(traducere maşina Google)
pagina 1 din 2
de Iulia Blaga
14 septembrie 2009
Realizatori de film încearcă să iniţieze dezbateri pe tema încă-contencioase al Holocaustului romanesc.
BUCURESTI | În timpul Q & A în urma screening-martie a Simcha Jacobovici autobiografic Încărcarea Rhino, un documentar care acuza România, locul de nastere al tatălui său, de a lua parte la Holocaust şi de a nu accepta sa vina, un om din partea publicului, a spus directorul, "nu am fost născut atunci, dar în numele poporului meu, vă rugăm să acceptaţi Scuzele mele pentru pierderea ta. "
O mare parte de istorie pune sub acel moment emotionale. În ciuda recunoaşterea oficială de vinovăţie româneşti în uciderea în masă a evreilor şi romilor în timpul celui de al doilea război mondial în urma publicării unui studiu cu autoritate în 2004, Holocaustul este încă un subiect delicat în această ţară. Două filme, o caracteristică doar-a lansat şi un documentar în producţie, sunt primele de către directorii români să se confrunte cu aceste probleme cap-on.
Acest lucru încă de la filmul lui Radu Gabrea noi Gruber's Journey arată scriitor
Curzio Malaparte (Florin Piersic Jr., pe dreapta) cu ocazia reuniunii Dr. Gruber,
jucat de Marcel Iures.
CE NE Don't Know
Realizatori de film nu sunt singuri în ridicând semne de întrebare din partea de România în al Doilea Război Mondial în ultima vreme. Atunci când primarul din Constanţa a apărut la o prezentare de moda, în iulie îmbrăcat în uniformă, un general al Wehrmacht-ului, mass-media locale a acordat o atenţie puţin şi superiorii primarului din Partidului Social Democrat l-au tratat ca pe un copil răsfăţat, care a avut-a spus o glumă proastă. Primarul Radu Mazare a exprimat scuze lui câteva zile mai târziu, dar de ştiri au răspândit deja în întreaga lume.
Gafă Lui şi lipsa de reacţii ferme oficiale indică faptul că la unele mulţi români nu au decât o înţelegere vagă din partea ţării lor în Holocaust.
"Cred că, în general, gândirea oamenilor cu privire la Holocaustul nu sa schimbat, din cauza lipsei de interes", spune Nathan Amin, un supravietuitor al Bergen-Belsen, care locuieşte în Bucureşti. "Dar, în unele cercuri intelectuale, în special a tinerilor, datorită lucrările Asociaţiei Victimelor româneşti evreiesti ale Holocaustului, existenţa Holocaustului în România a fost acceptată."
Cu toate acestea, Stunt primarului a stârnit o reacţie în mass-media. Frunte înaltă pe săptămână Dilema Veche consacrate la eliberarea acestuia, 20 august la tema "Ceea ce încă nu ştiu despre Holocaustul si Gulagul." Doi reporteri pentru tineri de zi cu zi mare Evenimentul Zilei, Andrei Craciun şi Vlad Stoicescu, a fost deja de planificare o serie de interviuri cu supravietuitorii Holocaustului, pentru toamna, dar după gestul lui Mazare scandalos ei au decis să curgă şase interviuri în această vară, înainte de termen. Primele patru au fost citit de 75000 de oameni on-line şi crestate de până 574 comentarii.
"Nu ştiu dacă ar trebui să ne considera un succes", spune Craciun. "De la comentariile puteţi alege dintr-o cantitate uriaşă de dezinformare, o mulţime de prejudecăţi, precum şi o mare certitudine: Holocaustului romanesc este o invenţie, poporul român nu trebuie să se simtă responsabili, precum şi faţă de poporul evreu, în general, sunt vinovaţi de toate crimele de comunismului. "
Ca Amin, jurnalist vede tinerilor în măsura în care mai deschisă decât părinţii lor de a contesta aceste noţiuni. "Ei nu iau în rapoarte, care sunt unflattering la istoria naţională ca tentative de a manipula le sau ca acuzaţii", spune Craciun.
ODESA
Regizorul Florin Iepan sa născut în 1968 şi a crescut cu versiunea de istorie aprobat de către guvernul comunist.
"În anii '70 si '80 am învăţat la şcoală că românii au fost bune, deoarece acestea nu au deportare a evreilor la Auschwitz, în timp ce ungurii au fost rău, deoarece acestea Transilvania curăţate de evrei. Mi-a luat aproape 20 de ani pentru a prinde din urmă cu istorie si de a descoperi că românii ucis aproape 300.000 de evrei din Ucraina şi că, după Germania, România este una dintre guiltiest ţărilor europene în uciderea evreilor, mai mare de Italia fascistă ", spune Iepan.
După ce a face filme pe copiii născuţi în timpul lui Nicolae Ceauşescu interdicţia pe avorturi, Johnny Weissmuller, şi Bela Lugosi, Florin Iepan este în producţie cu Odesa, de 90 de minute documentar despre una dintre cele mai negre pagini din istoria românească, uciderea de către armata română a cel puţin 20.000 de evrei din Odessa, în octombrie 1941. Aceasta este o întreprindere unică.
"Românii nu par a fi foarte preocupat cu multe aspecte ale istoriei lor recente,", spune Iepan. "Pentru un singur lucru, mulţi dintre ei nu au nici un aviz cu privire la regimul lui Ceausescu, sau, mai rău, ei văd în timp de război Leader Ion Antonescu un patriot care s-au realizat de-a lungul şi având în vedere circumstanţele.
"Vreau ca filmul meu de a lansa o dezbatere la nivel naţional. Nu cred că este necesar, pentru a discuta dacă vom accepta [Română] contribuţie la Holocaust sau nu - acest lucru este evident. Este mai important pentru mine să descopere împreună cu publicul modul în care a fost posibil ".
Călătorii de lungă durată
Pagina 2 din 2
IAŞI
Radu Gabrea, născut în 1937, face parte dintr-o generaţie mai veche a directorilor. După ce a făcut mai multe documentare, în ultimii ani ating pe teme evreieşti, cum ar fi nava de refugiat sortit Strumei şi teatru idis, la începutul acestei luni Gabrea a avut premiera un full-length feature pe un subiect dificil - pogromul evreiesc din Iasi.
Gruber's Journey este inspirată de un capitol din romanul scriitorului italian Curzio Malaparte's Kaputt. Pentru prima dată într-un film caracteristică român autorităţile române sunt deţinute direct responsabil, împreună cu forţele germane, pentru uciderea aproape 15000 de rezidenţi Iaşi evrei între 27 şi 29 iunie 1941.
"Se pare că autorităţile române au fost overzealous", a spus Razvan Radulescu, care a co-scris scenariul împreună cu Alexandru Baciu, la conferinţa de presă înainte de premieră.
"Cred ca este un lucru impresionant, cu atât mai mult, deoarece nu butoanele" dreptul "de a se agită tine punct de vedere emotional", spune Alex Leo Serban a Dilema Veche, , probabil cel mai respectat critic de film românesc de astăzi. "Dimpotrivă, este subevaluate, aproape undramatic, de amestecare faptele de refrigerare, cu un simţ al umorului în mod similar, refrigerare - o specialitate romaneasca. Îmi place abordarea Gabrea, care nu este de a arăta de mult, dar pentru a permite mintea pentru a umple golurile. Cred ca e, de asemenea, istoric exacte, şi nu numai că, cred că este mai convingător de a aduce mai aproape de aceste vremuri întunecate de pe ecran mare decât pentru a citi despre ele, în unele tratat istorice. "
Pentru scriitor şi savant Andrei Oisteanu, "acesta este un film de absenţele. Horror este convingătoare, fără a fi demonstrat - aceasta este una dintre calităţile majore ale filmului. Gabrea este stimularea nu numai inteligenta publicului, ci şi a culturii sale istorice. Este sarcina publicului să-şi imagineze adevărul se află în spatele a asasini. Aceasta este o metafora pentru tăceri şi minciuni a spus despre Holocaust după război. "
Gabrea spune ca a vrut mult timp pentru a face un film despre aceste evenimente. "Ca un regizor tânăr, modelul meu rol a fost a lui Andrzej Wajda Cenuşă şi Diamante, care este încă piatra de încercare mea în istoria filmului. A stimulat interesul de a legăturilor dintre om şi istorie care marchează toate filmele mele, şi, de asemenea, un interes pentru un timp în istorie, când România adevaruri au fost ascunse sau sistematic distorsionată.
"Mărturisire, ca un proces de recunoaşte vinovăţia cuiva, nu a fost niciodată reflectat în istoriografia noastră sau în mentalitatea noastră", spune Gabrea. "Am fost mereu victime. Dincolo de declaraţiile frumoase şi circumstanţiale, nu a existat niciodată un genunchi Willy Brandt [la Memorialul Ghetoul Varşovia] sau o Ioan Paul al II se roage la Zidul Plangerii. Dar există, de asemenea, au fost eroi necunoscuţi, creştini români, Drept între Popoare care a salvat mii de evrei, dar nimeni nu a vorbit despre ei. "Regizorul spune că va face în curând un documentar despre aceste eroi necunoscute.
"Etnic stereotipurile NU POATE FI anihilate"
Oisteanu, care predă Studii Iudaice de la Universitatea din Bucuresti, a cercetat imaginea evreilor în cultura română extensiv. În acest an el a publicat o carte în România în 2001, Inventarea evreului: Stereotipuri antisemite în limba română şi alte central-est culturile europene a fost publicată în Statele Unite. Oisteanu afişează unele din paşii pe care guvernul a luat cu privire la recomandările făcute în larg mediatizate 2004 raport de către o comisie internaţională prezidată de Elie Wiesel. "Un Institutul de Investigare a Holocaustului a fost stabilită. 9 octombrie a fost adoptat ca român Holocaustului Ziua victimelor. În acest an, la 9 octombrie un memorial al Holocaustului se va deschide in centrul Bucurestiului. O carte despre istoria evreilor români şi a Holocaustului pentru elevii de liceu a fost publicat. O lege care interzice afişarea de simboluri naziste şi negarea Holocaustului a fost eliberat.
"Dar întrebarea este, ce efecte sunt toate aceste măsuri având pe mentalitatea colectivă? O o săraci. Stereotipuri etnice nu poate fi anihilat, doar diminuat în termen mediu şi lung prin educaţie şi de deschidere a societăţii. "
Film ar putea fi nava potrivit pentru o amplă dezbatere publică din aceste întrebări. "Nimic nu se compara cu arta atunci când vine vorba de a face un bun punct de vedere emotional", spune Serban. Cu toate acestea, criticul spune că se îndoieşte că Gruber's Journey va provoca o dezbatere generală, "cu excepţia unor eşecuri previzibile, de la extrema dreapta sau de naţionalişti."
Oisteanu este mai pesimist şi ia act de naştere aproape simultană a unui film documentar facilitate şi Iepan pe aceste episoade dureroase în istoria românească în anii războiului. La fel ca şi uciderea în masă de ofiţeri polonezi în pădure la Katyn, pogrom împotriva evreilor din Odessa a rămas puţin cunoscute de zeci de ani, spune el. "Cred ca documentarul va avea un foarte puternic impact social şi politic, în România şi în întreaga lume."
Dupa screening-ul de Încărcarea Rhino One World, la Festivalul de filme de-a drepturilor omului în luna martie, un om în vârstă din public a vorbit până să spun că el a fost evreu şi prea rugati Jacobovici nu pentru a face o ţară întreagă vinovat de sacrificare a încercat familiei sale. Folosind aceeaşi metaforă adoptate de către Jacobovici de la jocul lui Eugene Ionesco, a spus el, "Au fost oameni buni, şi acolo s-au Rhinos."
Florin Piersic Jr. într-o scenă din Gruber's Journey.
"Drum lung"
"Drum lung"
1 2