http://silethismillennium.blogspot.com/2009/03/youtube-broadcast-yourself.html
ANALIZĂ Talk-show-urile
româneşti, tribuna „politicienilor rataţi“: „Suprema satisfacţie a
moderatorului e atunci când şterge pe jos cu interlocutorul“
9 decembrie 2015, 05:31
Salvează în arhivă
download pdf
print article
de
Victor Arvunescu
Devino fan
Alexandra Constanda
Devino fan
0 (0 voturi)
cuvinte cheie:
talk show politic talk show politic analiza rares bogdan mihai
gandea realitatea tv antena 3 jocuri de putere sinteza zilei mircea kivu
iulian comanescu
7 comentarii
0
share
0
inShare
65
Live
Aboneaza-te la newsletter
Abonare
ANALIZĂ Talk-show-urile româneşti, tribuna „politicienilor rataţi“:
„Suprema satisfacţie a moderatorului e atunci când şterge pe jos cu
interlocutorul“
Rareş Bogdan şi Mihai Gâdea, doi dintre cei mai remarcaţi moderatori de
talk-show-uri politice din România FOTO Colaj Adevărul
„Adevărul“ a analizat criteriile care stau la baza talk-show-urilor
politice actuale şi a stabilit, cu ajutorul analistului media Iulian
Comănescu şi cu sociologul Mircea Kivu, care sunt elementele prin care
îşi definesc succesul.
Ştiri pe aceeaşi temă
Pe ce baze îşi construiesc succesul pamfletarii Badea şi Banciu:
Înjur...
Cum a ajuns „Las Fierbinţi“ cel mai urmărit serial din ţară:
„Beţivi, ...
ANALIZĂ Pe cine face fericit „ţiganiada“ de la TV: de ce românii
aleg ...
Analistul media Iulian Comănescu spune că, în general, formatul de tip
talk-show pune preţ pe „nume“, în ideea în care acestea se pot valoriza
în ştiri. „Talk-show-ul e la fel de vechi ca televiziunea, iar interviul
e şi el la fel de vechi ca presa. E normal ca jurnalistul mai puţin
specializat să întrebe un expert, o personalitate sau o vedetă despre un
anumit domeniu, de la ştiinţă la viaţa proprie a vedetei respective.
Talk-show-ul aduce în general în prim-plan celebrităţi din diferite
domenii, în ideea «names are news», «numele sunt ştiri»“, arată el.
„Există un apetit al publicului pentru trăncăneală, pentru bârfă, pentru
despicat firul în patru. Dar şi pentru polemică, pentru ceartă“,
defineşte şi sociologul Mircea Kivu câteva aspecte importante ale
emisiunilor.
Florin Călinescu şi Marius Tucă, aproape de idealul unui moderator
Vorbind despre moderatorul unei asemenea emisiuni, analistul defineşte
punctele cheie, amintind, totuşi, că pe piaţa media din România
lucrurile nu sunt ca la carte. „Un astfel de moderator ar trebui să fie
pertinent şi să posede ştiinţa întrebării, care decurge, curios, din
ştiinţa de a asculta. Să fie imparţial, chiar dacă are o opţiune asumată
(de pildă aceea anti-religioasă a lui Bill Maher) şi să reuşească să
creeze o relaţie de egalitate cu intervievatul, de multe ori mai
important decât un simplu ziarist. Acestea sunt, bineînţeles, idealuri,
fiindcă situaţia în România e diferită“, crede Iulian Comănescu.
Invitaţii din afara postului sunt executaţi în absenţă la aceste
emisiuni, fiindcă, dacă Gâdea se întâlneşte cu Antonescu sau Ungureanu,
se ştie ce iese, fiindcă a ieşit deja
Iulian Comănescu, analist media
Tot el spune că numai două personalităţi media au reuşit să atingă
idealurile unui moderator autentic. „Dacă ne uităm la piaţa românească,
numai Florin Călinescu şi Marius Tucă au reuşit o astfel de poziţionare,
cei doi diferă de tot restul într-un mod evident şi uşor de argumentat.
În afară de rating şi iubirea publicului, marea performanţă a lui
Florin a fost faptul că reuşea să devină relevant politic, să aibă
greutate, într-un format de entertainment. Iar Tucă, orice-ar face în
ziua de azi, era un moderator temut, care ştia să pună întrebările
publicului, în sensul bun“, zice analistul, care povesteşte ce evita
Tucă să facă înainte de o emisiune şi ce se întâmplă cu adevărat înainte
de un talk-show actual. „Tucă mi-a povestit, de exemplu, că înaintea
emisiunilor evita să se vadă cu invitaţii, ca să nu creeze o stare de
apropiere. Vi-l imaginaţi pe Mihai Gâdea evitându-l pe Mircea Badea? Sau
pe Rareş Bogdan evitându-l pe Cozmin Guşă? Nu de alta, dar invitaţii
din afara postului sunt executaţi în absenţă la aceste emisiuni,
fiindcă, dacă Gâdea se întâlneşte cu Antonescu sau Ungureanu, se ştie ce
iese, fiindcă a ieşit deja“, a mai zis Iulian Comănescu.
Satisfacţia moderatorului de talk-show
Mircea Kivu spune că „moderatorul român de talk-show este un politician
ratat“. Sociologul stabileşte clar care este tactica prezentatorului în
timpul emisiunii. „Pe el nu-l interesează să afle (şi, prin el,
publicul) ce gândeşte interlocutorul. Îl interesează doar să-şi exprime
propriile păreri. Pentru asta, începe prin a fi binevoitor («nu-i aşa
că...») după care, dacă nu primeşte satisfacţie, se suie cu piciorele pe
nefericitul care nu-i face jocul: îi ia vorba din gură, îl acoperă,
strigă la el. Suprema satisfacţie a moderatorului e atunci când poate
spune că a şters pe jos cu interlocutorul. Din păcate, ăsta e şi un
criteriu de succes“, evidenţiază Kivu.
Cel mai urmărit talk-show... „de la ora 7:35, de către publicul de 28 de
ani şi 3 luni din oraşe mijlocii“
Cum mai toate talk-show-urile politice abuzează de stereotipuri precum
„cel mai urmărit show“, „cel mai apreciat“, „audienţe duble faţă de
concurenţă“, Comănescu aminteşte că, deşi nu toţi moderatorii fac asta,
Radu Moraru a fost unul din primii campioni ai acestui gen de
auto-promovare. „În ideea asta, construise o teorie a conspiraţiei
conform căreia ratingurile erau mici fiindcă ARMA şi GfK, TNS sau cine
ştie cine presta în momentul respectiv măsurătorile pentru ARMA,
măsluiau cifrele. Nu numai la talk-show, ci şi în toate comunicatele de
PR există o obsesie pentru «cel mai» şi «primul»“, precizează analistul
media.
„Şmecherii de marketing ieftin. Sub sintagma respectivă se pot ascunde
tot felul de lucruri, cum ar fi cel mai urmărit la ora 7:35, de către
publicul de 28 de ani şi 3 luni din oraşe mijlocii etc. În general,
funcţionează după principiul «mulţi văd, puţini cunosc»“, completează şi
sociologul Mircea Kivu.
Rareş Bogdan, la bătaie cu „Afacerea, gen feminin“
Rareş Bogdan, realizatorul emisiunii „Jocuri de Putere“, de la
Realitatea TV, este un exemplu de moderator de talk-show politic care se
foloseşte excesiv de expresii bombastice pentru a-şi defini succesul de
care se bucură. Deşi spune că emisiunea sa este mereu în topul
preferinţelor telespectatorilor, realitatea este alta. Patrick André de
Hillerin scrie în „Caţavencii“ că Rareş Bogdan se laudă, seară de seară,
„că realizează cel mai urmărit talk-show din România. Cel mai urmărit,
cel mai important, cel mai apreciat şi aşa mai departe“. „În mod ciudat,
audienţele spun cu totul şi cu totul altceva. Pe segmentul populaţiei
urbane, talk-show-ul «Jocuri de putere» a obţinut, în luna septembrie, o
medie de audienţă de 0,9 puncte de rating, având, în fiecare seară, în
jur de 86.000 de telespectatori. Această performanţă deosebită îl
plasează pe realizatorul Rareş Bogdan pe locul 21 printre realizatorii
de talk-show-uri. 21. Un loc minunat, aflat în spatele absolut
necunoscutei emisiuni «Afacerea, gen feminin», care a strâns cu 1.000 de
telespectatori în plus la fiecare ediţie“, scrie Patrick André de
Hillerin.
FOTO David Muntean
Ca să îţi dai seama de publicul lui Rareş Bogdan n-ai nevoie de
cercetări cantitative şi date din peoplemetre. Trebuie să ai multă
frustare, mult timp şi puţină înţelegere pentru lumea din jur
Iulian Comănescu, analist media
Pe de altă parte, în luna noiembrie, în mediul urban, aceeaşi emisiune a
căzut pe locul 27 în topul audienţelor, cu un punct de rating, arată
paginademedia.ro. Privind cifrele, Iulian Comănescu comentează:
„Aiureli, ceea ce spune ceva şi despre calitatea publicului lui Rareş
Bogdan, care înghite aşa ceva. Dar ca să îţi dai seama de publicul lui
Rareş Bogdan n-ai nevoie de cercetări cantitative şi date din
peoplemetre. Trebuie să ai multă frustare, mult timp şi puţină
înţelegere pentru lumea din jur ca să te uiţi la astfel de emisiuni,
dacă nu cumva nu ai treabă cu consultanţa sau jurnalismul politic şi
vrei să decelezi influenţe şi interese politice în emisiune.
Îndeletnicire, altfel, destul de toxică şi tristă“.
Rareş Bogdan face 40% din bugetul Realitatea TV
Tot Rareş Bodan se laudă că emisiunea lui face cam 40% din bugetul
Realitatea TV. „Ştii câţi bani a făcut emisiunea mea pentru postul ăsta,
doar luna trecută? 154.000 de euro au încasat ăia, în urma emisiunii
mele. Eu având un contract de zece ori mai mic. Ba de vreo 10-12 ori mai
mic. Am cinci talkshow-uri pe săptămână, trei ore pe seară, şi fac cam
40% din bugetul Realităţii TV, atâta se încasează în urma publicităţii
vândute pe «Jocuri de Putere»“, mărturisea chiar Rareş Bogdan pentru
pressone.ro.
În aceste condiţii îşi poate justifica ieşirile nervoase şi uşor
teatrale? „Nu ştiu despre ieşiri, dar bugetul Realităţii TV e ceva
foarte trist şi foarte mic, vorbim de o firmă în insolvenţă, care a
produs 4,6 milioane de euro în 2014 şi a pierdut 18,4 milioane. Aşa că
s-ar putea foarte bine ca Rareş Bogdan să genereze o mare parte din
această sumă. Eu îi doresc să-şi acopere măcar salariul“, crede
Comănescu.
„Sinteza Zilei“ sau sinteza adevărului
Mihai Gâdea, realizatorul talk-show-ului „Sinteza Zilei“, de la Antena
3, este un alt moderator care se remarcă prin confirmarea şi
operaţionalizarea preconcepţiilor politice ale publicului specific
postului. „Sinteza Zilei“ reuşeşte să simplifice adevărul până ajunge de
nerecunoscut, totul pentru a arăta cu degetul vinovaţi clari.
„«Sinteza Zilei» e un fel de panel show - talk cu mai mulţi invitaţi -
primitiv, pentru un public îmbătrânit, sărac şi cu mult timp la
dispoziţie, pe de altă parte interesat de politică, deci bun votant. Cam
acesta e publicul tuturor talk-show-urilor politice din România, în
momentul de faţă, iar el interesează bineînţeles politicienii.
Televiziunile politice îşi împart publicul în funcţie de opţiunea
politică şi formatele gen Gâdea se ocupă cu confirmarea şi
operaţionalizarea preconcepţiilor politicie, cu instrumente foarte
simple. Acest gen de electorat înţelege perfect, de exemplu, că Băsescu e
de vină şi dacă în cartier e o pană de curent, la fel cum publicul de
pe postul celălalt înţelege la fel de bine că vinovat e Ponta. La
«Sinteza Zilei» are loc cea mai brutală operaţiune de simplificare a
adevărului şi actualităţii politice, care ajung de nerecunoscut, dar
devin astfel inteligibile pentru un anumit gen de telespectator, care
aşteaptă vinovaţi clari şi indicaţii la fel de clare despre diferenţa
dintre bine şi rău. Gâdea creează mistificări pe gustul publicului, spre
deosebire de alţi moderatori poziţionaţi politic, care execută întocmai
indicaţiile de la politicieni, adesea inepte şi cu mult mai multă
legătură cu proprii duşmani politici decât cu ceea ce ar putea interesa
publicul. În formula iniţială, «Sinteza Zilei» avea, cu Cristoiu, Paler
şi toţi ceilalţi, o repartiţie pe roluri care aminteşte de Commedia
dell’ Arte, foarte simplă şi uşor de înţeles. Agitatul Stan i se
contrapunea sapienţialului Cristoiu, Paler întruchipa parodia unui
personaj din Thomas Mann şi aşa mai departe. Acum lucrurile sunt mai
otova, dar formulele prezentului funcţionează tot pe înţelesul
propriului public, şi nu altfel“, defineşte Iulian Comănescu.
FOTO Facebook
În privinţa existenţei talk-show-urilor politice pe piaţa media,
Comănescu spune că acestea vor rezista „într-un sens, destul de mult“.
Dar, acelaşi analist, spune că televiziunile de ştiri s-au desfiinţat
deja. „Dintr-un studiu pe care l-am făcut pentru OSF, Mapping Digital
Media, reiese că televiziunile cu implicare politică, deţinute de
proprietari locali, sunt o realitate şi în alte ţări. Într-un alt sens,
televiziunile zise «de ştiri» s-au desfiinţat deja, la alegerile de anul
trecut. Victoria lui Iohannis a fost percepută ca eşec al Antenei 3,
inclusiv datorită reacţiei masochiste, anti-brand, a lui Gâdea şi Badea,
iar politicienii, care în majoritate finanţau acest gen de post prin
diferite combinaţii politico-financiare, sunt cu toţii speriaţi de
Facebook“, arată acesta.
Tot Iulian Comănescu încheie prin a spune cum se realizează tranziţia.
„Ştiu, pe de altă parte, că internetul e mai ieftin decât televiziunea,
drept care vor fi tentaţi să finanţeze diferite acţiuni online, de la
postaci supercalificaţi la site-uri cu afiliere subterană - care, pe
alocuri, au început să se vadă în babilonia intoxicatorilor online care
se învârte tot mai vesel pe Facebook în ultima vreme“, încheie analistul
media.
citeste totul despre:
talk show politic talk show politic analiza rares bogdan mihai
gandea realitatea tv antena 3 jocuri de putere sinteza zilei mircea kivu
iulian comanescu
Citeste mai mult:
adev.ro/nz2q0m