 de ani în septembrie 2017 - data primului moment ales de autor pentru a plonja în măruntaiele Casei Albe Trump -, are 27 de ani de carieră la banca Goldman Sachs. Se apropie de biroul prezidențial - biroul se numește Resolute Desk (un fel de loc unde se rezolvă orice situație). Peste tot mape cu hârtii, dar ochii îi cad pe o mapă care conține următoarele inițiale: KORUS. Este numele tratatului dintre SUA și Coreea de Sud. Mapa conține o ciornă - o scrisoare pe care Trump o adresa președintelui sud-coreean prin care partea americană își prezenta intenția unilaterală de a pune punct acestei colaborări începute în anii ‘50. În baza acordului KORUS, SUA menține și plătește pentru prezența unei forțe militare de 28.500 militari, plus acces la un program ultrasecret și ultrasensibil care permite supravegherea instalațiilor militare nord-coreene. SAP poate detecta de pe teritoriul sud-coreean, în doar 7 secunde, orice rachetă ICBM (rachetă balistică întercontinentală) lansată din nord. Un ICBM poate atinge Los Angeles în doar 38 de minute, iar detectarea în doar 7 secunde a unei asemenea rachete este vitală pentru securitatea națională americană. Fără o prezență în Coreea de Sud, un ICBM poate fi detectat de radarele stategice din Alaska la 15 secunde de la lansare. Diferența de 8 secunde cântărește greu în strategia de contraatac americană și diminuează șansele unui răspuns eficace. Trump însă este nemulțumit de deficitul comercial între cele două țări, 18 miliarde de dolari anual în defavoarea SUA; plus suma plus 3,5 miliarde pe an, cât costă prezența americană pe teritoriul sud-coreean. Deci SUA se vede obligată să piardă anual aproximativ 21,5 miliarde dolari pentru a afla cu 8 secunde mai repede dacă Coreea de Nord a lansat sau nu o rachetă balistică intercontinentală spre teritoriul american. O factură excesiv de scumpă pentru un om care știe valoarea banilor. Time is money – spune o nu prea veche maximă capitalistă americană. Dar o secundă care să coste 2,68 miliarde e... o exagerare.
Trump este prezentat ca un individ limitat în inteligență pentru că singurul fel în care înțelege politica externă sau internă ține de posibilitatea traducerii unei situații într-un echivalent financiar – un fel de cât costă, în dolari, această relație diplomatică sau parteneriat strategic. Într-o lume în care istoria a creat anumite afinități între națiuni sau anumite parteneriate de bună colaborare, noul locatar de la Casa Albă schimbă regulile jocului, încercând să stabilească un preț „corect“ pentru situații care până acum erau calculate în funcție de „monede“ mai filosofice, de genul: tradiție, istorie, sprijin pentru democrație, sprijin pentru securitate, umanitate, pace, securitate. În noua viziune politică, totul este simplificat la un profan cât costă, pentru că orice are un preț. Asta-i realitatea unui om de afaceri, nu?
Trump este prezentat ca un tip coleric, instabil, care își schimbă opiniile de la o zi la alta, de la o oră la alta. Dă ordine care trebuie duse la îndeplinire în timpi care n-au legătură cu mersul lumii. „Oprim asta imediat“, spune de cele mai multe ori, chiar dacă i se explică faptul că orice tratat are clauze legate de timpi preciși (ce țin de un număr suficient de mare de zile) pentru denunțare unilaterală sau altă rupere de tratat. Mobilizează o întreagă administrație pentru o chestiune exactă, iar apoi, după ce toată lumea a încercat să traducă în realitate ordinul, Trump se dezinteresează de situație. După câteva săptămâni sau luni, revine la obsesia inițială și se aruncă cu o violență fără margini în urgența de a pune iar punct.
Gary Cohn ar fi actualizat celebra frază a lui J.F. Kennedy („Nu întreba America ce poate face pentru tine, ci întreabă-te ce poți tu face pentru America“). Sub Administrația Trump devine: „nu ce putem face pentru America, ci ce am reușit să-l împiedicăm să facă“. O întreagă administrație lucrează pentru a contra ideile eronate ale președintelui, a-i argumenta și a-l descuraja în a gândi de un fel sau altul.
Acțiunea primului capitol se situează undeva în luna august a anului 2010, moment în care David Bossie, militant conservator, îl contactează telefonic pe Steve Bannon, un producător de filme documentare, și el cu opinii conservatoare. Discuția telefonică curge cu replici delicioase, ironice, care ar fi putut foarte bine constitui un foarte promițător început de teatru contemporan.
David: Poți să mă însoțești la NewYork?
Steve: Ce să facem acolo?
David: Să ne vedem cu Donald Trump.
Steve: Despre ce să vorbim cu el?
David: Are de gând să se prezinte la alegerile prezidențiale.
Steve: În ce țară?
Pas cu pas, capitolele prezintă încredibilele sforării și momente-cheie ale devenirii lui Trump. Woodward reușește să povestească detaliile acestei ascensiuni cu umor și uimire, cu surpriză și suspans, ca și cum Trump ar fi un personaj de ficțiune, inventat pentru coperțile cărții. Trump amintește puțin de Lopahin, argatul devenit stăpân în Livada de vișini a lui Cehov. Aceeași determinare, aceeași încrâncenare de a scruta viitorul și de a-l programa.
Woodward lasă un document incredibil pentru posteritate, dar și un manual detaliat despre bucătăria internă a administrației americane. De ce Frica pentru titlu? Pentru că Trump declara în 31 martie 2016, la Trump International Hotel (în Washington), într-un interviu acordat autorului, că: „Adevărata putere este – nu știu dacă am curajul să pronunț cuvântul – este frica“. //

Petele dragonului Codrut Constantinescu | 17.09.2019 - Sursă : Revista 22


http://silethismillennium.blogspot.com2017youtube-broadcast-yourself.html

Petele dragonului

Codrut Constantinescu | 17.09.2019


Unul dintre efectele boomului chinez este răspândirea corupției și a individualismului, exact două dintre tarele pe care ideologia comunistă le respingea, aruncându-le în cârca capitalismului vicios.
Scriitorul Yu Hua este unul dintre cei mai cunoscuţi critici ai regimului comunist din Republica Populară Chineză de azi şi, trebuie să recunoaştem, ne-am mirat atunci când am aflat că el continuă să trăiască (aparent) liber în China, chiar în capitala Beijing. Ne-am fi aşteptat mai degrabă să ispăşească o pedeapsă privativă de libertate de cel puţin zece ani în Laogai. Probabil că statura lui internaţională previne dispariţia lui subită în vreun lagăr de concentrare sau probabilitatea unui accident de maşină. Yu Hua, născut în sudul Chinei în 1960, este unul dintre cei mai mari scriitori de limbă chineză de astăzi. A scris poezie, proză scurtă, dar a devenit cunoscut prin romanele Strigăte în ploaie (1991), În viață (1993), Cronica unui negustor de sânge (1995)1 care are drept cadru uluitoarea revoluție culturală maoistă2, care i-a marcat copilăria. „Am crescut în timpul Revoluției Culturale. Părinții mei erau medici și o duceam ceva mai bine. Noi mâncam carne o dată sau de două ori pe lună, pe când majoritatea familiilor mâncau o dată pe an.“
Volumul China de astăzi văzută prin ochii unui scriitor* reuneşte o serie de articole publicate de Hua în ziare occidentale de top (de la Los Angeles Times, International Herald Tribune și The New York Times, până la Corriere della Sera, pentru a ne face o imagine asupra respectului de care se bucură scriitorul chinez), în care îşi defăimează fără ruşine ţara, criticând cu umor regimul comunist pe mai multe paliere (politica lui, cenzura lui, dezvoltarea economică galopantă cu preţul unei poluări uriaşe, dezechilibrele sociale, din ce în ce mai accentuate etc.) pigmentând articolele cu frânturi din experiența lui de viață în China, totuși, o țară care rămâne un mister pentru noi, în ciuda faptului că suntem înecați de produsele fabricate acolo. Despre cenzură Hua scrie pe larg și ne permite să înțelegem cam care sunt limitele libertății de expresie de care se bucură chinezii, care, în ciuda unei dezvoltări economice spectaculoase, se confruntă și cu un sistem de cenzură atroce, care face tot posibilul să țină pasul cu dezvoltarea tehnologiilor de informare și comunicații, ceea ce nu e facil, când ai sute de milioane de posesori de telefoane mobile inteligente. Dar asta nu înseamnă că regimul comunist nu face tot posibilul să cenzureze internetul, cenzura fiind, alături de represiunea dură, unul dintre pilonii regimurilor comuniste. E drept, era mai ușor pe vremea lui Stalin sau Mao. „Ca să se poată exprima liber și să evite cenzura, internauții folosesc din plin mijloacele retorice și au devenit maeștri în utilizarea metaforei, a comparației, ironiei, umorului, exagerării, sugestiei etc., creând fraze splendide de o ironie usturătoare, pline de aluzii și de exprimări eufemistice.“ Dar oare bancurile din România lui Ceaușescu nu foloseau exact aceeași rețetă? Despre poluarea care afectează dramatic China și care este minimalizată cu toată puterea propagandistică de cătare Partidul Comunist, Hua scrie că „Pe vremea lui Mao Zedong, puterea politică era menținută prin îndoctrinare forțată; astăzi, principala metodă este creșterea economică. Sunt localități în care poluarea atmosferică este combătută prin limitarea circulației: mașinile au dreptul de a circula pe rând - mai întâi cele cu număr par, apoi cele cu număr impar“. O metodă de decongestionare a traficului care ne sună destul de cunoscut nouă, românilor trecuți de 40 de ani. Principalul factor poluant nu este nici fumatul (unii membri de Partid ar fi promis că se vor lăsa, pentru a diminua poluarea atmosferică!), nici circulația intensă, e drept, ci sutele de combinate chimice, petrochimice, rafinării și turnătorii, care elimină în atmosfer[ o poluare atât de teribilă încât în ianuarie 2013, de exemplu, în capitala RPC au fost 24 de zile cu smog. Paradoxal, poluarea nu ține cont nici măcar de directivele PCC. Ajuns în Hong-Kong, cazat într-un hotel pe malul marii, autorului a început să i se facă rău: organismul lui era obișnuit cu poluarea din Beijing, aerul proaspăt marin provocându-i atroce dureri de cap. Un cititor i-a recomandat, candid, să-și pună capul în dreptul unei țevi de eșapament pentru a-și reveni. În alt articol denunță „gradul de poluare din ultimele două decenii [din China] este la fel de mare cât toată poluarea din cele unul sau două secole de revoluție industrială la un loc“.
Criticile sale la adresa puterii comuniste sunt explicite: „Mă sună un reporter străin care vrea să știe ce semnificație are pentru mine cea de a șaizecea aniversare [a RP Chineză, proclamată la 1 octombrie 1949, când comuniștii și-au marcat victoria din războiul civil chinez, împotriva forțelor naționaliste ale Kuomindang-ului condus de Chiang-Kai-Șek, care s-au refugiat pe insula Formosa, fostă colonie japoneză, actualui Taiwan- n.m.]. I-am răspuns că din punctul meu de vedere este doar cu un an mai mult decât cea de-a cincizeci și noua“. De altfel, în articolul Amintiri despre ziua națională, Yu Hua rememorează pentru ziarul italian Corriere della Sera amintirile sale din copilărie legate tocmai de această dată mitică, fondatoare a Chinei comuniste, în care era proslăvit Mao Zedung, atât în filmele de la cinematograful provincial local, din sudul Chinei, cât și de ziarele oficiale, pe care tatăl său le folosea pentru a forma un fel de tavan în camera copilului. Care seara, înainte de a adormi, îl privea pe Mao în compania unor colaboratori care tot se schimbau, pentru că, de regulă, erau executați, unul după altul, dând dovadă de nesupunere ideologică. Nici Mao nu suporta prea bine critica adusă genialelor sale politici, cam ca Stalin, amândoi fiind la fel de ranchiunoși, având o memorie fabuloasă. Pentru un străin, combinația între regimul comunist represiv și economia capitalistă este greu de înțeles, unul dintre efectele boomului economic fiind răspândirea corupției și a individualismului, exact două dintre tarele pe care ideologia comunistă le respingea (teoretic) cu vehemență, aruncându-le în cârca capitalismului vicios. „Dintr-o societate în care politicul prima, am devenit o societate în care domnește banul, cu probleme tot mai mari de corupție, degradarea mediului și inegalitate economică.“ O altă racilă care ar afecta societatea chineză actuală este și nostalgia față de un trecut idealizat. Două astfel de manifestări ar fi tipice, una apărând printre săraci (în trecut toată lumea era săracă), iar cealaltă printre îmbogățiții prin metode dubioase, care atunci când sunt prinși și ajung în pușcărie (sau sunt în pragul sinuciderii) încep dintr-o dată să-i plângă de milă pe cei săraci, dar care măcar nu riscă nimic decât să sufere de foame și să doarmă într-un pat prost dintr-o garsonieră mizerabilă. În RP Chineză de azi, în ciuda faptului că ar fi devenit cea de a doua economie a lumii, aruncând asupra lumii un uragan de produse de export de calitate jalnică, există în continuare 100 de milioane de chinezi care trăiesc cu mai puțin de un dolar pe zi și care consumă „orez otrăvit, lapte praf și chifle din orez toxice, legume contaminate, șuncă fără pic de carne, jucării periculoase, ouă false sau tăiței de ghips“.
Articolele lui debordează și de un umor hâtru, Yu Hua folosindu-se de o gamă largă de povețe, întâmplări din trecutul bogat al chinezilor, pline de înțelepciune, pentru a-și întări eșafodajul argumentației sale. Un singur exemplu concludent. „În cartea Însemnări din pădurea de zâmbete din dinastia Quing, este o anecdotă care sună astfel: un om avea o prăjină de bambus foarte lungă și voia să intre cu ea pe poarta cetății. A încercat să o țină pe verticală, dar n-a putut intra; a încercat pe orizontală, însă tot în zadar. Atunci, un bătrân l-a sfătuit să o rupă în două și să intre“. În 2011 Yu Hua era mult prea optimist: „Cred că de acum încolo China nu are decât două opțiuni: fie merge pe calea democrației, fie pe cea a revoluției. Ambele sunt la fel de anevoioase“. Din păcate, până în momentul de față, partidul comunist nu a abandonat politica sa represivă, iar evenimentele recente din Hong-Kong demonstrează mai degrabă contrariul - comuniștii, structural, nu au cum să abandoneze puterea. Din lectura acestui volum de publicistică ne dăm seama că şi RP Chineză are probleme interne mult mai grave decât lasă să se întrevadă regimul comunist, obsedat de a reflecta în lume o imagine aurită, agresivă, care combină forţa militară brută cu mierea miliardelor (pe această Fată Morgana și oficialii români, de la Victor Ponta până la actualul premier, au impresia că o întrezăresc și că ea, sărmana, ne rezolvă toate problemele de dezvoltare a infrastructurii din România. Fiind o iluzie, așa și rămâne). //
1. Despre care am scris și în revista 22 https://revista22.ro/cultura/snge-contra-hran-n-china-lui-mao
2. Un adevărat război civil provocat de ideile aberante ale lui Mao Zedung.
YU HUA
China de astăzi văzută prin ochii unui scriitor
Traducere din chineză și note de Mugur Zlotea
Editura Humanitas, București, 2019, 164 pp.

https://silethismillennium2019.blogspot.com/

Cine a Furat Banii lui Ceausescu | PODCAST Cristian Sima