Poreclă Sile this Millennium Pseudonime sile_this_millennium
miercuri, 21 ianuarie 2015
LEVIATHAN (2014) - Official HD Trailer - A film by Andrey Zvyagintsev
http://silethismillennium.blogspot.com/2009/03/youtube-broadcast-yourself.html
American Sniper - Official Trailer [HD]
http://silethismillennium.blogspot.com/2009/03/youtube-broadcast-yourself.html
luni, 19 ianuarie 2015
duminică, 18 ianuarie 2015
o cetate unită a artelor!
Facebook și sfârșitul civilizației
- Sursa : gandeste.org
- Publicat de Dimitrio în
 - Ianuarie 18, 2015 la 1:58pm în
 - Creaţionism vs Evoluţionism în New Age
 
gandeste.org - AN ALTERNATIVE MEDIA SELECTION 
 O Selecție de Perspective Interesante, Importante și Controversate, în Mare Parte Excluse din Mass-Media Convenționale
gandeste.org
 (...)"intre ceea ce stii si ceea ce nu stii este ceea ce presupui(...)"
Facebook și sfârșitul civilizației
Autor: 
John Goerke
Traducere
de
Cristina Lee
după 
Sursa:
S-a produs la un moment dat, în acești ultimi 50 de ani, o alterare teribilă a ficțiunii distopice. Bineînțeles, lucrările distopice sunt, probabil, alterări ale lucrărilor utopice, care, la rândul lor, sunt alterări ale filosofiei politice serioase. Plato, în Republica sa, descria locul bun. Thomas More, în Utopia sa, descria locul inexistent. Aldous Huxley, în a sa Minunată Lume Nouă, descria locul rău. În vremurile noastre, operele lui Susanne Collins și ale producătorilor Lionsgate descriu, într-o repetiție obositoare, cât de atrăgătoare este Jennifer Lawrence. Distopia nu mai descrie un loc pentru că lumea imaginată nu mai este percepută ca fiind posibilă. Plato a crezut că ideile lui ar putea fi concretizate într-un loc bun, la fel cum Huxley a crezut că predicțiile lui ar putea fi concretizate într-un loc rău. Dar niciun om care citește Jocurile Foamei nu crede că ar putea să-și întrevadă viitorul în paginile ei. El, pur și simplu, se bucură de prezent.
Și astfel, marile romane distopice pierd abilitatea de a duce la bun sfârșit scopul pentru care au fost create: acela de a avertiza asupra unor posibile probleme viitoare, de a preveni degradarea lumii. Am încetat să acordăm atenție semnalelor de alarmă trase de ficțiunea distopică exact în momentul când aveam cea mai mare nevoie de ele. Aș putea să vă povestesc că astăzi, în cartierul dumneavoastră, s-a născut un băiețel care poate deveni spărgător de case, dar ar fi mult mai bine să vă spun dacă hoțul se apropie de casa dumneavoastră în acest moment. Ignorând toate capriciile timpului și ale circumstanțelor, ați cunoaște natura problemei și natura soluției.
Băiețelul din 
povestea noastră nu a dărâmat nicio ușă și n-a pătruns în casele noastre
 folosind violența. El s-a strecurat înăuntru odată cu cablurile pe care
 noi înșine le-am instalat. Nu fură totul deodată, ci puțin câte puțin, 
astfel încât abia îți dai seama că lipsește ceva. Dar, cu siguranță, 
acele lucruri care obișnuiau să ne ofere confortul de acasă, își vor 
face simțită absența odată cu apariția disconforului și a 
dezechilibrului. Lumea distopică este o lume care a pierdut ceva.
Susțin în 
continuare că două cărți, în mod special, dezvăluie că am pierdut ceva 
în fața unuia dintre cele mai populare website-uri din lume: Facebook. 
Am pierdut ceea ce împăratul lui Hans Andersen a pierdut atunci când a 
izgonit privighetoarea vie în favoarea imitatorului inanimat. Facebook 
este considerat de mulți o unealtă minunată pentru a comunica. 
Personajul lui Mark Zuckerberg din filmul “Rețeaua Socială” (The Social 
Network orig.) spune că vrea să “folosească toată experiența 
interacțiunii sociale din colegii și s-o transfere online.” Astăzi, 
Facebook pretinde că ajută utilizatorii să “rămână conectați cu 
prietenii și familia.” Ideea este că interacțiunea socială poate fi ușor
 grefată în mediul digital. Criticii Facebook văd asta ca pe o problemă,
 dar poate ca pe o problemă tolerabilă; ceva ce trebuie administrat cu 
grijă, ca alcoolul, dar nu ca pe un rău absolut. Eu ofer un alt punct de
 vedere. Sugerez că Facebook, stările de spirit care îl însoțesc și 
metodele de comunicare sunt, în mod fundamental, în contradicție cu 
natura socială a omului, cam în același mod în care pornografia este în 
contradicție cu natura sexuală a omului. Ambele înlocuiesc persoana cu 
un obiect. Ambele, practicate pe scară largă, duc la distopie.
Sugestia mea 
ar putea fi întâmpinată cu opoziție reactivă și reflexivă. Dacă cineva 
reacționează împotriva tezei mele doar pentru că nu suportă gândul unei 
zile trăite fără confortul de a-și verifica Facebook-ul, să-și 
amintească furia bețivului atunci când i se ia sticla. Incapacitatea de a
 renunța la ceva este un indiciu foarte sugestiv al existenței unei 
probleme. Dar dacă se argumentează că Internetul este astăzi modalitatea
 normală de a comunica, iar Facebook este cea mai bună unealtă pentru 
asta, să-și amintească criticii că Huxley
 a avertizat în legătură cu a deveni “normal în relația cu o societate 
profund anormală.” Admit că 128 milioane de americani își verifică 
paginile Facebook în fiecare zi. Dar asta nu e o obiecție la argumentul 
meu. Democrația a dovedit de atâtea ori că majoritatea greșește 
frecvent. Nu-mi oferiți argumentul lui Seneca. Nu-mi spuneți că Facebook
 e bun pentru că este popular. “Numărul nebunilor este folosit în 
apărarea sănătății lor.” Nenorocirea iubește compania, iar o mulțime de 
oameni triști este tot o mulțime tristă.
Dacă Facebook 
este luat drept ceea ce pretinde că este, adică o “rețea socială”, 
atunci cei care acceptă acest lucru au înghițit o mare gogoașă. Nu este 
socială, ci solitară. Nu apropie, ci desparte. Autorii distopieni oferă o
 imagine a persoanei care suferă de alienare, iar această imagine, cum 
vom vedea, seamănă izbitor de mult cu noi. Scopul meu este să examinez 
această imagine, în speranța că David Foster Wallace și Aldous Huxley 
vor putea să dezvăluie realitatea prin ficțiune și, poate, vor fi luați 
în serios. În lucrările lor sunt descrise lumi strâmbe și scrântite, 
făcute de autori să semene cu a noastră. Conectând imaginația lor cu 
invențiile zilelor noastre, ar trebui să pot arăta greșeala majoră și 
inevitabil fatală a Facebook: lipsesc cu desăvârșire fețele. Poți 
petrece multe ore în van căutând o persoană pe Facebook, n-o vei găsi, 
indiferent de câte profiluri vezi. Omul nu a fost făcut să fie singur, 
ci să privească în ochii altuia. Atâta timp cât aceste întâlniri sunt 
evitate, individul va fi anxios, iar civilizația neliniștită.
Wallace și individul anxios
Dacă David 
Foster Wallace ar fi intenționat să tachineze cititorul neatent pentru 
neatenția lui, n-ar fi putut s-o facă mai bine decât prin publicarea 
romanului său de 1079 de pagini, “Infinite Jest” (Gluma Infinită). Pe el
 nu-l putem acuza de ipocrizie. Nu este un lacom care practică 
moderația. Nu este un gurmand care practică abstinența. Viața și-a 
trăit-o conform propriilor standarde până la final. El a înțeles 
potențialul alterării relațiilor interumane prin intermediul tehnologiei
 și a explicat că în cartea sa, “oamenii sunt, în esență, conectați, 
cred, în toate felurile de care sunt încântați acum campionii 
Internetului și ai informației.” Judecând după nefericirea personajelor 
sale, în ciuda faptului că trăiesc într-o lume în care “pot obține cam 
tot ce vor” pentru distracție, Wallace sugerează că cele mai 
inconfortabile interacțiuni sociale sunt, în mod paradoxal, cele mai 
profitabile, dacă sunt îndurate.
La începutul 
“Infinite Jest”, Wallace descrie apariția “video-telefonării 
(supranumită videofonie)” și decăderea ei bruscă și neașteptată. 
Semănând mult cu Skype-ul zilelor noastre, “teleputerele” permiteau 
comunicare orală și vizuală. Aceste instrumente se bucură de mare 
popularitate în America imaginată a lui Wallace, dar “cam în 16 luni… 
curba tumescentă a cererii pentru “videofonie” s-a prăbușit brusc, ca un
 cort lovit.”
Cele două 
motive principale pentru această prăbușire sunt “stresul emoțional” și 
“vanitatea fizică”. Exista “un stres îngrozitor în interfețele de 
telefonie vizuală, stres care nu exista deloc în interfețele numai 
voce.” Asta se întâmpla pentru că ceața în care era învăluită o 
convorbire telefonică obișnuită a fost risipită odată cu apariția 
camerei video. “Tradiționalele convorbiri telefonice audio îți permiteau
 să presupui că persoana cu care vorbești îți acordă toată atenția, 
permițându-ți, în același timp, să nu trebuiască să-i acorzi atenție 
totală.” Wallace reflectă aici spiritul lui Huxley, în mod special în 
insistența de a arăta că “apetitul infinit pentru distracții” se va 
dovedi a fi o problemă socială și politică. Oamenii care foloseau 
telefonul erau liberi să “se uite prin cameră, să mâzgălească, să se 
aranjeze, să-și îndepărteze bucățele de piele moartă din… cuticule” etc…
 Dar “cumva, nu erai niciodată bântuit de suspiciunea că atenția 
persoanei de la celălalt capăt ar putea fi divizată în mod similar.”
“Video 
telefonia a făcut această fantezie imposibilă.” Acum conversațiile 
cereau atenție serioasă și nu permiteau sub nicio formă obiceiurile 
grosolane și antisociale ținute secret înainte din cauza incapacității 
telefoanelor de a le transmite. “Apelanții (de pe teleputer) care… 
inconștient, își căutau pete pe față sau se scobeau în nas s-au trezit 
cu expresii îngrozite pe fețele persoanelor de la celălalt capăt.” Așa a
 apărut “stresul videofonic”.
Stresul era 
agravat dacă utilizatorii teputerului “erau foarte vanitoși”. 
Prezentabilitatea nu era o problemă cu telefoanele pentru că vocile nu 
pot fi nici dezbrăcate, nici neîngrijite. Experiența primirii unui apel 
video era înrudită mai degrabă cu a te trezi cu un musafir surpriză la 
ușă, care te obligă să te îmbraci și să te aranjezi în grabă.
Dar acest 
disconfort al vanitoșilor era nimic comparat cu șocul de a vedea ce-i 
așteaptă pe ecran. Oamenii erau îngroziți să vadă “nu fețele 
apelanților, ci propriile fețe.” Oferindu-li-se, prin modul în care 
fusese programat teleputerul, posibilitatea de a-și vedea propriile fețe
 în timpul convorbirii, aproape toată lumea a acceptat. Pentru că 
“verificarea aspectului era la fel de irezistibilă ca oglinda.” 
Experiența, pe de altă parte, era “universal îngrozitoare”. 
Utilizatorilor confruntați cu propriile fețe li s-a părut că arată 
“antipatic”.
Și astfel s-a inventat “High-Definition Masking” (Mascare de Înaltă Definiție).
Această 
tehnologie ar fi luat “cele mai flatante elemente dintr-o varietate de 
fotografii multi-unghi ale unui anumit consumator”, combinându-le 
“într-o compoziție extrem de atrăgătoare, de înaltă definiție, a feței.”
 Bineînțeles că această tehnologie a fost imediat înlocuită cu o 
variantă mai ieftină, aceea de a captura acele unghiuri atractive și “de
 a turna imaginea facială îmbunătățită într-o mască din polibutilenă și 
rășină.”
Următoarea 
mișcare a fost evidentă. Dacă putem crea o mască ce face o persoană să 
pară ușor mai atractivă, de ce să nu creăm o mască ce poate face o 
persoană mult mai atractivă? Antreprenorii au răspuns cererii cu măști 
excesiv de atractive, înfulecate de neostoita foame a vanității. 
Bineînțeles, utilizatorii acestor măști s-au confruntat mai apoi cu 
problema părăsirii domiciliului. Apărând mascați în fața ecranului, 
aceștia erau reticenți la a ieși din casă pentru a fi văzuți în forma 
lor mai puțin atractivă.
Pe măsură ce 
tehnologia s-a îmbunătățit, diferența de cost între fețele digitale și 
măștile din rășină s-a micșorat și, curând, măștile digitale au putut fi
 achiziționate, transmițând, în timpul conversației, “ceea ce era, în 
esență, o fotografie statică intens manipulată.” Odată ce toți oamenii 
au realizat că nu făceau alceva decât să-și trimită fețe false unul 
altuia, au îngropat toată tărășenia și s-au întors la “vechiul și bunul 
mod de-a telefona.”
Asemănările cu
 site-urile de tip “rețea socială” precum Facebook ar trebui să fie 
evidente, mai ales în ceea ce privește partea cu “manipularea intensă a 
fotografiei”. Similar siguranței distrate conform căreia cineva poate 
acorda atenție minimă persoanei de la celălalt capăt al telefonului – 
fără teama că persoana respectivă nu-i acordă atenție, tot așa, 
profilurile Facebook sunt create în ideea că oamenii chiar se vor uita 
la ele – ceea ce, de fapt, se întâmplă foarte rar. Utilizatorii Facebook
 aproape că nu acordă niciun fel de atenție “citatelor preferate”, 
“filmelor recent văzute”, “locurilor vizitate” etc ale altora, în timp 
ce continuă să ofere aceste informații despre ei înșiși.
Mai există, de
 asemenea, chestiunea vanității și dorința de a ne ascunde. Eram în 
liceu când Facebook a devenit disponibil pentru publicul larg. 
Portretele celor de clasa a 12-a (sigur, “intens manipulate”) 
reprezentau standardul de aur în materie de fotografie de profil. Mai 
târziu, când Photoshop a devenit un program la fel de indispensabil 
precum Calculatorul, orice fotografie putea fi manipulată pentru a ne 
accentua calitățile înainte de a fi postată.
Adaugă asta la
 vanitatea popularității și ajungi la apariția fotografiilor de grup la 
petreceri și a “selfie-urilor” cu prietenii. Amintiți-vă că teama de a 
părea antipatice le-a împins pe personajele lui Wallace să caute măști. 
Ce poate fi mai agreabil decât o poză cu gașca de prieteni în timp ce te
 distrezi? Ironia, bineînțeles, dacă ați participat vreodată la astfel 
de întâlniri și ați observat cum se procedează, este că fotografiile 
transmit, de fapt, o minciună destul de mare.
În “Rețeaua 
Sociala”, personajul lui Sean Parker declară în fața unei audiențe 
fermecate de studenți că, cu ajutorul Facebook, poți să mergi la o 
petrecere, să postezi fotografii de acolo și apoi să “retrăiești 
petrecerea online. Am trăit în ferme, apoi am trăit în orașe, iar 
de-acum trăim în Internet!” Problema este că e greu să “retrăiești” o 
petrecere care n-a fost trăită. Adunările sociale au devenit, în mare 
măsură, dominate de oameni care aranjează poze de grup și apoi le 
analizează pentru a decide care e cea mai flatantă pentru Facebook. Ca 
într-o după-amiază la Departamentul Foto al JCPenny, scopul este să 
produci fotografii, nu să dezvolți prietenii. Site-ul care se presupunea
 că trebuie să catalogheze evenimentele petrecute într-o noapte, 
exercită acum un control considerabil asupra acestora. Este diferența 
între echipajul unui documentar și cel al unui film artistic. Diferența 
între a participa la o petrecere și a juca un rol devine foarte neclară 
“datorită” Facebook. În măsura în care mare parte din petrecere este 
consmumată făcând poze, camaraderia sugerată de fotografii este, de 
fapt, inexistentă.
Asta e în mod 
deosebit îngrijorător pentru că elimină ceea ce ar fi constituit, 
altfel, o obiecție consistentă la argumentul meu. Contrar personajelor 
imaginate de Wallace, care se ascundeau în case de teama de a fi văzuți 
în carne și oase, majoritatea utilizatorilor Facebook încă ies din case 
pentru a face lucruri în lumea largă. Dar chiar și aici, influența 
website-ului se face simțită. Ca în cazul petrecerilor, aceste 
activități pot fi condiționate de gândul că ceea ce se întâmplă în 
privat poate fi făcut public. De asemenea, există obiceiul de a lua 
Facebook cu noi oriune mergem. Pericolele smart phones – efectul lor 
corosiv asupra conversației și distrugerea abilității de a sta nedistrat
 pentru zece minute – au fost atât de bine argumentate, încât nu mai 
trebuie să le demonstrez și eu aici.
Ce ar trebui 
să menționez înainte de a merge mai departe este cât de profund tristă 
este lumea lui Wallace. În această lume în care interacțiunile sociale 
pot fi evitate, poate pe termen nedefinit, abuzul de substanțe abundă, 
sinuciderea pare ceva firesc și fiecare persoană se simte (într-o măsură
 mai mare sau mai mică) neînțeleasă. Titlul cărții, Infinite Jest (Gluma
 Infinită), vine de la numele unui film atât de bun, încât privitorii îl
 vor urmări neîncetat până la moarte; este atât de distractiv, încât nu 
poți să-ți întorci privirea. Wallace a explicat într-un interviu că a 
dorit să ridice chestiunea distracției într-o epocă în care exista 
posibilitatea reală de a nu face nimic altceva în afară de a fi distrat.
 Ce am accepta? Ce am respinge? Wallace însuși nu avea un televizor 
pentru că “s-ar fi uitat la el tot timpul.” Cu 128 de milioane de utilizatori numai în Statele Unite, Facebook reprezintă o amenințare similară.
Odată cu 
apariția comunicațiilor digitale, omul poate acum, de bunăvoie, să caute
 acele canale care seamănă cel mai puțin interacțiunii umane reale. 
Vorbitul poate deveni tastat. Tachinările pot deveni “pokes”. Zâmbetul 
la auzul unei vești bune poate deveni “Like”. În materie de romantism, 
flirtul și exprimarea sentimentelor pot fi înlocuite cu “sexting” și 
pornografie. Lecția teleputerelor lui Wallace este că, în ceea ce 
privește comunicarea, slăbiciunea umană va căuta calea cea mai ușoară, 
chiar până la izolare autoimpusă. Paradoxul este: cu cât suntem mai 
vulnerabili într-o întâlnire, cu atât mai satisfăcătoare este 
întâlnirea. Dar nu putem fi vulnerabili ascunzându-ne în spatele unui 
ecran.
Huxley si mulțimea docilă
Evident că un 
suflet neliniștit nu reprezintă cine știe ce problemă, politic vorbind. 
Nelegiuitul din Vestul Sălbatic a devenit o problemă din momentul în 
care a adunat o bandă. În mod similar, o singură probă a vanității și a 
bolii psihice descrisă de Wallace n-ar fi un spectacol alarmant. Dar 
dacă un grup de astfel de persoane ar forma majoritatea oricărei 
civilizații, atunci viciile lor private ar deveni probleme publice.
Așa se întâmplă în cartea lui Aldous Huxley, “Brave new world” (“Minunata lume nouă”).
 Aici vanitatea este afișată fără perdea (Bernard Marx se simte frustrat
 în legătură cu înălțimea lui pentru că este mult mai scund decât ar 
trebui să fie membrii castei “Alpha”; Lenina Crowe petrece zeci de 
pagini aranjându-și ținuta oricum perfectă. Linda ezită când trebuie să 
apară în public cu ridurile specifice vârstei), la fel și tendința către
 comunicare antisocială. În “minunata lume nouă” se fac eforturi mari 
pentru a nu permite niciun moment de singurătate. Filmele “feelies” sunt
 vizionate în grupuri, iar serviciile de solidaritate se asigură că 
fiecare persoană își găsește sensul și scopul în prezența altora. Nicio 
rugăciune nu este șoptită în privat. Nicio reîntregire sau sens nu se 
cere de la ceea ce Huxley
 numea, în altă parte, “temelia Ființei”. Tot sensul și toată plăcerea 
pe care și le-ar fi dorit cineva puteau fi găsite în trupurile 
celorlalți concetățeni ai statului mondial.
Aici trebuie 
să previn o obiecție care ar putea să ducă la neînțelegerea argumentului
 meu. Am vorbit mai sus despre efectul tehnologiei de a separa 
persoanele, împingându-le spre izolare autoimpusă. Se poate argumenta că
 izolarea voluntară, de teamă, a persoanelor din spatele măștilor 
digitale este total diferită de evitarea compulsivă a singurătății. Omul
 în singurătate, se spune, este cu totul altul față de omul în mulțime. 
Acest lucru este fals din două motive: în primul rând, ambele sunt 
similare în sensul în care ambele sunt extreme. Omul singur merge la 
extrem cu izolarea lui, celălalt cu expunerea lui. În al doilea rând, 
locația corpurilor nu contează la fel de mult precum starea lor de 
spirit. În lumea domnului Huxley,
 “fiecare aparține celorlalți”. Oamenii sunt interschimbabili și poți 
să-i accepți sau să-i părăsești după plac. În lumea lui Wallace, oamenii
 puteau fi părăsiți, ceea ce se și întâmpla adesea, pentru a fi 
înlocuiți de alcool, droguri, adrenalina unei spargeri sau de concluzia 
sinuciderii. Este crucial ca oamenii din “minunata lume nouă” să existe 
unul pentru celălalt ca “funcție”, nu ca “personalitate întreagă”. 
Pentru că există un paradox neplăcut în legătură cu a fi într-o mulțime:
 acela că poți fi înconjurat de mii și, totuși, să fii complet singur. 
Oamenii nu sunt oameni în mulțime; ei sunt parte a mediului și sunt 
interschimbabili. Acesta este firul roșu între cele două cărți: în 
fiecare, oamenii se văd pe ei înșiși prin aceeași lentilă spartă. Din 
cauza defectului său inevitabil, la care mă voi referi în continuare, și
 Facebook creează o mulțime în care fiecare e singur.
Nu numai că 
mulțimile nu sunt potrivite pentru individ, dar au și potențialul de a 
face rău populației. Oferindu-i-se un flux continuu de distracții, 
niciun cetățean al imaginatului Stat Mondial nu găsea vreodată un moment
 pentru a reflecta la starea lumii. În varianta revizuită a Brave New World, Huxley
 dă exemplul (indisponibil la momentul publicării romanului) metodei lui
 Hitler de a aduna poporul german în mulțimi pentru a-și înlesni 
ascensiunea la putere. Difuzoarele permiteau unei mulțimi masive să audă
 cuvintele lui Hitler ca și cum ar fi vorbit de lângă ea. Pentru Huxley,
 acesta este un cost regretabil al tehnologiei moderne: “Niciodată n-au 
fost atât de mulți manipulați de atât de puțini.” Teama lui de 
maleabilitatea minților într-o mulțime nu este nejustificată. Câte 
mitinguri politice preferă o mână de înțelepți în locul unei mulțimi 
furioase?
Ce a făcut 
mitingurile lui Hitler atât de eficiente a fost faptul că audiența era 
deosebit de receptivă la cuvintele lui. Putea să spună, în fața unei 
mulțimi, lucruri pentru care ar fi fost dat afară din casă dacă le-ar fi
 rosit într-o vizită. O mulțime formată din persoanele nesigure și 
instabile descrise de Wallace va fi deosebit de ușor de manipulat. În 
mulțime, oamenii se pot pierde și pot ceda oricărei isterii li se oferă.
Dacă, prin 
urmare, o mulțime poate fi definită ca o adunare de persoane care există
 nu ca personalități complete, ci ca funcții specifice, atunci îmi 
mențin părerea că Facebook este chiar o astfel de mulțime. Profilul de 
Facebook este, indubitabil, un portret cosmetizat al sinelui. Mulți 
utilizatori, inclusiv subsemnatul, și-ar dori să fie și în viața reală 
atât de cool precum par pe Facebook. Existența oamenilor ca “funcții 
specifice” vine din posibilitatea de a bloca, ignora sau înlătura total 
acele persoane pe care le găsim dezagreabile sau chiar puțin incomode. 
Și, totuși, oamenii doresc în continuare să aibă sute de prieteni pe 
Facebook. Curios.
Dacă Facebook este o mulțime de personalități incomplete, ar trebui să ne îngrijoreze faptul că Facebook a manipulat, în trecut, conținutul site-ului pentru a experimenta cu stările de spirit ale utilizatorilor săi.
 Manipularea emoțională intenționată a unei mulțimi este o gravă 
nedreptate față de om. Imaginați-vă, pentru o secundă, că Facebook poate
 face 128 de milioane de oameni să aibă o zi proastă. Pot controla cum 
se simte jumătate din țară. Ce ar trebui să-i pună pe gânduri pe cei 
care nu sunt de acord cu evaluarea mea și cred că au totul sub control 
este faptul că orice persoană care a fost vreodată sedusă de efectele 
unui artist al propagandei a făcut asta voluntar. Numai din punctul de 
vedere al istoriei refuzăm stupiditatea și josnicia ei.
Facebook seamănă remarcabil de bine cu lumea imaginată de Huxley. “Minunata lume nouă”
 era plină de jocuri și de filme pentru a potoli “apetitul infinit 
pentru distracții” al omului. Aceste distracții puteau să-l facă pe om 
să se concentreze pe ceea ce era “total irelevant”. O privire sumară 
peste newsfeed-ul meu dezvăluie linkuri către liste nesfârșite de pe 
Buzzfeed, ani de clipuri YouTube, top 10 al celor mai nereușite 
manipulări în Photoshop, un discount special la haine de iarnă etc., 
etc., etc… Costul și îngrijorarea constau în faptul că lumea 
“distracțiilor non-stop” ne îndepărtează de ceea ce contează cu 
adevărat. Huxley atrage atenția că acest flux de distracții era făcut 
posibil și perpetuat “prin abolirea familei”.
Omul n-a fost 
făcut să fie singur, așa cum n-a fost făcut să fie parte dintr-o turmă. 
Nu este nici înger, nici animal. Natura umană este astfel creată încât 
grupurile mici, ca familia, sunt ideale. Huxley remarcă faptul că 
Cristos a promis că o să fie acolo unde doi sau trei se adună. “Nu a 
spus nimic despre a fi acolo unde mii de oameni se intoxică reciproc cu 
otrăvuri de turmă.”
Domnul Huxley,
 deși nu reușeste să prevadă compoziția materială a lumii noastre, 
capturează, totuși, spiritul său esențial. Deși n-a prevăzut apariția 
Facebook, a putut să-și dea seama că fiind tot timpul împreună, oamenii 
ar putea să fie înstrăinați unul de altul, de fapt. A văzut că 
interacțiunea oamenilor ca personalități incomplete ar favoriza 
controlul centralizat. A realizat că a acomoda, mai degrabă decât a 
controla apetitul infinit pentru distracție ar “împiedica oamenii să fie
 atenți la situația politică și socială.” Pe scurt, oamenii, în 
condițiile descrise mai sus, ar căuta alinare nu în prieteni și familie,
 ci într-un program guvernamental. Reproducerea ar avea loc în mediul 
controlat al unui laborator și evitată ca urmare a unei vieți sexuale 
tot mai necontrolate. Nimeni nu ar mai trebui să fie singur; ar exista 
întotdeauna o distracție pentru a-i amuza. Majoritatea oamenilor cu un 
astfel de stil de viată n-ar avea nici cea mai mică idee despre cât de 
mult au decăzut și nu ar obiecta nicicum la starea de fapt. Dacă această
 imagine nu descrie lumea în care trăim, atunci chiar n-avem niciun 
motiv de îngrijorare.
Probleme în practică
Următoare 
obiecție, pe scurt: filosofia a fost dintotdeauna parazitată de o 
grămadă de idei elegante, dar false. Exprimarea nu înseamnă neapărat 
adevăr. Expresia “omul nu este decât o maimuță” nu modifică starea 
niciunui suflet, odată rostită. De la Platonicieni până la 
post-fundaționaliști, de la Anaxagoras până la Ayn Rand, filosofii au 
produs idei care sunt destul de subtile, destul de istețe și destul de 
greșite. Rand și restul libertarienilor au dau naștere unei teorii 
despre natura umană, dar nu au putut naște un om cu o asemenea natură. 
Machiavelii credea că descrie Prințul când, de fapt, descria un prinț, 
și acela nepriceput. Chiar și așa, un critic poate ajunge în acest punct
 al argumentului râmânând în continuare neconvins. Poate că elaborata 
mea teorie despre viața socială, nuveliști distopici și rețele digitale 
este un pic prea “nuvelă” pentru a părea adevărată. Se poate ca și eu, 
ca Freud în studiile și în cărțile sale, să nu fac altceva decât să 
aiurez. Dar dacă un lucru a eșuat în practică, cu siguranță a eșuat în 
teorie. Un pod poate să fie sau să nu fie crăpat, dar un pod prăbușit 
este sigur crăpat. Văzând un tren deraiat, este rezonabil să presupui că
 locomotiva acelui tren a ieșit de pe șine la un moment dat.
Putem igora 
tot ce-am spus până acum și, pur și simplu, să ne uităm la rețelele 
noastre sociale pentru a vedea dacă ele funcționează într-adevăr sau 
dacă pot fi numite, pe bună dreptate, “sociale”.
Ce constatăm 
văzând acele “status updates”? Anumiți materialiști au obiceiul prost de
 a forma propoziții fără subiect. În jargonul lor, “oameni ca ăștia ar 
trebui să înfunde pușcăria” înlocuiește mult mai rezonabila expresie 
“poliția ar trebui să-l aresteze pe acel om”. Similar, update-ului de 
status îi lipsește o piesă esențială a puzzle-ului: interlocutorul. 
Update-ul de status este ca un megafon digital, folosit pentru a 
transmite locația în care ne aflăm sau emoția pe care o simțim unei săli
 virtuale de prieteni și rude, fiecare cu megafonul lui. Un status poate
 fi adresat anumitor oameni prin “tăguire” (care, pe când eram mai mic, 
reprezenta o formă descurajată a exprimării artistice de joasă speță). 
Totuși, chiar și acest status personalizat poate fi văzut de cei 
neimplicați și seamănă prea mult cu comportamentul grosolan al găștii 
zgomotoase din spatele autobuzului pentru a fi trecut cu vederea. Fie 
țipăm la toată lumea (ceea ce e grosolan), fie țipăm numai către câțiva 
oameni (ceea ce e nepoliticos față de ceilalți). Să nu mai spun de aceia
 care folosesc frecvent update-ul de status ca pe o modalitate de a 
genera compătimire și de a câștiga mult mai multă atenție decât dacă 
l-ar fi lansat în cantina școlii.
Ce constatăm 
când ne ciocnim de “Facebook chat”? Folosirea lui este remarcabil de 
stresantă pentru simplul motiv că întreține gândul că celălalt ne 
ignoră. Fără a-i vedea fața și fără a-i auzi vocea, o persoană trimite 
alteia mesajul: “Hei, ce faci?”. Grație configurării curente Facebook, 
care se poate, la fel de bine, să se modifice până mâine, persoana poate
 să vadă dacă partenerul de discuție tastează un răspuns. Dacă 
teleputerele imaginate de Wallace au spulberat iluzia că primești 
atenție totală din partea celuilalt, chat-ul Facebook o spulberă ca pe 
un pahar ieftin de vin. Simbolul “typing” va apărea și va dispărea și, 
într-un final, poate chiar și după 10 minute, apare o replică scurtă 
(“Bine”). Este ironic faptul că Facebook Chat este o actualizare a așa 
numitei “mesagerii instant” când, de fapt, nu este nici foarte 
“instant”, nici foarte asemănătoare unui “chat” (conversație n.tr.).
Ce vedem când 
vârstnicii, care în ere demult apuse erau sursă de înțelepciune, intră 
în contact cu această lume a rețelelor sociale? Vedem spectacolul 
poticnirii și al confuziei. Clișeul legat de câini bătrâni și trucuri 
noi se dovedește a fi adevărat. Update-urile de status ale vârstnicilor 
sunt postate drept comentarii sau pe “wall”-urile altora. Caută în zadar
 fotografii din cauza confuziei între “news feed” și profilul lor. 
Sigur, sunt și vârstnici care se descurcă bine cu Facebook. Dar regula 
generală este că nu se descurcă. Domnul Zuckerberg continuă să-și 
“îmbunătățească” platforma pentru ca automatismele de operare să nu se 
formeze. Este asemenea omului hain și, din fericire, fictiv care-i tot 
mută mobila lui Hellen Keller.
Conversația cu
 privire la natura cosmosului s-a iscat de când omul a început să 
vorbească. Ce găsim atunci despre religie pe Facebook? Foarte puțin. O 
memă pe care am urmărit-o declară pe față: “Zero. Numărul de situații în
 care mi-am schimbat părerea din cauza a ceva ce-am văzut pe Facebook.” 
Gândul că convertirea religioasă sau chiar persuadarea intelectuală ar 
trebui să fie intenționat evitate este dureros și ciudat. Tocmai 
poveștile despre convertiri sunt cele mai agreabile auzului și cele mai 
pline de sens. Chiar și poveștile despre convertiri seculare respectă 
acest adevăr. “N-am fost dintotdeauna vegan” sau “Totul s-a schimbat din
 ziua în care am inceput meditația”. Omul obișnuit, în viața lui 
obișnuită, adoră să-și schimbe părerea și să fie înconjurat de oameni 
care îl pot determina să facă asta. Întregul scop al unui editorial este
 de a-i persuada pe cei persuadabili. Cum adică trebuie să părăsim 
această experiență specific umană la intrarea pe Facebook?
În sfârșit, 
cum rămâne cu efectul Facebook asupra unei experiențe și mai umane: 
cultivarea iubirii? Logodindu-mă recent, am fost intrebat de mai mulți 
oameni, într-o succesiune amețitoare, de ce nu am oficializat logodna pe
 Facebook. Când a devenit Facebook notarul public al inimii? Nu e ciudat
 că legitimitatea unei iubiri trebuie să stea pe umerii unui site de 
nici 10 ani? Oare un schimb de promisiuni între iubiți nu înseamnă nimic
 dacă nu este declarat public, în mediul digital? Logodnica mea și cu 
mine am făcut eforturi mari pentru a anunța personal logodna pritenilor 
și rudelor. Am vrut să fim acolo, cu ei, pentru a le împărtăși bucuria –
 sau mâhnirea – pentru a le arăta că ne pasă căutând întâlnirea față în 
față. Ne-am îndoit de întelepciunea deciziei noastre când mulți, 
inclusiv câțiva membri ai familiei, ne-au întrebat de ce nu ne-am 
anunțat logodna online pentru a evita bătaia de cap. Ce spune asta 
despre obiceiurile sociale cultivate pe Facebook?
Înapoi la fețe
Ceea ce susțin
 că pierdem pe Facebook este recunoașterea alterității. Ca să împrumut o
 frază din Edith Stein, “nu vedem nimic altceva în jurul nostru decât o 
lipsă fizică de suflete și trupuri fără viață”, ceea ce face empatia 
imposibilă. Departe de a fi un “progres”, această atitudine este o 
regresiune.
G. K. 
Chesterton scria despre șerbul medieval că se poate să fi fost un 
“taburet”, dar trebuie să fi fost măcar un taburet cu rădăcini. În 
legătură cu atitudinea lordului față de șerb, sau a stăpânului față de 
scalv, el scrie:
Sunt convins că nicio ființă umană, păgână sau creștină, nu s-a gândit vreodată la o altă ființă umană ca la un scaun sau o masă. Mintea nu se poate baza pe ideea că o cometă este o căpățână de varză; sau pe ideea că un om este un taburet. Niciun om nu a fost vreodată inconștient de prezența altuia – sau chiar indiferent la părerea altuia. Doamna despre care se spune că s-ar fi mândrit cu nepăsarea ei vis-a-vis de nuditatea în fața sclavilor de sex masculin se dădea mare – sau intenționa altceva.
Scriitori mai 
buni decât mine ne-au atras atenția asupra acestui lucru, dar el 
reușește încă să ne surprindă: faptul că doamna se poate acum mândri cu 
nepăsarea ei pentru că ochiul sclavului a fost înlocuit cu obiectivul 
propriului telefon. Imaginile încărcate de sexualitate, atât sugestive, 
cât și explicite, abundă pe Facebook și pe alte rețele sociale. Circulă 
acum prin cantinele școlilor poze cu fete care nici n-ar fi visat să 
pășească goale pe-acolo.
Facebook, 
filtrând persoana prin intermediul unui profil, a facut posibil ceea ce 
era, potrivit lui Chesterton, imposibil în orice epocă, cu excepția 
epocii noastre. Acum este posibil să te gândești la o altă persoană ca 
la un obiect, o pictură drăguță sau, pur și simplu, un taburet. Xerxes 
avea nevoie de jumătate de duzină de spinări îndoite pentru a coborî de 
pe tron. Dar cum rămâne cu obiceiul, mai sus menționat, de a colecționa 
prietenii pe Facebook și anxietatea de rigoare în cazul în care nu se 
ating cifre de ordinul sutelor? Nu seamănă inflamatele noastre ego-uri 
mai mult cu Regele Eglon, a cărui grăsime a înghițit sabia înfiptă în 
ea? Oare nu este folosit fiecare prieten drept scăunel care să sprijine o
 bucățică a ego-ului inflamat? Dacă ne tratăm unul pe altul în felul 
ăsta, doar timpul ne mai desparte de personajele lui Wallace, de 
“minunata lume nouă”. Fără să-i vezi, într-adevăr, pe ceilalți, mintea 
se întoarce către sine. Îl puteți citi pe Wallace pentru a vedea 
consecințele. Fără să-i apreciem pe ceilalți ca scopuri în sine, ci 
crezând că ne aparțin în întregime, polisul se transormă într-o masă 
frenetică de libertinaj sexual și conformare politică forțată. Pentru a 
vă face o idee, îl puteți citi pe Huxley.
Pentru a ne 
îndepărta de predicțiile autorilor distopici și pentru a urma o abordare
 mult mai umană în relațiile dintre noi, trebuie să regăsim ceea ce 
lipsește din Facebook. Ironia cu Facebook (“Cartea Fețelor”) este că 
fețele lipsesc cu desăvârșire.
Explicația lui Roger Scruton legată de fețe, din Gifford Lectures 2010,
 ridică toate întrebările corecte și ireductibile. Amintiți-vă fiorul pe
 care îl simțeați în copilărie când, fixându-vă privirea în întuneric, 
vă imaginați, pentru o secundă, că o altă față vă privește la rândul ei.
 “Cine-i acolo?”, strigați. Dar, neprimind niciun răspuns, vă uitați mai
 bine pentru a vedea că ceea ce semăna cu o față devine o lampă, un 
scaun, colțul unei ferestre și o cămașă mototolită, aruncată la 
întâmplare. Cine-i acolo? Absolut nimeni. Dar amintiți-vă acum 
experiența și mai palpitantă de a privi către o bucată de carne 
imaginându-vă că părțile componente – ochi, urechi, nas, gură, obraji, 
frunte și bărbie – devin o față, o față care vă privește la rândul ei. 
Această față umană nu mai poate fi apoi descompusă în părți componente. 
“Fața” din cameră a fost aprinsă de lumina lunii, adică din afară. Fața 
umană se aprinde dinăuntru, de unde și ideea comună că “privim afară” 
către lume. “Cine-i acolo?”, întrebi această față umană și ea îți 
răspunde cu un ecou al vorbelui lui Dumnezeu către Moise: “Eu sunt.”
Dacă ar fi să 
determinăm cuvintele transmise în mod invariabil de un profil Facebook, 
sunt destul de sigur că acestea ar fi “Am fost.” Sinele nostru pe 
rețelele sociale este întotdeauna un sine din trecut și nu generează 
nicio lumină. Postările, fotografiile, comentariile și toate celelalte 
sunt datate. Chiar și “mesageria instant” introduce un decalaj între 
emisie și recepție, între a vorbi și a auzi, între cel care încearcă să 
se facă înțeles și cel care încearcă să înțeleagă. În conversația 
față-în-față, momentul prezent este ținut în tensiune, ca o funie în 
odgon. Fața celuilalt exercită o forță asupra noastră aici, acum și în 
mod continuu. Cuvintele pot fi alese cu grijă înainte de a fi rostite, 
dar fața persoanei care reflectează la ce cuvinte ar trebui să-și aleagă
 spune și ea ceva. Fața ei spune “Vreau să-ți vorbesc pe înțeles”, care 
derivă din “Îmi pasă de tine.” Numai într-o întâlnire față-în-față 
momentul prezent este împărtășit. Aceasta este problema ireductibilă a 
rețelelor sociale și a tehnologiei: înlocuiesc prezentul cu trecutul. 
Cunoscând numai acțiunile trecute ale unei persoane, ne întoarcem cu mai
 multă ușurință la ceea ce este tot timpul prezent, în speță la 
propriile noastre gânduri, sentimente și temeri. Pe scurt, întorcându-ne
 către rețele sociale ne întoarcem, inevitabil, către noi înșine. În 
încercarea de a fi sociali, sfârșim prin a fi singuri.
Autor: 
John Goerke
Traducere
de
Cristina Lee
după 
Sursa:
Cuvinte cheie : 
vineri, 28 septembrie 2012
Mircea Cartarescu si ideea insuportabila
http://silethismillennium.blogspot.com/2009/03/youtube-broadcast-yourself.html
marți, 25 septembrie 2012
„Glasul patriei“ sună fals (I) - Cititor de Proză
„Glasul patriei“ sună fals (I) - Cititor de Proză
Ana Selejan, autoare a mai multor studii despre literatura şi viaţa literară din deceniile cinci şi şase, a avut buna idee de a cerceta la Biblioteca Academiei colecţia publicaţiei şi de a-şi face cunoscute observaţiile într-o carte: „«Glasul patriei», un cimitir al elefanţilor în comunism", Editura Vremea, 2012. Citatele din numeroşii colaboratori fac lectura extrem de dezagreabilă.
Ca unul care a trăit epoca, pot afirma că, deşi cunoşteam existenţa revistei şi rostul ei, ca şi numele unora dintre colaboratori, fără a fi văzut niciun număr (mi-a lipsit curiozitatea), cartea Anei Selejan m-a uluit prin colecţionarea de texte odioase, datorate unor scriitori de primă mână, care s-au pretat, uneori din motive explicabile, deşi nu neapărat justificabile, alteori fără nici un motiv plauzibil, la un comerţ scandalos cu adevărul. Toţi au pledat fără măsură şi fără ruşine cauza regimului, încercând să-i atragă de partea lui pe numeroşi compatrioţi aflaţi în afara graniţelor, sugerându-le că repatrierea este cea mai sănătoasă opţiune, de vreme ce ţara cunoştea o prosperitate nemaivăzută şi libertatea le era garantată.
Cel mai activ avocat al regimului Dej a fost Nichifor Crainic. Se cade să încep cu el, înainte chiar de a da lista întreagă de colaboratori (aveţi puţintică răbdare!), pentru că nimeni n-a făcut atâta exces de zel şi n-a pus mai mult talent de expresie în pledoaria lui. Eliberat după 15 ani din închisoare, în care a suferit, conform mărturiilor altora, căci el a păstrat cea mai deplină tăcere, bătăi şi schingiuiri oribile, ca şi umilinţe greu de închipuit, Crainic a adresat „Glasului patriei", la două săptămâni de la eliberare, o scrisoare în care solicita „cinstea" de a colabora cu mărturii despre noua „rânduială" comunistă.
Scria el în chiar primul text care i-a fost publicat şi, cu siguranţă, inspirat de Securitate: „Am redeschis ochii în lumina libertăţii asupra unei ţări cu desăvârşire nouă, în totală opoziţie cu imaginea României vechi, pe care o purtam în minte. Am revăzut sate. Am revăzut oraşe. N-am putut să identific nimic cu ce cunoscusem înainte".
E greu de presupus că, în două săptămâni, Crainic avusese posibilitatea să vadă satele şi oraşele înnoite la care se referă. Dar ce contează? Propaganda n-a strălucit niciodată la capitolul adevăr. În ce-i priveşte pe expatriaţii care se îndoiau de spusele poetului şi publicistului sau pe cei care cutezau să-l acuze de „colaboraţionism", pe aceştia Crainic îi gratula cu epitete grase ieşite din condeiul lui de mare polemist: „lepădături", „huligani", „urdori", „epave", „paraziţi", „spectre", „asasini" şi, cu o expresie ulterior încetăţenită în limba de lemn a tuturor timpurilor viitoare, „trădători şi renegaţi". Expresia va deveni titlu de rubrică.
Trebuie să-i recunoaştem fostului diriguitor al „Gândirii" interbelice plasticitatea limbii, în pofida enormităţii caracterizărilor: „Cioran nu e numai un act de renegare degenerată, dar şi un act de demenţă şi de imbecilitate intelectuală"; (Mircea Eliade este) „un sexolog maniac". Un anume limbaj vehement-agresiv, pe care îl întâlnim şi astăzi, îşi poate găsi o origine, fie şi inconştientă, în articolele lui Crainic de la „Glasul patriei" de la începutul anilor 1960. Crainic nu publică doar articole sau reportaje.
Înainte de Radu Gyr, el este cel care fixează, în paginile revistei de care vorbim, tiparul tematic al poeziei menite a-i captiva pe românii de pretutindeni: elogiul belşugului. Era mijlocul cel mai sigur de a sugera expatriaţilor să revină. Crainic n-a publicat nimic, cât a trăit, în restul presei culturale (poate nu întâmplător a murit în acelaşi an cu „Glasul patriei", în 1972).
În 1968, antologia mea a fost interzisă, printre altele, deoarece conţinea câteva poezii de Crainic! Era, de altfel, prima dată când generaţiile postbelice îi puteau vedea numele (vorba vine, dată fiind circulaţia exclusiv în afară a publicaţiei de propagandă) în altă parte decât în „Glasul patriei".
Despre ceilalţi colaboratori, în numărul viitor.
"E greu de presupus că, în două săptămâni, Crainic avusese posibilitatea să vadă satele şi oraşele înnoite la care se referă. Dar ce contează? Propaganda n-a strălucit niciodată la capitolul adevăr.''
Sursă:
Adevărul.ro
http://silethismillennium.blogspot.com/2009/03/youtube-broadcast-yourself.html
„Glasul patriei“ sună fals (I)
15 septembrie 2012, 06:20 
Autor:
Nicolae Manolescu
Cuvinte cheie:
Nicolae Manolescu, glasul patrieri, weekend literar si artistic, Weekend Adevărul,
Autor:
Nicolae Manolescu
Cuvinte cheie:
Nicolae Manolescu, glasul patrieri, weekend literar si artistic, Weekend Adevărul,
Nichifor Crain
Revista  „Glasul patriei“ a fost o publicaţie de propagandă comunistă, plină de  texte odioase, semnate de scriitori români de primă mână.
Câţi dintre cei de astăzi au auzit de „Glasul patriei", publicaţia de  propagandă pe care regimul comunist a înfiinţat-o în 1955, în scopul de  a-i pleda cauza în ochii  emigraţiei româneşti de după războiul al  doilea? Dar câţi dintre cei de ieri au citit-o în toţi anii în care a  apărut (până în 1972) şi în care era difuzată doar în străinătate? Ana Selejan, autoare a mai multor studii despre literatura şi viaţa literară din deceniile cinci şi şase, a avut buna idee de a cerceta la Biblioteca Academiei colecţia publicaţiei şi de a-şi face cunoscute observaţiile într-o carte: „«Glasul patriei», un cimitir al elefanţilor în comunism", Editura Vremea, 2012. Citatele din numeroşii colaboratori fac lectura extrem de dezagreabilă.
Ca unul care a trăit epoca, pot afirma că, deşi cunoşteam existenţa revistei şi rostul ei, ca şi numele unora dintre colaboratori, fără a fi văzut niciun număr (mi-a lipsit curiozitatea), cartea Anei Selejan m-a uluit prin colecţionarea de texte odioase, datorate unor scriitori de primă mână, care s-au pretat, uneori din motive explicabile, deşi nu neapărat justificabile, alteori fără nici un motiv plauzibil, la un comerţ scandalos cu adevărul. Toţi au pledat fără măsură şi fără ruşine cauza regimului, încercând să-i atragă de partea lui pe numeroşi compatrioţi aflaţi în afara graniţelor, sugerându-le că repatrierea este cea mai sănătoasă opţiune, de vreme ce ţara cunoştea o prosperitate nemaivăzută şi libertatea le era garantată.
Un susţinător zelos al regimului
Cel mai activ avocat al regimului Dej a fost Nichifor Crainic. Se cade să încep cu el, înainte chiar de a da lista întreagă de colaboratori (aveţi puţintică răbdare!), pentru că nimeni n-a făcut atâta exces de zel şi n-a pus mai mult talent de expresie în pledoaria lui. Eliberat după 15 ani din închisoare, în care a suferit, conform mărturiilor altora, căci el a păstrat cea mai deplină tăcere, bătăi şi schingiuiri oribile, ca şi umilinţe greu de închipuit, Crainic a adresat „Glasului patriei", la două săptămâni de la eliberare, o scrisoare în care solicita „cinstea" de a colabora cu mărturii despre noua „rânduială" comunistă.
Scria el în chiar primul text care i-a fost publicat şi, cu siguranţă, inspirat de Securitate: „Am redeschis ochii în lumina libertăţii asupra unei ţări cu desăvârşire nouă, în totală opoziţie cu imaginea României vechi, pe care o purtam în minte. Am revăzut sate. Am revăzut oraşe. N-am putut să identific nimic cu ce cunoscusem înainte".
E greu de presupus că, în două săptămâni, Crainic avusese posibilitatea să vadă satele şi oraşele înnoite la care se referă. Dar ce contează? Propaganda n-a strălucit niciodată la capitolul adevăr. În ce-i priveşte pe expatriaţii care se îndoiau de spusele poetului şi publicistului sau pe cei care cutezau să-l acuze de „colaboraţionism", pe aceştia Crainic îi gratula cu epitete grase ieşite din condeiul lui de mare polemist: „lepădături", „huligani", „urdori", „epave", „paraziţi", „spectre", „asasini" şi, cu o expresie ulterior încetăţenită în limba de lemn a tuturor timpurilor viitoare, „trădători şi renegaţi". Expresia va deveni titlu de rubrică.
Formule memorabile
Trebuie să-i recunoaştem fostului diriguitor al „Gândirii" interbelice plasticitatea limbii, în pofida enormităţii caracterizărilor: „Cioran nu e numai un act de renegare degenerată, dar şi un act de demenţă şi de imbecilitate intelectuală"; (Mircea Eliade este) „un sexolog maniac". Un anume limbaj vehement-agresiv, pe care îl întâlnim şi astăzi, îşi poate găsi o origine, fie şi inconştientă, în articolele lui Crainic de la „Glasul patriei" de la începutul anilor 1960. Crainic nu publică doar articole sau reportaje.
Înainte de Radu Gyr, el este cel care fixează, în paginile revistei de care vorbim, tiparul tematic al poeziei menite a-i captiva pe românii de pretutindeni: elogiul belşugului. Era mijlocul cel mai sigur de a sugera expatriaţilor să revină. Crainic n-a publicat nimic, cât a trăit, în restul presei culturale (poate nu întâmplător a murit în acelaşi an cu „Glasul patriei", în 1972).
În 1968, antologia mea a fost interzisă, printre altele, deoarece conţinea câteva poezii de Crainic! Era, de altfel, prima dată când generaţiile postbelice îi puteau vedea numele (vorba vine, dată fiind circulaţia exclusiv în afară a publicaţiei de propagandă) în altă parte decât în „Glasul patriei".
Despre ceilalţi colaboratori, în numărul viitor.
"E greu de presupus că, în două săptămâni, Crainic avusese posibilitatea să vadă satele şi oraşele înnoite la care se referă. Dar ce contează? Propaganda n-a strălucit niciodată la capitolul adevăr.''
Sursă:
Adevărul.ro
ic (1889-1972) a scris din 1962 la „Glasul Patriei“, publicaţie de propagandă comunistă destinată românilor din exil
Abonați-vă la:
Comentarii (Atom)