http://silethismillennium.blogspot.com/2009/03/youtube-broadcast-yourself.html
Poreclă Sile this Millennium Pseudonime sile_this_millennium
marți, 23 februarie 2016
International / Cameron începe campania pentru păstrarea Londrei în UE: “Brexitul, un pas în necunoscut” - Tudor Despina - 2016-02-23
http://silethismillennium.blogspot.com/2009/03/youtube-broadcast-yourself.html
Cultura strategică a Germaniei - Iulia Joja
http://silethismillennium.blogspot.com/2009/03/youtube-broadcast-yourself.html
Elitele germane rămân extrem de reținute în asumarea de riscuri militare și ostile politicii externe de tip hard power.
Cultura strategică este un concept larg utilizat în științele politice pe parcursul ultimelor două decenii, datorită amplei sale forțe explicative, dar care nu este folosit în mod uzual în analiza cotidiană a politicii externe. Înțelegerea culturii strategice a unei națiuni, caracteristicile sale principale explică opțiunea pentru o anume politică externă, determină continuitatea transpartinică a politicii externe și, nu în ultimul rând, explică motivația din spatele unor decizii cheie luate de un stat în relațiile sale internaționale.
Cu alte cuvinte, cultura strategică este utilizată ca instrument conceptual pentru a explica în mod cuprinzător interesele naționale și politica de securitate a unei țări, dar și pentru a înțelege identitatea sa națională. În acest ultim sens, cultura strategică se poate referi și la maniera specifică în care se percepe o țară, înțelegerea de sine a unui stat, autodefinirea sa. Această autodefinire implică analiza factorilor materiali și, mai important, a celor ideatici, precum normele și valorile. Inițial, conceptul de cultură strategică a fost utilizat pentru a explica de ce (mari) puteri, comparabile din punct de vedere al resurselor, pot avea viziuni și comportamente (uneori fundamental) diferite, în raport cu aceleași probleme internaționale.
Elementele care constituie cultura strategică a unei țări sunt atât de origine internă, cât și externă. Mediul internațional, prin antreprenorii săi normativi (precum Uniunea Europeană), are un impact semnificativ asupra manierei în care evoluează cultura strategică. De asemenea, regimul statului respectiv - o democrație sau un regim autoritar, de exemplu - este determinant pentru cultura strategică. În consecință, istoria țării respective, cu precădere istoria modernă, joacă un rol cheie în formarea și modificarea conceptului.
Printre studiile încă prea puțin diferențiate privind multitudinea de culturi strategice, Germania este un caz analizat pe larg. Pe de o parte, deoarece Federația reprezintă în mod netăgăduit o mare putere şi, pe de altă parte, pentru că, deși fiecare stat are o cultură strategică unică, Berlinul în sine, ca forum de conducere, reprezintă un caz paradoxal și foarte specific.
Principalul motiv pentru specificitatea culturii strategice a Germaniei este caracterul de putere civilă. În urma boom-ului economic și a propagării în fruntea puterilor economice a unei țări care se afla în ruină la sfârșitul celui de-al doilea război mondial, acest nou statut de lider economic nu s-a transferat și la nivel politic. Dimpotrivă, din cauza experiențelor din război, politica externă și de securitate a Germaniei a devenit rapid cunoscută drept „putere civilă“. Berlinul a decis constituțional să se abțină de la participarea în orice fel de intervenții militare și să se ancoreze într-o rețea amplă de instituții multinaționale, care să asigure integrarea amplă a statutului său în sistemul internațional și să prevină tentative de free riding ale statului.
Teama de free riding, determinată de antecedentele istorice, a generat o politică externă și de securitate a Germaniei prudentă și oarecum greoaie, care s-a menținut ca atare pe parcursul ultimilor 50 de ani. Această politică s-a impregnat și în mentalitatea germanilor, la nivelul opiniei publice, dar și în rândul decidenților. Germania a devenit, astfel, o putere exclusiv civilă: puternic economică, dar prin definiție kantiană, care și-a impus să militeze pentru soluții nonmilitare și pentru democratizarea prin soft power.
Integrarea profundă în structurile instituționale internaționale a creat, de asemenea, o politică externă și de securitate caracterizată de un multilateralism profund. În politica germană, orice decizie majoră trebuie să implice în mod ideal consensul comunității internaționale, dar în special pe cel al statelor democratice și să corespundă normelor internaționale, atât a celor scrise, cât și a celor morale.
Nevoia Germaniei de integrare și de multilateralism a generat, prin efect contrar, reprobarea gândirii în termenii interesului național – în opoziție cu definiția clasică a marilor puteri și a modului în care acestea își construiesc politica externă și de securitate. Interesul național, ca termen de referință, este aproape în totalitate absent din discursurile federale; negarea acestuia la nivel normativ reflectă tocmai această teamă a Berlinului de free riding.
Mai mult, fenomenul descris se reflectă și în proiectarea procesului decizional al statului privind politica externă și de securitate. Procesul presupune un sistem complex și greoi de control reciproc și echilibru (checks and balances), care implică toate palierele decizionale legislative și executive, inclusiv nivelul local, în unele cazuri. Acest sistem este dominat de controlul marcat al Legislativului asupra activității militare naționale. Astfel, deciziile privind participarea statului la orice misiuni internaționale necesită aprobarea Parlamentului (Bundestag). Mai mult, spre diferență de alte state NATO, Legislativul are puterea de a retrage în orice moment trupele dintr-o misiune și poate modifica elementele operative ale participării Germaniei într-o misiune. În schimb, puterea Executivului este comparativ extrem de redusă. Bundessicherheitsrat, Consiliul de Securitate federal, nu are prerogative în domeniul politicii externe și de apărare, nu are în componența sa niciun militar, iar rolul său este strict limitat la controlul exporturilor de armament.
Amplele prerogative dau Legislativului puteri unice asupra politicii naționale de apărare a Germaniei. Astfel, Bundestagul poate să intervină nu numai asupra modului în care se desfășoară activitatea armatei germane în afara granițelor, ci și în procesul de proiectare a politicii per se. Controlul parlamentar strict asupra acțiunilor militare permite Legislativului să impună o politică de apărare foarte precaută, proiectată cu scopul de a evita riscul și de a promova pacifismul.
Acest tip de politică este generată de o elită germană extrem de reținută când vine vorba de riscuri militare și ostilă politicii externe de tip hard power. Elita este marcată de o educație pacifistă, cu o viziune clară privind rolul Germaniei ca lider european în plan economic, dar nu și în planul apărării. Astfel, în mentalitatea germană, viziunea privind rolul major al Federației în Europa, alături de Franța, este marcată de proiectarea unei Europe pacifiste și inclusive, care stabilește un model de guvernare nonagresiv, definit printr-o rețea internațională de legături strânse cu alte puteri, dar cu o politică externă prudentă.
Această viziune a politicienilor germani oglindește în fapt poziția
opiniei publice. Cu un procent copleșitor în favoarea unei politici
pacifiste și un public participativ și foarte interesat de probleme de
securitate și de apărare, politica externă joacă un rol cheie în
alegerile germane și, în consecință, a dus în mod repetat la alegerea
unui candidat considerat inițial drept nefavorit. Poziția pacifistă a
germanilor a generat, la rândul său, un fenomen, dacă nu unic, atunci
specific Germaniei: o clasă politică caracterizată printr-un înalt grad
de reticență față de operațiuni militare și extrem de potrivnică
asumării de riscuri. În plus, această poziție și impactul opiniei
publice determină adeseori restrângerea substanțială a opțiunilor
decidenților în cadrul negocierilor de politică externă.
Astfel, poziția opiniei publice cu privire la temele esențiale de politică externă joacă un rol fundamental în direcția dată de aceasta decidenților, cât și în spațiul de negociere al acestora. Cel mai clar exemplu în acest sens este poziția tradițional favorabilă Rusiei, un fenomen vizibil în special în contextul ocupației Crimeei, când publicul german s-a arătat extrem de reticent în impunerea sancțiunilor. O mentalitate diferită ar fi putut determina, în contextul leadership-ului german la nivel european, un rezultat mai drastic privind măsurile luate împotriva Rusiei. Un alt exemplu este actuala poziție cu privire la refugiați: politica, pentru mulți europeni șocant de deschisă, a cancelarului Merkel a fost posibilă datorită toleranței și deschiderii intrinseci a opiniei publice, formată în urma celui de-al doilea război mondial.
Cultura strategică pacifistă, formată în baza trecutului și a susținerii din partea opiniei publice, a generat o politică națională de nonintervenție militară. Până la începutul anilor 1990, Berlinul a avut legiferată interdicția de a acționa militar în afara spațiului NATO. De abia după reunificare, în contextul războaielor din Balcani, Germania a modificat legea, sub presiunea Aliaților, printr-o decizie a Curții Constituționale, permițând o politică de intervenție mai largă, dar totuși selectivă. Astfel a fost posibilă, de exemplu, participarea Germaniei alături de Aliați la misiunea din Afganistan. Totuși, mandatul acordat contingentelor militare germane a fost în repetate rânduri aspru criticat de către parteneri pentru caracterul său extrem de restrictiv.
În concluzie, cultura strategică a Germaniei constituie un factor
fundamental în politica externă și de apărare a țării. Opinia publică
extrem de reticentă la implicarea în conflicte militare continuă să
încline balanța în defavoarea apelurilor din partea Aliaților pentru
un Berlin mai implicat militar la nivel internațional. Exemple precum
veto-ul Germaniei în Consiliul de Securitate al ONU privind
misiunea din Libia în 2011 sau faptul că, până de curând, conflictul
din Afganistan nu a fost considerat în Germania drept „război“, pentru
a nu risca decizia Bundestagului de a retrage trupele germane, confirmă
o cultură strategică federală dominată de un sistem robust de control
interinstituțional și de un Legislativ puternic și, de asemenea,
marcată de opinia publică, care joacă un rol de impact în politica
externă, cât și de reticența proeminentă privind acțiunile militare în
afara granițelor.
* Iulia Joja este absolventă a programului de masterat concentrat pe studiul conflictelor internaţionale oferit de King’s College (Londra).
Analiza 22
2016-02-23
0
Cultura strategică este un concept larg utilizat în științele politice pe parcursul ultimelor două decenii, datorită amplei sale forțe explicative, dar care nu este folosit în mod uzual în analiza cotidiană a politicii externe. Înțelegerea culturii strategice a unei națiuni, caracteristicile sale principale explică opțiunea pentru o anume politică externă, determină continuitatea transpartinică a politicii externe și, nu în ultimul rând, explică motivația din spatele unor decizii cheie luate de un stat în relațiile sale internaționale.
Cu alte cuvinte, cultura strategică este utilizată ca instrument conceptual pentru a explica în mod cuprinzător interesele naționale și politica de securitate a unei țări, dar și pentru a înțelege identitatea sa națională. În acest ultim sens, cultura strategică se poate referi și la maniera specifică în care se percepe o țară, înțelegerea de sine a unui stat, autodefinirea sa. Această autodefinire implică analiza factorilor materiali și, mai important, a celor ideatici, precum normele și valorile. Inițial, conceptul de cultură strategică a fost utilizat pentru a explica de ce (mari) puteri, comparabile din punct de vedere al resurselor, pot avea viziuni și comportamente (uneori fundamental) diferite, în raport cu aceleași probleme internaționale.
Elementele care constituie cultura strategică a unei țări sunt atât de origine internă, cât și externă. Mediul internațional, prin antreprenorii săi normativi (precum Uniunea Europeană), are un impact semnificativ asupra manierei în care evoluează cultura strategică. De asemenea, regimul statului respectiv - o democrație sau un regim autoritar, de exemplu - este determinant pentru cultura strategică. În consecință, istoria țării respective, cu precădere istoria modernă, joacă un rol cheie în formarea și modificarea conceptului.
Teama de free riding
Printre studiile încă prea puțin diferențiate privind multitudinea de culturi strategice, Germania este un caz analizat pe larg. Pe de o parte, deoarece Federația reprezintă în mod netăgăduit o mare putere şi, pe de altă parte, pentru că, deși fiecare stat are o cultură strategică unică, Berlinul în sine, ca forum de conducere, reprezintă un caz paradoxal și foarte specific.
Principalul motiv pentru specificitatea culturii strategice a Germaniei este caracterul de putere civilă. În urma boom-ului economic și a propagării în fruntea puterilor economice a unei țări care se afla în ruină la sfârșitul celui de-al doilea război mondial, acest nou statut de lider economic nu s-a transferat și la nivel politic. Dimpotrivă, din cauza experiențelor din război, politica externă și de securitate a Germaniei a devenit rapid cunoscută drept „putere civilă“. Berlinul a decis constituțional să se abțină de la participarea în orice fel de intervenții militare și să se ancoreze într-o rețea amplă de instituții multinaționale, care să asigure integrarea amplă a statutului său în sistemul internațional și să prevină tentative de free riding ale statului.
Teama de free riding, determinată de antecedentele istorice, a generat o politică externă și de securitate a Germaniei prudentă și oarecum greoaie, care s-a menținut ca atare pe parcursul ultimilor 50 de ani. Această politică s-a impregnat și în mentalitatea germanilor, la nivelul opiniei publice, dar și în rândul decidenților. Germania a devenit, astfel, o putere exclusiv civilă: puternic economică, dar prin definiție kantiană, care și-a impus să militeze pentru soluții nonmilitare și pentru democratizarea prin soft power.
Integrarea profundă în structurile instituționale internaționale a creat, de asemenea, o politică externă și de securitate caracterizată de un multilateralism profund. În politica germană, orice decizie majoră trebuie să implice în mod ideal consensul comunității internaționale, dar în special pe cel al statelor democratice și să corespundă normelor internaționale, atât a celor scrise, cât și a celor morale.
Nevoia Germaniei de integrare și de multilateralism a generat, prin efect contrar, reprobarea gândirii în termenii interesului național – în opoziție cu definiția clasică a marilor puteri și a modului în care acestea își construiesc politica externă și de securitate. Interesul național, ca termen de referință, este aproape în totalitate absent din discursurile federale; negarea acestuia la nivel normativ reflectă tocmai această teamă a Berlinului de free riding.
Sistem de checks and balances
Mai mult, fenomenul descris se reflectă și în proiectarea procesului decizional al statului privind politica externă și de securitate. Procesul presupune un sistem complex și greoi de control reciproc și echilibru (checks and balances), care implică toate palierele decizionale legislative și executive, inclusiv nivelul local, în unele cazuri. Acest sistem este dominat de controlul marcat al Legislativului asupra activității militare naționale. Astfel, deciziile privind participarea statului la orice misiuni internaționale necesită aprobarea Parlamentului (Bundestag). Mai mult, spre diferență de alte state NATO, Legislativul are puterea de a retrage în orice moment trupele dintr-o misiune și poate modifica elementele operative ale participării Germaniei într-o misiune. În schimb, puterea Executivului este comparativ extrem de redusă. Bundessicherheitsrat, Consiliul de Securitate federal, nu are prerogative în domeniul politicii externe și de apărare, nu are în componența sa niciun militar, iar rolul său este strict limitat la controlul exporturilor de armament.
Amplele prerogative dau Legislativului puteri unice asupra politicii naționale de apărare a Germaniei. Astfel, Bundestagul poate să intervină nu numai asupra modului în care se desfășoară activitatea armatei germane în afara granițelor, ci și în procesul de proiectare a politicii per se. Controlul parlamentar strict asupra acțiunilor militare permite Legislativului să impună o politică de apărare foarte precaută, proiectată cu scopul de a evita riscul și de a promova pacifismul.
Acest tip de politică este generată de o elită germană extrem de reținută când vine vorba de riscuri militare și ostilă politicii externe de tip hard power. Elita este marcată de o educație pacifistă, cu o viziune clară privind rolul Germaniei ca lider european în plan economic, dar nu și în planul apărării. Astfel, în mentalitatea germană, viziunea privind rolul major al Federației în Europa, alături de Franța, este marcată de proiectarea unei Europe pacifiste și inclusive, care stabilește un model de guvernare nonagresiv, definit printr-o rețea internațională de legături strânse cu alte puteri, dar cu o politică externă prudentă.
Rolul opiniei publice
Această viziune a politicienilor germani oglindește în fapt poziția
opiniei publice. Cu un procent copleșitor în favoarea unei politici
pacifiste și un public participativ și foarte interesat de probleme de
securitate și de apărare, politica externă joacă un rol cheie în
alegerile germane și, în consecință, a dus în mod repetat la alegerea
unui candidat considerat inițial drept nefavorit. Poziția pacifistă a
germanilor a generat, la rândul său, un fenomen, dacă nu unic, atunci
specific Germaniei: o clasă politică caracterizată printr-un înalt grad
de reticență față de operațiuni militare și extrem de potrivnică
asumării de riscuri. În plus, această poziție și impactul opiniei
publice determină adeseori restrângerea substanțială a opțiunilor
decidenților în cadrul negocierilor de politică externă.Astfel, poziția opiniei publice cu privire la temele esențiale de politică externă joacă un rol fundamental în direcția dată de aceasta decidenților, cât și în spațiul de negociere al acestora. Cel mai clar exemplu în acest sens este poziția tradițional favorabilă Rusiei, un fenomen vizibil în special în contextul ocupației Crimeei, când publicul german s-a arătat extrem de reticent în impunerea sancțiunilor. O mentalitate diferită ar fi putut determina, în contextul leadership-ului german la nivel european, un rezultat mai drastic privind măsurile luate împotriva Rusiei. Un alt exemplu este actuala poziție cu privire la refugiați: politica, pentru mulți europeni șocant de deschisă, a cancelarului Merkel a fost posibilă datorită toleranței și deschiderii intrinseci a opiniei publice, formată în urma celui de-al doilea război mondial.
Cultura strategică pacifistă, formată în baza trecutului și a susținerii din partea opiniei publice, a generat o politică națională de nonintervenție militară. Până la începutul anilor 1990, Berlinul a avut legiferată interdicția de a acționa militar în afara spațiului NATO. De abia după reunificare, în contextul războaielor din Balcani, Germania a modificat legea, sub presiunea Aliaților, printr-o decizie a Curții Constituționale, permițând o politică de intervenție mai largă, dar totuși selectivă. Astfel a fost posibilă, de exemplu, participarea Germaniei alături de Aliați la misiunea din Afganistan. Totuși, mandatul acordat contingentelor militare germane a fost în repetate rânduri aspru criticat de către parteneri pentru caracterul său extrem de restrictiv.
Impactul asupra politicii externe și de apărare a țării
În concluzie, cultura strategică a Germaniei constituie un factor
fundamental în politica externă și de apărare a țării. Opinia publică
extrem de reticentă la implicarea în conflicte militare continuă să
încline balanța în defavoarea apelurilor din partea Aliaților pentru
un Berlin mai implicat militar la nivel internațional. Exemple precum
veto-ul Germaniei în Consiliul de Securitate al ONU privind
misiunea din Libia în 2011 sau faptul că, până de curând, conflictul
din Afganistan nu a fost considerat în Germania drept „război“, pentru
a nu risca decizia Bundestagului de a retrage trupele germane, confirmă
o cultură strategică federală dominată de un sistem robust de control
interinstituțional și de un Legislativ puternic și, de asemenea,
marcată de opinia publică, care joacă un rol de impact în politica
externă, cât și de reticența proeminentă privind acțiunile militare în
afara granițelor.* Iulia Joja este absolventă a programului de masterat concentrat pe studiul conflictelor internaţionale oferit de King’s College (Londra).
TAGS :
Brexit-ul zgâlție Europa
ANALIZA 22
Conflict
Brexit-ul zgâlție Europa
Drepturile omului / Dosarul Revoluției aduce o nouă condamnare a României la CEDO - Tudor Despina - 2016-02-23
Ultima ora
http://silethismillennium.blogspot.com/2009/03/youtube-broadcast-yourself.html
Surse: 350 de foști deputați au cerut pensii speciale
Fostul deputat Viorel Hrebenciuc, avere NEJUSTIFICATĂ de peste 40.000 euro
http://silethismillennium.blogspot.com/2009/03/youtube-broadcast-yourself.html
Ascensiunea unui premier al României. Episodul V: Victor Ponta a iertat Rompetrol de jumătate de miliard de dolari și a amânat majorarea redevențelor Petrom
http://silethismillennium.blogspot.com/2009/03/youtube-broadcast-yourself.html
În 22 ianuarie
2014, Victor Ponta, în calitate de prim-ministru, ştergea oficial
printr-o semnătură pe o hotărâre de guvern, jumătate de miliard de
dolari din datoriile Rompetrol, în ciuda avizului negativ al Curții
Constituționale și a cererii explicite adresate de președintele României
de a nu face asta. Ca să pregătească terenul pentru „ștergerea
datoriilor“, Victor Ponta l-a pus negociator în relația cu Rompetrol pe
Gabriel Dumitrașcu, personaj implicat la începutul anilor 2000 în
afacerea Roșia Montană, aflându-se la conducerea Roșia Montană Gold
Corporation între 2001 și 2005.
Ce nu știau românii la momentul deciziei premierului Ponta de a șterge cu radiera datoriile imense ale companiei petroliere este că firma de publicitate a familiei Ponta a prestat cu câțiva ani mai devreme servicii pentru Rompetrol. Asta s-a întâmplat atât sub patronatul lui Dinu Patriciu, cât și sub kazahi. Acum vedem că statul va încasa doar 270 din cele 760 de milioane de dolari cu care a creditat compania în 2003, când Ponta era în Guvern ocupantul postului de șef al Corpului de Control al premierului Năstase.
Este vorba de firma Herțanu Projects SRL, fondată în 2004 de Iulian Herțanu, cumnatul lui Victor Ponta (cu 95% din părțile sociale) și Cornelia Naum, mama ex-premierului (cu 5% din părțile sociale). Firma a avut-o manager o perioadă pe sora sa, Alexandra Ponta (căsătorită Herțanu) conform profilului său public de pe LinkedIn, informație care însă a dispărut ulterior publicării de către „România liberă“ a primului articol despre afacerile familiei Ponta.
Sediul social al firmei Herțanu Projects SRL a fost stabilit în apartamentul în care a crescut Victor Ponta, lângă Gara de Nord, pe bulevardul Dinicu Golescu. Acea adresă apărea și în cartea de identitate a lui Victor Ponta, până la momentul când și-a schimbat scriptic domiciliul în județul Gorj.
Conform istoricului firmei de la Registrul Comerțului, administratorul firmei Herțanu Projects a fost numit Iulian Herțanu (despre care „România liberă“ a dezvăluit încă din vara anului 2012 că derula contracte de zeci de milioane de euro cu statul român, prin intermediul Grossmann Engineering Group). Firmulița de apartament Herțanu Projects, ulterior anului 2007, a fost parteneră de afaceri cu Rompetrol, pentru care a prestat servicii de publicitate atât în perioada în care Dinu Patriciu era acționar majoritar al companiei, cât și ulterior, când Rompetrol a fost achiziționată de KazMunaiGas. Doar în semestrul II din 2007, Herțanu Projects a încasat de la Rompetrol 31.733 lei, conform documentelor fiscale ale firmei, însă banii au fost virați în conturile firmei familiei Ponta inclusiv după preluarea companiei de către kazahi.
Înainte de preluarea de către cumnatul lui Ponta a pachetului majoritar de părți sociale la Grossmann Engineering Group SRL, societatea a fost deținută de cetățeanul german Karl Reinhold Grossmann, cel care a și fondat-o în 2000.
În perioada cât Ponta a fost șef al Corpului de Control, Grossmann era deja prestator de servicii către Petrom și apropiat al cercurilor PSD. Împuternicitul local al acționarului neamț era Ilie Florin Drăgan.
Ilie Drăgan era pe de o parte partener de afaceri cu cumnatul lui Victor Ponta în Cardinal Proiect SRL, iar în SC European Project Consulting SRL, i-a avut asociați pe ex-deputatul PSD Mircea Drăghici (ex-președinte al TSD Argeș) și pe Aida Petronela Catană (o subordonată pe linie de CJ Teleorman a lui Liviu Dragnea, ulterior propulsată pe funcția de consilier personal al Ministrului Mediului, Constantin Nemirschi – PSD). European Project Consulting SRL s-a bucurat de susținerea în județul Argeș a baronului PSD Constantin Nicolescu, care ar fi făcut trafic de influență la numeroase primării din județ să accepte drept consultant pentru accesarea de fonduri europene firma European Project Consulting. Aceste acte de corupție în care a fost implicat reprezentantul lui Karl Grossmann, Ilie Florin Drăgan, stau la baza unui dosar penal deschis de DNA.
Începând cu august 2005, Grossmann Engineering Group SRL a lucrat cu OMV Petrom SA în poziția de „construction/designer/supplier“, relație contractuală care a durat cel puțin până la 31 decembrie 2009, conform unor documente din cadrul companiei petroliere, din care aflăm și că după desprinderea din OMV Petrom SA a companiei SC OMV Petrom Marketing SRL, Grossmann a fost direcționată să-și continue lucrările pentru noua „firmă pui“.
Numai în 2011, cu un an înainte ca Ponta să devină premier, firma Grossmann a efectuat lucrări în valoare de 1 milion de euro pentru compania Petrom.
Conform datelor din bilanțul firmei Grossmann de la Ministerul de Finanțe, rezultă că în 2011 o treime din încasările firmei de construcții a cumnatului lui Ponta au venit dinspre Petrom.
Afacerile cumnatului fostului premier cu Petrom au continuat și după ce acesta a ajuns prim-ministru, încetând de-abia în 2013.
Petrom ne-a declarat că nu comentează contractele derulate cu persoane juridice.
În 2012, Victor Ponta sprijinea ridicarea începând cu 2015, la media europeană, a redevențelor (între 3,5% şi 13,5% din producţie) plătite de companiile care exploatează resurse minerale, dar și crearea unui fond de investiții după model norvegian, în care veniturile din redevențe să fie investite în proiecte generatoare de valoare adăugată. Dar, pe 4 decembrie 2014, Guvernul Ponta anunța amânarea cu un an a majorării redevențelor pentru companiile care extrag hidrocarburi din subsolul României.
Făcând subiectul unor discuții în presă, Răzvan Nicolescu a susținut public în ianuarie 2015, după plecarea din Guvern, că orice aluzii la o implicare a sa în protejarea intereselor Petrom sunt tendențioase și neadevărate și că domnia sa consideră integritatea o virtute primordială. Nicolescu a declarat public că nu a avut nici o implicare în amânarea majorării redevențelor anunțată de Guvernul Ponta pe 4 decembrie 2014, el neavând atribuții pe linie de fiscalitate cât timp a fost ministru delegat pentru Energie.
Nici familia altui premier al României, Nicolae Văcăroiu, n-a fost scutită de interacțiuni avantajoase cu Petrom.
Mihai Văcăroiu, fiul actualului președinte al Curții de Conturi, a deținut la un moment dat monopolul pe distribuția gumei de mestecat, țigărilor, dulciurilor și altor produse consumabile în rețeaua de benzinării Petrom.
Ascensiunea unui premier al României. Episodul II: Victor Ponta, acționar la o echipă de fotbal cu acționariat controversat
Ascensiunea unui premier al României. Episodul III : Victor Ponta a lucrat ca avocat pentru familia Udrea-Cocoș
Ascensiunea unui premier al României, episodul IV: Victor Ponta a obținut bani nemeritați „doar cu buletinul“
Ascensiunea unui premier al României. Episodul V: Victor Ponta a iertat Rompetrol de jumătate de miliard de dolari și a amânat majorarea redevențelor Petrom
de
23 februarie 2016
- stire actualizata la ora 14:40, 23 februarie 2016
Ce nu știau românii la momentul deciziei premierului Ponta de a șterge cu radiera datoriile imense ale companiei petroliere este că firma de publicitate a familiei Ponta a prestat cu câțiva ani mai devreme servicii pentru Rompetrol. Asta s-a întâmplat atât sub patronatul lui Dinu Patriciu, cât și sub kazahi. Acum vedem că statul va încasa doar 270 din cele 760 de milioane de dolari cu care a creditat compania în 2003, când Ponta era în Guvern ocupantul postului de șef al Corpului de Control al premierului Năstase.
Este vorba de firma Herțanu Projects SRL, fondată în 2004 de Iulian Herțanu, cumnatul lui Victor Ponta (cu 95% din părțile sociale) și Cornelia Naum, mama ex-premierului (cu 5% din părțile sociale). Firma a avut-o manager o perioadă pe sora sa, Alexandra Ponta (căsătorită Herțanu) conform profilului său public de pe LinkedIn, informație care însă a dispărut ulterior publicării de către „România liberă“ a primului articol despre afacerile familiei Ponta.
Sediul social al firmei Herțanu Projects SRL a fost stabilit în apartamentul în care a crescut Victor Ponta, lângă Gara de Nord, pe bulevardul Dinicu Golescu. Acea adresă apărea și în cartea de identitate a lui Victor Ponta, până la momentul când și-a schimbat scriptic domiciliul în județul Gorj.
Conform istoricului firmei de la Registrul Comerțului, administratorul firmei Herțanu Projects a fost numit Iulian Herțanu (despre care „România liberă“ a dezvăluit încă din vara anului 2012 că derula contracte de zeci de milioane de euro cu statul român, prin intermediul Grossmann Engineering Group). Firmulița de apartament Herțanu Projects, ulterior anului 2007, a fost parteneră de afaceri cu Rompetrol, pentru care a prestat servicii de publicitate atât în perioada în care Dinu Patriciu era acționar majoritar al companiei, cât și ulterior, când Rompetrol a fost achiziționată de KazMunaiGas. Doar în semestrul II din 2007, Herțanu Projects a încasat de la Rompetrol 31.733 lei, conform documentelor fiscale ale firmei, însă banii au fost virați în conturile firmei familiei Ponta inclusiv după preluarea companiei de către kazahi.
Relația familiei Ponta cu Petrom, mult mai fructuoasă
Victor Ponta a derulat mai multe contracte cu Petrom încă de când era un june administrator al societății Sieco SRL. Deși Victor Ponta a trebuit să părăsească Sieco SRL în 2002, cu ocazia numirii pe postul de șef al Corpului de Control al premierului Adrian Năstase, firma de contabilitate a familiei premierului, Exfin 2000 SRL și-a stabilit punctul de lucru în sediul Sieco SRL, loc unde lucrează inclusiv fosta soție a lui Victor Ponta, Roxana. Afacerile familiei premierului Ponta cu Petrom nu s-au încheiat însă odată cu ieșirea lui Victor Ponta din societatea Sieco SRL, ci au continuat prin Grossmann Engineering Group, unde acționar majoritar, cu 60%, a fost din mai 2006 până în mai 2014 cumnatul lui Victor Ponta, Iulian Herțanu. Societatea Grossmann Engineering Group a derulat contracte „de milioane“ cu Petrom de-a lungul anilor.Înainte de preluarea de către cumnatul lui Ponta a pachetului majoritar de părți sociale la Grossmann Engineering Group SRL, societatea a fost deținută de cetățeanul german Karl Reinhold Grossmann, cel care a și fondat-o în 2000.
În perioada cât Ponta a fost șef al Corpului de Control, Grossmann era deja prestator de servicii către Petrom și apropiat al cercurilor PSD. Împuternicitul local al acționarului neamț era Ilie Florin Drăgan.
Ilie Drăgan era pe de o parte partener de afaceri cu cumnatul lui Victor Ponta în Cardinal Proiect SRL, iar în SC European Project Consulting SRL, i-a avut asociați pe ex-deputatul PSD Mircea Drăghici (ex-președinte al TSD Argeș) și pe Aida Petronela Catană (o subordonată pe linie de CJ Teleorman a lui Liviu Dragnea, ulterior propulsată pe funcția de consilier personal al Ministrului Mediului, Constantin Nemirschi – PSD). European Project Consulting SRL s-a bucurat de susținerea în județul Argeș a baronului PSD Constantin Nicolescu, care ar fi făcut trafic de influență la numeroase primării din județ să accepte drept consultant pentru accesarea de fonduri europene firma European Project Consulting. Aceste acte de corupție în care a fost implicat reprezentantul lui Karl Grossmann, Ilie Florin Drăgan, stau la baza unui dosar penal deschis de DNA.
Începând cu august 2005, Grossmann Engineering Group SRL a lucrat cu OMV Petrom SA în poziția de „construction/designer/supplier“, relație contractuală care a durat cel puțin până la 31 decembrie 2009, conform unor documente din cadrul companiei petroliere, din care aflăm și că după desprinderea din OMV Petrom SA a companiei SC OMV Petrom Marketing SRL, Grossmann a fost direcționată să-și continue lucrările pentru noua „firmă pui“.
Numai în 2011, cu un an înainte ca Ponta să devină premier, firma Grossmann a efectuat lucrări în valoare de 1 milion de euro pentru compania Petrom.
Conform datelor din bilanțul firmei Grossmann de la Ministerul de Finanțe, rezultă că în 2011 o treime din încasările firmei de construcții a cumnatului lui Ponta au venit dinspre Petrom.
Afacerile cumnatului fostului premier cu Petrom au continuat și după ce acesta a ajuns prim-ministru, încetând de-abia în 2013.
Petrom ne-a declarat că nu comentează contractele derulate cu persoane juridice.
Victor Ponta a numit ministru un director din Petrom
După ce din 2006 până în 2013 firma Grossmann, avându-l ca asociat majoritar pe cumnatul lui Victor Ponta, a derulat contracte de milioane de euro cu Petrom, în 2014, prim-ministrul Victor Ponta l-a numit șef al Departamentului pentru Energie (ministru delegat pentru Energie) pe Răzvan Nicolescu, cel care în intervalul 2008-2013 fusese directorul de Afaceri Publice și Reglementare al OMV Petrom SA (doar în 2013 acesta a fost remunerat de Petrom cu 253.197 de lei).În 2012, Victor Ponta sprijinea ridicarea începând cu 2015, la media europeană, a redevențelor (între 3,5% şi 13,5% din producţie) plătite de companiile care exploatează resurse minerale, dar și crearea unui fond de investiții după model norvegian, în care veniturile din redevențe să fie investite în proiecte generatoare de valoare adăugată. Dar, pe 4 decembrie 2014, Guvernul Ponta anunța amânarea cu un an a majorării redevențelor pentru companiile care extrag hidrocarburi din subsolul României.
Făcând subiectul unor discuții în presă, Răzvan Nicolescu a susținut public în ianuarie 2015, după plecarea din Guvern, că orice aluzii la o implicare a sa în protejarea intereselor Petrom sunt tendențioase și neadevărate și că domnia sa consideră integritatea o virtute primordială. Nicolescu a declarat public că nu a avut nici o implicare în amânarea majorării redevențelor anunțată de Guvernul Ponta pe 4 decembrie 2014, el neavând atribuții pe linie de fiscalitate cât timp a fost ministru delegat pentru Energie.
Familiile prosperă din relația cu Petrom
Despre familia predecesorului lui Ponta de la Palatul Victoria, Mihai Răzvan Ungureanu, jurnaliștii de la Rise Project au aflat că a beneficiat de 160.000 euro din partea Petrom. Banii au fost primiți de soția sa, Daniela Ungureanu, de la OMV AG Austria, pentru calitatea sa de membră în consiliul de administrație al societății Petromed Solutions SRL, „firmă puișor“ a Petrom. Cel mai ciudat e că soția lui MRU era angajată cu normă întreagă la spitalul Fundeni, ceea ce înseamnă că îi era destul de greu ca în timpul liber să presteze o muncă cu o valoare adăugată atât de mare încât să merite o remunerație de nivelul celei plătite de către Petrom. Unul din colegii de CA al Danielei Ungureanu a susținut că munca lor consta în „întâlniri de câteva ori pe an“. Interesant de menționat e și că Daniela Ungureanu a fost angajată de subsidiara Petrom la o lună după ce MRU a fost numit director la SIE.Nici familia altui premier al României, Nicolae Văcăroiu, n-a fost scutită de interacțiuni avantajoase cu Petrom.
Mihai Văcăroiu, fiul actualului președinte al Curții de Conturi, a deținut la un moment dat monopolul pe distribuția gumei de mestecat, țigărilor, dulciurilor și altor produse consumabile în rețeaua de benzinării Petrom.
Primele patru episoade ale serialului Rl despre ascensiunea premierului Victor Ponta
Ascensiunea unui premier al României: Episodul I (text integral)Ascensiunea unui premier al României. Episodul II: Victor Ponta, acționar la o echipă de fotbal cu acționariat controversat
Ascensiunea unui premier al României. Episodul III : Victor Ponta a lucrat ca avocat pentru familia Udrea-Cocoș
Ascensiunea unui premier al României, episodul IV: Victor Ponta a obținut bani nemeritați „doar cu buletinul“
Abonați-vă la:
Postări (Atom)