Poreclă Sile this Millennium Pseudonime sile_this_millennium

vineri, 11 decembrie 2020

Elefantul galben-negru din cameră. Cum am ratat noi, presa, fenomenul AUR - De Diana Meseșan,Joi, 10 decembrie 2020, 09:12. -Sursă : Libertatea




http://silethismillennium.blogspot.com2017youtube-broadcast-yourself.html
Elefantul galben-negru din cameră. Cum am ratat noi, presa, fenomenul AUR 
De Diana Meseșan, 
Joi, 10 decembrie 2020, 09:12. 

      O datorie irosită. Sau „politica struțului care bagă capul în nisip”, după cum spune jurnalistul Dan Tăpălagă. Așa caracterizează, în câteva cuvinte, mai multe redacții relația dintre presă și publicul său la alegerile parlamentare din 6 decembrie 2020. Un partid nou, AUR, a căpătat încrederea a 10% dintre votanți fără ca nicio instituție media de audiență să relateze opțiunea politică și mobilizarea acestor oameni, într-un număr care a ajuns de dimineața până seara la o jumătate de milion de compatrioți. În condițiile în care, pe ansamblu, au fost mai puțini cu 1,3 milioane de votanți în 2020 față de 2016, o energie nemaivăzută a străbătut societatea românească și noi, custozii informației, n-am avut informații suficiente despre ea sau, conform unor mărturii din unele instituții de presă, am neglijat-o. 

„AUR a început să apară în sondajele noastre interne pe la începutul lui noiembrie, cam cu 5%. La jumătatea lui noiembrie, deja avea 6-7%”, explică un specialist de la o casă de sondaje cu care a discutat Libertatea și care a dorit să rămână anonim. 

 Sociolog:
A fost o creștere pe ultima sută de metri. În campanie s-a întâmplat asta. Campania a fost pentru ei un boom, un catalizator, un accelerator.


Cifrele au oscilat, dar chiar în ultima săptămână a campaniei, într-unul dintre aceste sondaje, AUR a obținut mai mult decât la alegeri. „Partidul era pe un trend crescător masiv”.


Datele nu au fost comunicate însă public, pentru că, legal, respectivele institute aveau drept clienți partidele, nu media. „Noi, de obicei, în campaniile electorale, nu dăm sondaje decât foarte rar, doar dacă avem colaborări cu o instituție mass-media. De obicei, facem exit poll. Și atunci toate sondajele pe care le facem sunt pentru calibrare și pentru pregătirea exit poll-ului”.


Aceste sondaje de calibrare au ajuns la destinatarii institutelor, PSD și PNL. Ce au făcut cu ele?


Unul dintre liderii liberali a remarcat sondajele și, conform relatărilor unui coleg al său, a folosit întâlnirea din 24 noiembrie de la Vila Lac cu Klaus Iohannis ca să-i spună: „Domnule președinte, pe mine mă neliniștește AUR”. Șeful statului a făcut ceea ce oamenii prezenți au descris ca „o grimasă”, a cerut argumente și, neprimindu-le, a mers mai departe.

 Invizibil, dar nu pentru toți 

„Lumea spune că AUR nu a fost în presa mainstream și că partidul nu a fost vizibil. Totuși, Simion a fost cu autocarul acela prin țară. Nu a fost vizibil pentru populația care acum spune că nu a fost vizibil, lumea care stă în anumite bule pe Facebook, securizate și controlate de propriile viziuni. Bula în care ești, din ea nu prea ieși. Cred totuși că el a fost vizibil pentru populația pe care o țintea el”, adaugă specialistul.  

„De asemenea, nu poți să spui că Simion nu a existat și a apărut de nicăieri. Arată că tu ești total ignorant, ca om de comunicare, ca jurnalist. De ani de zile, recurent, auzeai de Simion din perspectiva viziunilor lui unioniste”, completează sociologul

   Cifrele sondajelor erau dedicate, prin contract, partidelor, care au plătit pentru ele. Dar, de regulă, presa le află, pe surse. Fie de la sociologi, fie direct de la partide. Acest caz nu a făcut excepție, mai multe redacții susțin că le-au avut. Excepție e ce s-a întâmplat mai departe.  

Dan Tăpălagă (G4Media). „Am luat decizia editorială greșită să îi ignorăm” 

Dan Tăpălagă, jurnalist la G4media, spune că i-a „văzut” mai întâi pe simpatizanții AUR în comentariile de pe site, în „subsolul” articolelor, cu cel puțin o lună și jumătate înainte de alegeri, dar și în unele sondaje ale partidelor. 

RECOMANDĂRI Istoricul britanic Tom Gallagher, pentru Libertatea, despre AUR: „Atâta vreme cât elitele politice vor dezamăgi oamenii, AUR va crește”
 
RECOMANDĂRI Șeful asociației de terapie intensivă, dr. Șerban Bubenek: „O să fie o tragedie dacă se ajunge la 2.000 de pacienți la ATI!” 
Elefantul galben-negru din cameră. Cum am ratat noi, presa, fenomenul AUR
Dan Tăpălagă


 „În timpul campaniei, discuți cu partidele, ce sondaje aveți, ce spun sondajele. Și oamenii ăștia ne-au spus, vedeți că apare o chestie bizară, apare un partid, AUR, nu știm ce-i cu el”, povestește jurnalistul.  

Au dezbătut în cadrul redacției ce strategie editorială să apuce. 

 „Suntem între ciocan și nicovală. Dacă scriem despre ăștia, îi scoatem din subsolul paginii, din subsolul comentariilor, și îi scoatem la lumină. Aprindem reflectorul pe ei. Aprinzând reflectorul pe ei, ești ca la detergenți. Dacă vorbești de bine sau de rău, nu mai contează. E principiul de marketing înjură-mă, să știe lumea despre mine. Dacă e o creație artificială, dacă nu-i nimic pe bune în toată povestea asta, și realitatea votului e că sunt la 1-2% și noi scriem ca proștii despre ei?”, relatează, franc, Tăpălagă. Am luat decizia editorială greșită să îi ignorăm (…) gândindu-ne că s-ar putea să fie un balon de săpun. Dan Tăpălagă: Au adoptat „politica struțului care bagă capul în nisip”. „Am crezut că dacă îi ignorăm, ei nu există”. 

„Și greșeala asta nu mai trebuie să o facem. Ne-am dat seama că e un fenomen. Artificial sau nu, ajutați de sistem sau nu. Genuin sau nu. Ei erau acolo, existau și trebuia să scrii despre ei”, explică Tăpălagă.  

Dan Tapalagă :
 Am luat decizia editorială greșită să îi ignorăm (…) gândindu-ne că s-ar putea să fie un balon de săpun.

Au adoptat „politica struțului care bagă capul în nisip”. „Am crezut că dacă îi ignorăm, ei nu există”.


„Și greșeala asta nu mai trebuie să o facem. Ne-am dat seama că e un fenomen. Artificial sau nu, ajutați de sistem sau nu. Genuin sau nu. Ei erau acolo, existau și trebuia să scrii despre ei”, explică Tăpălagă. 


RECOMANDĂRI Câte puncte bifează programul politic AUR din recomandarea pastorală dată de BOR pentru „un vot corect și responsabil”


„Noi trebuia să scriem. Să expunem, să zicem cine sunt, iar oamenii ăia de bună credință care au votat cu ei aveau toată informația și decideau ei dacă ăștia merită votați sau nu”.

RECOMANDĂRI Je ne suis pas Colțescu. Arbitrul care nu știa că e rasist și filosoful Liiceanu care nu știa că publică legionari 

„Noi trebuia să scriem. Să expunem, să zicem cine sunt, iar oamenii ăia de bună credință care au votat cu ei aveau toată informația și decideau ei dacă ăștia merită votați sau nu”

Tăpălagă: Presa a mai făcut greșeala asta acum 20 ani Ziaristul spune că presa a mai făcut greșeala asta acum 20 de ani, pe vremea lui Vadim Tudor. „Și atunci ne-am mirat, cum a ajuns Vadim la 30%? Păi, pentru că noi ne uitam în altă parte”.

Dan TAPALAGĂ : 
 A existat și atunci un boicot din partea presei, care a zis, uite, se umflă Vadim Tudor cu PRM. O bună parte a presei a înțeles că nu e ok să îi dai microfon, să îi dai expunere unui personaj ca Vadim Tudor, care asta vrea, să vorbești despre el, chiar dacă la modul negativ, să îl scoți din underground la lumină, să îl aduci de pe margine, unde era el, în mijloc, în joc.


Mare parte din presă nu l-a chemat la interviuri, nu a mers la conferințele lui. „Și a fost o greșeală. A fost o greșeală, pentru că a ajuns în turul doi”, spune jurnalistul. 


„Dă-i toată informația și lasă-l pe el să decidă”

Partidele ignorate de presa mainstream pot chiar să beneficieze de pe urma acestui boicot, pentru că beneficiază de „statut de samizdat”, iar „samizdatul ajută partidele extremiste, ele se hrănesc din asta”.  

„Iluzia asta că eu, ca jurnalist, pot juca rol de arbitru în societate, că decid eu cine e și nu e bun, e o greșeală”, adaugă Tăpălagă. 

 „După 27 de ani (de presă, n.r.), ajung tot timpul la concluzia asta. Degeaba încerci tu să faci pe marele judecător și să împarți dreptatea ta, în ghilimele, ăla e bun, ăla e rău, pentru că publicul o să decidă tot timpul altfel. Dă-i toată informația și lasă-l pe el să decidă”, concluzionează ziaristul.

Andrei Luca Popescu (Radio Europa Liberă România): „AUR păreau niște marginali”

Andrei Luca Popescu, jurnalist la Radio Europa Liberă România, spune că știa de cei de la AUR dinainte de alegeri, dar nu a intuit tracțiunea pe care o căpătaseră în societate. 

„AUR păreau niște marginali. Nu puteai să te concentrezi ca ziarist pe mesajele lor, pentru că le făceai platformă la toate teoriile conspirațiilor, negaționisme, antipandemie, anti-COVID, extremisme. Și ne-a luat pe toți prin surprindere”, explică ziaristul.

Multe dintre figurile centrale din conducerea AUR „existau și înainte”, erau „mici celebrități” în bula lor de Facebook. „Nu ne-am prins însă că s-au reunit sub această formulă AUR”, spune Popescu.


Cumva lovitura e așa năucitoare, că începi să cauți explicații tot mai alambicate, pe servicii secrete, trolii de la Moscova, când, de fapt, din ce am mai vorbit și cu sociologi, explicațiile sunt destul de simple. Oamenii ăștia au făcut niște audiențe năucitoare pe Facebook, numai că, celor mai mulți dintre noi, nu ne apăreau sub nas. Facebook-ul așa funcționează. Dacă nu ai interese comune cu un mesaj sau cu un personaj, nu vei ști nimic despre existența sa pe Facebook, nu ți-o bagă în feed. Oamenii și-au targetat mesajele foarte bine. Deci cam asta e explicația de ce au zburat sub radar”, adaugă jurnalistul.

Într-un interviu pentru Radio Europa Liberă România, George Simion a spus că el, personal, a coordonat campania AUR de targetare online.


Adrian Ursu (Antena 3): „Abia târziu a început să se ridice acul pe măsurători, în dreptul AUR”

 Adrian Ursu, directorul editorial al Antenei 3, spune că postul de televiziune l-a avut invitat în timpul campaniei electorale, de câteva ori, pe Dan Tănasă, activist antimaghiar aflat pe listele AUR Mureș pentru Camera Deputaților.
 „Dar mai degrabă a fost invitat în virtutea unei relații vechi, nu neapărat dintr-o premoniție politică. Nu are sens să ne-o arogăm, neavând-o”, precizează Ursu. 

 Ca observație, inclusiv personală, cred că acum o lună am constatat prezența foarte intensă, chiar intruzivă, a reprezentanților AUR în mediul online. Am descoperit că există și o eficiență a rostogolirii mesajelor lor. (…) În zona de comentarii, conțineau în jur de 20-30% referiri directe la AUR și îndemnuri de vot către AUR. Era o activitate extrem de vizibilă, asumată și militantă, relatează directorul editorial al Antenei 3.

 Ursu spune că a semnalat către două case de sondaje că e important să privească cu atenție fenomenul AUR și să-l aibă în vedere pentru exit poll-ul din seara alegerilor. 

 „Mă așteptam să fie acoperit de ceea ce numesc sociologii spirala tăcerii în momentul în care se fac interviurile teren și cele telefonice. Cumva s-a dovedit că așa a fost, pentru că abia târziu a început să se ridice acul pe măsurători, în dreptul lor. (…) Ecoul s-a răspândit pe un interval foarte scurt. O creștere foarte accelerată s-a înregistrat în ultimele 3-4 luni și a avut mare legătură cu contextul pe care l-am traversat cu toții anul ăsta”, adaugă jurnalistul Antena3. 

„AUR e un partid care a fost ajutat să crească, dintr-un calcul tactic, dar care s-a urcat pe un curent social existent”, crede Ursu. „E și rezultatul unui drenaj al nemulțumirii și al nereprezentativității”

Ursu: Avocata Șoșoacă, prea exaltată pentru Antena 3

 De ce nu au vorbit totuși redacțiile despre AUR, dacă îi observaseră în comentarii și în sondaje?   

„Nu aveam ce să preluăm în dezbatere, în analiză. Nu erau expuse planuri, doctrine, linii de acțiune. Ceea ce se vehicula în spațiul public, fie și virtual, erau mai degrabă dezavuări ale acțiunilor partidelor clasice, delimitări de acestea”, explică Ursu.  

AUR are în componența sa „persoane foarte decente, personalități din lumea artistică, intelectuali”, alături de alte figuri, „uneori mai exaltate”, pe care Antena 3 nu a dorit să le promoveze, adaugă adaugă directorul editorial al postului.  

„Doamna avocat (Diana Șoșoacă, viitor senator AUR Iași, n.r.) făcea parte din această categorie, ori noi nu voiam să promovăm așa ceva. Nu ne propunem să adresăm oamenilor îndemnuri de a nesocoti reguli impuse de autorități, chiar dacă le socotesc abuzive. Pentru asta există căile legale pentru a te apăra la ele. Noi nu instigăm la anarhie”, spune Ursu. 

Tolontan (Libertatea și GSP): „Am eșuat să-i întrebăm” 

Ziarul Libertatea, unde apare acest articol, nu a făcut excepție. Un editorial, publicat în dimineața de după alegeri, și semnat de Cătălin Tolontan, a început cu paragraful: „Înainte de orice, onest, e de spus că nu am văzut ca jurnaliști întruparea politică a acestei mișcări a nemulțumiților, a lui «jos masca», într-un fel atât de masiv cum a reușit-o duminică, 6 decembrie 2020, mișcarea AUR”.

 <<Iar într-un e-mail către redacție, în calitate de coordonator editorial, același jurnalist a numit situația „un rateu”. >>

Elefantul galben-negru din cameră. Cum am ratat noi, presa, fenomenul AUR
Redacția Libertatea 

Una dintre explicațiile mesajului intern, pe baza discuțiilor din redacția Libertatea, era aceea că, în condițiile pandemiei, presa face mai puțin teren. Contactul fizic cu oamenii, cunoscuți, dar mai ales necunoscuți, din care se nasc în mod normal știrile cu grad mare de noutate, s-a diminuat. O recapitulare a situației a arătat însă faptul că tendințe fuseseră semnalate, de pildă doi ziariști care scriu pentru Libertatea de doi ani din diaspora, Elena Stancu și Cosmin Bumbuț, întâlniseră comunități în care oamenii își mărturisiseră preferința pentru AUR. 

<<Reportera Maria Andrieș, care a făcut teren în tot anul 2020, prin toată țara, mai ales în zonele rurale, a răspuns însă că AUR a câștigat online și mai puțin om la om. >>

„Profesia noastră presupune, înainte de orice, să punem întrebările potrivite. În privința nemulțumirii oamenilor, care a dus la tracțiunea politică a AUR, am eșuat să-i întrebăm. E onest să recunoaștem asta față de noi și față de public”, a mai scris Tolontan în e-mail. 

Există însă și perspective diferite.  

Gabriel Bejan (Hotnews): „Nu e că nu i-am văzut pe oamenii ăștia, ci nu le-am dat acea identitate de AUR”

 Gabriel Bejan, jurnalist Hotnews, nu consideră că presa a ratat fenomenul AUR. 

 „Nu cred că ratat e cuvântul potrivit. Toată presa a scris despre antivacciniști, despre protestele antibotniță de la Piața Victoriei sau despre scandalul cu Teodosie de la Peștera Sfântului Andrei. Avocata Șoșoacă a fost megacunoscută. Noi am scris despre acele bucăți din AUR care au fost vizibile în spațiul public. Unde mi se pare că e adevărată chestia asta, că presa a ratat acest partid, e că la toate aceste forme de manifestare ale partidului nu le-am dat o identitate. Scriai despre ei, dar scriai despre ei individual”, explică Bejan. 

<<„Acolo e un conglomerat de oameni. Unii sunt neo-legionari, unii sunt antibotniță, alții sunt antivaccin. Sunt multe facțiuni care s-au unit sub o cupolă care se cheamă AUR. Nu e că nu i-am văzut pe oamenii ăștia, ci nu le-am dat acea identitate de AUR, adaugă ziaristul Hotnews. >>

„Cum se creează identitatea unui partid? Creezi un brand, o siglă, îi dai un mesaj cât mai clar, pe care îl distribui la toată lumea. Ori ei nu au făcut asta, pe ei nu i-a interesat. Ei s-au dus către un public anume, au făcut o campanie targetată. Pentru ce să bat la poarta Libertatea sau Hotnews, că ăia o să zică că sunt extremist?”, spune Bejan.

 Victor Roncea (Active News):  „În substanța sa pare să fie un partid al structurilor” 

Active News a fost printre puținele publicații care a scris despre AUR înainte de alegeri. Tonul a fost unul critic, deși AUR și Active News, un site „dedicat apărării vieții, familiei, credinței și culturii naționale”, se intersectează ideologic în unele privințe.   

Victor Roncea, redactorul-șef Active News, crede că AUR este „o creație care se folosește de un tineret naiv, naționalist, iubitor de țară, de Basarabia, dar în substanța sa pare să fie un partid al structurilor”

„Eu am urmărit zona. Este o zonă pe care o urmăresc de mai mulți ani. De aceea am observat cum această formațiune, de la 0,27 – 0,99% cât a luat la alegerile locale, a început să aibă această creștere absurdă, incredibilă. Mi-a atras atenția sondajul pe care l-a prezentat Mirel Palada. Atunci m-am gândit și eu că acest fenomen ignorat chiar s-ar putea să aibă o substanță”.

 Mirel Palada, directorul casei de sondaj Sociopol și fostul purtător de cuvânt al Guvernului Ponta, a publicat pe 1 decembrie un sondaj care cota AUR la 7%, spunând despre tânărul partid că e „mare surpriză, mare de tot”. Datele nu au fost însă preluate de presa mainstream, ci doar de publicații ca Sputnik, stiripesurse.ro sau, o excepție, de publicație tradițională, EVZ. 

Foto principală: Inquam Photos / Sabin Cirstoveanu George Simion Alegeri Parlamentare 2020 AUR - Alianta pentru Unirea Romanilor 


Foto principală: Inquam Photos / Sabin Cirstoveanu 
George Simion Alegeri Parlamentare 2020 AUR - Alianta pentru Unirea Romanilor  SHARE PE

GEORGE SIMION și AUR, ascensiune fulminantă, în doar două luni, de la 0,77% la 9%. Cât adevăr există în informația șocantă că ascensiunea acestora e legată de serviciile de informații românești ori cele rusești? INDICII - Soursce : Emilian Isăilă via SPOT MEDIA



George Simion, 34 de ani, noua vedetă a politicii românești, are un trecut de manifestant violent, prins între interesele Rusiei în Republica Moldova și România - Foto: Octav Ganea/Inquam Photo
http://silethismillennium.blogspot.com2017youtube-broadcast-yourself.html

Express Sud-Est:

GEORGE SIMION și AUR, ascensiune fulminantă, în doar două luni, de la 0,77% la 9%. Cât adevăr există în informația șocantă că ascensiunea acestora e legată de serviciile de informații românești ori cele rusești? INDICII



GEORGE SIMION și AUR, ascensiune fulminantă, în doar două luni, de la 0,77% la 9%. O astfel de creștere explozivă a unui partid politic NU a mai fost întâlnită niciodată în istoria post-decembristă. Deci cei care n-au auzit de AUR, n-au auzit pentru că până în seara zilei de 6 decembrie n-a existat din punct de vedere politic. O explicație despre această ascensiune fulminantă, cât și indicii despre implicarea în această așa zisă afacere a serviciilor speciale românești, dar și a celor rusești, găsim într-un articol pe SPOT MEDIA al jurnalistului Emilian Isăilă.

E normal ca mulți oameni să fie intrigați de scorul obținut de țigănușul unionist George Simion și partidul său AUR (Alianța pentru Unirea Românilor). E o formațiune nouă care a strâns 500.000 de voturi la cele mai apăsătoare alegeri parlamentare de după 1990, desfășurate în mijlocul unei crize sanitare globale.

AUR este un partid care nu exista în urmă cu jumătate de an, iar acum e o formațiune extremistă, menită să pună în discuție democrația din România, apartenența la NATO și la Uniunea Europeană și care va controla mai mult de 10% din Parlament.

AUR apare în urmă cu șase luni în mediul online. Este o creație născută pe platforme sociale ca Facebook și YouTube

„La mijlocul anului trecut, vrând să am o antenă în afara bulei, am fost băgat în grupuri obișnuite din orașe de provincie din Ardeal (mi se părea mai interesant acolo, pentru că era mai multiconfesional). Nici urmă de AUR, până pe la mijlocul anului acesta. Când au apărut brusc”, a scris pe pagina sa de Facebook, a doua zi după alegerile parlamentare, Șerban Alexandrescu, partener Headvertising, specialist în comunicare. 

„Senzația mea, la vremea respectivă, a fost că foarte mulți postaci (până atunci pro-PSD) au fost brusc re-rutați către AUR.

Conturi care publicau 10 postări anti-PNL pe zi și rar de tot câte una sau două vag favorabile PSD, plus 2-3 nostalgice – ce bine era în comunism, Ceaușescu, un băiat mișto, aveam slujbe și eram respectați (pe plan) mondial – peste noapte au devenit fervent și intens pro AUR”, a explicat Șerban Alexandrescu, descriind amestecul temelor și persoanele către care erau îndreptate postările respective. 

„Repet, nu e vorba de oameni obișnuiți, ci de conturi cu minim 7 postări zilnice, din acelea cu 5 like-uri pe post… pentru că e vorba de reach-ul de pe grupurile uriașe (de Facebook), și nu de interacțiune. Mă tot întrebam unde se duce toată informația aia… Ei bine, … am aflat”, a concluzionat Șerban Alexandrescu, Headvertising.

Modul de operare atât de comun Rusiei a atras atenția

Strategia descrisă mai sus arată că această formațiune a fost “ajutată” să capete tracțiune, să strângă adepți pe rețelele sociale, folosindu-se rețeta clasică, marca FSB, cea a fabricii de troli.

Acesta e motivul pentru care mulți jurnaliști și experți în comunicare au spus că în spatele AUR sunt reprezentanți ai Rusiei. E un mod de operare pe rețele sociale care a debutat în campania pentru Brexit, a continuat în cea a lui Donald Trump, a dus la formarea mișcării italiene 5 Stele și a multor alte formațiuni populiste din Europa.



Imagine postată pe contul de Facebook al AUR și care însoțește un mesaj în care formațiunea se luptă cu „presa” sistemului. O astfel de retorică prin care se creează inamici imaginari seamănă mult cu postările generate de fabricile de troli – Foto: Facebook/AUR

Discursul AUR este unul profund anti rusesc, dar asta nu ar trebui să păcălească pe nimeni.

Este cea mai la îndemână strategie folosită de serviciile secrete pentru a ascunde un agent de influență.

George Simion, un fel de iurieroșca

Mulți au uitat de Iurie Roșca, o stea a politicii din Republica Moldova, unionist convins în anii ’90, luat în brațe și susținut de clasa politică de la București, care s-a dovedit a fi în realitate un propagandist al Kremlinului. Profilul lui seamănă mult cu cel al lui George Simion, liderul AUR. 

“Moldova, națiune în care politologic vorbind, trăiesc moldoveni, trebuie să fie o zonă de pacificare și cooperare între România și Rusia. Roșca este astăzi împotriva votului direct și repetă obsesiv că democrația de masă e un sistem politic al minciunii”, scrie acesta într-o carte lansată în România în martie 2020, conform Pressone.ro.

“Ce vrem noi de fapt? Să fim mai bine mâna LGBT-ului decât mâna Moscovei? E mai important să protejăm copiii de LGBT, să fim categorici împotriva lui Soros în acest război nevăzut. S-a terminat cu stânga politică, dreapta, social-democrație… acum este noi vs. ei!”, a spus Iurie Roșca la lansarea cărții pentru ca în final să susţină că “Putin e un cruciat” al zilelor noastre, conform sursei citate.

Strategia Kremlinului n-a fost niciodată să creeze o mișcare pro-Rusia în România, ci una anti-UE și anti-NATO

În afară de subiectul Rusia, discursul liderilor AUR și programul politic al formațiunii rimează perfect cu discursul Sputnik. Iar strategia Kremlinului nu a fost niciodată să creeze în România o mișcare pro-Rusia, ci să creeze o mișcare anti Uniunea Europeană și anti-NATO.

“Scopul propagandei ruse este de a slăbi Uniunea Europeană prin polarizarea societății în interiorul statelor membre individuale”, se arată într-un studiu publicat de Institutul Carnegie Europe despre obiectivele Kremlinului în raport cu statele membre UE.

“Cel mai adesea, postările pe rețelele sociale (Twitter, Facebook, Telegram) și alte platforme online (YouTube, Google) pun sub semnul întrebării legitimitatea democratică a UE și abordează subiecte sensibile în dezbaterile publice, cum ar fi migrația, suveranitatea națională și valorile.

Canalele și strategiile de dezinformare pe care le utilizează depind de țara țintă și de grupul țintă al mesajului lor, iar eficacitatea acestuia depinde de abilitatea societăților respective de a contracara informațiile, manipularea și provocarea.

Cu diferitele sale metode și canale, dezinformarea rusă rămâne un instrument puternic pentru contestarea ordinii în Europa”, scrie Agnieszka Legucka, cercetător al Institutului Polonez de Afaceri Interne, în studiul citat, publicat de Carnegie Europe.

Mădălin Hodor: George Simion a fost folosit o perioadă de SIE

Pe de altă parte, Mădălin Hodor, cercetător CNSAS (Consiliul Național pentru Studierea Arhivelor Securității) și istoric, scrie că între AUR și propaganda rusă nu există nicio legătură, iar că o parte dintre analiștii politici și jurnaliști au venit cu această teorie pentru a găsi rapid o explicație succesului electoral al AUR.

„Dacă nu te-ai fi grăbit să scrii și să iei primul link de pe Google, ai fi aflat că băiatul ăsta, (George) Simion, care e doar un golănete aproximativ, a fost folosit o perioadă în jocurile operative ale SIE (Serviciul de Informații Externe) în Republica Moldova, pe vremea când se făceau mari strategii la București cu privire la această chestiune… de s-a ales praful de ele.

Cu Plahotniuc, dacă ați auzit de el. De unde (și) voturile pentru AUR (venite) de la frații moldoveni și de unde și interdicția respectivului de a mai călca pe acolo. Deci are Putin legătură cu AUR câte șanse sunt să ne luăm AUR-ul înapoi de la ruși”, a scris Mădălin Hodor pe pagina sa de Facebook. 

AUR, un amestec de dacopatism, naționalism, legionarism și fanatism religios

În ciuda acestor contradicții evidente, mișcarea extremistă AUR e construită cu instrumente de propagandă care seamănă mult cu cele folosite de Moscova, fiind indicii că evoluția mișcării a fost accelerată de agenți ai serviciilor de informații.

AUR e un rezultat al anilor de propagandă dacopată, naționalism, legionarism și fanatism religios. Terenul era pregătit de ani de zile de bombardamentul constant cu fake news și propagandă.

Epidemia de coronavirus a funcționat ca un liant pentru toate frustrările acumulate ale unor indivizi dezamăgiți de clasa politică și care au văzut în măsurile de protecție împotriva epidemiei un atentat la adresa libertății individuale.

A fost greșit să-și imagineze cineva că milioanele de susținători ai lui Vadim și Funar au dispărut în neant.

Mai degrabă, a fost invers, au ieșit din scenă actorii, ideile și susținătorii le-au supraviețuit, iar acum au fost împachetați într-o versiunea nouă, strălucitoare, printr-o campanie fulger pe Facebook, YouTube și Instagram.

Omul potrivit, la locul potrivit

Programul electoral al formațiunii, care se intitulează “România are proiect de țară” și este semnat de George Simion, președintele partidului, e un amestec ciudat de eseu personal cu program politic.

“Puteam să mor acolo dacă mă opuneam mai mult sau vreunul dintre ei era beat sau avea vreun cuțit la el. Puține dăți în viață m-am simțit atât de neputincios, fizic, să fac ceva, de mai multe ori am fost blocat de zidurile astea puse de sistem în calea realizării idealurilor pentru care luptăm”, a scris Simion, rememorând confruntarea cu etnici maghiari de la cimitirul din Valea Uzului, episod în urma căruia actualul lider AUR devine cunoscut în grupurile naționalist-extremiste.

De la eseul personal trece la obiective politice de genul: “Vom împiedica mall-ul și cultura lui să țină loc de educație pentru copiii noștri”, scrie noua vedetă a patriotismului românesc în broșura electorală intitulată “România are proiect de țară”.

Deși pare că a apărut de nicăieri, George Simion a fost mereu, în ultimul deceniu, în prima linie a confruntărilor și a protestelor violente în care a servit, într-un fel sau altul, interesul imediat al Rusiei în raport cu Republica Moldova.

George Simion și marșul pentru Igor Dodon

Un episod ciudat se petrece cu o săptămână înainte de primele alegeri prezidențiale din Republica Moldova, 30 octombrie 2016, când George Simion, liderul Alianței 2012 de atunci, organizează un marș al unirii în mijlocul campaniei electorale, spulberând șansele Maiei Sandu și ajutându-l indirect pe Igor Dodon, omul Moscovei să câștige alegerile.

“Nu înțeleg de ce exact în acest moment avem această intensificare a acțiunilor unioniste în Republica Moldova. Mi se pare cumva că Simion și cei din jurul lui au apărut de nicăieri și brusc au devenit actori centrali ai scenei politice. Ideea lor de unificare cu paru’ mi se pare extrem de periculoasă…”, a comentat la acea vreme Iulian Fota, analist politic, fost consilier prezidențial.

Trebuie subliniat că și atunci, ca și acum, George Simion apare, cumva, de nicăieri, brusc și cu forță. S-a întâmplat la Chișinău, în octombrie 2016, s-a întâmplat la Valea Uzului, în iunie 2019, s-a întâmplat la București, în decembrie 2020.

AUR n-a existat la alegerile locale

Cea mai mare anomalie în legătură cu AUR și scorul electoral obținut e că a crescut de la 0.77%, adică 56.286 de voturi obținute la alegerile locale din 27 septembrie (scor politic, adică voturi pentru consiliile județene), la 8,7%, adică 515.000 de voturi la alegerile parlamentare.

O astfel de creștere explozivă a unui partid politic în doar două luni nu a mai fost întâlnită niciodată în istoria post-decembristă. Deci cei care n-au auzit de AUR n-au auzit pentru că până în seara zilei de 6 decembrie n-a existat din punct de vedere politic. 

E un partid apărut din neant, iar asta îngrijorează deja mulți oameni aflați în diverse poziții din statul român.

Campanie uriașă pe rețelele sociale

Nu spune nimeni că votanții AUR nu există sau că a fost o fraudă electorală. Așa cum arătam mai sus, într-o perioadă scurtă de timp, sute de mii de oameni cu profil adecvat, naționaliști, conspiraționiști, militanți anti mască, nostalgici ai regimului comunist, rasiști, toți au fost bombardați cu mesaje perfect țintite pe rețelele sociale, dar și direct printr-o campanie uriașă de distribuit materiale electorale, astfel încât s-a reușit o mobilizare suficientă pentru ca AUR să primească suficiente voturi și să intre în Parlament.  

Un singur eveniment major s-a petrecut în această perioadă care ar fi putut declanșa o acțiune de o asemenea anvergură și care are legătură cu trecutul lui George Simion, cu România, Rusia și Republica Moldova – Maia Sandu, un lider pro-european, câștigă alegerile prezidențiale din Republica Moldova.


Vladimir Putin, între turul unu și doi al alegerilor din Moldova, amenință că nu acceptă „intervenția” forțelor străine în zonele de influență rusești 
– Foto: Hepta.ro

„Încercările de a impune din afară anumite decizii Belarusului, Kîrgîzstanului sau Moldovei sunt inacceptabile, aceste țări trebuie să-și determine în mod independent situația”, a declarat Vladimir Putin în data de 11 noiembrie, cu patru zile înainte ca Maia Sandu să câștige confruntarea cu Igor Dodon din Republica Moldova.

GEORGE SIMION și AUR, o creație a agențiilor de informații din România?

Pe de altă parte, analistul Iulian Fota, cel care în urmă cu patru ani a observat alături de alți comentatori politici și jurnaliști comportamentul ciudat al lui George Simion, de această dată sugerează că AUR este o creație a agențiilor de informații din România.

„AUR este un proiect rezultat din laboratoare neaoșe românești. Românești! Din țară și din străinătate, dar românești”, a scris Iulian Fota pe pagina sa de Facebook.

Dar ca o replică la mai multe opinii exprimate în sensul celei a lui Iulian Fota, cum că AUR e o creație a agențiilor de informații românești, Sorin Ioniță, Expert Forum, care a derulat multe proiecte neguvernamentale de democratizare a Republicii Moldova, se întreabă ce agenție românească de informații ar putea fi implicată fără ca liderii politici să afle ceva și să fie luați prin surprindere de ascensiunea fulgerătoare a AUR:

„Cine mai exact? Predoiu-SIE (Silviu Predoiu, fost șef SIE, a devenit consilierul președintelui Pro România – n.red.) a dat chix cu Ponta; iar dacă e SRI, cum puteau să nu afle Dîncu şi chiar Ciolacu de schemă?

Ceva nu se leagă aici. Ori sunt mai multe găști prin serviciile astea decât bănuim noi și deci ajungem la străvechea vorbă a lui Geoană, că nu mai știu nici ei care pe unde sunt?”

CONSENS

Așadar, există un consens printre jurnaliști, experți și comentatorii politici că această ascensiune e rezultatul unei operațiuni de anvergură, în care s-au folosit resurse uriașe, dar discuțiile contradictorii apar când vine vorba despre ce organizație ar putea s-o desfășoare.

Altfel, nu ne rămâne decât să credem AUR a ajuns în Parlament într-un mod miraculos, convingând în doar două luni peste 500.000 de cetățeni români din țară și din străinătate că această formațiune politică îi reprezintă.

Evoluția AUR în viitorul apropiat va face lumină în ce privește adevărații patroni ai acestei mișcări politice și nu putem decât să sperăm că nu va fi prea târziu pentru democrația din România. 

Dacă vă plac materialele publicate, vă invităm să ne urmăriți și pe pagina noastră de Facebook.

https://silethismillennium2019.blogspot.com/

De ce nu pierde (încă) Rusia războiul, Ce a vrut Biden de la Iohannis