http://silethismillennium.blogspot.com/2009/03/youtube-broadcast-yourself.html
11:22
01 02 2016
Editorial
De ce tace Cioloş în dosarul Portului Constanţa?!
01 Feb, 2016 00:00
Raportul Corpului de Control din cadrul Ministerului Transporturilor
privind neregulile din Portul Constanţa îi scotea în faţă pe Valeriu
Ionescu, şeful Companiei Naţionale Administraţia Porturilor Maritime
Constanţa (CN APMC), şi pe Decebal Şerban, directorul adjunct al CN
APMC, ambii apropiaţi ai fostului primar, Radu Mazăre. Peste zece
contracte au fost găsite cu probleme, dintre care cel puţin şase implică
posibile fapte de natură penală. Între timp, directorul economic,
George Vişan, care făcea parte din acelaşi grup de interese, şi-a luat
tălpăşiţa spre zona privată, iar săptămâna trecută s-a înregistrat şi
demisia preşedintelui Consiliului de Administraţie, prof. Lucian Băluţ,
adus la CN APMC mai mult cu arcanul de gaşca ce a condus Primăria,
probabil ca un garant că lucrurile trebuiau să meargă într-o direcţie
favorabilă grupului de interese care a siluit Constanţa timp de 15 ani.
Nu se mai aude însă nimic despre cele peste 270 de contracte încheiate
de Compania Naţională Administraţia Porturilor Maritime SA Constanţa din
2012 până în 2014, dintre care câteva zeci, mai ales cele de achiziţii
publice, au fost găsite cu probleme şi implică posibile fapte de natură
penală, aşa cum indică cel mai recent raport al Corpului de Control
trimis de Ministerul Transporturilor în perioada aprilie - mai să
verifice activitatea companiei.
Documentul de aproape 200 de pagini, finalizat încă de pe 9 iunie şi
care demonstra că managementul Portului şi-a îndeplinit defectuos
obligaţiile şi atribuţiile, este ţinut încă într-un sertar de către
minister, iar cele mai frapante aspecte descoperite, la dospit, în
biroul lui Cioloş. Oare de ce?
Un parlamentar constănţean îmi povestea, deunăzi, că sunt încă mari
interese ca acest raport să se facă probabil uitat o vreme îndelungată,
probabil până la viitoarele alegeri parlamentare, care vor aduce din nou
un cabinet politic menit să spele cadrele din dulapurile unei alte
garnituri de politicieni. Printre altele, în asta să fi constat
susţinerea PSD la momentul instalării cabinetului Cioloş? Să nu-şi bage
nasul în dosarele ministerelor conduse de social-democraţi?! N-ar fi
exclus...
Cu excepţia unei declaraţii politice a preşedintelui PSD Constanţa,
Felix Stroe, ce reclama o nemulţumire legată de modul în care este
condus Portul, avem o tăcere mormântală dinspre ceea ce ar trebui să fie
inima Constanţei!
Când ni se va spune cum se anchetează modul necorespunzător în care CN
APMC a încheiat şi derulat contracte de achiziţie publică sau de
concesiune şi de închiriere, modul în care au fost urmărite şi
recuperate creanţele? Când vom afla rezultatele activităţii de control
financiar sau ale procesului de angajare şi promovare a angajaţilor?
În raport se vorbea despre un prejudiciu al statului. Cine-l va deconta? Din nou noi?
La loc de frunte stau însă în continuare contractele atribuite
constructorului Van Oord pentru prelungirea digului de larg şi
consultantului lucrării, Royal Haskoning, care au mai fost, de altfel,
obiectul unei anchete a Corpului de Control al Ministerului
Transporturilor şi în 2013.
Un loc doi în topul neregulilor ar putea fi considerat contractul de
achiziţie a serviciilor de auditare care implică una dintre cele mai
mari firme de audit din Big Four, Deloitte România. Mai exact, prin
acest contract, CN APMC achiziţionase servicii de asistenţă juridică.
Altfel spus, conducerea companiei a schimbat cu bună ştiinţă codul
serviciilor achiziţionate pentru a da aparenţa de legalitate, iar
serviciile de auditare sunt incluse la servicii de contabilitate,
audit şi gestionare a registrelor contabile.
De ce tace ministrul Costescu? De ce tace premierul tehnocrat Cioloş? De
ce asistăm la un blat neruşinat între aşa-zişii miniştri instalaţi pe
baza meritocraţiei şi politicul care tinde mereu să-şi acopere urmele
hoţiilor făcute pe banii noştri?!
Până una-alta, Portul este „îngheţat“ şi de gradele din termometre, şi
faptic. Nu se întâmplă aproape nimic. Lucrurile merg dintr-o inerţie,
însă prost spre mai prost. Nu pot să nu-mi amintesc că până chiar şi
acest raport uitat în sertare a fost, până la urmă, nu rodul voinţei
politice născute peste noapte a fostului ministru Rus, ci al presiunii
operatorilor portuari şi a sindicatelor nemulţumite de politicile
manageriale şi de hotărârile abuzive ale conducerii executive a
Administraţiei Portuare. Astăzi… până şi ele au amuţit.
Despre o parte dintre faptele amintite mai sus se discuta la vremea
respectivă că puteau fi încadrabile la abuz în serviciu de Legea 78/2000
şi ar fi fost de competenţa DNA. Tot de-aici să vină dezlegarea
enigmei?! Şi dacă da, când?
Ti-a placut articolul?