http://silethismillennium.blogspot.com/2009/03/youtube-broadcast-yourself.html
Politicienii care nu vor actiona strategic vor pierde alegerile
STIRIPESURSE.RO vă prezintă un interviu foarte
interesant despre strategiile care pot câștiga localele și
parlamentarele din acest an. Horia Mihălcescu Directorul General al Kirchhoff Consult Romania, unul dintre cei mai importanţi experţi români în comunicare:
Cum se prezintă situația înaintea alegerilor locale din acest an?
- M-am întâlnit cu cativa candidati la primarii. Unii primari in functie altii doar candidati. Am constatat ca toti vor castiga alegerile. Si aici va dau scris ca macar jumatate dintre ei vor pierde. Dupa modul in care isi planifica lucrurile. Dupa lipsa de intelegere a marketingului politic. Cred că anul acesta electoral sunt cei mai slab pregatiti candidati.
- Sa va dau un exemplu:
- Înaintea fiecărui scrutin apar diverse mode sau judecăți referitoare la felul în care trebuie să fie organizată o campanie electorală. După alegerile prezidențiale din 2014, s-a născut moda Facebook. Mulți politicieni cred că vor câștiga alegerile dacă vor avea un cont pe Facebook, administrat eventual de propria secretară. Sigur, rețelele online sunt tot mai importante. Impactul lor electoral poate fi semnificativ, așa cum am văzut deja la alegerile din 2014. Facebook este însă un mediu de comunicare foarte complex, care, la rândul său, trebuie să fie abordat în mod profesional. Nu mai trebuie să adaug că rolul mediilor ”clasice”, mai ales rolul televiziunii nu poate fi în nici un caz ignorat. Asocierea mediilor ”clasice” cu rețelele online pot conduce la adevărate bombe de comunicare, la super-virale foarte greu de gestionat fără o echipă competentă de comunicare.
- campania electorală înseamnă în primul rând comunicare. Într-un sat cu 5.000 de locuitori este relativ simplu să-ți transmiți mesajul. E suficient să bați din poartă-n poartă și să vorbești cu oamenii. Cu cât audiența este mai numeroasă și mai extinsă în spațiu, cu atât comunicarea devine însă mai complexă. Inutil să spun că la o populație de 2 milioane de locuitori, campania door to door nu poate fi nicidecum eficientă. Ca să afli ce cred oamenii despre un candidat sau despre diverse probleme ale comunității, este nevoie de instrumente sociologice și de prelucrări de date statistice. Comunicarea este mediată; de aceea, e nevoie de un construct strategic, coerent de imagine, care să fie ulterior comunicat publicului. Echipa care realizează acest construct are, în general, cunoștințe interdisciplinare de științe ale comunicării, științe politice, psihologie socială, sociologie, filosofie. În plus, campania electorală având un ritm alert de comunicare, necesită o adaptare continuă și adecvată a mesajului. Numai comunicatorii profesioniști se pot descurca în situațiile dificile care apar inevitabil într-o campanie electorală. Chiar dacă ținem seama doar de aceste câteva elemente, ne dăm seama cât de important este ca o campanie să fie organizată profesional. Fără ele, nici un candidat la primăria unui municipiu nu poate câștiga alegerile. Sociologia nu iartă pe nimeni.
Cine şi de ce credeti ca va castiga?
- Constatam in primul rând că lipseşte o poziţie strategică asupra problematicii societăţii româneşti. În general, clasa politică promovează un tip de soluţii tacticizate sub o formă rudimentară. Cu alte cuvinte, problemele vizate primesc o atenţie temporară, simţită în perioada electorală, însă fără a avea o finalitate pozitivă pe termen lung. Lucrul acesta trebuie să se schimbe, începând cu un efort de comunicare venit dinspre polticieni, care să reinstituie dialogul cu cetăţenii. Cred că ruptura de cetăţeni în ceea ce priveşte dialogul ar trebui să reprezinte o îngrijorare majoră pentru cei care vor să candideze anul acesta la locale sau parlamentare. Comunicarea politică poate contribui din plin la restabilirea acestui dialog.
- Pe scurt cred ca vor castiga cei care isi gandesc strategic campaniile. Stiti cum se spune „viteza bate forta, informatia bate viteza iar strategia le infrange pe toate”.
Cat de importanta este mass media in campania electorala?
Toate
sondajele pe care le cunosc ne arata ca mass media locale sunt ca nivel
de credibilitate inferioare mediei centrale, si in primul rand
televiziunilor. Chiar daca majoritatea candidatilor isi inchipuie ca se
lupta local, batalia electorala are o dimensiune strategica. Mai ales
cand vorbim despre orasele importante. Iar ca sa te recepteze
electoratul în mod credibil mass media nationale au un rol necesar.
Din
pacate eforturile de campanie, dupa cum vedeti, se istovesc local, fără
strategie. Si veti constata ca cei al caror efort de comunicare va
cuprinde si media centrale vor câştiga.
Să vă dau un
exemplu: Victoria lui Klaus Johannis. Atunci cand comunicarea sa a
cuprins media de pe un plan superior a realizat mobilizare electorala in
afara arealului national. Asa se intampla si in alegerile locale. A
ridica planul dezbaterii iti aduce un plus de mobilizare favorabila.
Cat de important este facebookul si in general mediul online?
- În România, new media are două componente majore: site-urile de știri și Facebook-ul. Deși sunt mai multe rețele sociale, Facebook este, de departe, cea mai importantă. În momentul de față, cu peste 8 milioane de conturi în România, Facebook este un canal de comunicare care nu trebuie neglijat, dar nici supraevaluat. Nu poți concepe o campanie electorală care să conțină doar online/Facebook. Vizibilitatea în mediul online este bună, poți comunica mesaje urmărind grupuri exacte de audiență, dar notorietatea se face tot cu ajutorul mijloacelor mass-media ”clasice”. În ceea ce privește site-urile de știri, acestea încep să devin din ce în ce mai mult o componentă extinsă a Facebook-ului. Conform ultimelor date, traficul site-urilor de știri din România este generat în proporție de peste 60% de Facebook, iar traficul direct, adică din căutare pe Google este sub 30%.
Care este diferenta dintre marketingul comercial si cel politic?
- Comunicarea politica este foarte importantă și pentru public, căci raționalizează comunicarea, o face mai clară, mai simplă, mai ușor de înțeles. Comunicarea politică poate contribui din plin la democratizarea discursului public. Adesea, comunicarea politică este confundată cu marketingul comercial. Deși desfășor activități pe ambele piețe, sau tocmai pentru că fac acest lucru, trebuie să spun că diferența este destul de mare. Campania electorală include inevitabil elemente de marketing, dar a face publicitate unor oameni sau unor idei este cu totul altceva. Alegătorii nu cumpără un produs, ci votează un candidat. Nu obțin un beneficiu imediat și palpabil, ci unul abstract, sub forma unei investiții morale și ideologice. Tocmai de aceea, comunicarea profesională a dezbaterii publice este foarte importantă. În cadrul acestei dezbateri, oamenii politici reușesc sau eșuează în efortul de a primi încrederea alegătorilor. Aș putea spune că întregul proces de comunicare este unul de construcție a încrederii candidatului.
Sunt constienti oamenii politici de aceste lucruri?
- O să vă mire: mai degrabă nu. Mulți, prea mulți politicieni cred că esențial este să-și asigure intrarea la o emisiune de televiziune. Odată ajunși în platou, constată însă cât de greu este să comunici. Poate că unii dintre ei reușesc să vorbească destul de coerent. Să comunici este însă cu totul altceva. E vorba de a transmite un mesaj construit strategic pentru un public determinat, pe care îl cunoști bine. Așa se face că mulți pleacă din platou fără să fi spus nimic relevant, fără să fi comunicat în mod real cu publicul lor. Acesta este doar un exemplu, dar vă pot oferi multe altele, în care absența unei comunicări profesioniste este evidentă.
Ce lipseşte clasei politice româneşti în contextul alegerilor de anul acesta ?
- În primul rând, cred că lipseşte o poziţie strategică asupra problematicii societăţii româneşti. În general, clasa politică promovează un tip de soluţii tacticizate sub o formă rudimentară. Cu alte cuvinte, problemele vizate primesc o atenţie temporară, simţită în perioada electorală, însă fără a avea o finalitate pozitivă pe termen lung. Lucrul acesta trebuie să se schimbe, începând cu un efort de comunicare venit dinspre polticieni, care să reinstituie dialogul cu cetăţenii. Cred că ruptura de cetăţeni în ceea ce priveşte dialogul ar trebui să reprezinte o îngrijorare majoră pentru cei care vor să candideze anul acesta la locale sau parlamentare. Comunicarea politică poate contribui din plin la restabilirea acestui dialog.