Poreclă Sile this Millennium Pseudonime sile_this_millennium

miercuri, 23 iunie 2010

Maxima Moralia: Andrei Plesu demascat drept plagiator de Adrian Marino. “Mafia Liiceanu-Plesu”, pusa la zid in Testamentul lui Marino “Viata unui om singur”. Minima Moralia: Plesu i-a buzunarit pe Sartre si Adorno (Blogul lui Victor Roncea)

Dimitrio

"ENCICLOPEDIŞTII -IDOLI " SUB LUPĂ .Cîinele de pază informează cititorul decide :‘Plesu plagiat’?

Posts Tagged



Maxima Moralia: Andrei Plesu demascat drept plagiator de Adrian Marino. “Mafia Liiceanu-Plesu”, pusa la zid in Testamentul lui Marino “Viata unui om singur”. Minima Moralia: Plesu i-a buzunarit pe Sartre si Adorno (Blogul lui Victor Roncea)

http://silethismillennium.blogspot.com/2009/03/youtube-broadcast-yourself.html

Maxima Moralia: Andrei Plesu demascat drept plagiator de Adrian Marino. “Mafia Liiceanu-Plesu”, pusa la zid in Testamentul lui Marino “Viata unui om singur”. Minima Moralia: Plesu i-a buzunarit pe Sartre si Adorno (Blogul lui Victor Roncea)

categorie: Arta-Cultura, Editoriale / Opinii, Editorialele editiei | autor: Aciduzzul
9 februarie 2010
(-) Paralel(+) Inteligent (+2 rating, 2 votes)
Loading ... Loading ...
VN:F [1.8.4_1055]

andrei plesu 150x150 Maxima Moralia: Andrei Plesu demascat drept plagiator de Adrian Marino. Mafia Liiceanu Plesu, pusa la zid in Testamentul lui Marino Viata unui om singur. Minima Moralia: Plesu i a buzunarit pe Sartre si Adorno (Blogul lui Victor Roncea)Despre Andrei Pleşu

Mi se părea ridicol a fi exclus din literatura română de acest moralist cu lipsă la cântar – cu o operă destul de subţire – care împrumută de la alţii titlul unei cărţi („Minima moralia”) fără s-o declare.”

Despre Dinescu

„Biata Românie şi biata tânără democraţie românească, în care unii dintre purtătorii săi de cuvânt şi lideri de opinie sunt de calitatea unui golănaş, suburban, incult, agresiv şi obraznic, gen Mircea Dinescu.”

Despre Gabriel Liiceanu

„Liiceanu devine conştiinţa naţiunii. Al său «Apel la lichele », supremul manual de etică civică. O astfel de mentalitate transformată în monopol cultural este plină de implicaţii nocive. (…) La Cluj, m-am lovit, în permanenţă, de aşa-zisa Şcoală Zaciu. La Bucureşti, cu aceeaşi virulenţă, de mafia Liiceanu- Pleşu. Atacuri, obstrucţii, denigrări permanente. Uneori, la limita ilegalităţii evidente. ”

Adrian Marino, fost detinut politic la Aiud si Canal

Bine zice Ecleziastul ca toate isi au vremea lor si „fiecare lucru de sub ceruri isi are ceasul sau”. Lucrurile nefacute la timp se razbuna. Recunosc, cu oarecare jena, ca abia recent am citit cartea lui Andrei Plesu, Minima moralia, desi a aparut in 1988, a fost reeditata de doua ori si toata lumea buna a „lecturat-o”. Si mai rau: am parcurs-o dupa ce am citit o alta carte, scoasa pe piata nu cu mult timp in urma de editura ART, si care poarta acelasi titlu – Minima moralia – dar care apartine lui Theodor Adorno! Una dintre cele mai importante carti ale marelui filosof german, scrisa in exilul sau american intre 1944 si 1947, si aparuta in prima editie in 1951.

Si asa au inceput sa ma chinuiasca intrebarile: chiar sa nu fi stiut Andrei Plesu ca mai exista o carte cu acelasi titlu? Sa fi „picat” pe nume intr-o clipa de inspiratie geniala, caci, nu-i asa, „marile idei se intâlnesc”? Sau sa fi stiut, dar sa nu-i fi pasat? Sa fi considerat scrierea unei carti cu acelasi titlu a unui autor celebru ca pe un „challange” – o provocare? Dar atunci de ce nu a scris „Critica ratiunii pure”? Sau, pentru ca ratiunea nu poate cunoaste totul, având in schimb o valoare in domeniul practic, contingent cu morala, sa fi scris eventual „Critica ratiunii practice”… Oare sa fi rationat conform unui silogism: Adorno e filosof – Adorno a scris Minima moralia; eu scriu Minima moralia, deci si eu sunt filosof…?

Ca sa ma lamuresc, am citit si recitit cartea dlui Plesu. Editia a III-a, aparuta la Humanitas in 2004. Am inceput cu coperta I, apoi am intors cartea la coperta a IV-a, cea pe care este redat textul de prezentare. Si am citit: „Traim intr-o inflatie baroca a competentei morale, intr-o lume a carei principala dezordine risca sa fie faptul ca toti membrii ei se simt moralmente in ordine sau ca toti resimt dezordinea proprie drept neglijabila. L’enfer c’est les autres – parem a concede cu totii. Prin urmare, le paradis c’est nous-mêmes”. Semnat, Andrei Plesu.

Marturisesc ca am fost putin mirat. Pentru ca formularea „L’enfer c’est les autres” – Infernul sunt ceilalti – este una foarte cunoscuta. M-as fi asteptat deci ca dl Plesu sa fi scris ceva ce genul: „Parafrazându-l pe Jean-Paul Sartre, cu al sau L’enfer c’est les autres etc”. Am inceput sa citesc si am ajuns la pagina a 13-a, de unde era extras fragmentul prezentarii. Aici nedumerirea mea a crescut. Credeam ca voi gasi macar o referire la marele scriitor si filosof francez, cu atât mai mult cu cât traducerea piesei „Huis clos” – „Cu usile inchise” -, in care, spre final, personajul Garcin are celebra replica: „Nu-i nevoie de flacari si de smoala, infernul sunt Ceilalti”, a aparut la E.P.L.U. inca din 1969 fiind reeditata in 1981 la Editura Minerva. Nu este inutila nici informatia ca traducerea, care apartine lui Mihai Sora, a mai aparut in volum la editura RAO in anii 1998, 1999 si 2007, sau ca piesa a fost pusa in scena in 1982 la Teatrul Bulandra in regia lui Mihai Maniutiu, cu Marcel Iures in rolul lui Garcin, Irina Petrescu jucând-o pe Ines iar Mirela Gorea pe Estelle.

M-am tot intrebat, si ma mai intreb, de ce in niciuna dintre cele trei editii ale cartii sale, Andrei Plesu nu l-a mentionat pe Sartre ca sursa? „Infernul sunt ceilalti” nu este nici pe departe o expresie comuna, ci dimpotriva, iar in scris, spre deosebire de vorbirea familiara, citarea devine obligatorie. Cu atât mai mult cu cât premisa conceptuala a cartii este fundamentata pe interpretarea formularii lui Sartre, in sensul „inflatiei baroce a competentei morale”. Adica fiecare ne simtim moralmente in ordine, apartinem „baietilor buni” – suntem paradisul, in timp ce ceilalti fac parte dintre „baietii rai”, fiind infernul.

Dar vai, interpretarea dlui Plesu este profund eronata. Intr-un comentariu scris in 1965, ca preambul al inregistrarii fonografice a piesei, Sartre explica de ce ii resimtim pe cei din jur ca insusi infernul: „Pentru ca ceilalti sunt de fapt ceea ce este mai important in noi insine, pentru propria noastra autocunoastere. Când ne gândim la noi insine, când incercam sa ne cunoastem, de fapt noi folosim cunostintele pe care ceilalti le au despre noi. Ne autojudecam prin cunostintele pe care ceilalti le au despre noi, pe care ni le-au dat pentru a ne judeca. Orice as spune despre mine, judecata celuilalt isi face loc. Vreau sa spun ca, daca raporturile mele sunt proaste, asta e asa pentru ca sunt total dependent de celalalt si atunci, intr-adevar, sunt in infern”. Concluziile se impun de la sine : Andrei Plesu fie ca nu l-a citit pe Sartre,desi cartea ii statea la indemâna, fie ca il interpreteaza dupa ureche. Pentru edificare, pasajul citat din Jean-Paul Sartre poate fi gasit la http://www.alalettre.com/sartre-huisclos.htm.

Am cititit si recitit cartea. Este scrisa cu reala indemânare literara si este plina de citate care dovedesc eruditia autorului. In 161 de pagini sunt citati, cam de-a valma: J.M. Guyau, Heidegger, Platon, Noica, Socrate, Kant, Hegel, Dostoevski, Ibsen, Kierkegaard, Nietzsche, Max Scheler, Soloviov, Berdiaev, Sfântul Augustin, Aristotel, Maurice Morgann, Shakespeare, Hugo, Daniel Defoe, Ananda K. Coomaraswamy, Goethe, Derrida, Antonie cel Mare, Cicero, Quintilian, Michelangelo, Isidor din Sevilla, Protagoras, J.J. Pollitt, Cennino Cennini, Homer, Montesquieu, Mallarmé, Marx, Origen, Felix Cleve, Epictet, Mircea Eliade, Georg Simmel, Walter Otto, Jean Anouilh, Ibn Arabi, Michel Tournier, Gogol, Neumann, Tertulian.

In mod straniu, singurii care scapa citarii sunt Theodor Adorno si Jean-Paul Sartre…

Din punct de vedere filosofic, Minima moralia, in varianta Plesu, este un mare gol tivit pe margini cu eruditie. Un gol pe care autorul incearca sa il umple cu formulari deliberat alambicate, voit paradoxale, si cu o structura de speculatii mai mult sau mai putin logice. (…)

Sursa: Blogul lui Victor Roncea

Maxima Moralia: Andrei Plesu demascat drept plagiator de Adrian Marino. "Mafia Liiceanu-Plesu", pusa la zid in Testamentul lui Marino "Viata unui om singur". Minima Moralia: Plesu i-a buzunarit pe Sartre si Adorno (Blogul lui Victor Roncea)5.053

1 comentariu



O CURIOZITATE,
Domnule Victor Roncea vă aminteşte acest articol al domnului Adrian Pleşu :
http://www.dilemaveche.ro/sectiune/situatiunea/articol/despre-iubirile-fericite

cumva …de vreun eseu a lui Rebreanu (aceeaşi temă)cu referire la Fanny ?

luni, 21 iunie 2010

Ştire de ştire :"Declaraţia Forului Democrat al Românilor din Moldova privind necesitatea scoaterii partidului comuniştilor în afara legii"



Ştire de ştire : Sile this Millennium

  1. Bravo lor!…..Noi avem avem un atavism criptocomunist numit tranziţie de 20 de ani !



Declaraţia Forului Democrat al Românilor din Moldova privind necesitatea scoaterii partidului comuniştilor în afara legii

http://silethismillennium.blogspot.com/2009/03/youtube-broadcast-yourself.html

Declaraţia Forului Democrat al Românilor din Moldova privind necesitatea scoaterii partidului comuniştilor în afara legii

Timp de câteva luni de zile, Comisia pentru studierea şi aprecierea regimului totalitar comunist din Republica Moldova, instituită la 14 ianuarie 2010 prin decret prezidenţial, a cercetat activitatea partidului comunist pe teritoriul actualei Republici Moldova.

Concluziile acestei comisii confirmă cu cifre exacte ceea ce ştiam cu toţii că s-a petrecut în Basarabia şi Bucovina: un genocid anti-românesc. Regimul comunist, instalat mai întâi în stânga Nistrului, apoi, după 28 iunie 1940, instaurat cu forţa şi în teritoriul dintre Prut şi Nistru, a însemnat o imensă tragedie pentru locuitorii din Basarabia, Nordul Bucovinei şi Transnistria: peste un milion şi jumătate de victime nevinovate: oameni torturaţi, băgaţi în închisori (30 000 de persoane), deportaţi (74.515 persoane), ucişi în foametea organizată din anii 1946-’47 (173.689 persoane), mobilizaţi cu forţa drept şi trimişi pe linia întâi a frontului în cel de al Doilea Război Mondial (din cei peste 350.000 de tineri mobilizaţi, 54.618 au murit, alţi aproape 100.000 au rămas invalizi de război). Alţii au fost nevoiţi să emigreze în 1940 şi 1944 (circa un milion de concetăţeni au părăsit Basarabia numai în anii 1940 şi 1944). Toate aceste cifre semnifică un singur lucru: cu noi, locuitorii băştinaşi ai acestor ţinuturi, s-a produs în acei ani un veritabil genocid, de proporţii nemaiîntâlnite în istorie. Autorul genocidului: regimul comunist impus de conducerea Uniunii Sovietice prin forţa ocupaţiei militare. Scopul acestui genocid: distrugerea a tot ce era românesc în stânga Prutului: oameni, cultură, civilizaţie. Singura şansă pentru supravieţuire era renunţarea la demnitatea de om şi de român, acceptarea unei noi identităţi etnice şi lepădarea de Dumnezeu!

Acest atentat la fiinţa biologică şi spirituală a poporului român, străvechi locuitor al teritoriului de la Est de Prut, a fost însoţit de o politica perfidă de rusificare. Comuniştii din RSS Moldovenească, veritabile cozi de topor ale Moscovei, au făcut tot ce au putut pentru a anihila şi distruge orice formă de manifestare şi supravieţuire a identităţii noastre etnice româneşti.

Ne-a fost interzisă folosirea graiului strămoşesc în viaţa publică, în şcoli, în instituţii! La fel, credinţa noastră creştină a devenit o ţintă permanentă a persecuţiilor şi vexaţiilor de tot felul, comuniştii încercând prin toate mijloacele să ne scoată din suflet icoana lui Iisus Hristos, iar iubirea între oameni s-o înlocuiască cu vestita ură de clasă! Majoritatea bisericilor au fost închise ori li s-a schimbat destinaţia, cu scopul evident de a batjocori numele şi chipul Domnului!

Se poate spune că decăderea la care comuniştii au adus fiinţa umană a atins cote pe care nici măcar naziştii nu şi le-au propus. Regimul comunist a fost, fără îndoială, cel mai nociv sistem politic şi social care a fost vreodată încercat pe Pământ!

Fără să li se ceară acordul în vreun fel, românii de pe ambele maluri ale Prutului au trecut prin inumanul „experiment” comunist, alături de alte popoare din Europa de Răsărit. Avem însă motive să considerăm că opresiunea comunistă a avut un plus de sălbăticie şi de agresivitate în ceea ce i-a privit pe români, probabil ca „răsplată” a faptului că noi, românii, am fost printre primii care am înţeles esenţa criminală a regimului comunist, iar rezistenţa noastră la ideea bolşevică a fost mai îndârjită ca oriunde. Nu întâmplător propaganda leninistă din perioada 1917-18 a zăpăcit minţile tuturor combatanţilor de pe frontul de Est, mai puţin ale soldatului român, care a luptat până la capăt fidel idealului naţional al Întregirii.

E timpul să înţelegem că actul Unirii Basarabiei cu Ţara, din 27 martie 1918, s-a produs împotriva cursului bezmetic pe care îl căpătase istoria în urma revoluţiei bolşevice din Rusia! În acelaşi context, al rezistenţei anti-comuniste, se situează şi intervenţia Armatei Romane din 1919, care a alungat regimul bolşevic de la Budapesta, stopând astfel expansiunea în lume a comunismului leninist, de sorginte criminală, antinaţională.

Tradiţia acestui anti-comunism glorios din istoria noastră este un motiv în plus pentru ca rezultatele cercetărilor făcute de Comisia amintită să se materializeze prin măsuri de respingere clară, inechivocă, a ideii bolşevice, a politicii criminale care a făcut atâtea victime printre părinţii noştri.

Credem că este un act de justiţie şi de oportunitate politică, morală, de stringentă actualitate, ca regimul totalitar comunist să fie condamnat în mod solemn, în numele întregului nostru popor şi al întregii noastre istorii. Dar această condamnare, atât de justificată, nu are nicio valoare reparatorie şi nicio consistenţă morală şi politică dacă nu vom însoţi condamnarea comunismului cu consecinţa sa firească: scoaterea în afara legii a celor care, profitând de anumite circumstanţe trecătoare, momentan nefavorabile procesului de democratizare a Republicii Moldova, încearcă să ţină în viaţă hidra comunistă, menţinând în funcţiune, pe scena politică a Ţării, un partid care nu are nici ruşine şi nici teamă să se numească partid comunist, urmaş al partidului bolşevic, moştenitor al regimului cel mai criminal din istorie!

Se impune ca, odată cu dezvăluirea crimelor comuniste, odată cu înţelegerea faptului că aceste crime sunt expresia unei ideologii funciar anti-umane, să dăm expresie juridică acestei experienţe tragice prin legiferarea incompatibilităţii dintre comunism şi voinţa noastră de a trăi în demnitate, în siguranţă şi prosperitate, în respectul valorilor creştineşti, al tradiţiilor de spiritualitate românească.

A condamna comunismul fără a scoate Partidul Comuniştilor în afara legii ar însemna să producem o formă fără conţinut, fără fond, un act de abandon al demnităţii noastre.

Scoaterea în afara legii a regimului comunist şi a oricărei formaţiuni politice care se revendică din această tristă perioadă a istoriei noastre se cuvine să prevadă şi interzicerea prin lege a utilizării simbolurilor comuniste şi ale fostei URSS, aşa cum sunt interzise simbolurile naziste şi ale Germaniei hitleriste, precum şi interzicerea manifestărilor care ar încerca să reabiliteze crimele fostului regim totalitar.

Un astfel de act legislativ ar corespunde întru totul Rezoluţiilor APCE nr. 1096 (1996) – Cu privire la măsurile de distrugere a moştenirii fostelor regimuri comuniste, nr. 1481 (2006) – “Necesitatea unei condamnări internaţionale a crimelor comuniste totalitare”, nr. 1723 (aprilie 2010) – „Comemorarea victimelor Marii Foamete (Holodomor), precum şi concluziile Comisiei pentru studierea şi aprecierea regimului comunist din Republica Moldova.

E necesar, de asemenea, ca urmând modelul Ţărilor Baltice şi al altor state care au cunoscut teroarea bolşevică

a) să instituim o comisie de evaluare a daunelor comise de ocupaţia sovietică;

b) să deschidem un muzeu al crimelor comuniste şi al rezistenţei anti-comuniste (care ar putea fi amenajat în ultima „cameră de gazare” din Europa, care a funcţionat până în 1953 în beciurile fostei Procuraturi Generale de pe strada Alexandru cel Bun, nr. 18, din Chişinău);

c) să ridicăm monumente pentru cinstirea rezistenţei anticomuniste, a victimelor deportărilor, a celor sacrificaţi în cel de-al Doilea Război Mondial, a victimelor foametei provocate de bolşevici;

d) să organizăm un Institut de Studiere a Crimelor Totalitarismului în Republica Moldova;

e) să elaborăm un manual privind crimele comunismului, care să fie studiat în şcolile din Republica Moldova, începând cu 1 septembrie a.c.;

f) să punem în aplicare decizia Parlamentului de demolare a monumentelor totalitariste pe teritoriul Republicii Moldova din 27 august 1991.

Toate aceste propuneri se găsesc şi în Declaraţiile FDRM: „Despre genocidul comunist din Basarabia şi Bucovina, 28 iunie 1940 – 1 ianuarie 1950” din 10 octombrie 2006, „Despre Rezoluţia APCENecesitatea unei condamnări internaţionale a crimelor regimurilor comuniste totalitare” din 18 februarie 2006, „Despre necesitatea creării Institutului de Cercetare a Crimelor Comuniste” din 14 martie 2006, „Despre condamnarea regimului comunist din România” din 26 decembrie 2006, ş.a.

Condamnarea comunismului şi scoaterea partidului comuniştilor în afara legii ar însemna un act de purificare şi primenire pentru întreaga societate, inclusiv pentru cei care-şi zic urmaşi doar ai “faptelor bune” ale lui Lenin-Stalin. Nimeni nu este ticălos în tot ce face! Dar aşa zisele fapte bune sau aspecte pozitive ale bolşevicilor sunt copleşite de suferinţele prin care au trecut milioane de oameni care nu au vrut şi nu au putut să abdice de la condiţia lor de oameni, de români, şi au refuzat pactul cu regimul cel mai odios, mai ne-uman dintotdeauna.

Forul Democrat al Românilor din Moldova, fiind expresia voinţei unei mişcări civice de masă, care întruneşte peste 120 de ONG-uri, care are numeroşi membri-victime ale crimelor regimului totalitar comunist sovietic, aşteaptă de ani de zile ca partidul comuniştilor – care se declară moştenitorul celor care au iniţiat crime oribile la adresa poporului nostru – să se căiască măcar pentru crimele premergătorilor şi să se dezică de trecutul sângeros, lucru pe care, spre regretul nostru, noii comunişti nu l-au făcut, ba mai mult, aceştia au încercat să-şi justifice masacrele, să facă uitată sau trecută cu vederea tentativa bolşevică de a distruge fiinţa noastră naţională.
Pentru toate aceste considerente, declarăm că susţinem propunerile Comisiei parlamentare şi cerem Parlamentului şi Guvernului Republicii Moldova condamnarea definitivă a comunismului, interzicerea simbolurilor comuniste şi scoaterea în afara legii a urmaşilor lui Lenin şi Stalin – Partidul Comuniştilor din Republica Moldova.

Consiliul Director şi Sfatul Înţelepţilor ale Forului Democrat al Românilor din Moldova:

Nicolae DABIJA, scriitor, membru de Onoare al Academiei Române (preşedinte);

Acad. Mihai CIMPOI, preşedinte al Uniunii Scriitorilor din Moldova;

Constantin TĂNASE, director al publicaţiei „Timpul” (vice-preşedinte);

Ion COSTAŞ, ex-ministru al Apărării;

Ion UNGUREANU, ex-ministru al Culturii;

Acad. Alexandru MOŞANU;

Acad. Petru SOLTAN;

Aurelian SILVESTRU, doctor în pedagogie, directorul Liceului „Prometeu”;

Acad. Anatol CODRU;

Acad. Ion MAHU, preşedinte al Asociaţiei Veteranilor Armatei Române;

Acad. Gheorghe GHIDIRIM;

Acad. Anatol CIOBANU;

Acad. Diomid GHERMAN;

Ion BUGA, doctor în istorie, profesor universitar (secretar general);

Boris DRUŢĂ, avocat;

Aurelian SILVESTRU, doctor în pedagogie, directorul Liceului „Prometeu”;

Gheorghe PALADE, doctor în istorie, Asociaţia Istoricilor;

Valeriu SAHARNEANU, preşedinte al Uniunii Jurnaliştilor din Moldova;

Valeriu DULGHERU, şef de catedră, Universitatea Tehnică, doctor în ştiinţe tehnice (vicepreşedinte);

Anatol VIDRAŞCU, editor;

Valerian DOROGAN, prorector al Universităţii Tehnice din Moldova;

Nina JOSU, preşedintă a Asociaţiei pentru Literatura şi Cultura Română „Astra” – “O.Ghibu”;

Alecu RENIŢĂ, preşedinte al Mişcării Ecologiste din R.Moldova;

Petru MUNTEANU, avocat;

protoiereu Ioan CIUNTU, preşedinte al Comisiei Cultură a Mitropoliei Basarabiei;

Mihai PATRAŞ, doctor în ştiinţe economice;

Gheorghe MAXIAN, profesor (Orhei);

Mihai MORĂRAŞ, preşedinte al Filialei FDRM de la USM;

Acad. Sergiu CHIRCĂ;

Ion DICUSARĂ, doctor în ştiinţe tehnice;

Ion MELNICIUC, doctor în filologie, şef de catedră, USM

Timotei MELNIC, preşedinte al Ligii Pedagogilor;

Aneta GROSU, redactor-şef la „Gazeta de Gardă”;

Boris MOVILĂ, publicist;

Alexei MARULEA, om de afaceri;

Sergiu NUCĂ, ziarist;

Tudor NEGRU, doctor în drept:

Vasile TĂRÂŢEANU, preşedinte al Comunităţilor Româneşti din Ucraina;

Petru GROZAVU, preşedinte al Asociaţiei „Dunărea şi Marea” (Basarabia de Sud);

Ilie ILAŞCU, fost deţinut politic;

Andrei IVANŢOC, fost deţinut politic;

Tudor PETROV-POPA, fost deţinut politic;

Alexandru LEŞCO, fost deţinut politic

Chişinău, 3 iunie 2010

duminică, 20 iunie 2010

2- CAZUL LABIŞ : "CERTITUDINEA " vs. "TRICOLORUL"- COLAJ - Cititor de Proză

Răspunsuri calde de la Sile this Millennium
CAZUL LABIŞ : "CERTITUDINEA " vs. "TRICOLORUL"- COLAJ - Cititor de Proză

http://silethismillennium.blogspot.com/2009/03/youtube-broadcast-yourself.html

Răspunsuri la Aceste Discuţii

Ştergere


Foto : Stela Covaci
Comentariu :
Nume:
Sile this Millennium
(Jun, Sat 19, 2010 / 15:51)

Stimată şi respectabilă doamnă Stela Covaci e atît de groasă ticăloşia şi astăzi încît parcă a fost ieri "ERA TICĂLOŞILOR" iar azi privim la "SISTEMUL TICĂLOŞIT" cum aceleaşi forţe "satanice" ejaculează pe gură cu limba bifurcată acelaşi "jumătăţi de măsură " : "În noaptea de 13 spre 14 decembrie 1956 (nu în 9 spre 10, cum susţin alţii), Nicolae Labiş este accidentat de un tramvai." sau "Retrăiesc scena.
Nicolae Labiş se află întins pe un pat într-o rezervă, ochii îi strălucesc a speranţă cînd mă vede (avea să spună: "A venit tovarăşul Fănică! O să fiu salvat!"), îmi cere să-i aprind o ţigară, trage un fum şi renunţă. Vorbesc cu doctoriţa Rohan, soţie de scriitor, şi ea îmi confirmă că, într-adevăr, Nică este paralizat, că are o fractură de coloană şi că singurul om care mai poate face ceva se numeşte profesorul Rădulescu, cel mai vestit ortoped al timpului." ori "Totul a fost reconstituit amănunt cu amănunt. Nicolae Labiş, care "n-a găsit o bucată de pîine" la "tutorele" Covaci, n-a ajuns niciodată la Restaurantul Scriitorilor, ci la un altul, în centrul Capitalei. O speluncă ascunsă într-un subsol din Pasajul Victoria, acolo unde se aduna uneori drojdia de băutori fruntaşi, boema literelor bucureştene. (...)într-o cafteală ca-n "Şapte păcate". Cînd se băteau candidaţii la nemurire literară, nimeni nu scăpa fără să primească pumni şi picioare cum şi unde se nimerea. Deci nici Nică al nostru n-a scăpat din ploaia de lovituri. Cînd a părăsit localul, complet năucit, primul gînd i-a fost să se întoarcă acasă.
Era singur sau însoţit? Asta nu s-a dovedit şi poate că nu se va dovedi niciodată. Aurel Covaci declară că n-au fost împreună, dar nimeni nu poate afirma contrariul. Gazda lui (...) susţine într-un interviu, după zeci de ani de tăcere, ca "omul cu musca pe căciulă", c-ar fi primit un telefon de la "o balerină" (...)Atît am avut de spus. (Sfîrşit)
"

ŞTEFAN GHEORGHIU
(cum se putea să semneze altfel nea`Fănică)
"Dezvăluiri zguduitoare
CINE L-A UCIS PE NICOLAE LABIŞ? (III)"

Copyright Tricoloru
Alte articole | Arhiva

“E un ştreang în adâncul genunii
Ce mă spânzură invers spre cer”

(Nicolae Labiş )

Cabala activiştilor şi lista neagră a lui Gogu Rădulescu

Răspunde la Aceasta

Ştergere
Stela Covaci :
.
"Avem dreptul să ştim şi noi ce a ştiut Securitatea Mai ştiu că agentului Schwartszman Isac-Grişa, la scurtă vreme după înmormântarea lui Nicolae Labiş, i s-au aprobat actele de plecare definitivă din ţară.

Timp de aproape zece zile, Spitalul de Urgenţă, în care poetul trăgea să moară, s-a transformat într-un obiectiv strategic apărat straşnic sub supravegherea strictă a Securităţii române.

Au instalat filtre discrete, au făcut fotografii, au dat rapoarte - cred că există o sumedenie de documente de acest gen în dosarele care au rămas deschise. Şi totuşi, "numele lui Nicolae Labiş este necunoscut în arhiva Securităţii" (acesta a fost răspunsul primit de mine, acum patru ani, de la SRI)."


PS.
Iată ce zice nea`Fănică de la Tricoloru`:

(Blog: Roncea.ro) " Nicolae Labiş a mai trăit exact o săptămînă, ultimele trei zile şi trei nopţi fiind în comă. La căpătîiul lui s-a aflat mereu un tînăr scriitor, nicidecum securistul inventat de Mircea Dinescu."

Răspunde la Aceasta

Trimitere mesaj
Ştergere
postat in ferestre
va multumim!
bine ati revenit în cetate!

Răspunde la Aceasta

Ştergere
Mulţumesc foarte mult pentru amabilitate !

Răspunde la Aceasta

Ştergere
Paradigma nea`Fănică "OM DE BINE " Dosarul de cadre al politrucului Bondrea: Homo Sovieticus in versiunea ceausista


"Puteti citi pe blogul istoricului Adrian Cioflanca fisa de cadre a caidului ideologic Aurelian Bondrea. Ceea ce multi banuiam, se confirma: Rectorul de la “Spiru Haret”, Aurelian Bondrea, cel care i-a conferit lui Ion Iliescu in iunie 2003 titlul de Doctor Honoris Causa, nu a absolvit niciodata o universitate de stat, este produsul integral al asa-zisului invatamant de partid (Scoala Superioara de Stiinte Sociale “A. A. Jdanov” si Scoala de partid “Stefan Gheorghiu”).

Am scris de-a lungul anilor despre misiunea lobotomizatoare a scolilor de partid. Bondrea este produsul perfect al acestui sistem de indoctrinare, Homo Sovieticus in versiunea ceausista. Fisa este semnata de Petre Danica, pe atunci seful sectiei cadre a CC al PCR."
Sursă:Vladimir Tismăneanu

PS.
"Academia "Ştefan Gheorghiu" ( Academia Ştefan Gheorghiu, În întregime: Academia de învăţămînt social-politic Ştefan Gheorghiu de pe Linga CC al PCR .A fost o universitate creată şi utilizată de către Partidul Comunist Român (PCR) pentru antrenamentul propagandistic al cadrelor executive ale PCR

L-a început ca Universitatea Muncitorească a PCR (pentru activiştii de partid ai PCR) Şi a început funcţionarea în 21 martie 1945 în Bucureşti, aparent la iniţiativa Anei Pauker. Primul lector se pare că a fost Barbu Lazareanu, un profesor de literatură, şi secretarul Constantin Ionescu-Gulian, un fost salinist . Numele Ştefan Gheorghiu a fost adaugat pe 10 februarie 1946, în memoria începutului social-democraţiei româneşti din secolul XX

O altă şcoală înfiinţată în acelaşi scop, este Şcoala Superioara de Ştiinţe Sociale A. A. Jdanov (A. Jdanov A. Şcoala Superioară de Ştiinţe Sociale), A fost creată separat, dar cu timpul cele două universităţi muncitoreşti au fuzionat în cele din urmă sub numele de Academia Ştefan Gheorghiu .

Academia Ştefan Gheorghiu a fost dizolvată după Revoluţia română din 1989."

Sursă:enciclopedia liberă
"

Cezar Ivanescu sustine ca nu a colaborat cu Securitatea

„Motivul pentru care s-a dat aceasta decizie este ca l-am acuzat pe Mircea Dinescu ca a fost complice la moartea lui Marin Preda.“ Cu aceasta acuzatie, pe care a lansat-o de altfel inca din 1980, la moartea marelui prozator, se apara poetul Cezar Ivanescu de decizia CNSAS privind colaborarea cu Securitatea, data marti. Desi Mircea Dinescu, membru al Colegiului, fiind plecat in Franta, nu a participat la sedinta de marti a CNSAS, in care s-a votat verdictul pentru Ivanescu, acesta din urma este convins ca la mijloc este vorba de o razbunare, cu atit mai mult cu cit, spune el, nu a fost chemat la audieri. Surse din cadrul Colegiului sustin insa ca acesta a declinat invitatia de a se prezenta la sediul CNSAS.

Dar acesta este un alt caz:Cezar Ivănescu vs.Mircea Dinescu de la fosta"ACADEMIE ŞTEFAN GHEORGHIU"

Sursă : civicmedia.ro

Răspunde la Aceasta

sâmbătă, 19 iunie 2010

CAZUL LABIŞ : "CERTITUDINEA "vs. "TRICOLORUL"


Coclu Roşu 1

Ştiri din groapa istoriei

Moartea lui Nicolae Labiş. Nopţile de coşmar ale poetului ucis - Salonul Refuzaţilor

http://silethismillennium.blogspot.com/2009/03/youtube-broadcast-yourself.htm

Moartea lui Nicolae Labiş. Nopţile de coşmar ale poetului ucis

Data publicarii: 09.12.2009 20:16:00

Nicolae Labiş a fost iniţiatorul Mişcării de Rezistenţă anticomunistă în România. De aici avea să i se tragă moartea. În noaptea de 9 spre 10 decembrie 1956, a fost lovit de un tramvai – conform versiunii oficiale. În realitate a fost un atentat, pus la cale de Securitate şi executat la ordin. Poetul a supravieţuit până pe 21 decembrie, la Spitalul de Urgenţă Floreasca…

Perfid şi cinic construită şi dusă la îndeplinire din ordine nescrise, această crimă nu permite nici acum, la peste 50 de ani, o cercetare completă. Documentele au fost distruse sau microfilmate, au fost puse pe durată nelimitată în seifurile care ascund secrete murdare "de interes naţional". Să ucizi un viitor foarte mare poet al ţării, înzestrat cu daruri celeste, adăpându-se cu lăcomie din sevele pure ale acestui pământ, brusc dumerit asupra jugului, minciunii şi ororii, precis de neînduplecat, nu e un lucru simplu: urmele, oricât le-ai îngropa, ies mereu şi mereu la suprafaţă şi, ca în basmele ezoterice, sângele tânăr cere izbăvirea.

Mă număr printre puţinii martori care se mai află în viaţă, colegă de grupă, prietenă şi părtaşă la aceleaşi frământări ale poetului în ultimul lui an de existenţă - tumultuosul şi sângerosul 1956, când doar pentru o clipă am trăit iluzia libertăţii. Această fericire m-a transformat în martor incomod şi "nociv". În realitate, nu aveam nici pe departe carisma şi puterea lui de luptător. Am fost aleasă însă ca exemplu, arestată şi condamnată, pentru că am organizat şedinţe "conspirative", "contrarevoluţionare", la care a participat şi poetul Nicolae Labiş. Aceeaşi soartă a avut-o şi colegul şi prietenul nostru comun Aurel Covaci, care-l adăpostea pe poetul fără locuinţă şi bani Nicolae Labiş.

Campania de înfricoşare prin şantaj, schingiuire, condamnări fără drept de apel, lipsiri de drepturi civile a fost atât de aberantă, încât ne-a amuţit, pe unii pentru vecie. Aurel Covaci, devenit în 1962 soţul meu, mi-a propus să nu vorbim, să îngropăm în adâncul nostru această cutremurătoare taină.


"Pasărea cu clonţ de rubin"
Familia poetului a ştiut adevărul de la început. Răpus pe patul de la Spitalul de Urgenţă, el le-a mărturisit tatălui său şi câtorva prieteni apropiaţi că a fost împins între vagoanele tramvaiului şi că-l cunoştea pe executant. Singura mărturisire, din zorii zilei de 10 decembrie, dictată lui Aurel Covaci, care fusese chemat la dorinţa lui Nicolae Labiş de o voce anonimă, cu un uşor accent rusesc (vocea Mariei Polevoi - dansatoare, n. 1919 în Basarabia), transmite concluzia cum nu se poate mai clară că necruţătoarea "Pasăre cu clonţ de rubin" a doctrinei comuniste s-a răzbunat pentru nesupunerea lui şi l-a strivit. Cu ironie amară trage speranţa că urmaşii pajurei vor găsi prin ţărână urmele poetului Nicolae Labiş, care "va rămâne o amintire frumoasă".

Ultimele trei cuvinte, acel vaer atât de lucid şi disperat, au rămas în manuscrisul original, tăiate de Aurel Covaci la cererea celui care urma să plece demn, împins în abisul morţii de cei pe care i-a crezut că au suflet şi idealuri.

Mă voi rezuma în textul de faţă doar la ceea ce cunosc despre cum s-au petrecut hărţuirea, lupta şi soluţia finală dintre poetul Nicolae Labiş şi organele Securităţii statului în toată ierarhia lor în cele trei luni ale toamnei anului 1956.

Răzvrătitul înconjurat de informatori inocenţi
De cum a venit, atras de mirajul Capitalei în anul 1952, tânărul Labiş, romantic revoluţionar, cum se spunea pe atunci, încercând să scrie în pas cu cerinţele epocii, a înţeles că îndrumarea falsă şi restricţiile care i se impuneau nu pot fi admise. Inteligenţa scotocitoare, talentul debordant au declanşat ura şi invidia colegilor de la Şcoala de Literatură (Nicolae Stoian, Gh. Tomozei şi alţii), dar, mai ales, din partea responsabililor cu "tinerele talente": M. Beniuc, Marcel Breslaşu, Gogu Rădulescu, Mihai Gafiţa ş.a. Pentru că Labiş nu s-a supus, a refuzat oblăduirea cuiva, consider că, de atunci a început să i se constituie dosarul de urmărire. Directorul Şcolii de Literatură îl credea pe Labiş "un rătăcit" cu idei "dăunătoare" şi crevnd în jurul lui o reţea informativă dintre colegi, obligaţi, de spaimă, din laşitate sau din dorinţa de parvenire, să scrie şi să depună regulat note informative despre lecturile interzise, ideile răzvrătite şi tot ce părea suspect la acest ciudat coleg cu aspect de copil năstruşnic şi generos. Concret, se perindă sancţiunile, tentativele de exmatriculare din şcoală sau UTM, consemnarea la domiciliu, percheziţiile în camera de la cămin, urmate de confiscarea cărţilor interzise. A continuat interzicerea textelor şi a prezenţei lui la Festivalul Mondial al Tineretului - Bucureşti 1953. În marea lor ură şi prostie, colegii şi "victima" l-au pârât pentru "tentativă de viol" asupra naivei Doina Ciurea. Doar M. Sadoveanu, care-l simpatiza, l-a mai putut salva de sancţiuni.

Alaturi de colegii de la Scoala de Literatura

Cabala activiştilor şi lista neagră a lui Gogu Rădulescu
Ne apropiem de anul 1956, când poetul Nicolae Labiş se hotărâse să termine cu "coproducţiile" şi să pornească pe drumul propriu, fără îndrumători şi închistări în lozinci triumfaliste. Într-un interviu dat la Radio în 1956 lui Titel Constantinescu, el numeşte perioada Şcolii de Literatură "Treapta limpezirii". Citez:

"În această etapă m-am format prin luptă. Dogmatismul, birocraţia, iată nişte scorpii care circulau cu violenţă pe atunci în domeniul fraged al tinerei noastre literaturi... dar nu m-am închinat cum, vai, au făcut-o unii colegi nimerniciei...".

Labiş primeşte riposte dure: La Plenara secţiei de poezie de la 29 mai 1956, în referatul lui M. Petroveanu (soţul Veronicăi Porumbacu) îi caracterizează poeziile ca dominate de "apăsare şi tristeţe lipsită de obiect", iar Mihu Dragomir îl acuză de "asimilarea excesivă a unor poeţi dintre cele două războaie (Ion Barbu şi Tudor Arghezi), ca apoi, la primul Congres al Scriitorilor din iunie 1956, să-l învinuiască de "snobism, evazionism, influenţe ale ideologiei burgheze, infiltraţii liberaliste, slabă pregătire ideologică, lipsă de contact cu realitatea, precum şi confuzii cu privire la raportul dintre libertate şi îndrumare".

Atmosfera de suspiciune, intrigile din tagmă, piedicile puse sub diverse pretexte la publicarea volumului aşteptat şi a unor poezii trimise la reviste, lipsa de bani îl izolează, dar cel mai mult îl înspăimântă chemările la ordin cu ameninţări din partea Securităţii. Ştia că este trecut pe "lista neagră" întocmită de Gogu Rădulescu (prezent în tribună până în ultima zi a lui Ceauşescu), care primise de pe atunci sarcina ca, sub pretextul unor discuţii sincere" cu tinerii scriitori, să afle şi să informeze Securitatea ce idei duşmănoase îi frământă în taină.

"Labiş a fost ales pentru a exemplifica urmările posibile ale nesupunerii", declară cu toată răspunderea ziaristul şi apropiatul prieten până la moarte, Portik Imre, în memoriile sale postume, apărute abia în anul 2005, după părerea mea, cea mai autentică, dezinteresată şi bine informată consemnare dintre cele apărute până acum.

Cu Gheorghe Tomozei

Presentimentul morţii
Pe parcursul anului 1956, cred că prin vară, se mută de la adresa de pe Str. Odobescu, unde locuiau în comun fraţii Raicu, D. Carabăţ, Gh. Mărgărit (sporadic mai dormea şi pe la Ion Băeşu sau Lucian Pintilie). Ceruse o cameră de la Uniunea Scriitorilor, dar nu primeşte. Colegul său, mai în vârstă cu trei ani, Aurel Covaci, generos şi ocrotitor, îi oferă să împartă, ca între fraţi, camera cu chirie de la ICRAL de pe Strada Miletin nr. 14. Dormeau într-un pat, îşi împărţeau bruma de mâncare, ţigările şi paharul de vin, dar mai ales nedumeririle, spaimele şi hotărârile. Din acel septembrie 1956, eu, Stela Pogorilovschi, studentă la Secţia de Literatură şi Critică Literară, anul III Filologie, am devenit prietenă apropiată, confidentă, împărtăşindu-le durerile şi bucuriile zi de zi. Am povestit în două cărţi apărute - "Timpul asasinilor", Editura Libra, 1997, şi în "Persecuţia", Editura Vremea, 2006 - parte din documentele memoriei mele care se referă la acel anotimp zguduit de istorie, a cărui amprentă a rămas ca un sigiliu sacru impregnat în fiinţa mea fagilă, maturizând-o. Le voi relua curând în altă parte, întregindu-le mai ales pe cele despre poetul supravegheat şi voi povesti cum, împotriva raţiunii lui salvatoare, destinul, adică propria lui structură spirituală, înfruntând "maşina infernală", îl împingea spre pieire. De altfel, în majoritatea poeziilor de atunci, presentimentele, ca în tragediile antice, domină şi ne copleşesc. Aurel Covaci le cunoştea cel mai bine, i-a citit primul epitafurile despre care, cu nesăbuinţă, regretatul Laurenţiu Ulici mi-a spus: "Poetul şi-a regizat singur moartea".

“E un ştreang în adâncul genunii
Ce mă spânzură invers spre cer”

Voi încerca acum să desluşesc semnificaţia "nopţilor de coşmar", adică a trăirilor din poeziile scrise sau dictate lui Aurel Covaci, câte s-au mai păstrat, din cele două nopţi esenţiale: Noaptea Sfântului Andrei - 30 noiembrie 1956 şi 2 decembire 1956 - Ultima zi de naştere, la împlinirea a 21 de ani. Cele din Ultima Noapte au fost descoperite de mine acum un an în Muzeul de la Suceava, "Fondul Nicolae Labiş", la care nu am avut acces până recent, după cum, timp de peste 50 de ani, nu am fost invitată niciodată să onorez vreo festivitate dedicată poetului…
Din noaptea Sfântului Andrei s-au păstrat doar trei poezii ale coşmarului care acum devenise datină.
Labiş se aşezase turceşte peste pătura patului hârbuit, dar ospitalier, umbra lui din profil apare clătinându-se pe peretele văruit ("Umbra mea îşi clatină/ Limpede var/ Vine ca o datină/ Noaptea de coşmar").

Aurel Covaci se aşază, în poziţia lui Buda, în faţa poetului şi îşi desenează unul altuia staturile din profil. Pentru a se încuraja au scris cu litere mari, în cărbune deasupra: "Omule, nu te supăra, că trece şi asta".

Ca în transă, preluând coşmarul celuilalt, Aurel Covaci compune primul sonet al coşmarului, iscălit apoi de Nicolae Labiş:

SONETUL COŞMARULUI

Pricepem noi această odihnă chinuită
Când ne cuprinde vraja trăirii efemere,
Când ni se aprinde totuşi tăcuta dinamită
Încătuşată-n suflet, în creier şi-n artere?
Când somnul, moarte-n uda uitărilor ne cere
Învie în ţărână cu secetă cumplită
Aceste clare vise, viclene temnicere,
Când chiar şi suferinţa e-n lume urgisită.
Prietene: ne bate-n gol, ca toba, pieptul,
Să strige ca nebunul: acela-i înţeleptul...
Când nici măcar la chinuri noi nu mai avem dreptul.
Ne zgârie atâtea satane reci peceţii
Deci: care-i vieţuirea şi care sunt pereţii?
Deci: sufletele noastre ne sfâşie pereţii?
(Deşi a compus-o amicul eu intim Covaci, o iscălesc cu brio. N. Labiş)

Foaia aceea a fost arestată şi ea de Securitate (corp delict nr. 30), dar mai apoi a fost recuperată. S-a mai păstrat, brăcuit, începutul celui de-al doilea sonet al coşmarului cu scrisul lui Covaci:

Eram, în vis, cadavru, în raclă şi în groapă...
Simţeam în nară izul putreziciunii mele,
Dar auzeam tăcerea cum sapă, cum tot sapă,
În moartea mea să scoată comori de gând şi stele...

O viziune a propriei morţi, dar şi a acelor tainice recuperări spirituale de după. Labiş i-a transmis imaginea în transă poetică.
A treia poezie, fără titlu, scrisă şi compusă de Nicolae Labiş, pe care Covaci o aprobă doar prin iscălitură, este o mărturie totală despre suferinţă. Aici apare imaginea surprinzătoare a poetului sugrumat cu propria-i faşă de prunc, atârnat cu capul spre adâncul genunii şi cu picioarele invers, spre cer:

Mă doare tot: visul, cuvântul, somnul, viaţa şi vântul.
Mă doare cel pe care îl iubesc.
Bogat şi sărac.
Mă doare haina, mă doare cămaşa,
Mă doare scutecul, mă doare faşa,
Faşa aceasta a fost prima funie
Ce m-a sugrumat, dar acum
E un ştreang în adâncul genunii
Ce mă spânzură invers spre cer.


"Pasărea cu clonţ de rubin" - manuscris

"Iată, acesta este omul care a văzut Adevărul”
Semnificaţia acestei obsedante imagini am dezlegat-o abia după descoperirea celui de-al doilea set de poezii dictate, iscălite şi datate de Nicolae Labiş din cea de-a doua noapte de coşmar, la 2 decembrie 1956. Le-am recunoscut imediat după caracteristica foilor rupte dintr-o mapă de birou, dar, mai ales, că multe sunt stenografiate total sau parţial. Caligrafia este a lui Aurel Covaci, stenografia de asemenea…

M-am gândit emţionată că hieroglifele pot acoperi taine ascunse, ultimele gânduri intime ale poetului, peste care au trecut 50 de ani şi atâtea priviri scotocitoare, plus competenţa şi vigilenţa "poetului prinţ" Gheorghe Tomozei, care, stăpân pe toată arhiva, nu a avut interesul să se ocupe de ele. Mi s-a permis xeroxarea. Pe parcursul anului 2008, le-am descifrat cu ajutorul a două doamne stenografe supercalificate. Apar acum, pentru prima oară în formă tipărită. Doar câteva, scrise de mână, au fost rupte din context şi prezentate fără semnificaţii în alte părţi.

Le veţi citi şi veţi înţelege disperarea poetului, care, "îngrozit de temnicer", "înainte de gol", "înainte de focul suav, zâmbitor de pistol", se adresează "omului de pe marginea patului", care i-a însoţit "nefericirea nopţii de coşmar". Spânzurat cu capul în jos de un iadeş, lasă această ultimă chemare "nu scrisă, ci dictată", ţipând în van "ajutor"! Ultimele lui concluzii, concentrate în 13 versuri, i le-a încredinţat lui Covaci, poate cu rugămintea de a nu le face publice niciodată. E vorba despre poezia "Credo", o viziune a omenirii laşe şi a puterii lui Satan pe pământul patriei, dată de Dumnezeu altar Poetului.

Despre simbolistica Spânzuratului din cărţile de Tarot, explicată succint de doi mari scriitori ocultişti, sunt necesare explicaţii:

Eliphas Levi (secolul al XIX-lea): "Spânzuratul este un simbol al lui Prometeu, cu picioarele în cer şi capul atingând pământul, adeptul liber şi mânat de sacrificiu care dezvăluie oamenilor secretul zeilor şi care pentru asta este ameninţat cu moartea".

Teologul Leonid Uspenski, în cartea cu poeme în proză, zice despre Spânzurat: "Iată, acesta este omul care a văzut Adevărul. O nouă suferinţă, mai mare decât poate provoca vreodată orice durere omenească...".

Nicolae Labiş spune totul despre el şi despre epoca celui rău. Prin ultimele lui mesaje mi se confirmă ceea ce aflasem: Nicolae Labiş, structural, avea toate datele unui viitor mare iniţiat. Primele taine le-a aflat de la profesorul său de limba română, V. Gh. Popa (condamnat la 16 ani de închisoare politică), discipol şi apropiat al lui Vasile Lovinescu. Profesorul de la liceul din Fălticeni este cel care i-a deschis ochii spre frumuseţea, profunzimea şi tâlcul folclorului străbun. Nicolae Labiş are chiar o culegere proprie de poezii populare de toate genurile, printre care basmul Lostriţa, care aminteşte prin similitudini mitologice de mitul lui Oedip.


Scenarii şi dovezi
Despre aşa-zisul accident de tramvai din noaptea de 9 spre 10 decembrie 1956, căruia i-a supravieţuit până la data de 21 decembrie, s-a tot scris timp de mai bine de jumătate de secol. Cu greu se poate dovedi care este adevărul, mai ales că au rămas extrem de puţine şi verosimile documente. Serviciul kafkian al Securităţii, departamentul de dezintoxicare, prin sumedenie de agenţi, chiar şi din rândul scriitorilor, au împrăştiat drept adevăruri versiuni aberante despre cum s-a petrecut crima şi cine poate fi autorul ei. Serviciul despre care am vorbit primea sute de note informative şi întocmea apoi dosare pe baza minciunilor clocite tot acolo.

Astfel, voi da ca exemplu doar câteva variante: 1. Labiş era atât de beat, încât s-a vârât singur sub tramvai; 2. Labiş a băut cu Covaci, iar în staţie acesta l-a împins sub tramvai, furându-i şi ceasul de la mână. Această faptă ar avea două explicaţii: a) Covaci este bănuit că "scopul lui a fost de a-l atrage pe poetul Nicolae Labiş pe linie contrarevoluţionară, iar, dacă nu i-a reuşit, a trecut la omorârea lui" - extras din documentul CNSAS nr. 62 de la 14 martie 1958, strict secret.
Documentul este perfid întocmit pe baza investigaţiilor lui Gh. Achişei şi afirmaţiei Margaretei Labiş, studentă la Filologie; b) Covaci l-a omorât din gelozie, iubeau amândoi aceeaşi fată; pare hilar dacă nu s-ar fi comandat şi un roman difuzat pe piaţă, scris de Gabriel Gafiţa. Protagoniştii sunt doi buni prieteni scriitori, dintre care unul, lipsit de talent, invidios şi gelos, îl ucide pe celălalt. Prost scrisă, cusută cu aţă albă, această versiune nu a prins şi nu a convins pe nimeni, dar a fost un foarte bun pretext să-l ciomăgească pe Aurel Covaci noapte de noapte în perioada când supravieţuia cu Petre Pandrea în aceeaşi celulă (mie mi-a relatat un martor din arest).

După ce ne-au învăţat minte şi ne-au eliberat din închisoare condiţionat, cu angajamentul de a nu relata nimic niciodată, fiind pasibili de o nouă pedeapsă, am păstrat, ca pe icoana unui martir, imaginea poetului Nicolae Labiş hăituit de păzitorii ideologiei în care crezuse candid, ca într-un basm, înfricoşat şi singur, ameninţat cu moartea şi cu interdicţia. Imaginea acelei ultime nopţi de decembrie, reci şi ceţoase, despre care Vladmir Maiacovski, victima altei revoluţii, a scris: "În astfel de nopţi/ În astfel de zile/ Umblă pe străzi cu umbre tiptile/ Poeţii şi tâhlarii".

I-am recitat întreaga viaţă poeziile postume. Aurel Covaci îi imita şi tonul dulce moldovenesc, cu inflexiuni surprinzător de dure, ca dalta unui sculptor cioplitor al cuvintelor limbii româneşti.


"Pot flămânzi zile întregi, dar nu pot să nu scriu"
În momentul de faţă, rămasă în viaţă, sunt singura care a trăit şi a văzut cu ochii proprii grozăvia unei odioase crime ce a retezat prea timpuriu o altă floare de crin întrupându-se într-o zi cât alţii în zece. Doar pentru cei de bună-credinţă scriu atât cât ştiu şi, ca pe un desfăşurător, punctez filmul ultimelor zile.

6 decembrie, de Sfântul Nicolae: Se întâlneşte cu prietenul său Portik Imre, venit la Bucureşti în delegaţie. I se plânge de lipsa de bani, de lipsa de foc în camera lui Aurel Covaci şi de răceala oamenilor care îi erau odată apropiaţi. Îi citeşte o poezie dedicată sieşi: "Sunt douăzeci de ani şi încă unul...". Mărturiseşte că foloseşte cuvintele limbajului comun ca simboluri: "Pentru mine, cuvintele partid, marxism, stegar ş.a. au altă semnificaţie decât cea obişnuită...".
Îl preocupa faptul că a cântat în public în repetate rânduri Imnul regal şi a recitat poezii interzise. Vorbeşte cu Portik despre evenimentele din Ungaria din 1956 şi consecinţele de la Facultatea de Filologie, arestări, excluderi. Se hotărăşte: "Trebuie să dispar pentru un timp din faţa ochilor lor. Vreau să dispar din Bucureşti, fără urmă". Hotărăşte să plece înainte de Sărbători.
Mai spune: "Pot flămânzi zile întregi, dar nu pot să nu scriu". Portik a plecat.

7 şi 8 decembrie: Se întoarce foarte târziu la locuinţa de pe Miletin 14. Pe data de 8 eu mă întâlnesc cu el şi-mi cere cu împrumut suma de 5 lei, echivalentul a două pachete de ţigări Carpaţi.

"Hei, Mioriţo, habar n-ai! Nici nu-ţi închipui ce mi se pregăteşte”
9 decembrie: Spre seară apare acasă devreme, avertizat de Aurel Covaci că nu-i va mai oferi găzduire dacă întârzie nopţile. E foarte flămând, dar gazda nu are absolut nimic de mâncare. Prânzul îl lua la cantina studenţească de pe Matei Voievod. Labiş cere permisiunea să comande o friptură pe datorie doamnei Candrea, responsabila restaurantului Casei Scriitorilor. Dumitru C. Micu îşi aminteşte că l-a văzut acolo şi că a plecat singur. Mioara Cremene, în amplul interviu cu doamna Mariana Sipoş (Editura Universal Dalsi-2000), îşi aduce aminte că în acea seară i-a şoptit doar atât: "Hei, Mioriţo, habar n-ai! Nici nu-ţi închipui ce mi se pregăteşte...".
În drumul spre casă, cu exact cei 5 lei împrumutaţi de la mine cumpără o sticluţă de un sfert din cea mai ieftină ţuică populară. Nevoia de comunicare şi alte aleanuri îl deturnează spre localul Capşa, încă elegant, păstrând ceva din parfumul boemei de odinioară. Labiş nu era beat, o afirmă şi alţii, o declară şi el la Urgenţă. Gustă puţin din ţuică, nu avea bani nici măcar de o cafea. Între timp, la o masă mai încolo, se aşază trei bărbaţi şi o femeie. În anchetele trucate ale lui Tomozei sunt prezentaţi drept necunoscuţi. Pe cel puţin doi, Labiş îi cunoştea. Pe unul, încă din 1953, când a avut cu el o altercaţie dură la festivitatea înmânării premiului de stat poetului Alexandru Andriţoiu. Acesta i-a spus lui Labiş cu ură că în viaţa sa nu va "pupa" premiul de stat. Labiş se hotărăşte să-l bată, dar Aurel Covaci l-a sfătuit să se ferească de el, căci are meseria de "suflător". Îl chema Iosif Schwartszman, zis Grişa, de meserie pianist acompaniator alogen basarabean. Femeia, însoţitoarea lui Grişa, pe nume Maria Polevoi, era o fostă dansatoare la Teatrul "Tănase". În 1956, dansa în ansamblul artistic al MAI. Sora lui Labiş mi-a spus că Nicolae Labiş părea s-o fi cunocut şi pe ea, dinainte. Polevoi Maria, născută la Ismail-URSS, la 3 martie 1919, cu domiciliul stabil în Bucureşti, Str. Traian nr. 31. Evident, biografiile lui Grişa şi a lui Mary Polevoi sunt în multe privinţe asemănătoare. Convingerea mea este că şi ei au avut rolurile lor, dar documentele esenţiale lipsesc. Eu îi consider agenţi, bazându-mă pe declaraţiile lor confuze şi contradictorii aflate în filele Dosarului penal nr. I84960/1956, arhivat la foarte scurtă vreme după moartea poetului.



Tramvaiul 13
Grişa Schwartszman, în acea noapte la Capşa, l-a invitat la masa lor. Poetul, disperat, s-a lăsat ademenit de femeie şi le-a oferit şi lor din bruma lui de ţuică. Mai mult, Labiş nu a băut. I-a invitat la restaurantul Victoria, în subsolul pasajului cu acelaşi nume. Labiş a vrut să-şi amaneteze ceasul "Pobeda", ca să-i ofere ceva lui Mary, dar nu a reuşit. Apoi, femeia îi propune să se furişeze pe căi diferite şi să se întâlnească în staţia de tramvai Colţea, invitându-l peste noapte la ea. În staţia prost luminată, apare şi filatorul Grişa. Mary îl recunoaşte şi asistă de la o mică distanţă cum poetul ezită, aşteptând-o să ia tramvaiul 13, care iese din refugiul din faţa spitalului, face bucla şi opreşte uşor în faţa Muzeului Şuţu. Patru persoane aşteaptă să urce, Labiş e al treilea, dar tot mai şovăie. Când porneşte tramvaiul, cel de-al patrulea îl împinge pe Nicolae Labiş pe grătarul dintre cele două vagoane. Grişa strigă că cel căzut e beat, în timp ce Mary, nemaiîndurând grozăvia, spune că îl cunoştea pe poetul Nicolae Labiş şi roagă să fie dus la spital. Considerând că victima este în stare de ebrietate, doi bărbaţi (probabil martorii din staţie) îl târăsc pe propriile picioare, forţând fisura coloanei şi împreună cu femeia îl duc la camera de gardă. Lăsat pe jos, nu este nici internat, nici consultat, ci trimis cu un taxi şi cu femeia mai departe, până ajung la Urgenţa de pe Str. Arh. Mincu. Încă erau la Colţea când poetul, conştient, dă numărul de telefon al lui Aurel Covaci, şi Mary îl anunţă în jurul orei 3 dimineaţa că unul Labeş a suferit un accident de tramvai.
În memoriile postume ale lui Portik Imre se limpezesc multe aspecte ale aşa-zisului accident. Îngrijorat că nu a apărut încă la Covasna, Portik revine la Bucureşti, îl găseşte la Spitalul de Urgenţă. Portarul îi şopteşte: "Se spune că era beat, dar a fost aruncat sub tramvai". Îl găseşte complet lucid şi vorbind coerent. L-a întrebat dacă a primit telegrama trimisă în ajun din spital (10 decembrie) printr-o fată, Stela. Eu i-o dusesem la poştă, dar telegrama nu a ajuns. Aşa cum am aflat din dosarul meu de urmărire informativă, încă din 1956, printr-un ordin secret, corespondenţa îmi era triată şi parţial oprită. În telegramă, poetul se scuza că nu poate fi punctual la întâlnire, fără alte explicaţii.


Maria Polevoi: “Am văzut clar cum l-a îmbrâncit cel din spatele lui“
Am să extrag câteva fragmente esenţiale, pentru stabilirea adevărului, din memoriile lui Portik Imre. El reconstituie cu scrupulozitate vorbele lui Labiş din ziua revederii lor, cât şi cele relatate de Maria Polevoi, apărută la Spital pe la ora 3 p.m. şi acceptând să stea de vorbă cu Portik circa două ore, invitată la masă la Restaurantul Kiseleff. Informaţiile pe care le-am adunat o viaţă întreagă, insinuările din anchetele speciale ale Securităţii mă determină să le acord toată încrederea.
Labiş către Portik: "Nu, n-am fost beat. E adevărat că am băut după-amiază şi în seara aceea, dar nici măcar ameţit n-am fost..."; "Nu am căzut singur, am fost îmbrâncit din spate de cineva... Nu aveam intenţia să iau tramvaiul din mers, fiindcă trebuia să văd mai întâi în ce tramvai şi în ce vagon urcă ea". Maria Polevoi îl zăreşte ajuns în staţie, dar se răzgândeşte şi se retrage în umbră. "Aveam multe motive ca nimeni să nu mă vadă cu el. Când a sosit primul tamvai nr. 13, l-am urmărit cu privirea, având de gând să nu urc dacă se urcă el. Am văzut clar cum l-a îmbrâncit cel din spatele lui, continuându-şi drumul, în timp ce poetul dispăruse..." Despre autorul faptei: "... Sta puţin la o parte, cu mâinile în buzunar, vorbea murdar despre Labiş". Mariei Polevoi i-a fost frică toată viaţa să pronunţe numele celui care a executat atentatul. Poate că, până la un moment dat, i-a fost complice. Cert este că sensibilitatea ei de femeie (cine ştie prin câte vicisitudini trecută) angajată în MAI, fie chiar şi într-un ansamblu, a determinat-o, la data de 10 decembrie, să se prezinte la Uniunea Scriitorilor şi să stea de vorbă cu Mihai Gafiţa (fost ofiţer de securitate) şi să-i povestească despre cele văzute cu adevărat. În felul acesta, sunt informaţi în secret cei care aveau sarcina de partid să-l supravegheze pe poetul Nicolae Labiş: Marcel Breslaşu, Mihai Beniuc, Ema Beniuc, Emil Galan. În cursul nopţii de 10 spre 11 decembrie, Mar y a primit mai multe telefoane de ameninţare cu moartea. Ulterior. Ea a dat de înţeles că i-ar fi recunoscut vocea lui Grişa Schwartszman. Până în 1978, fiinţa aceasta a trăit sub teroarea deţinerii secretului crimei. S-a sinucis atunci când cineva şi-a amintit de ea şi a încercat să o determine să spună adevărul.


Satana şi-a făcut datoria
Cât despre Grişa, încă se mai poate realiza o investigaţie competentă asupra celor două procese-verbale de ascultare, consemnate de sergentul major Gheorghe Aurelian de la DMC, la ora 2:40, în noaptea de 10 decembrie. În urma celor două declaraţii confuze şi mincinoase ale lui, manipulate în continuare de Securitate, se dispune trimiterea dosarului la Procuratura Raionului Tudor Vladimirescu. Concluzia a fost că, pentru producerea accidentului, vinovat ar fi manipulantul tramvaiului, consemnându-se următoarele: "Întrucât accidentul nu s-a datorat nici cel puţin faptului încercării sale de a se urca în vagon, urmează a se constata că (nu) sunt întrunite elementele constitutive ale acestui delict şi a pronunţa ca atare încetarea procesului".

Mihai Beniuc a avut sarcină grea. El a trebuit să-i alunge pe tinerii, pe scriitorii sau pe studenţii înghesuiţi pe coridoarele Urgenţei. Nu pierdea nici un prilej să-i mustre şi să-l dea de exemplu pe Labiş. Îi avertiza la ce ducea faptul să nu asculţi de îndrumarea partidului. Acelaşi lucru l-a declarat şi Nicolae Ceauşescu prin anii '70, adresându-se unei delegaţii de tineri scriitori, sfătuindu-i să nu comită fapte nesăbuite dacă vor să nu împărtăşească soarta poetului Labiş.

A murit când furios, când sperând, părându-i rău şi iubind cu ardoare viaţa şi oamenii, implorând în ultimele ceasuri să i se aducă ozon de pe culmile unde se adapă căprioara.

L-am revăzut pe catafalc în holul Casei Scriitorilor, îmbrăcat în costumul pe care şi-l cumpărase cu o lună înainte din banii pe "Primele iubiri", scufundat în spuma voalului de mireasă mortuar. Mâna lui fină mi s-a părut că o reţine pe a mea. M-am înspăimântat, căci i se schimbase chipul. Avea faţa Spânzuratului din Tarot şi în craniu, din care i se extirpase creierul, i-au băgat în loc câlţi. Satana, clonţul Păsării cu clonţ de rubin, şi-a făcut datoria.


Stela Covaci

Avem dreptul să ştim şi noi ce a ştiut Securitatea
Mai ştiu că agentului Schwartszman Isac-Grişa, la scurtă vreme după înmormântarea lui Nicolae Labiş, i s-au aprobat actele de plecare definitivă din ţară.

Timp de aproape zece zile, Spitalul de Urgenţă, în care poetul trăgea să moară, s-a transformat într-un obiectiv strategic apărat straşnic sub supravegherea strictă a Securităţii române.

Au instalat filtre discrete, au făcut fotografii, au dat rapoarte - cred că există o sumedenie de documente de acest gen în dosarele care au rămas deschise. Şi totuşi, "numele lui Nicolae Labiş este necunoscut în arhiva Securităţii" (acesta a fost răspunsul primit de mine, acum patru ani, de la SRI).


Autor: STELA COVACI
Copyright © 2010 All Rights Reserved

Termeni si conditii

Statistici gratuite pentru site-ul tau
powered by
Acest blog
Link-ul de here
MyBlogLog - Sile acestui mileniu
Web
Acest blog

Link-ul de here

MyBlogLog - Sile acestui mileniu

Web

Sambata, 19 Iunie 2010

Tricolorul - Dezvăluiri zguduitoare

Tricolorul - Dezvăluiri zguduitoare

http://silethismillennium.blogspot.com/2009/03/youtube-broadcast-yourself.html


Numarul 1800 06/19/2010


0 comentarii:

Ecou 0 Produse
Admin


Răspunsuri la Aceste Discuţii

Ştergere


Foto : Stela Covaci
Comentariu :
Nume:
Sile this Millennium
(Jun, Sat 19, 2010 / 15:51)

Stimată şi respectabilă doamnă Stela Covaci e atît de groasă ticăloşia şi astăzi încît parcă a fost ieri "ERA TICĂLOŞILOR" iar azi privim la "SISTEMUL TICĂLOŞIT" cum aceleaşi forţe "satanice" ejaculează pe gură cu limba bifurcată acelaşi "jumătăţi de măsură " : "În noaptea de 13 spre 14 decembrie 1956 (nu în 9 spre 10, cum susţin alţii), Nicolae Labiş este accidentat de un tramvai." sau "Retrăiesc scena.
Nicolae Labiş se află întins pe un pat într-o rezervă, ochii îi strălucesc a speranţă cînd mă vede (avea să spună: "A venit tovarăşul Fănică! O să fiu salvat!"), îmi cere să-i aprind o ţigară, trage un fum şi renunţă. Vorbesc cu doctoriţa Rohan, soţie de scriitor, şi ea îmi confirmă că, într-adevăr, Nică este paralizat, că are o fractură de coloană şi că singurul om care mai poate face ceva se numeşte profesorul Rădulescu, cel mai vestit ortoped al timpului." ori "Totul a fost reconstituit amănunt cu amănunt. Nicolae Labiş, care "n-a găsit o bucată de pîine" la "tutorele" Covaci, n-a ajuns niciodată la Restaurantul Scriitorilor, ci la un altul, în centrul Capitalei. O speluncă ascunsă într-un subsol din Pasajul Victoria, acolo unde se aduna uneori drojdia de băutori fruntaşi, boema literelor bucureştene. (...)într-o cafteală ca-n "Şapte păcate". Cînd se băteau candidaţii la nemurire literară, nimeni nu scăpa fără să primească pumni şi picioare cum şi unde se nimerea. Deci nici Nică al nostru n-a scăpat din ploaia de lovituri. Cînd a părăsit localul, complet năucit, primul gînd i-a fost să se întoarcă acasă.
Era singur sau însoţit? Asta nu s-a dovedit şi poate că nu se va dovedi niciodată. Aurel Covaci declară că n-au fost împreună, dar nimeni nu poate afirma contrariul. Gazda lui (...) susţine într-un interviu, după zeci de ani de tăcere, ca "omul cu musca pe căciulă", c-ar fi primit un telefon de la "o balerină" (...)Atît am avut de spus. (Sfîrşit)
"

ŞTEFAN GHEORGHIU
(cum se putea să semneze altfel nea`Fănică)
"Dezvăluiri zguduitoare
CINE L-A UCIS PE NICOLAE LABIŞ? (III)"

Copyright Tricoloru
Alte articole | Arhiva

“E un ştreang în adâncul genunii
Ce mă spânzură invers spre cer”

(Nicolae Labiş )

Cabala activiştilor şi lista neagră a lui Gogu Rădulescu
Răspunde la Aceasta
Ştergere
Stela Covaci : . "Avem dreptul să ştim şi noi ce a ştiut Securitatea Mai ştiu că agentului Schwartszman Isac-Grişa, la scurtă vreme după înmormântarea lui Nicolae Labiş, i s-au aprobat actele de plecare definitivă din ţară. Timp de aproape zece zile, Spitalul de Urgenţă, în care poetul trăgea să moară, s-a transformat într-un obiectiv strategic apărat straşnic sub supravegherea strictă a Securităţii române. Au instalat filtre discrete, au făcut fotografii, au dat rapoarte - cred că există o sumedenie de documente de acest gen în dosarele care au rămas deschise. Şi totuşi, "numele lui Nicolae Labiş este necunoscut în arhiva Securităţii" (acesta a fost răspunsul primit de mine, acum patru ani, de la SRI)." PS. Iată ce zice nea`Fănică de la Tricoloru`:

""/

(Blog: Roncea.ro

""/

) " Nicolae Labiş a mai trăit exact o săptămînă, ultimele trei zile şi trei nopţi fiind în comă. La căpătîiul lui s-a aflat mereu un tînăr scriitor, nicidecum securistul inventat de Mircea Dinescu."" _joinprompttext=""> Stela Covaci :
.
"Avem dreptul să ştim şi noi ce a ştiut Securitatea Mai ştiu că agentului Schwartszman Isac-Grişa, la scurtă vreme după înmormântarea lui Nicolae Labiş, i s-au aprobat actele de plecare definitivă din ţară.

Timp de aproape zece zile, Spitalul de Urgenţă, în care poetul trăgea să moară, s-a transformat într-un obiectiv strategic apărat straşnic sub supravegherea strictă a Securităţii române.

Au instalat filtre discrete, au făcut fotografii, au dat rapoarte - cred că există o sumedenie de documente de acest gen în dosarele care au rămas deschise. Şi totuşi, "numele lui Nicolae Labiş este necunoscut în arhiva Securităţii" (acesta a fost răspunsul primit de mine, acum patru ani, de la SRI)."


PS.
Iată ce zice nea`Fănică de la Tricoloru`:

(Blog: Roncea.ro

) " Nicolae Labiş a mai trăit exact o săptămînă, ultimele trei zile şi trei nopţi fiind în comă. La căpătîiul lui s-a aflat mereu un tînăr scriitor, nicidecum securistul inventat de Mircea Dinescu."

https://silethismillennium2019.blogspot.com/

De ce nu pierde (încă) Rusia războiul, Ce a vrut Biden de la Iohannis