Ce e un om , ori un an ,sau un mileniu?
Toate trecătoare luate implacabil de valul timpului
și cu valul laolată se vor risipi
înghțite câte unul în câte unul în uitarea neagră a orizontului din zare care va fi în briză mării fără tine .
D.Sin.
Poreclă Sile this Millennium Pseudonime sile_this_millennium
STIRIPESURSE.RO vă prezintă un interviu foarte
interesant despre strategiile care pot câștiga localele și
parlamentarele din acest an. Horia Mihălcescu Directorul General al Kirchhoff Consult Romania, unul dintre cei mai importanţi experţi români în comunicare:
Cum se prezintă situația înaintea alegerilor locale din acest an?
M-am întâlnit cu cativa candidati la
primarii. Unii primari in functie altii doar candidati. Am constatat ca
toti vor castiga alegerile. Si aici va dau scris ca macar jumatate
dintre ei vor pierde. Dupa modul in care isi planifica lucrurile. Dupa
lipsa de intelegere a marketingului politic. Cred că anul acesta
electoral sunt cei mai slab pregatiti candidati.
Sa va dau un exemplu:
Înaintea
fiecărui scrutin apar diverse mode sau judecăți referitoare la felul în
care trebuie să fie organizată o campanie electorală. După alegerile
prezidențiale din 2014, s-a născut moda Facebook. Mulți politicieni cred
că vor câștiga alegerile dacă vor avea un cont pe Facebook, administrat
eventual de propria secretară. Sigur, rețelele online sunt tot mai
importante. Impactul lor electoral poate fi semnificativ, așa cum am
văzut deja la alegerile din 2014. Facebook este însă un mediu de
comunicare foarte complex, care, la rândul său, trebuie să fie abordat
în mod profesional. Nu mai trebuie să adaug că rolul mediilor ”clasice”,
mai ales rolul televiziunii nu poate fi în nici un caz ignorat.
Asocierea mediilor ”clasice” cu rețelele online pot conduce la adevărate
bombe de comunicare, la super-virale foarte greu de gestionat fără o
echipă competentă de comunicare.
campania
electorală înseamnă în primul rând comunicare. Într-un sat cu 5.000 de
locuitori este relativ simplu să-ți transmiți mesajul. E suficient să
bați din poartă-n poartă și să vorbești cu oamenii. Cu cât audiența este
mai numeroasă și mai extinsă în spațiu, cu atât comunicarea devine însă
mai complexă. Inutil să spun că la o populație de 2 milioane de
locuitori, campania door to door nu poate fi nicidecum
eficientă. Ca să afli ce cred oamenii despre un candidat sau despre
diverse probleme ale comunității, este nevoie de instrumente sociologice
și de prelucrări de date statistice. Comunicarea este mediată; de
aceea, e nevoie de un construct strategic, coerent de imagine, care să
fie ulterior comunicat publicului. Echipa care realizează acest
construct are, în general, cunoștințe interdisciplinare de științe ale
comunicării, științe politice, psihologie socială, sociologie,
filosofie. În plus, campania electorală având un ritm alert de
comunicare, necesită o adaptare continuă și adecvată a mesajului. Numai
comunicatorii profesioniști se pot descurca în situațiile dificile care
apar inevitabil într-o campanie electorală. Chiar dacă ținem seama doar
de aceste câteva elemente, ne dăm seama cât de important este ca o
campanie să fie organizată profesional. Fără ele, nici un candidat la
primăria unui municipiu nu poate câștiga alegerile. Sociologia nu iartă
pe nimeni.
Cine şi de ce credeti ca va castiga?
Constatam
in primul rând că lipseşte o poziţie strategică asupra problematicii
societăţii româneşti. În general, clasa politică promovează un tip de
soluţii tacticizate sub o formă rudimentară. Cu alte cuvinte, problemele
vizate primesc o atenţie temporară, simţită în perioada electorală,
însă fără a avea o finalitate pozitivă pe termen lung. Lucrul acesta
trebuie să se schimbe, începând cu un efort de comunicare venit dinspre
polticieni, care să reinstituie dialogul cu cetăţenii. Cred că ruptura
de cetăţeni în ceea ce priveşte dialogul ar trebui să reprezinte o
îngrijorare majoră pentru cei care vor să candideze anul acesta la
locale sau parlamentare. Comunicarea politică poate contribui din plin
la restabilirea acestui dialog.
Pe scurt cred ca
vor castiga cei care isi gandesc strategic campaniile. Stiti cum se
spune „viteza bate forta, informatia bate viteza iar strategia le
infrange pe toate”.
Cat de importanta este mass media in campania electorala?
Toate
sondajele pe care le cunosc ne arata ca mass media locale sunt ca nivel
de credibilitate inferioare mediei centrale, si in primul rand
televiziunilor. Chiar daca majoritatea candidatilor isi inchipuie ca se
lupta local, batalia electorala are o dimensiune strategica. Mai ales
cand vorbim despre orasele importante. Iar ca sa te recepteze
electoratul în mod credibil mass media nationale au un rol necesar.
Din
pacate eforturile de campanie, dupa cum vedeti, se istovesc local, fără
strategie. Si veti constata ca cei al caror efort de comunicare va
cuprinde si media centrale vor câştiga.
Să vă dau un
exemplu: Victoria lui Klaus Johannis. Atunci cand comunicarea sa a
cuprins media de pe un plan superior a realizat mobilizare electorala in
afara arealului national. Asa se intampla si in alegerile locale. A
ridica planul dezbaterii iti aduce un plus de mobilizare favorabila.
Cat de important este facebookul si in general mediul online?
În
România, new media are două componente majore: site-urile de știri și
Facebook-ul. Deși sunt mai multe rețele sociale, Facebook este, de
departe, cea mai importantă. În momentul de față, cu peste 8 milioane de
conturi în România, Facebook este un canal de comunicare care nu
trebuie neglijat, dar nici supraevaluat. Nu poți concepe o campanie
electorală care să conțină doar online/Facebook. Vizibilitatea în mediul
online este bună, poți comunica mesaje urmărind grupuri exacte de
audiență, dar notorietatea se face tot cu ajutorul mijloacelor
mass-media ”clasice”. În ceea ce privește site-urile de știri, acestea
încep să devin din ce în ce mai mult o componentă extinsă a
Facebook-ului. Conform ultimelor date, traficul site-urilor de știri din
România este generat în proporție de peste 60% de Facebook, iar
traficul direct, adică din căutare pe Google este sub 30%.
Care este diferenta dintre marketingul comercial si cel politic?
Comunicarea
politica este foarte importantă și pentru public, căci raționalizează
comunicarea, o face mai clară, mai simplă, mai ușor de înțeles.
Comunicarea politică poate contribui din plin la democratizarea
discursului public. Adesea, comunicarea politică este confundată cu
marketingul comercial. Deși desfășor activități pe ambele piețe, sau
tocmai pentru că fac acest lucru, trebuie să spun că diferența este
destul de mare. Campania electorală include inevitabil elemente de
marketing, dar a face publicitate unor oameni sau unor idei este cu
totul altceva. Alegătorii nu cumpără un produs, ci votează un candidat.
Nu obțin un beneficiu imediat și palpabil, ci unul abstract, sub forma
unei investiții morale și ideologice. Tocmai de aceea, comunicarea
profesională a dezbaterii publice este foarte importantă. În cadrul
acestei dezbateri, oamenii politici reușesc sau eșuează în efortul de a
primi încrederea alegătorilor. Aș putea spune că întregul proces de
comunicare este unul de construcție a încrederii candidatului.
Sunt constienti oamenii politici de aceste lucruri?
O
să vă mire: mai degrabă nu. Mulți, prea mulți politicieni cred că
esențial este să-și asigure intrarea la o emisiune de televiziune. Odată
ajunși în platou, constată însă cât de greu este să comunici. Poate că
unii dintre ei reușesc să vorbească destul de coerent. Să comunici este
însă cu totul altceva. E vorba de a transmite un mesaj construit
strategic pentru un public determinat, pe care îl cunoști bine. Așa se
face că mulți pleacă din platou fără să fi spus nimic relevant, fără să
fi comunicat în mod real cu publicul lor. Acesta este doar un exemplu,
dar vă pot oferi multe altele, în care absența unei comunicări
profesioniste este evidentă.
Ce lipseşte clasei politice româneşti în contextul alegerilor de anul acesta ?
În
primul rând, cred că lipseşte o poziţie strategică asupra problematicii
societăţii româneşti. În general, clasa politică promovează un tip de
soluţii tacticizate sub o formă rudimentară. Cu alte cuvinte, problemele
vizate primesc o atenţie temporară, simţită în perioada electorală,
însă fără a avea o finalitate pozitivă pe termen lung. Lucrul acesta
trebuie să se schimbe, începând cu un efort de comunicare venit dinspre
polticieni, care să reinstituie dialogul cu cetăţenii. Cred că ruptura
de cetăţeni în ceea ce priveşte dialogul ar trebui să reprezinte o
îngrijorare majoră pentru cei care vor să candideze anul acesta la
locale sau parlamentare. Comunicarea politică poate contribui din plin
la restabilirea acestui dialog.
Un document al CNSAS arată că actuala senatoare
PNL Doina Tudor era, în anii 80, dansatoare la barul București,
frecventat de nomenklatura partidului comunist, printre cei care veneau
frecvent fiind și Nicu Ceaușescu, scrie Evenimentul Zilei.
Potrivit CNSAS, Doina Tudor (fostă Stăvăruș), a fost recrutată de
Securitate în aprilie 1982, sub numele conspirativ de Alis. Ea urma să-i
„încadreze operativ” pe colegii de muncă și cetățenii străini care
frecventau barul București, aflat lângă CCal PCR. În același an, ea a
fost exclusă din rețea pentru că „nu mai corespunde”. În paralel, ea era
urmărită de Securitate pentru „relați neoficiale cu cetățeni străni”.
CNSAS a decis, în consecință, că nu a fost colaborator al Securității.
Procurorii anticorupție au cerut recent Parlamentului
“încuviinţarea reţinerii şi arestării preventive a senatoarei Doina Anca
Tudor, învinuită de “complicitate la infracţiunea de luare de mită”.
Solicitarea Direcției Naționale Anticorupție se bazează pe dosarul în
care a fost reţinut Daniel Tudor, fostul soţ al acesteia, fost
vicepreşedinte al Autorităţii de Supraveghere Financiară.
DNA a anunțat luni că a
început urmărirea penala a lui MELEȘTEU CRISTIAN, director al Direcției
Programe și Activități pentru Studenți din cadrul Ministerului
Tineretului și Sportului, pentru comiterea infracțiunilor de abuz în
serviciu, dacă funcționarul public a obținut pentru sine ori pentru
altul un folos necuvenit și uz de fals. În cursul anului 2013,
suspectul Meleșteu Cristian, în calitate
Fondatorul
Facebook, Mark Zuckerberg, a declarat că susține compania Apple și pe
patronul acesteia, Tim Cook, în bătălia împotriva justiției americane în
privința confidențialității datelor, transmite luni AFP conform
Agerpres. "Îi susținem pe Tim și compania Apple", a spus Zuckerberg
într-o intervenție extrem de așteptată la Congresul mondial al
telefoniei mobile (MWC) de la Barcelona. El a răspuns astfel la Mai multe detalii...
Un
document al CNSAS arată că actuala senatoare PNL Doina Tudor era, în
anii 80,dansatoare la barul București, frecventat de nomenklatura
partidului comunist, printre cei care veneau frecvent fiind și Nicu
Ceaușescu, scrie Evenimentul Zilei. Potrivit CNSAS, Doina Tudor (fostă
Stăvăruș), a fost recrutată de Securitate în aprilie 1982, sub numele
conspirativ de Alis. Ea urma să-i „încadreze operativ”
Un
membru al Biroului Teritorial Mehedinți al PNL, Grigore Gîrjoabă, l-a
acuzat pe facebook pe actualul șef al PNL Mehedinți, Virgil Popescu,
care este și...
Fondatorul
Facebook, Mark Zuckerberg, a declarat că susține compania Apple și pe
patronul acesteia, Tim Cook, în bătălia împotriva justiției americane în
privința confidențialității datelor,...
DNA a anunțat luni că a
început urmărirea penala a lui MELEȘTEU CRISTIAN, director al Direcției
Programe și Activități pentru Studenți din cadrul Ministerului
Tineretului...
Institutul
Memoriei Naționale din Polonia (IPN), organismul de stat care
investighează crimele comuniste, a făcut publice luni documente care ar
dovedi colaborarea lui Lech Walesa...
Un
document al CNSAS arată că actuala senatoare PNL Doina Tudor era, în
anii 80, dansatoare la barul București, frecventat de nomenklatura
partidului comunist, printre...
Uniunea
Europeana ar trebui sa opreasca finantarea pentru tarile membre
est-europene care nu sunt dispuse sa accepte cotele de redistribuire a
migrantilor, a declarat luni...
ISMB
a anunţat luni că a finalizat ancheta în cazul profesorului de
matematică Sorin Moldoveanu de la Colegiul Tudor Vianu, din investigaţie
rezultând că "incidentul...
Jurnalistul
Ion Cristoiu a dezvăluit duminică seară la Unde.tv, televiziunea online
a lui Robert Turcescu, că un pact între președintele Klaus Iohannis și
postul de...