Autor: 
Read Mercer Schuchardt 
 este doctor în Ecologie media și profesor asociat de comunicare la Wheaton College, Illinois, SUA. 
Cea mai recentă carte publicată: 
Understanding Jacques Ellul, 2012 – împreună cu Jeffrey P. Greenman și Noah J. Tolly. 
Articolul de mai jos se intitulează, în original:  
SWOOSTHIKA: Icons for Corporate Tribes.
Traducerea si adaptarea:
 Gabriel Valsan
Sursa:
http://silethismillennium.blogspot.com/2009/03/youtube-broadcast-yourself.html
gandeste.org - AN ALTERNATIVE MEDIA SELECTION
 O Selecție de Perspective Interesante, Importante și Controversate, în Mare Parte Excluse din Mass-Media Convenționale
 | 
  | 

 
   
   
  
Începând de astăzi … simbolurile vor înlocui cuvintele” – Jodi Bernstein, director al Federal Trade Commision, Biroul pentru protecția consumatorului – Washington Post, 2 iulie 1997
Anul 157 după Hristos: Primii creștini au creat un 
simbol – peștele – care să le reprezinte credința și cu ajutorul căruia 
să poată comunica unii cu alții în vremea persecuției. Peștele a fost o 
alegere potrivită din mai multe motive: peștele făcea parte din meniul 
zilnic pentru mulți oameni din apropierea mării; câțiva dintre cei pe 
care Iisus i-a ales pentru a-L urma aparțineau de industria pescuitului;
 El făcuse minunea înmulțirii peștilor; El le spusese ucenicilor săi: 
“Veniți după Mine și vă voi face pescari de oameni”. Binecunoscutul 
Ichtus, sau “peștele creștin” a fost abstracția care a rezultat: două 
linii curbate, opuse, care se intersectează la capăt pentru a forma 
desenul simplu al unui pește și al cozii lui. De asemenea, ori printr-o 
alegere inteligentă, ori printr-o coincidență fericită, cuvântul “pește”
 era, în limba greacă, un acronim, după cum urmează:

 
Litera IOTA = IESOUS = IISUS
Litera CHI = CHRISTOS = HRISTOS
Litera THETA = THEOS = DUMNEZEU
Litera UPSILON = HUIOS = FIU
Litera SIGMA = SOTER  = MÂNTUITOR
Astfel, întru simbol și cuvânt, peștele a oferit creștinilor din primul veac un “pachet media integrat”
 care putea fi cu ușurință explicat și înțeles de către orice ne-creștin
 al vremii. Atunci când persecuția romană asupra creștinilor necesita o 
afișare mai selectivă a vizualului, creștinii au elaborat un mijloc 
pentru a menține comunicarea, simbolul și credința, fără a ajungă pradă 
leilor: au abandonat textul. Fără prescurtarea “ichtus” care să 
definească semnificația simbolică, peștele ar putea însemna orice sau 
nimic – ceea ce era un avantaj evident într-o cultură ostilă acestei 
credințe. Dar, pentru creștini, simbolul – chiar lipsit de text – încă 
semnifica revolta tăcută împotriva autorităților vremii. Când un creștin
 se întâlnea cu cineva și începea să discute, el putea să vadă în ce ape
 se scălda interlocutorul pur și simplu desenând nonșalant o linie curbă
 în nisip. Dacă celălalt era și el creștin, el desena o linie curbă 
identică, în direcția opusă, intersectând linia originală și astfel 
formând peștele. Odată stabilită identitatea fiecăruia, cei doi ștergeau
 repede imaginea, fiind siguri că fiecare dintre ei era în siguranță. 
Peștele era, astfel, deopotrivă simbolul revoltei împotriva autorității 
și al siguranței celorlalți credincioși pentru un grup de oameni ai 
Evangheliei care știau cât de puternică poate fi o idee. În trei secole,
 credința simbolizată de pește a transformat Roma într-un imperiu 
creștin.
Anul 1997 după Hristos: Într-o cultură accelerată electronic, un simbol poate schimba fața unei societăți de 16 ori mai repede. Să facem cunoștință cu semnul SWOOSH – cea mai răspândită emblemă din America, care a făcut ca nenumărate corporații să se întrebe care este secretul brandingului firmei NIKE. Într-o lume în care tehnologia, divertismentul și design-ul se împletesc, povestea
 logo-ului SWOOSH este de departe cel mai fascinant studiu de caz al 
unei formule de filosofie comercială – una sistematică, integrată și de 
un succes incredibil.
Versiunea simplă a poveștii este că o 
studentă la grafică din statul Oregon, pe nume Caroline Davidson, a 
primit 35 de dolari în anul 1971 pentru a crea o emblemă pentru ideea 
profesorului (la acea vreme) Phil Knight de a importa și vinde pantofi 
de alergat japonezi de o calitate superioară. Linia de producție a Nike,
 combinată cu un marketing și o poziționare a branduluiagresive au culminat într-o prezență atât de puternică pe piață, încât legătura
 mentală dintre emblema Swoosh și cuvântul “Nike” a devenit atât de bine
 încorporată cultural încât compania și-a permis să renunțe la text, 
fără a pierde din puterea de asociere. Sau, așa cum spune firma Nike, există atât de multă echitate în brandul
 lor încât erau siguri că abandonarea cuvântului “Nike” nu îi va cauza 
nici un rău. Nike a trecut la formatul fără text în SUA la 1 martie 1996
 și, la nivel global, în luna august a aceluiași an.
În mod tradițional, e imposibil 
de gândit o campanie publicitară în care numele companiei nu apare în 
reclamă. Și atunci când bugetul tău de publicitate se învârte în jurul 
sumei de 100 de milioane de dolari pe an, credința ta în embleme ar 
trebui să fie mai mare decât un salt în gol. Pentru panoul din 
Times Square – un Swoosh roșu pe un fundal alb, imens – Nike plătește 
cam 50.000 de dolari pe lună. Cum fac asta?
În primul rând să ne gândim la puterea 
lui Swoosh ca emblemă. Swoosh înseamnă, pur și simplu, două linii 
curbate, împreunate, între ele fiind un spațiu colorat. Este o formă 
simplă, poate fi ușor reprodusă la orice dimensiune, cu orice culoare și
 aproape pe orice suprafață – trei elemente critice pentru un logo de 
corporație care va fi reprodus la dimensiuni între 0,5 centimetri și 150
 de metri. De obicei apare într-una dintre cele mai captivante culori 
din punct de vedere vizual: negru, roșu sau alb. Deși este o 
emblemă lipsită de text, “se citește” de la stânga la dreapta, chiar din
 direcția din care ai citi cuvântul “Nike” – direcția de citire din 
majoritatea limbilor globale. Să ne gândim, de asemenea, la 
sunetul atrăgător al cuvântului “Swoosh”. Conform diferitelor reclame 
Nike, este ultimul sunet pe care-l auzi înainte de auzi, este sunetul 
unei mingi de baschet care atinge doar plasa coșului și, în plus, este o
 oglindă onomatopeică a imaginii vizuale a emblemei. Dacă-l citești de 
la stânga la dreapta, simbolul în sine pare chiar să spună “swoosh”.
Dar, fiind lipsit de text, el depășește 
limbajul și permite privitorului să-l înțeleagă indiferent dacă este sau
 nu este vorbitor de engleză (sau greacă). În contextul scăderii
 nivelului literației, creșterii pluralismului cultural și producției la
 nivel global a din ce în ce mai multe produse exportate, un mediu de 
comunicare care depășește limbajul va comunica întotdeauna mai eficient 
decât unul care a rămas blocat în cuvinte. Ca urmare, o emblemă
 alcătuită dintr-o singură imagine poate fi „citită” mai ușor decât 
cuvântul scris, chiar și decât cuvântul scris “Nike”. În epoca 
telecomenzilor, zapării și navigării pe net, acesta este un aspect 
critic pentru că permite corporației să imprime mesajul său publicitar în mintea cititorului mai repede decât poate el schimba canalul. Ca urmare, Swoosh este emblema corporatistă perfectă pentru satul global post-literat.
Având o imagine care nu este imediat 
definită de un cuvânt sau de un set de cuvinte alăturate, emblema fără 
text oferă în plus un element de mister, atrăgând atenția către sine. 
Într-o cultură accelerată și hiperstimulată vizual, nu captezi atenția 
privitorului strigând mai tare – ci șoptind. Acesta este motivul pentru 
care atât de multe campanii publicitare recente folosesc abordarea 
misterioasă. Vezi pe un panou publicitar: “Ai văzut asta?” și nu afli 
decât peste două săptămâni că e vorba despre un nou Nissan. Un altul îți
 ordonă: “Îndrăznește să faci saltul credinței” și, peste două săptămâni
 afli că este vorba de cosmetice de la Avon, nu despre Kirkegaard. Dar, 
în toate cazurile, anunțul original îți captează atenția și garantează 
că vei privi și în viitor pentru a-i da un răspuns curiozității: Ce e 
nou? Credință în ce?
Prin puterea lor aluzivă, aceste reclame
 sugerează că subiectul cărora li se adresează va fi de o importanță 
vitală, de o extremă gravitate și importanță pentru viața ta. Iar acesta
 este exact efectul pe care îl are o emblemă fără text: ea șoptește o 
sugestie, o asociere și un alt set de imagini mentale care sunt 
provocate de imaginile din jurul emblemei. Nike nu trebuie să emită nici
 o afirmație cu privire la vreun anumit produs: dacă o imagine face cât o
 mie de cuvinte, atunci imaginați-vă cât face o emblemă asociată cu sute
 de imagini. Abandonând textul, Nike și-a arogat dreptul de a umple 
golul minții tale asociative cu orice imagine consideră potrivită.
După Umberto Eco, odată cu invenția tiparului, alfabetul a triumfat asupra emblemei.
 Dar, într-o cultură suprastimulată electronic, principala problemă este
 ceea ce publicitarii numesc “pălăvrăgeală” sau “blabla” – prea multe 
cuvinte, prea multă redundanță, prea multe mesaje concurând pentru a-ți 
câștiga atenția ta limitată, în toate momentele zilei. Adăugați la acest
 amestec numărul tot mai mare de analfabeți funcțional și o lume din ce 
în ce mai mai multiculturală și veți obține o adevărată problemă de 
comunicare. O economie globală hiperconectată are nevoie de un 
mediu de comunicare unic și global, și pur și simplu este mai ușor și 
mai eficient să predau fiecăruia o serie de simboluri comune decât să 
predai majorității vorbitorilor ne-anglofoni o limbă cu totul nouă. 
Rezultatul necesar, deși nefericit, este
 că limba în sine se contractă, se contorsionează și, în cele din urmă, 
se volatilizează pentru a fi înlocuită de embleme. De la “starul rock 
cunoscut înainte sub numele de Prince” [al cărui nume de scenă a fost, pentru o perioadă, acest simbol grafic: 
] la “smiley”-urile din e-mailuri și la 
simbolurile cu privire la spălare hainelor, impuse de NAFTA, lumea și 
cuvintele pe care le folosim pentru a o descrie se reduc rapid la un set
 comun de hieroglife universale. Așa cum e de așteptat, cele care au 
răspunderea pentru acest lucru sunt organizațiile care produc cei mai 
mulți bani: corporațiile multinaționale. După ce au văzut exemplul dat 
de Nike, multe companii au decis să renunțe la text, bazându-se pe forța
 sau vârsta emblemei lor.
Una dintre ele este Mercedes-Benz, a cărui emblemă nu este doar o stea încadrată într-un cerc (o imagine trei-în-unu, din vremuri imemoriale), dar și un simbol care poate fi ușor confundat cu semnul păcii
 (o asociere care nu face decât să ajute Mercedes). O reclamă tipărită 
la Mercedes începe prin menționarea celor trei simboluri, începând cu 
semnul păcii, și explică: “Privește-le pentru o fracțiune de secundă și 
vei ști cu siguranță ce înseamnă. Pentru că în spatele fiecărei embleme 
puternice se ascunde o idee puternică”. O privire de o fracțiune de 
secundă, sens precis, idee puternică: exact definiția unui mediu de 
comunicare global pentru o cultură accelerată.
Campania TV fără text a Mercedes se 
deschidea cu o serie de imagini reprezentând calitățile de putere, 
prestigiu, frumusețe, excelență, divertisment, culminând cu imaginea 
unui simbol atotcurprinzător: logo-ul stelat al Mercedes. “Poate un 
simbol să reprezinte toate aceste lucruri?” se întreabă vocea din 
fundal. “Depinde de simbol”. Cu adevărat, depinde.
Noul simbol lipsit de text al Pepsi nu 
are nevoie de nici o justificare verbală deoarece imită clar simbolul 
yin-yang. De fapt, o privire atentă dovedește că acesta este aproape 
identic cu steagul coreean, care este și el în sine un simbol yin-yang 
stilizat în roșu, alb și albastru.
Pe de altă parte, o companie a cărui 
simbol nu este mai semnificativ decât propria însemnătate declarată 
trebuie să-și lanseze reclame de educare pentru emblemă, înainte de a 
lansa o campanie bazată doar pe emblemă. Astfel este o reclamă recentă 
la Heineken în care steaua lor roșie este descrisă tentant, sperând că 
vei mușca momeala atunci când ei afirmă: “E o emblemă. Ea reprezintă 
adevărul, onestitatea, autenticitatea și integritatea. Există multe 
embleme. Cântăreți, politicieni, chiar și actori. O emblemă te poate 
răscoli, îți poate da ceva de care să te legi și cu care să te 
identifici. Deci, în caz că te întrebai, despre asta e vorba. Dar, din 
nou, ar putea fi doar o stea roșie pe fundal verde”.
Dar nici o companie nu s-a bazat mai 
mult pe embleme decât Nike. În vreme ce eficacitatea lui Swoosh derivă 
în mod evident din repetarea ei asociată cu imagini ale unei etici 
nietzscheene ale autoafirmării, persuasiunea sa este derivată în 
principal din puterea psihologică intrinsecă a simbolului. Priviți din 
nou la Swoosh – l-ați mai văzut pe undeva? Numele lui Pavlov vă sună 
cunoscut? Simbolul Nike nu este, așa cum mi-a mărturisit recent un 
reprezentant de PR al companiei, “doar un simbol abstract, reprezentând 
viteza și mișcarea”. Nu este nici măcar, așa cum pretinde site-ul lor, 
reprezentarea grafică a aripilor lui Nike, zeița greacă a victoriei. 
Acestea ar putea fi asocieri pretinse sau intenționate, dar ele nu sunt 
efectul real.
Dacă îi întrebi, cei mai mulți oameni o 
să spună despre Swoosh că este pur și simplu o chestie la care e plăcut 
să te uiți; ei nu își pot articula motivele, dar se bucură de traseul 
organic al liniilor, acel desen creat dintr-o singură mișcare și colorat
 într-o singură culoare care îi face să se simtă bine.
Mai priviți-l odată: Swoosh este
 semnul “Văzut” (check) – mare, îngroșat și stilizat. Sau, privit 
altfel, este alcătuit din două “Văzuturi” unul deasupra altuia, unite la
 capete, iar golul dintre ele, colorat. Ca semn “Văzut”, Swoosh comunică
 la nivel subconștient, pentru că am fost cu toții beneficiari ai 
semnelor “Văzut” pentru 12 ani de școală sau chiar mai mult. Semnul 
“Văzut” este ceea ce primim ca simbol al unui răspuns corect la un test,
 un argument bun într-o lucrare sau prezența (opusă absenței) pe o listă
 a participării la oră. El semnifică succesul, împlinirea, 
răspunsurile și atitudinile corecte pentru singurul lucru pe care-l 
facem în fiecare zi din anii noștri de formare. Este o reprezentare 
imagistică, lipsită de cuvinte, a succesului și afirmării după care 
tânjim cu toții. Swoosh este echivalentul vizual al mirosului pe care nu
 l-ai mai simțit din copilărie – îți declanșează amintirile și te duce 
instantaneu într-o perioadă mai simplă, mai inocentă, când te simţeai 
mai tânăr, mai sănătos şi invincibil. Până să terminăm şcoala, ochiul 
minţii noastre este atât de ferm convins de legătura psihică şi 
emoţională pozitivă dintre împlinire şi semnul “Văzut” încât simbolul 
Nike este garantat să rezoneze în adâncul nostru şi să ne facă să ne 
simţim bine cu noi înşine, fie că îl recunoaştem sau nu ca fiind semnul 
“Văzut”.
Astfel, ceea ce produce de fapt 
Nike devine arbitrar. Cu adevărat, Nike s-ar putea folosi de Swoosh să 
vândă orice – de la piane la pizza, dar semnul “Văzut” funcționează cel 
mai bine în zona sport și fitness pentru că sportul este un domeniu unde
 cineva poate ajunge la un succes incredibil fără să se fi descurcat 
prea strălucit la școală. Gândiți-vă la asta: cine este cea mai
 depărtată de cultura academică în țara noastră? Clasa de jos. Produsele
 Nike oferă un semn “Văzut” al aprobării și respectului de sine pe care 
să-l poarte tinerii de la periferie, care au fost crescuți cu violență, 
în abuzuri și mizerie. Ele oferă o cale atletică de evadare pentru 
elevii sub medie care caută un bilet către libertate și succes. Nike 
funcționează pentru că produsul, emblema și publicul lor țintă sunt 
toate perfect integrate într-o ideologie unică a dorinței consumatorului
 și recompensei din partea corporației.
Dar Nike se adresează de asemenea unei 
demografii mult mai ample. Ceea ce vinde Nike de fapt nu sunt pantofii 
sau hainele de sport, ci mitologia sportului și filosofia învecinată a 
tinereții, sănătății, fitness-ului și genul de rebeliune „ia-o pe-asta” 
care se adresează adolescentului din noi. Date fiind vremurile, orice 
companie ar fi avut succes cu o campanie creată cu sloganul “Just do it”
 creată imediat după ce Nancy Reagan le-a spus copiilor “Just say no” [sloganul unei mari campaniiantidrog declanșate de Nancy Reagan, soția lui Ronald Reagan, în anii ’80 în SUA].
 Din nou, luați în considerare aplicabilitatea universală a sloganului –
 “Just do it” se potrivește la orice: de la prezervative la cereale – 
ceea ce nu face decât să dovedească faptul că propaganda
 apare înaintea produsului pentru a deplasa masele către piață. Noi 
suntem în acord cu opinia de “Just do it” cu mult înainte de a ni se 
spune cărei opinii îi este ea atașată, cu atât mai puțin cu ce semnifică
 “ea”. Dar cu sportul funcționează cel mai bine, pentru că 
sportul este unica religie reală a unei societăți multiculturale. Este 
singurul lucru în care putem crede cu fanatism, fără teama de a răni sau
 de a limita libertatea celorlalți. În orice alt context, 
eticheta de “fanatic” ar fi peiorativă. Harper’s Index atenționează că 
în SUA există doar 5 zile ale anului în care să nu se desfășoare un 
eveniment sportiv major. Singura instituție culturală care mai poate 
face o asemenea afirmație este Biserica Catolică. Dar când a fost ultima
 oară când ai ratat meciul pentru a participa la slujba de la biserică? 
Puterea combinată a pieței, produsului 
și strategiei publicitare atât de bine integrate au făcut ca valoarea 
simbolică a Swoosh să depășească nivelul de identitate de brand. Swoosh 
este, literalmente, o icoană cu care drept-credinciosul se identifică, 
un simbol atât de puternic că adepții lui nu îl poartă doar pe pantofi, 
pe tricouri și pe șepci, dar și în frizuri sau – în instanța supremă a 
brandingului de produs – tatuat pe piele. Când secta Heaven’s Gate [“Poarta
 Raiului” – sectă OZN americană, ai cărei membri s-au sinucis în grup în
 anul 1997, pentru a ajunge într-o navă spațială extraterestră] a 
trecut pe lumea cealaltă, toți membrii ei au ales, într-o logică 
splendidă, să poarte în picioare același model de pantofi Nike – numit 
“Sustain”. În cartea lui Donald Katz din 1994, “Just do it”, un angajat 
Nike rezumă loialitatea la companie spunând:„E un cult, da, dar e un cult grozav.”
Într-o economie de piață eliberată de 
crez cultural comun, prima obligație a corporației este să obțină profit
 marginal din ce în ce mai mare. Ca urmare, corporația trebuie să 
folosească orice mijloace are la dispoziție pentru a-și crește 
veniturile. Astfel, vei obține mai puțin din produs pentru același preț,
 măsurători de volum în loc de măsurători de greutate și un preț de 
piață decent numai dacă cumperi engros. Astfel, vei obține cele mai 
multe produse din lumea civilizată, fabricate în țări din lumea a treia,
 împreună cu poveștile despre abuzurile asupra muncitorilor de dragul 
ratelor de producție și mai ridicate. Și astfel vei obține, aproape de 
la orice corporație mare, o filosofie în tandem cu produsul ei – pe care
 ți le va vinde împreună, fiind inseparabile. Pentru Nike, promovarea 
filosofiei lor (sau, așa cum spun ei, “a permite clienților să aibă 
experiența brandului Nike”) a devenit o asemenea necesitate de a crește 
profiturile, încât acesta, filosofia lor, a fost avansată la nivelul la 
care folosirea agresivă a istoriei și culturii pentru a le servi 
propriilor scopuri a devenit o formă de artă. În acest context, Nike 
pare să fi decis că folosirea tuturor tehnicilor de persuasiune a 
maselor este corectă.
Aproape tot ce înseamnă publicitate este o formă de propagandă, dar publicitatea Nike este în mod special o propagandă strălucită.
 „Strălucită” nu înseamnă neapărat originală – în multe privințe, 
strategiile de marketing ale Nike par să fie inspirate dinrect din 
tehnicile de propagandă
 ale Germaniei naziste. Idealurile ariene ale forței, sănătății și 
tinereții sunt armonizate în cultul spiritului atletic și a mentalității
 de Ubermensch [germ. “om superior”] promovate de reclama olimpică Nike, al cărei mesaj este: “Nu câștigi medalia de argint. Ci pierzi medalia de aur”. Andrew Levy și echipa de cinici de pe site-ul suck.com [desființat între timp]
 au remarcat de asemenea că bannerele desfășurate pe lungime din 
Niketown, schema cromatică de roșu, alb și negru, emblema fără text 
aplicată pe steaguri și banderole și chiar câteva dintre elementele 
iconografice – toate aduc aminte, în mod straniu, de Germania nazistă. 
Revista Fortune l-a pus recent pe managerul general al Nike, Phil 
Khight, pe copertă, subliniind faptul că el a atins o incredibilă medie a
 randamentului investiției de 47% în ultimii zece ani. Secretul 
succesului său, din ceea ce reiese din articol? “Încalcă regulile”. 
Nazi, Nike; Svastica, Swooshtika. 
Comparația este absurdă, dar asemănarea nu se încheie cu coincidența (în mod sigur neintenționată) aliterației acestor cuvinte.
În “Mein Kampf”, Adolf Hitler descrie propaganda
 ca fiind arta “înțelegerii ideilor emoționale ale marilor mase și 
găsirii, într-o formă psihologică corectă, căi de acces la atenție și, 
deci, la sufletul marilor mase”.Comparați aceasta cu principiul nr. 4 din declarația misiunii Nike: “Să alimentăm legăturile emoţionale relevante dintrebrandul
 Nike şi segmentele de consumatori”. Vă puteţi imagina vreo “formă 
corectă psihologic” mai splendidă decât Swoosh? Hilter: “Un slogan 
trebuie să fie prezentat din unghiuri diferite, dar finalul oricăror 
comentarii trebuie să fie întotdeauna însuşi sloganul”. Aţi văzut vreo 
reclamă la Nike unde să nu se aplice aceasta? 
Puteţi fi siguri că Nike nu apreciază 
asemenea comparaţii. PR-ul Nike a reacţionat la declaraţiile 
profesorului Levy în acest mod: “După părerea mea, tipul care a scris 
articolul are un exces de imaginație. El intelectualizează pentru a 
susține o teză extremă. Am vorbit cu designerul care a propus acea 
emblemă. A spus (sublinierea mea – RMS) că urmărea genul de grafică puternică folosită de nemți și elvețieni la începutul și la mijlocul secolului”. Joseph Goebbels, ministrul de propagandă al
 lui Hilter a avut și el, după toate aparențele, o imaginație excesivă 
(până la urmă, avea un doctorat în literatura romantică). Reacția lui 
Goebbels atunci când a fost întrebat despre înfrângerea suferită în al 
doilea război mondial: “Noi nu am pierdut, ci am insuflat idealurile 
noastre în inimile și mințile cuceritorilor noștri”. 
Puterea simbolurilor nu trebuie 
subestimată. Fiind lipsite de text, aceste simboluri corporate operează 
la un nivel aflat dincolo de radarul limbajului rațional, iar puterea pe
 care o exercită poate fi aceeași putere care corupe. Publicitatea care se folosește metodele de propagandă
 are puterea de a te răpi și a te duce într-o anumită direcție, 
indiferent că vrei sau nu – și, într-o lume ca a noastră, contează 
foarte mult în ce direcție mergi. 
Limba este mediatorul dintre mințile 
noastre și lume, acel lucru esențial care ne definește ca ființe 
raționale. Abandonând textul, Nike și alte corporații au reușit să 
opereze lobotomii parțiale pe creierele noastre. Jucându-se cu 
clopoțelul Swoosh, ei ne-au blocat mințile cu totul, s-au îndreptat 
direct către inimile noastre și, pe parcurs, ne-au făcut să salivăm 
precum câinii la vederea produsului lor. Precum clopoțelul lui Pavlov 
pentru câinii săi, Swoosh este un stimul aflat în mediul nostru, la care
 reacționăm inconștient, prin reflex condiționat. Nu pantofii de sport 
sunt problema, problema este că ceea ce ne deosebește în mod esențial de
 animale este abilitatea noastră de a nu reacționa la stimulii din mediu
 prin reacții condiționate inconștiente. Neoferindu-ne nici un cuvânt de
 care să ne agățăm, reclamele fără text nu ne oferă decât varianta de a 
ne urma sentimentele. Și, în cazul Nike, trebuie să apreciem ironia 
clopoțelului: semnul “Văzut” este, de fapt, semnul primar care semnifică
 dobândirea unei minți rationale, capabile din punct de vedere 
lingvistic.
Dacă sportul este religia epocii 
moderne, atunci Nike a reușit să devină biserica oficială. Este o 
biserică a cărei icoană are rolul unei alegorii care formulează 
mântuirea într-un limbaj simbolic și parabolic special. Swoosh 
este o fereastră aflată la granița dintre lumea aceasta și lumea 
cealaltă, dintre eul tău de azi (ești un leneș gras) și eul tău Nike 
(ești un zeu al fitnessului), unde mântuirea este atingerea idealului 
atletic nietzschean: fără frică, fără milă, locul 2 nu există.
 Swoosh este o adevărată icoană religioasă prin faptul că folosește ca o
 reprezentare a realității și că participă la realitate; totuși, trebuie
 să porți ceva anume pentru a obține această mântuire specială, așa că 
de ce nu ai purta ceva care poartă emblema Swoosh?
Cât de puternic este zelul răspândit de cultul Nike? Atât de puternic încât putem ucide pentru el.
 Din anul 1991, cinci americani au fost împușcați mortal pentru pantofii
 Nike pe care îi purtau. Locotenentul Thomas Malacek, ofițerul care s-a 
ocupat de unul dintre aceste cazuri, a spus: “Devine o problemă din ce 
în ce mai mare, deoarece se pare că aceste obiecte au căpătat o valoare 
identitară mult mai mare decât în trecut”.
Ei bine, veți spune, copiii din zilele 
noastre sunt nebuni, și sunt o grămadă de alți factori implicați în 
aceste crime: sărăcia, rasa… Violența. Divorțul părinților. Desigur, dar
 tot rămâne valabilă întrebarea: cum de nimeni nu a murit pentru o 
pereche de pantofi de sport Reebok?
Sau Adidas?
Sau Fila?
Autor: 
Read Mercer Schuchardt 
 este doctor în Ecologie media și profesor asociat de comunicare la Wheaton College, Illinois, SUA. 
Cea mai recentă carte publicată: 
Understanding Jacques Ellul, 2012 – împreună cu Jeffrey P. Greenman și Noah J. Tolly. 
Articolul de mai jos se intitulează, în original:  
SWOOSTHIKA: Icons for Corporate Tribes.
Traducerea si adaptarea: Gabriel Valsan