http://silethismillennium.blogspot.com/2009/03/youtube-broadcast-yourself.html
 
        
    
Un autodidact despre atemporalitate şi despre sens în istoria concretă [eseu escatologic ] - Dumitru G.Sin
 
 
Un autodidact despre atemporalitate şi despre sens în istoria concretă
[eseu escatologic ]
- Dumitru G.Sin
 
 
1. Lupoaica se intoarce pe Lipscani (foto din cotidianele bucurestene)
De la Ceylonul vazut la Katyn -ul descoperit  
[Din ciclul eS-eu-rile lui Sin ] 
[Din ciclul eS-eu-rile lui Sin ]  Moto :Pentru
 a fi credibil povestitorul nespecializat în domeniul istoriei trebuie 
să fie subiectiv cu riscul de a fi “optuz”, asumîndu-şi 
astfelsingurătatea ca pe-o libertate…  ..................................................
"ISTORIA INCEPE cu relatarea faptelor"[i] 
 
 .Faptele trecutului consemnate în texte codificate cu semnul cuneiform 
sau în hieroglifa[1] egipteană ori în” semnul sumerian „transferate din 
locaţii murale pe papirusuri , jurnale ale vremii , cu o istorii 
imprevizibile care
 uneori bulversează pînă şi imaginaţia istoricului modern documente
 scrise preluate din antichitate ca Ramayana unde e descris Ceylonul
 văzut din aer (avioane , ioc !atunci ! metempshoză ?autoscopie?clarviziune?orice devine posibil.) cu alte tratate din aceeaşi
 perioadă ca Samaragana şi Sutradnara care şi ele conţin informaţii
 surprinzătoare ca descrierea diferitelor tipuri de avioane (avioane!?)
 avînd combustibil mercurul (mercurul [2] !?) , un alt tratat Vymana
 Sutra cuprinde trei mii de versete despre constituţia avioanelor
 continuînd cu un manual al tehnicilor de pilotaj , apoi tratatul
 Sulva-sutra destinat inginerilor constructori , redactat în mileniul I
 î.Hr , cu soluţii şi generalizări intersante din punct de vedere
 geometric este interesantă şi grafia numerelor cu poziţia cifrelor şi
 folosirea sistemului „0” extragerea rădăcinii pătrate şi cubice , în
 curgerea ei istoria indiană consemnează în secolul al VII-lea d.Hr.
 matematicieni celebrii ca Aryabhatta , în seria descoperirilor
 senzaţionale se înscriu şi găsirea manuscriselor de la Marea Moartă
 apoi textele scrise de Sfîntul Pavel .În aceste condiţii , omul este
 forţat să mediteze vertical în transcendent , Noica îl defineşte „
 dincolo de ce este aici şi dispare ” . Obsedantele deveniri circulare
 în care totul reîncepe fără progres , doar cu frisonul ciclurilor
 stupefiante pot fi lăsate şi doar ca somaţii de excepţie relativă
 trimise spre atenţionare istoricilor existenţialişti .
    
 La asemenea documente , profesorul de istorie , de meserie arhivar al 
trecutului nici măcar nu se oboseşte să redacteze  întîmpinare ci 
zîmbeşte
 complice şi aruncă înscrisurile neglijent într-un raft 
etichetat "entertainment"după care cu o mină gravă aduce la cunoştinţă 
publicului, fapte ale unui trecut de bun simţ : înainte ca regatele să 
se
 desprindă de Imperiul Roman - tonul face muzica ! ...n`aşa ?
  Aşadar se va cerne în paralel o istorie cuminte liniară cu grămătici care
 contabilizează cu conştiinciozitate evenimente notabile scrijelind cu
 pana pergamentele folosite curent în Bizanţ , obicei perpetuat şi în
 regatele desprinse deja din Imperiul Roman . În zorii evului mediu , în
 vremea lui Carol cel Mare şi în timpurile lui Robert cel Pios , unic
 rege al Franţei , un soi de infocronomanii vor inunda bibliotecile
 mânăstireşti , numite de istorici annale . Aceste lucrări istorice vin
 în întîmpinarea Bisericii prin ajustarea şi amonizarea unor
 evenimentele ecumenice ca stabilirea de date mobile ale Paştelui sau
 adaptarea şi coordonarea unor date individuale cu cele stipulate în
 Cartea Cărţilor .
      Ca o şosea marcată de pietrele kilometrice , istoria
 şerpuieşte prin timp înreruptă de formula : Le roi est mort ! Vive le
 roi ! [ii] care evidenţia apariţia şi dispariţia regilor . Muza
 istoriei ignora cotidianul onorînd excepţionalul , în forme simple ,
 atractive . Scrierea annalelor a stîrnit pasiuni estetice unor
 împătimiţi ai genului . Prelucrate artistic annalele au devenit
 literatură istorică cu tendinţă vectorială , adică cronici de autor :
 nişte istorii care în contrast cu anti-istoricitatea mitului urmăresc o
 desfăşurare cronologică şi epică a faptelor consacrînd eroi în
 succesiunea şi înlănţuirea evenimentelor oferind , în concluzie , teme
 de meditaţie şi înscriind istoria ca specie literară .
       Structurile feudale din Primul Val de civilizaţie se vor consolida odată cu
 creştinismul ‚istoricii , prin inserţia sacrului în societatea laică , vor acorda evenimentelor notabile - „ sîmburele dulce al stiinţei istoricului” [iii] - un sens
 , sau cel puţin aşa se credea pînă la Hegel! Istoricii acelor vremuri ,
 şi cei care nu erau călugări , erau educaţi în mănăstiri , vîrful penei
 lor era înmuiat în călimara şi cerneala mănăstirească în timp ce 
sufletul cuceric cerea îngăduinţa Providenţei pentru orice acţiune 
individuală.
          Afirmaţia „ Căci crestinismul sacralizează istoria , el o transformă
 în teofanie.”
 [iv] este pe deplin justificată… Întrucît tiparul lipsea... la invenţia
 lui Gutemberg , nici măcar , nu se putea visa , copiştii cu pana şi cu 
pergamentul lor , erau tiparniţa umblătoare a vremii
     „[…]
 în acest scop mă străduiesc să adun o bibliotecă […], am cheltuit mulţi
 bani ca să plătesc copişti şi cărţi […]În funcţie de ceea ce îmi vei
 spune , voi trimite pergamentul[v] şi banii necesari […]”
(lui Rainard , călugăr , la Babbio)[vi]
Aceşti călugări copişti făceau ce fac astăzi copiatoarele Xerox [vii] .!
         
 Cît despre călugării Celui De-al Treilea Val , aceştia , folosesc tasta
 computerului personal în locul , penei de gîscă , hîrtia electronică 
[viii](dactiloscriptele şi dischetele), în locul pergamentului , astăzi 
calculatorul (ştiinţa!) îl slujeşte pe Dumnezeu aşa cum odată filozofia 
Greciei antice slujea cu umilinţă , în perioda scolastică , religia 
creştină . Astăzi oamenii cu ajutorul ştiinţei încearcă să-L imite , 
Imprimanta lui Dumnezeu [ix], ar puea fi
 un exemplu , tot mai mult 
se zvoneşte prin cercurile de iniţiaţi : că Dumnezeu este Ştiinţa . 
Intra muros în mănăstiri , azi : pot fi
 admirate picturi surealiste care ilustrează scena crucificării într-o
 manieră modernă gen „Christos al Sf. Ioan al Crucii ” [x] , este unul
 din acele momente cînd religia se lasă explicată public cu ajutorul
 suprarealismului care îşi are sorgintea în gîndirea magică izvorîtă din
 filozofia ocultă - dar să nu anticipăm este recomandarea autorului !
         Dilema cuvîntului scris acel , scriba manent , angajază şi are
 semnificaţii cu ecou în vreme , odată , undeva , Salaman Rushdie scria
 că „ istoria este tot ceea ce rămîne din om ” cronicile surprind tot
 mai multe întîmplări - facem ce facem , ne învîrtim  , ce ne învîrtim şi
 tot în evul mediu nimerim, nimic nu este întîmplător !
    Această disciplină istoria , priveşte răsturnat preceptrul biblic „ crede şi nucerceta ” adică „ cercetează nu crede ” la fel cum Hegel priveşte
 filozofia , filozofia spune el este lumea pe dos . Nu omul , reprezintă
 ţinta preocupărilor celui ce se ocupă de istorie ci societatea , este
 crezul istoricului pur sînge [3], de tipul lui Lucien Febvre [xi] care
 ne arată o cale de a recupera esenţialul din „Lumea pe care am
 pierdut-o” [4] este necesar ca istoricul să deblocheze istoriografia de
 manierismul academic ,de unilateralitatea şi pozitivismul [5] acestuia
 care duce la istorii [6]ale utilajului mental [7].
    
 Conceptul de istorie şi de progres va fi marcat în acest eseu , marota 
unei polemici pangermane , în speţă , a două atitudini adoptate de doi 
mari filozofi germani : Hegel şi Nietzsche , una declarat optimistă , 
însemnată cu
 semnul „+”, alta fără semn , cu o nuanţă pesimistă : prima , cea de tip
 hegelian , potrivit căreia istoria în mersul ei evolutiv spiralat are
 un sens pozitiv sinonim cu progresul, a doua , cea a lui Nietzsche ,
 pare despuiată de semne şi sens , cu termenul progres amputat - aceea :
 „nouă istorie ” sugerată prin anii ‚50’ de grupul parizian , adunat în
 jurul Revistei Annales , în frunte cu Marc Bloch şi Lucien Febvre cît
 şi de simpatizanţi notabili , de genul solitarului Philippe Aries [xii], un istoric de duminică  [xiii] care scrie o „ istorie existenţială ”,
 diferită de continuităţile şi repetiţiile spiralate ale turmei 
păstorită de Hegel . La Philippe Aries perspectiva istorică este 
inversată şi sucită-n prezent : iată două concepte istorice care dacă nu
 sunt opuse vizibil sunt cel puţin vădit diferite , ele vor avea ecou în
 vreme şi vor duce la afirmaţia scandaloasă că trăim în timpuri postistorce…
Autorul este departe de a prezenta o disciplină , nici pomeneală de aşa ceva!
     
 Şi numai pentru motivul că nu are calificarea necesară! Este doar un 
itinerariu al „Eu”-ului său cu aprecieri personale care includ şi exclud
 prin prisma unor judecăţi pur subiective , in paranteze, teze privind 
acest subiect, dar şi aprecieri ale unor oameni de spirit , fără a fi 
neapărat istorici ...ca şi obsevaţia dintr-un vîrf de bici al lui 
Voltaire privind ordinea finală a istoriei care a fost propusă de Hegel ca progres prin finalitate , moarte :
        
 „ Istoria nu este decît tabloul crimelor şi nenorocirilor ” , calmul 
elocvent al altui om de spirit Lion Feuchtwagner , ascunde o atitudine 
de tip
 Nietzsche , chiar dacă :
      „ scrie (istoria) spre a povesti nu spre a dovedi ceva ” [8] povestea lui Lion Feuchtwagner descrie „lupta
 unei minorităţi capabile de a judeca şi hotărî împotriva unei 
majorităţii enorme şi compacte a celor orbi de judecată şi conduşi numai
 de instinct ” convingera lui Lion Feuchtwagner reieşită din romanele sale cu subiect istoric ne îndreaptă spre teza „ repetabilităţii în istorie ”cunoscuta sintagmă istoria se repetă nu are un autor cunoscut , altfel , conform obiceiului l-am fi citat , în fine „nimic nou sub soare ”
      Azi de exemplu Profesorul Nicholas Boyle, de la Universitatea Cambridge, readuce pe tapet teoria „schimbărilor ciclice”
Boyle, citat de Daily Mail, numeşte "Marele Eveniment" cu semnificaţie internaţională ca fiind "de proporţiile unui cataclism". Din studiile
 lui a rezultat că, în ultimii 500 de ani, un asemenea eveniment
 "cataclismic" s-a produs în al doilea deceniu al fiecărui secol şi fie
 a provocat războie sau conflicte religioase, fie a adus pace.
ISTORIC
În
 1517, Martin Luther a afişat pe uşa Bisericii din Wittenburg cele 95 de
 teze ale sale care cereau interdicţia comerţului cu indulgenţe
 (donaţii băneşti contra iertarea păcatelor), intrând în conflict cu
 Biserica Romano-Catolică, sugerând reformarea acesteia şi luptând
 pentru afirmarea Protestantismului;
Anul 1618 a marcat începutul Războiului de 30 de ani şi decenii de conflicte religioase în Europa Occidentală;
În
 1715, conflictul s-a încheiat prin instalarea dinastiei de Hanovra, de 
origine germană, care s-a extins şi în Regatul Marii Britanii;
În
 1815 a avut loc Congresul de la Viena, urmat de înfrângerea lui 
Napoleon, ce a încununat începutul unei perioade de relativă stabilitate
 în Europa;
În
 1914 a izbucnit primul război mondial, un conflict catastrofal, soldat 
cu milioane de morţi, ce a dat tonul unor neînţelegeril ce s-au 
prelungit până astăzi.
Urmând
 acelaşi algoritm, Boyle nu are nici un motiv să creadă că în deceniul 
următor al secolului nostru va fi altfel şi spune că fenomenul
 crizei economice, care a lovit Statele Unite în 2007 şi s-a extins la
 scară planetară este doar "preludiul" unui eveniment epocal ce se va
 produce, după estimăile lui, în 2014.
SCHIMBĂRI CICLICE
Teoria
 sa se bazează pe schimbările ciclice produse în fiecare secol, care au 
impus anumite tendinţe ce au marcat întregile perioade de după.
 El susţine că, la fel ca şi la om, caracterul unui secol se conturează
 în jurul vârstei de 20 de ani.
          
 Cât priveşte previziunile pentru anul 2014, Boyle susţine că recentul 
colaps economic a pus în mişcare roţile unor neînţelegeri şi mai mari
 în relaţiile internaţionale. Astfel, el anticipează că Statele Unite
 vor fi actorul principal pe scena internaţională, care va lega şi 
dezlega alianţe, va lua sau va anula anumite decizii, în urma cărora 
secolul fie va cădea în violenţă şi sărăcie, fie va intra într-o nouă 
eră a cooperării la nivel global. Boyle
 avertizează însă că pacea nu va fi posibilă până când lumea nu va 
înţelege că este nevoie de un sistem global de guvernare, şi nu de
 
sisteme indiviuale, ale fiecărei ţări în parte. Iar probleme şi 
provocări cum ar fi încălzirea globală, ascensiunea Indiei şi Chinei sau
 criza globală a datoriilor nu vor putea fi rezolvate sau evitate decât 
printr-o cooperare la nivel internaţional.
   
 "Marile schimbări economice duc la mari schimbări politice, pe care 
încă nu le-am văzut. Conform teoriei mele, o altă criză ne pândeşte,
 iar acest lucru se poate vedea după problemele pe care le ridică mai
 degrabă datoriile naţionale, decât datoriile creditelor private", a mai
 spus Boyle .[2014, anul care ne va schimba soarta Un specialist de la Cambridge prezice că în 2014 se va prodiuce un "eveniment epocal" ce va determina cursul acestui secol. [articol, Sînziana Stancu sursă:ziare.com ]
      
 Iată cum comenteză articolul respectiv despre această teorie un 
internaut iubitor de literatură,asemeni mie, care postează sub
 nickname-ul Dan, îl citez :
"4. Despre cotituri istorice si alte carmeli
de Dan | 18/06/2010 22:43:05
Ceea
 ce "descopera" acest profesor a fost intuit demult printre altii si de 
catre scriitorul Maurice Druon. Dupa cum observa el in romanul
 "Regii Blestemati", al paisprezecelea an al aproape fiecarui secol era
 harazit sa aduca napasta:
anul 714: navalirea musulmanilor din Spania.
anul 814:moartea lui Charlemagne care în circumstantele politice ale acelor vremuri insemna un dezastru.
anul 914:navalirea ungurilor si foametea cea mare.
anul
 1014:primul imperiu bulgar cade sub loviturile bizantinilor. Boyle nu a
 mai luat in considerare acestea probabil fiindca nu are cu ce sa le 
continuie pana in sec 16.
Acum
 sa luam ceva la care m-am gandit in urma acestui articol: eu prevad 
inca de pe acum ca Europa deceniului al noualea al secolului
 nostru va fi zguduita de revolte.
De unde stiu?
simplu:
anul 1989:revolutiile din Europa de est,
anul 1886:razmeritele din Haymarket care stau la baza
 obtinerii drepturilor muncitorilor si aparitiei sarbatorii de 1 mai,
 anul 1789:Revolutia Franceza,
anul 1688:Revolutia Glorioasa,
anii1584-1589: Razboiul celor trei Henrici-o serie de razboaie civile care au macinat Franta.
 Deci iata 500 de ani de de revolte neintrerupte. Aș mai vorbi si de
 alte evenimente de seama dar e tarziu si mai am unele obiective inainte
 de a ma culca.
"
          
 Fără ironie - o spun şi o scriu- în arealul său semidoct deci 
nespecializat în ştiinţa istoriei autorul acestui eseu recomandă celor
 ca el  studiul "istoricist " al lui Toynbee privind ciclurile de viaţă ale civilizaţiilor .(v."„Eseu asupra istoriei” al lui Toynbee )
      
 Dar şi această teorie are "istoria ei" originile ei se află pitagoreism
 , stoicism, budism , însă ideea în sine e dezbătută serios pentru prima
 dată în Europa de istoricul şi filozoful italian , în 1725 , la Neapole,
 Giovani Battista (Giambattista ) Vico care în lucrarea sa de filozofie
 a istoriei : Principiile unei stiinţe noi despre natura comună a
 naţiunilor , acreditează ideea că există o legitate istorică universală
 potrivit căreia toate popoarele trec prin cele trei stadii de dezvoltare
 corespunzătoare celor trei vîrste ale omului : copilăria tinereţea şi
 maturitatea idee preluată şi prelucrată neohegelian peste c.c.a 200 de
 ani de filozoful german Oswald Spengler care considera că istoria ar
 fi determinată de „spiritul culturii ” pe care o compară cu un oganism
 biologic , unic şi irepetabil asemenea organismelor individuale : se
 nasc , înfloresc şi mor [xiv] ; în sprijinul ideei din context aducem
 precizarea "Numai morţii nu se mai reîntorc ” cuvinte memorabilile
 rostite de deputatului Bertrand Barere de Vieuzac , în anul 1794 , la
 Convenţia naţională franceză , pentru a evidenţia că spre deosebire de
 oameni : faptele , evenimentele , întîmplările se pot repeta .
   Continuînd povestea pe riscul autorului acestui eseu ( orice cetăţean
 fie el candidat again [9] la democraţia occidentală , are dreptul la
 eroare întrucît creaţia spre deosebire de creator nu este perfectă
 [xv]) ajungem la decapitarea acestei minorităţi capabile [xvi] , şi ne
 întoarcem iar la pornirea instinctuală şi vindicativă a majorităţii
 enorme , apoi , la vidul de putere generat de lipsa elitelor 
diriguitoare , ajungem iar la haos , la anarhie de care va profita un 
Die Diktator [xvii], la Das Dritte Reight [10], la totalitarisme de 
dreapta , la fascism şi lagărele sale eficiente , la elitele 
fascismului , Hitler , sau la totalitarisme de stînga , la comunism , cu
 experimentul său gulagul concentraţional , la „o monstruasă invadarea omului de către istorie ” [11] , la elitele comunismului , Stalin , la
 încercarea lor de a manipula "haraşo " atît trecutul cît şi viitorul
 „prin distrugerea adevărului” [xviii] ori după cum spune Hegel
„
 Adevărul este Intregul ”
    Asistăm nici mai mult nici mai puţin la distrugera raţiunii [xix]îndiferent de sensul totalitarismului .
          Philippe Aries , care alături de Pierre Boutang , conducea revista
 Paroles [12] , referindu-se la odiosul masacru de la Katyn , scria
 într-un articol „ Istoria nu este orientată într-un sens sau altul
 .Nimic mai fals decît ideea unui progres continuu a unei evoluţii
 neîncetate . Istoria cu săgeată nu există[…]”
         
 „Acum întreaga istorie ne ajunge din urmă , şi această deosebire , în 
mod paradoxal , este baza rupturii noastre cu trecutul . Astfel sensul 
schimbării se modifică fundamental„ spune Alvin Toffler în ” Şocul viitorului”
     
 Melodiile noi elite au acelaşi refren magic : de a manipula majorităţi 
enorme şi ca într-un deja vu` : epocile de cult alternează cu cele de 
cultură : «visul ne întoarce iarăşi în stadiile îndepărtate ale culturii umane şi
 ne pune la îndemînă un mijloc pentru a o înţelege mai bine »
aşa grăit-a Nietzsche[xx] .
Atitudinea
 secundă privind istoria , cea, este adoptată de cei cei care 
împărtăşesc ideea că „ altă dată a fost la fel ” adică istoria se 
auto-reproduce , e arhetipală[13] , deci ioc progres . Miroase a tămîie !
   Prins în vîrtejul ameţitor de idei , atătea morţi venerabille înşiruite-n
 pomelnice interminabile de care auzim începînd cu vîrsta preşcolară ,
 din care autorul-autodidact va lipsi ca un anonim dus pe lumea cealaltă
 printre locurile de veci O jalnica căutarea de sine , a unui biet
 profan , nu-ţi aduce automat şi consacrarea şi nici nu-ţi asigură un
 loc pe sofa lîngă erudiţii din cluburile ezoterice alături de „elită“
 sau „elita autoproclamată“ (p. 218, Marius Ghilezan) a ţării tale care
 îţi oferă ţie un troglodit ADEVĂRUL cu majuscule , ţie celui care
 orbecăie în ceaţa vremurilor noi ieşit din "peşteră comunisului"(vezi
 metafora filozofului Platon descrisă de filozoful Liiceanu la
 G.D.S).
  "Cu alte cuvinte, adevarul sau falsitatea unei idei nu tine de
 argumentare logica ci de identitatea celui care aduce in discutie
 argumentul"
(v.forumistul Alex comentariu la "Idoli şi idolatri (II)"de Andrei Cornea
"22"iunie 2010)[XXI].
        
 Iata sinceritatea ”Eu”-lui, un optimist tocmai prin pesimismul sau 
funciar surclasînd ridicolul acestui discurs desuet , în comparaţie 
discursul titrat elaborat al profesionistului ...
       
 Cititorul , sau cititoarea sunt  invitați ,  să ofere un cec alb 
acestui amator pe care numai patima pentru fenomenul numit literatură îl
 mai poate salva chiar  dacă este susţinut  de sinceritatea declamată ca
 avîntatată pe acest drum al ”Eu”-lui în drumul său către sine evitînd 
calea cea de toate zilele , indicată de duzina profesorilor istorie al 
căror tic obositor este evidenţia sucesiunii dar mai ales mai ales după 
ani de naşteri, decese, domnii , victorii , înfrîngeri şi iar naşteri , 
decese , domnii ,
 victorii , înfrîngeri .
         Slavă Domnului pentru asta avem azi computerul personal- PC- care îi poate înlocui cu brio pe "enciclopedişti" prin "Gogal", "Goagăl" sau "Gagal" cum ne îndruma "primarul care este " pentru "urmatoarele ultimile zile care au trecut.! " sau "Nu am un spate, sunt normal. Mă adaptez conform logicii. Mă adaptez în functie de ceea ce cred." (panseluţele prmarului Vanghelie "fost făcător de istorie pesedistă " mai ceva ca
"Lahovary, fost ministru de Război şi al Afacerilor Străine la sfârşitul anilor 1800 şi începutul anilor 1900"
(,vezi şi cripta bunicului nemuritor a pesedistului în viaţă).
Întrebarea care se impune subit:
oare e adevărat că istoria este scrisă de învingători?
"Dacă
 vor sa nu mai fie parlamentari care dorm, dacă vor sa nu mai fie 
parlamentari care fac jocuri, dacă vor sa nu mai fie parlamentari care
 strang gunoiul, dacă vor sa nu mai fie parlamentari care fac hotele,
 dacă vor sa nu mai fie parlamentari care au jefuit Bucureştiul, sa
 voteze oamenii seriosi.".
   Iată o mostră elocventă a ethos-ul său social-democrat (citat din "dilematicul Vanghelie") [XXII]...
    Vorba altui clasic în viaţă „general,parlamentar şi erou al timpului său ”Catalin Voicu, prezentul"decimeaza fiinta umana"...restul e istorie.
Dar
 e cam devreme pentru astfel de abordări , dincolo de istorie şi 
istorism să ne concentrăm la prezentul viu plămada poveştii este Time
 is 0....
Citez dintr-un eseu interesant  publicat de curînd  al unui american Tobias Stone doxat :             
  
 ” Încerc să vă spun că aceste tragedii sunt ciclice. Se întâmplă din 
nou și din nou, dar, pentru că majoritatea oamenilor au doar o 
perspectivă istorică de 50-100 ani, ei nu văd atunci când ciclul de 
distrugere se repetă. În timp ce se desfășurau evenimentele care au 
dus la începerea Primului Război Mondial, au existat câteva minți 
sclipitoare care au avertizat că o mare greșeală s-a produs, că țesătura
 de alianțe dintre diferite țări europene ar putea duce la un război, 
dar acele avertismente fost respinse, iar autorii lor numiți isterici, 
nebuni, sau proști, așa cum se întâmplă acum cu cei îngrijorați de 
Putin, de Brexit sau de Trump. Apoi,
 după un război ce părea că a pus capăt tuturor războaielor, a mai venit
 încă unul. Din nou, pentru un istoric, Al Doilea Război Mondial era 
destul de previzibil. Trebuie doar să faci oamenii să simtă că au 
pierdut controlul asupra propriei țări și asupra propriului destin, apoi
 ei vor căuta un țap ispășitor, apare apoi un lider carismatic ce 
capturează populația oferindu-i țapul ispășitor. Retorica unui 
astfel de lider este generalistă, el evită detalile, dar bate tobele 
furiei populare și ale urii. Imediat masele se mobilizează fără nicio 
logică și totul devine de neoprit. Așa
 a fost cazul lui Hitler, dar a fost, de asemenea, și al lui Mussolini, 
Stalin, Putin, Mugabe, a fost cazul multor alți lideri. Mugabe (până de 
curând dictatorul Republicii Zimbabwe) este un exemplu foarte relevant. 
El a incitat mânia națională și ura față de minoritatea albă (care 
deținea terenurile agriocole dar care știa și cum să conducă fermele), a
 confiscat terenurile pentru a le redistribui populației, o măsură ce a 
pus la pământ agricultura și toată economia națională, lăsând populația 
muritoare de doame, dar proprietară de terenuri. Vezi de asemenea, 
foametea produsă de Uniunea Sovietică, sau de comuniștii chinezi în secolul trecut, în care au murit între 20 și 40 de milioane de oameni. Pare
 de neconceput că oamenii ar putea crea o situație în care zeci de 
milioane de oameni mor fără motiv, dar Omenirea repetă din nou și din 
nou același scenariu.” 
(Mulțumim pentru acest pasaj tradus și stilizat de dl. Moise Guran de la 
 ) 
Tobias Stone
 Antreprenor, Cercetător, Scriitor
THE BLOG
”History Tells Us What Will Happen Next With Brexit And Trump ”
07/25/2016 11:09 am ET | Updated Nov 11, 2016
Notă: Acest eseu conține mai multe link-uri subliniate pe care le recomand spre lectură în susținerea opiniilor mele.
[Trump is] a charismatic narcissist who feeds on the crowd to become ever stronger, creating a cult around himself.
  Mulțumim pentru acest pasaj tradus din original și stilizat apoi  de dl. jurnalist Moise Guran de la  
  ................................................ 
NOTE SUBSOL (cu indice din cifre arabe) -------------------------------------------------
 [1] unul din primii decodori care a decriptat textele egiptene :
 hieroglifa a fost Champollion cel care a găsit lumea trecutului şi a
 descifrat-o
 [2] abia în epoca modernă motoarele ionice funcţionează pe bază de mercur
 [3] Cel care scrie „ sine ira et studio ”= „ fără mînie fără părtinire
 ” trăsături pe care Tacit în „ Analle” le atribuie unui istoric adevărat
 [4] P. Lasslet
 [5] Lucien Febvre
 [6] ibidem
 [7] ibidem
 [8] „Scribitur ad narrandum,non ad probandum ” Quintilian, De institutione oratoria , X , 1, 31
 [9] cuv, engl.= ( adv. ) , iar (şi )
 [10] (din germ ) , în treducere Cel D-al Treilea Imperiu aluzie la
 Sfîntul imperiu roman , titulatura primului Reigh din Evul Mediu era de
 Sfîntul imperiu roman de naţie germană .
 [11] Philippe Aries
 [12] în care a fost publicat primul dosar , al masacrului sovieticilor săvîrşit asupra ofiţerilor polonezi , la Katyn
 [13] in sensul de : « model originar , tip primitiv » o imagine recurentă avînd rol moderator şi organizator 
................................................NOTE SUBSOL (cu indice litere din alfabetul latin)------------------------------------------------- [i] ibidem ,”Codul Biblic” la pag 7:[în "Întroducere",prima propozitie TIME is 0...
 [ii] « Regele a murit ! Trăiască regele ! » , cu aceste cuvinte se
 anunţa în Franţa moartea regelui şi urcarea pe tron a urmaşului său
 [iii]
 Marc Bloch , istoric de marcă francez , La societe feodale ,( Evolution
 de l’Humanite 34 şi 34 bis) Paris ,1939-1940 , membru de frunte al
 grupului de redactori da la revista de studii istorice , Analles ,
 [iv] G.Duby, ibidem , pag 14. [v] Astăzi firma Du Pont finanţează
 proiecte care inlocuiască hîrtia cu un afişaj flexibil , o pelicolă de
 tranzistori organici bazaţi pe semiconductori carbonici .
 [vi] GeorgesDuby , Anul 1000 , Despre copişti şi cărţi ,din
 corespondenţa lui Gebert , cel mai învăţat dintre oamenii timpului său
 , care sub numele de Silvestru al II-lea , va fi papa anului 1000.
 [vii] În 1949 , este produs primul copiator din lume , Xerox Model A ,
 sursă : ibidem « Evenimentul Zilei –infocromomania » , [viii]monitoare
 de calculator , subţiri ,flexibile asemeni foi de ziar dar neşifonabile
 şi ecologice
 [ix]profesorul de bioenergie Thomas Boland (38 de ani ) crede în acest
 proiect excentric , ba el ,chiar a adaptat cîteva imprimante înlocuind
 de acum clasicul jet de cerneală cu un jet de bieoceneală [x] pictură
 realizată 1951 , a artistului plastic Salvador Dali , născut la
 Figueras , Catalonia , în 1904 , considerat pictor surealist după unii
 critici cu toate că din cauza stilului elaborat al compoziţiilor şi
 respectarea convenţiilor plastice , îl fac pe papa surealismului Andre
 Breton să fie împotrivă considerîndu-l pe Dali distanţat de principiile
 suprarealismului doctrinar , şi deci un pictor academist.
 [xi] Lucien Febvre intemeietor împreună cu Marc Bloch aşa numitei «şcoli istorice » de la revista pariziană , Annales .
 [xii] ca tînăr , geograf , filozof şi istoric bazîndu-se pe “simţul
 istoric ca o „adeziune în timp ” îi apare în 1954 cînd avea 40 de ani
 cartea „Timpul Istoriei ” care reeditată , a circulat mai mult prin
 biblioteci , a apărut în România , în 1997 ,la Ed. Meridiane , în
 Bucureşti , în traducerea lui Răzvan Junescu [xiii] cum se autodefineşte
 [xiv] « Morfologia culturii » O.Spengler
 [xv] Plotin (204 –270 ), filozof mistic grec , reprezentant principal
 al neoplatonismului , conducător al unei şcoli proprii la Roma
 [xvi]vezi precedentul creat în 1649 cînd Carol I a fost executat iar monarhia Camerei Lorzilor lichidată
 [xvii] în 1921, juristul şi publicistul politic Carl Schmitt scotea sub tipar prima ediţie a eseului Die Diktator
 [xviii]George Orwell : „ O mie nouă sute optzeci şi patru ” apărut în Bucureşti în , 1991.
 [xix] „ Distrugerea Raţiunii ” , G.Lukacs ,”Sinteza demagogică a filozofiei imperialismului german ”
 [xx] Parafrază la opera filosofi-poematică “Aşa grăit-a Zarathustra “[
 Also sprach Zarathustra – 1883/1885 ] , a poetului şi filosofului
 Friederich Wilhelm Nietzsche (1844-1900)
 [XXI]Forumistul Dan postează la comentarii 
poz.44 ,
 Dan :
 "De cand citesc articole si comentarii pe tema cartii de la Corint ma
 tot macina o intrebare: daca dezbaterea nu e de fapt "intelectuali
 generalisti/umanisti" vs. "intelectuali specializati"? Observ ca, fara
 exceptie, niciunul dintre cei acuzati in "Idolii forului" si aproape
 niciunul dintre aparatorii lor nu par sa aiba nici un fel de studii in
 strainatate. In clasificarea mea, bursele in afara (post-docuri sau
 DAAD, Humboldt, Fulbright) care nu duc la diplome nu conteaza ca
 educatie occidentala ci doar examenele dure, cu comisii din profesori
 care n-au legaturi cu apucaturile romanesti. Nici macar dezbaterea ISI
 vs. carti nu conteaza atat de tare in fata constatarii ca avem de-a
 face de fapt cu o disputa in care o tabara, aproape integral, e
 productia educatiei pre si post-1989 din Romania, deci evaluata
 exclusiv potrivit criteriilor de aici. Asa ca mie mi se pare ca aceasta
 e mai degraba o rejucare, in alt timp, a meciului autohtonisti -
 occidentalizanti de care cultura noastra are parte de doua secole. Desi
 cred ca se ocupa de valori universale, "intelectualii generalisti" de
 la noi nu s-au supus niciodata rigorilor lumii mari a stiintei si
 culturii si raman, pentru totdeauna, valori locale."
 [XXI]Bunicul lui Vanghelie, îngropat în cripta lui Lahovary
 ● Actualitate
 "Ca şi prietenul său arestat, Cătălin Voicu, Marian Vanghelie îşi
 înhumează rudele la Bellu, în criptele unor personalităţi de seamă ale
 României. În capela familiei fostului ministru de Război şi al
 Afacerilor Străine, Iacob Lahovary (1846-1907), se odihnesc acum două
 rude ale primarului sectorului 5, Marian Vanghelie, potrivit Adevărul." 
 "În anul 1905 s-a clădit aceast sfânt lăcaş ca să fie adăpost
 rămăşiţelor pământeşti ale celui mai bun şi mai iubit fiu Jacques I.
 Lahovary", scrie la intrarea în capela ridicată de generalul Iacob
 Lahovary, fost ministru de Război şi al Afacerilor Străine la sfârşitul
 anilor 1800 şi începutul anilor 1900. 
 În aceeaşi capelă, el însuşi trebuia să doarmă somnul de veci. Numai că
 veşnicia a durat o sută de ani, în capelă fiind acum îngropate rudele
 primarului 'care este" în sectorul 5, Marian Vaghelie. Este vorba
 despre bunicul său, Constantin Niculae, şi o altă rudă, Liana Bojan.În
 2003, Radu Dumitru , în calitate de şef al Administraţiei Cimitirelor
 şi Crematoriilor Umane (ACCU), a anulat actul de concesiune din 1950 al
 descendenţilor familiei Lahovary, prevalându-se de un articol ambiguu
 din fostul Regulament de funcţionare a cimitirelor. A declarat brusc
 cripta Lahovary ca fiind „lăsată în părăsire" şi în aceeaşi zi a
 concesionat-o, cu tot cu morţii îngropaţi, pe numele angajatului lui
 Vanghelie, Nicolae Dan Cristea, actual director al Administraţiei
 Domeniului Public (ADP) Sector 5, mai scrie Adevărul(Publicat Joi, 10
 iunie 2010)şi preluat de 
COTIDIANUL.ro ,vineri, 25 iunie 2010, 14:18 
 Publicat Joi, 10 iunie 2010
PS, Vanghelie-"Doneaza"cavoul pe care in prealabil il furase.
"Marian Vanghelie renunta la cavoul familiei Lahovary: E pacat de Dumnezeu
 
 Marian Vanghelie a declarat joi, la Radio Guerilla,
 ca va renunta la cavoul familiei Lahovary, pe care il va ceda urmasilor
 familiei generalului Iacob Lahovary. "Sunt dispus ca sa repar aceasta
 problema morala prin a dona familiei respective acest cavou ca nu am
 nicio problema, nu mi-am dorit niciodata sa creez asemenea probleme si
 plus ca e pacat de Dumnezeu", a afirmat el, in emisiunea lui Liviu
 Mihaiu."
 Publicat de 8sin49 la 5:14 PM